Spring naar inhoud

- - - - -

Open blik voer, hoe doen jullie dat?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#1 Geplaatst 05 mei 2019 - 17:06

We hebben eens een andee voer gekocht om te testen, maar dat komt in blik. Sierra haar natvoer is altijd in maaltijdzakjes geweest. Maar zo een blik zal ze waarschijnlijk 2 dagen met doen. Nu hoe hou je dat goed?

Doen jullie het in een plastic potje (ruikt het dan niet naar de plastic), laten jullie het in blik, in de ijskast (is het dan niet te koud) of er uit?

Tell me  :thumb:
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.852 berichten

#2 Geplaatst 05 mei 2019 - 17:11

Plastic potje kan idd
Of glazen potje is ook makkelijk .
Je kan glazen potje afsluiten met silicone dekseltje  van bij Ikea :)

Blikje zou ik níet direct in ijskast zetten.

Potjes op tijd uit de ijskast halen want te koud is niet aan te raden

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#3 Geplaatst 05 mei 2019 - 17:56

Ja, ijskast zal niet kunnen denk ik ook. Want we weten niet wanneer ze wil eten. Ze eet zo een 10 keer per dag ofzo, klein beetje wanneer ze wil. Klein beetje omdat haar maag geen gewone portie aan kan.

Glazen potje is misschien beter, want ik denk altijd dat plastic toch een geur afgeeft. Goed idee!

Zo een blikje 2 dagen open in een glazen potje kan dan geen kwaad ivm slecht worden ofzo?
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 3.127 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 05 mei 2019 - 19:46

Het blikvoer dat ik geef, moet je wel echt in de koelkast bewaren. Anders blijft dat niet goed. Wel vervelend als je niet weet wanneer ze wilt eten.

Als ik blikvoer 1 dagje moet bewaren, steek ik het in zo'n Tupperware potje in de koelkast. Maar ik geef meestal een klein beetje per dag (om medicatie te kunnen geven). Dus verdeel ik het in kleine porties, bewaar deze in de diepvries en wanneer ik het geef, ontdooi ik dat in de microgolf.

Féline
Féline
  • 1.819 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 05 mei 2019 - 20:45

In een Tupperware of een ander plastiek doosje dat je goed kan afsluiten. Dat doek ikzelf al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 05 mei 2019 - 21:22

Ik bewaar ook de overschot van het nat voer in de frigo, in een goed afgesloten glazen potje (plastiek = meiplastiekvrij). Zo kan het voer ook geen smaak van plastiek overnemen en als je het potje goed afsluit (schroefdeksel) dan bewaard het goed tot 3 dagen. Als je eten rechtstreeks wilt geven uit de frigo, zl je poezel dat niet zo leuk vinden. Koud voedsel heeft minder geur dan opgewarmd voer. Dus doe ik het een aantal seconden in de microgolfoven, eventueel met wat water (zo drinkt je poezel ongewild al wat meer = nierbescherming). Je kan het glazen potje zonder deksel in de microgolfoven zetten, als dat de juiste hoeveelheid is.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 06 mei 2019 - 08:01

Bij zooplus kan je dekseltjes halen, die perfect op blikken passen. :)
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#8 Geplaatst 06 mei 2019 - 08:31

Ik gebruik die dekseltjes van Zooplus, open blikken staan hier max. twee dagen in de koelkast, gewoonlijk maar een. Tenzij het voer in de diepvriezer moet, laat ik het gewoon in het blik. Bij mijn mama staat het natvoer van de hond vaak een hele week in het blik in de koelkast.
Bij Maxizoo hebben ze soms ook dekseltjes.

Recht uit de koelkast is het natvoer inderdaad niet populair, maar anders wordt het slecht. De katten krijgen natvoer na mijn ontbijt, dus giet ik soms wat water uit de waterkoker over hun voer. Dat is niet heet meer maar warmt hun voer wel wat op + extra water is altijd meegenomen. Water koken duurt niet lang en vind ik toch beter dan de microgolf.

Bewerkt door Machteld., 06 mei 2019 - 08:32.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Gato64
Gato64
  • 297 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 06 mei 2019 - 10:31

Toen we nog natvoer aan ons Plume gaven nam ik van die kleine porties in schaaltjes die ik dan in een tupperware in de groentelade zette.
Moet zeker koel bewaard worden; zijzelf vond het niet erg om kouder voedsel te eten.Het waren  ook zo kleine porties dat dit snel vanzelf al opwarmde.
Ben zelf geen fan van natvoer ( sorry maar vind dat het echt niet goed ruikt ....) dus ben blij dat we dit niet meer hoeven te geven

Bewerkt door Gato64, 06 mei 2019 - 10:31.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#10 Geplaatst 06 mei 2019 - 10:45

Natvoer is beter ivm vochtopname en zeker voor oudere katten. Plus bij Sierra verteren brokken veel moeilijker en kunnen we haar zelfs niet 50/50 op brokken en natvoer zetten door haar maag. Qua geur hangt het echt van natvoer tot natvoer af. Vroeger hadden we vb. Schesir en dat was gewoon bijna puur tonijn enzo, totaal geen geur.
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#11 Geplaatst 06 mei 2019 - 21:07

Ik heb vroeger altijd gehoord dat je etenswaren niet in open blikjes mag bewaren omdat de wand het voedsel zou contamineren. Ik doe dat dus nooit. Altijd overzetten naar afgesloten bewaarpotjes.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.861 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 06 mei 2019 - 21:28

Bekijk berichtElma, op 06 mei 2019 - 21:07, zei:

Ik heb vroeger altijd gehoord dat je etenswaren niet in open blikjes mag bewaren omdat de wand het voedsel zou contamineren. Ik doe dat dus nooit. Altijd overzetten naar afgesloten bewaarpotjes.
Dat klopt en komt doordat het metaal van het blik begint te oxideren éénmaal het in contact komt met zuurstof, dat kan giftig zijn voor de etenswaren.
Toevallig had ik het er onlangs hier thuis nog over omdat ik probeer om dagelijks iets van vette vis te eten ivm omega 3 vetzuren en dan ook opzocht hoe ik dit na opening van een het blik best bewaar. Op de blikjes staat het ook vaak vermeld dat je het na opening onmiddellijk eruit moet halen en in een ander recipiënt (plastic of glas) moet overbrengen.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 06 mei 2019 - 21:29.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#13 Geplaatst 07 mei 2019 - 09:14

Bekijk berichtElma, op 06 mei 2019 - 21:07, zei:

Vroeger was dat zo. Tenzij je blikken invoert van buiten de EU, hebben ze nu een laagje lak vanbinnen dat het oxideren van tin tegen gaat. Zure dingen (tomaten, fruit) doen het metaal sneller oxideren. Niet iedereen vindt dat voldoende maar je zal er niet meteen bij neervallen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.861 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 07 mei 2019 - 10:26

Bekijk berichtMachteld., op 07 mei 2019 - 09:14, zei:

Vroeger was dat zo. Tenzij je blikken invoert van buiten de EU, hebben ze nu een laagje lak vanbinnen dat het oxideren van tin tegen gaat. Zure dingen (tomaten, fruit) doen het metaal sneller oxideren. Niet iedereen vindt dat voldoende maar je zal er niet meteen bij neervallen.
Dat las ik ook ergens, maar waarom staat er dan op de blikken die je vandaag koopt bij ons nog steeds dat je de inhoud na opening zo snel mogelijk overbrengt naar een ander recipient dan het blik?
Komt dat nu enkel omdat de lak beschadigd kan worden door het blik te openen?

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 07 mei 2019 - 21:56

Is misschien om zich in te dijken. Als er een bluts in zit is dat laagje waarschijnlijk niet meer gegarandeerd. Ik let er altijd op dat er geen blutsen in de blikjes zitten.
Groetjes van Elma