Spring naar inhoud

- - - - -

Van 1 naar 2 katten ?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Sandra
Sandra
  • 2 katten

#1 Geplaatst 09 mei 2019 - 05:49

Ik zit een beetje met een dilemma , Blue is momenteel onze enige kat in huis .
Op de planning stond om binnen een paar jaar een 2de Maine Coon in huis te halen als onze hond er niet meer is zodat Blue terug een "maatje" zou hebben .
Nu ben ik van de week op een kitten gestoten dat mijn hartje sneller doet slaan :love4:  en niet alleen het mijne maar ook mijn 2 zonen zijn "verkocht" .
Maar is het wel de juiste tijd om er nu al 1tje bij te nemen :-k , Blue is bijna 11 maand als we nu al voor een 2de gaan is de kans groot dat we ze in de toekomst ook snel na elkaar gaan "verliezen" .
Wat als ze niet overeen komen ?
Word het contact met het baasje minder als ze ook een soortgenootje hebben om mee te spelen ?

Ik zie ook wel voordelen vooral voor Blue als ze goed overeen zouden komen ze normaal nog lang van elkaars gezelschap gaan kunnen genieten .
Dat als het klikt tussen de 2 hij voortaan poezen gezelschap en een speelkameraadje heeft .

Wie van jullie heeft er 2 of meer poezen en zou het opnieuw doen , of juist niet ?
Wat zijn jullie ervaringen ?

Syntara
Syntara
  • 3.116 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 09 mei 2019 - 07:49

Ik denk dat het voor de katten het fijnst is als ze ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Ik denk ook dat het gemakkelijker is om er nu een kitten bij te nemen dan binnen enkele jaren wanneer Blue helemaal gewend is om enige kat te zijn.

Dat ze niet overeenkomen, is altijd een risico natuurlijk, maar als je het goed aanpakt, kun je dat wel beperken.

Ik vind niet dat het contact met het baasje minder wordt. Je hebt er gewoon 2 dan die aandacht vragen.

Of ik het opnieuw zou doen, hangt gewoon af van het karakter van de katten. Rakker die al heel lang bij mij woont, is niet zo gemakkelijk naar andere katten. Dat wist ik. Ze was ook al vele jaren (+/- 10 ) enige kat in huis. Na het overlijden van mijn vader heb ik na lang twijfelen zijn kat ook in huis genomen. Ook een kat die al lang alleen woonde en niet de gemakkelijkste was naar andere katten. Met een heel trage introductie komen ze nu redelijk overeen. Ze zijn niet de beste vriendjes, maar er is ook geen agressie. Ze verdelen het huis en mijn aandacht en tolereren elkaar goed. Stel dat een van beide overlijdt dan zou ik er geen kat bij nemen, omdat ik weet dat ze het allebei nog beter doen als enige kat. Bij een kitten in huis zou ik er dan weer wel twee nemen omdat die echt veel aan elkaar kunnen hebben.

Bewerkt door Syntara, 09 mei 2019 - 07:51.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 09 mei 2019 - 07:59

Volgens mij: hoe sneller hoe beter.
Nu is hij zelf nog jong, dus ga ervoor !

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#4 Geplaatst 09 mei 2019 - 08:22

Bedankt al voor jullie antwoord  :duim:

lilymaya
lilymaya
  • 7.824 berichten

#5 Geplaatst 09 mei 2019 - 08:51

Goed idee :)

#6 Geplaatst 09 mei 2019 - 10:29

Bekijk berichtSandra, op 09 mei 2019 - 05:49, zei:

Maar is het wel de juiste tijd om er nu al 1tje bij te nemen :-k , Blue is bijna 11 maand als we nu al voor een 2de gaan is de kans groot dat we ze in de toekomst ook snel na elkaar gaan "verliezen" .

Ik denk; hoe jonger hoe beter. Goh ja, en snel na elkaar verliezen, dat kan je nooit voorspellen dus daar zou ik niet echt rekening mee houden in je beslissing.

Wat als ze niet overeen komen ?

Goed de komst van het kitten voorbereiden.
Bleu is nog jong en speels dus ik denk niet dat hij er een probleem van zal maken. Dat komt meestal bij oudere katten voor die al langer alleen zaten.
Seabert zat 5 jaar alleen en dat lukte eigenlijk heel goed.

Word het contact met het baasje minder als ze ook een soortgenootje hebben om mee te spelen ?

Daar had ik ook schrik van. Want Seabert was nogal heel erg gefocust op mij (mss wel teveel om goed te zijn 8) ) hij liep overal en altijd achter mij en als hij niet bij mij kon zijn, zat hij daar treurig (janken aan de deur).
Zoveel is er niet veranderd, hij volgt mij nog altijd overal, gaat mee in de badkamer, naar boven,... alleen loopt daarachter dan nu nog eens ons Dumblebee :) . En als hij niet bij mij kan zijn dan troost zijn zus hem :) .

Wie van jullie heeft er 2 poezen

Ik!

en zou het opnieuw doen

Ik!

Wat zijn jullie ervaringen ?

Elvendertigduizend procent positief :) !

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.823 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 09 mei 2019 - 11:24

Tja Sandra, als je op K.S. durft vermelden dat je een klik hebt met een kat/kitten dan is het gevolg 9/10 kansen dat je binnen de maand met 1  :eat2  meer in huis zit. Iedereen zit zich nu al stiekem af te vragen wie dat kitten zou zijn en te hopen dat er weldra foto's volgen  :x  :lachen:

Een kat bij is iets meer zorgen, iets meer kosten en de rest is afwachten.
Ik vind niet dat wanneer wij er ééntje bij namen de andere(n) minder aanhankelijk werden.
Integendeel ; onze Miloh is nog iets aanhankelijker geworden sinds Luna er bij kwam.
Luna is wel extreem aanhankelijk en Miloh wil natuurlijk niet onderdoen. Hij kopieert ook bepaald gedrag van Luna merken we. Ook al was hij al volwassenen.
Moon wordt ook minder bang, komt sneller bij ons. Maar dat link niet onmiddellijk aan Luna omdat Moon extreem bang was in het begin en al evolueerde voordat Luna erbij kwam.
Je moet er geluk mee hebben natuurlijk dat ze overeenkomen. Lucky vond het helemaal niet zo fijn in het begin dat Miloh er bij kwam.

#8 Geplaatst 09 mei 2019 - 11:45

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 09 mei 2019 - 11:24, zei:

weldra foto's volgen  :x  :lachen:

Goh,... weldra foto's....?

NU foto's... ;) ...

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#9 Geplaatst 09 mei 2019 - 12:14

Brengt dat geen ongeluk voor "de deal" rond is  :-k
Ik wil niks jinxen  :scared:

MAAR mede door jullie fijne antwoorden  kan ik al wel zeggen dat er geen argumenten in mijn hoofd overbleven om het niet te doen  :trance:  

Dus bij deze is het officieel
We gaan er voor :dancer:

#10 Geplaatst 09 mei 2019 - 12:36

Bekijk berichtSandra, op 09 mei 2019 - 12:14, zei:

Dus bij deze is het officieel
We gaan er voor :dancer:

Wauw, super... :dancer: :dancer: :cheer: :cheer: :jump: :jump:

Bekijk berichtSandra, op 09 mei 2019 - 12:14, zei:

Brengt dat geen ongeluk voor "de deal" rond is  :-k

Neen hoor, dat brengt net massa's geluk ;) :d .

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#11 Geplaatst 09 mei 2019 - 13:40

Hier 1 kat omdat het onze eerste was. Nu na 13 jaar (allé al veel eerder eigenlijk) heb ik echt spijt dat we geen 2 genomen hadden. Maar nu na 13 jazr Sierra opzadelen met een broer of zus, dat kan ze niet aan. Maar in jullie geval zou ik zeggen, gewoon doen! Je gaat veel meer lachen nog met hun fratsen samen.
Geplaatste afbeelding

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#12 Geplaatst 09 mei 2019 - 13:42

Allé op hoop van zegen dan  :catangel iedereen mag mee duimen  :thumb:

Als alles verloopt zoals het moet word Blue op het einde van de maand  grote broer van Ozzy

AE6DDE7E-9AFD-45F4-88C9-6C2247CE8152.jpg

Bewerkt door Sandra, 09 mei 2019 - 13:44.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#13 Geplaatst 09 mei 2019 - 14:48

Een leeuw!  :love3:
Geplaatste afbeelding

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#14 Geplaatst 09 mei 2019 - 15:04

Bekijk berichtBlackScorpion, op 09 mei 2019 - 14:48, zei:

Een leeuw!  :love3:

Een kleintje  :love4:

De maxi uitvoering van onze Garfield zaliger    :oops:

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#15 Geplaatst 09 mei 2019 - 15:51

Bekijk berichtSandra, op 09 mei 2019 - 13:42, zei:

Allé op hoop van zegen dan  :catangel iedereen mag mee duimen  :thumb:

Als alles verloopt zoals het moet word Blue op het einde van de maand  grote broer van Ozzy

Bijlage AE6DDE7E-9AFD-45F4-88C9-6C2247CE8152.jpg

Wauw wat een knapperd!!!!
Blue gaat concurrentie krijgen volgend jaar in de stemmingen :d

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com