Spring naar inhoud

- - - - -

Kattenluikje en te slimme kat

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
amazone480
amazone480
  • 360 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 28 mei 2019 - 11:51

Mijn jonge kruising Noorse Boskat van 10 maanden is te slim.

Ik heb 4 katten (2 perzen van 9 jaar en een kruising radoll van 8 jaar en kitten van 10 maanden)
Ik woon in een begane grond appartement die uitkomt op een gesloten binnen terrein met toegangspoort. Het gezamenlijke binnen terrein is voorzien van 7 parkeerplaatsen en 11 bergingen en mijn achterom met zitje. Dit is het enige buiten wat ik mijn katten kan bieden en daar willen ze heel graag gebruik van maken. Alle bewoners houden ook rekening me mijn loslopende katten. De perzen en boskat mogen alleen naar buiten als ik thuis ben overdag zodat ik het in de gaten kan houden.

De ragdoll heeft 1 plekje waar hij over de muur kan het grote kerkhof op (mijn achterburen). Dit doet hij nu al 3 jaar en komt altijd netjes terug. Het is een bescheiden kater en doet geen gekke dingen.
Ik heb inmiddels al ruim een jaar een chipluikje. De ragdoll (elmo) is vaak snachts buiten en slaapt overdag. Eenmaal terug binnen kan hij niet weer naar buiten. Ik kan hem ook niet binnen houden, dat resulteert in binnen plassen.

Nu het "probleem". Nomi de boskat van 10 maanden, wil zo graag naar buiten dat het haar inmiddels 2x gelukt is om mee te liften naar buiten terwijl elmo door het luikje naar binnen komt (savonds en vroeg in de ochtend, overdag is ze als ik thuis ben gewoon buiten). Ook kan ze inmiddels het luikje van binnenuit open krijgen als het op de stand staat "wel binnen niet meer naar buiten". Ze is zo verdomd slim. Het nadeel van "mijn" buiten is dat het gezamenlijk is, er auto's in en uit rijden (gelukkig alleen sochtens en savonds) en dat de poort wel eens hapert en open blijft staan waardoor ze naar de drukke straat zou kunnen lopen. Ik heb bij de poort de petsafe inground pet fence liggen. Hiervoor moeten ze een bandje om wat een schokje geeft als ze daar komen. Nu ben ik echt een zacht ei daarin en doe dat bandje natuurlijk niet altijd om. ze mogen het maar 8 uur om en nomi is vaak 12 uur buiten. snachts doe ik dat soort bandjes sowieso niet om. Ik check overdag dus geregeld waar ze zijn en ze komen altijd naar me toe.
Maar inmiddels moet ik snachts en als ik naar mijn werk ga het luikje compleet vergrendelen. ik slaap aders echt niet met de wetenschap dat nomi kan ontsnappen en ze evt de drukke straat op kan. Dus daarvoor laat ik voortaan de tussendeur dicht zodat elmo snachs binnen kan. Maar vind dat sneu want die snapt nu niet waarom hij in de gang moet blijven. Maar voor de nacht en mijn kantoor dagen (2,5 dag) is dat DE oplossing.

Maar nu wil ik graag een weekend weg, wat normaal geen probleem zou zijn omdat elmo buiten gelaten wordt door de buren en weer binnen kan. Maar nu Nomi weet hoe ze het luikje open krijgt durf ik dat niet meer. Ik moet het luikje dus compleet vergrendelen en dan elmo zijn buiten ontzeggen.

Zijn er hier meer mensen die ook zo'n slimmerd hebben en hoe hebben jullie dit opgelost met het luikje? zodat de een wel zijn gang kan gaan en de andere niet? Wellicht een dual scan chipluikje? zijn die uberhaupt hufterproof?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.

alvast bedankt

Simone

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.118 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 28 mei 2019 - 12:22

Zou eventueel een chipluik een oplossing zijn ?

Zo kan je de chip instellen wie binnen kan en wie buiten kan...

amazone480
amazone480
  • 360 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 28 mei 2019 - 13:12

Ik heb al een petsafe chipluikje  ;-) die chiplezer werkt alleen van buiten naar binnen.

Nomi haar chip is ook al ingesteld, want stel ze ontsnapt weer naar buiten door haar hoofd onder het luikje te steken als elmo door het luikje naar binnen komt, dan zou ze niet meer terug naar binnen kunnen.

Nadeel.....als nomi aan de binnenkant voor het luikje staat, dan leest het luikje haar chip ook en verdwijnt de vergrendeling en dan krijgt ze het luikje gemakkelijk open door het luikje naar binnen te trekken. De chiplezer werkt dus te goed

ik heb al recensies gelezen dat er katten zijn die zo'n dual chip luikje ook open krijgen :-(

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.118 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 29 mei 2019 - 22:19

Bekijk berichtamazone480, op 28 mei 2019 - 13:12, zei:

Ik heb al een petsafe chipluikje  ;-) die chiplezer werkt alleen van buiten naar binnen.

Nomi haar chip is ook al ingesteld, want stel ze ontsnapt weer naar buiten door haar hoofd onder het luikje te steken als elmo door het luikje naar binnen komt, dan zou ze niet meer terug naar binnen kunnen.

Nadeel.....als nomi aan de binnenkant voor het luikje staat, dan leest het luikje haar chip ook en verdwijnt de vergrendeling en dan krijgt ze het luikje gemakkelijk open door het luikje naar binnen te trekken. De chiplezer werkt dus te goed

ik heb al recensies gelezen dat er katten zijn die zo'n dual chip luikje ook open krijgen :-(

Wij hebben hier ook zo'n slimme die het luikje opendoet zonder chip ;)
Die met twee richtingen lukt haar niet... Maar idd als ze erdoor kan, kan ze niet meer terug...

amazone480
amazone480
  • 360 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 04 juni 2019 - 15:03

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 29 mei 2019 - 22:19, zei:

Wij hebben hier ook zo'n slimme die het luikje opendoet zonder chip ;)
Die met twee richtingen lukt haar niet... Maar idd als ze erdoor kan, kan ze niet meer terug...

Jij hebt dus een dual scan? Als die ontgrendeling er niet af gaat, lijkt het mij ook moeilijker om het luikje open te krijgen. Juist omdat mijn luikje wel ontgrendeld aan de binnen zijde lukt het haar.

Ik zit er ook aan te denken om een soort kap om het luikje te maken. BV eerst met een placemat eromheen (bovenkant en zijkant), dan kan ze er aan de zijkant niet meer bij als elmo binnen komt. Nu steekt ze haar kop eronder, als ze er aan de zijkant niet meer bij kan, kan ze ook haar kop er niet tussen steken.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.118 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 05 juni 2019 - 14:12

Bekijk berichtamazone480, op 04 juni 2019 - 15:03, zei:

Jij hebt dus een dual scan? Als die ontgrendeling er niet af gaat, lijkt het mij ook moeilijker om het luikje open te krijgen. Juist omdat mijn luikje wel ontgrendeld aan de binnen zijde lukt het haar.

Ik zit er ook aan te denken om een soort kap om het luikje te maken. BV eerst met een placemat eromheen (bovenkant en zijkant), dan kan ze er aan de zijkant niet meer bij als elmo binnen komt. Nu steekt ze haar kop eronder, als ze er aan de zijkant niet meer bij kan, kan ze ook haar kop er niet tussen steken.

Ja met die placemat zou inderdaad een oplossing zijn, dan zou er niet niet meer moeten kunnen tussenglippen

amazone480
amazone480
  • 360 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 06 juni 2019 - 15:22

Inmiddels zo uitgevoerd en al 2 dagen zo in de praktijk in gebruik. Nog geen Nomi ontsnapt (kan 2x toeval zijn geweest)

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#8 Geplaatst 06 juni 2019 - 18:17

Oh SUPER hopelijk is het opgelost  :thumb:

amazone480
amazone480
  • 360 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 11 juni 2019 - 09:11

tot nu toe nog steeds opgelost...gelukkig :jump:

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#10 Geplaatst 11 juni 2019 - 10:17

Fijn dat het zo simpel is kunnen opgelost worden nu kan kan je met een iets geruster gevoel op reis vertrekken :duim:

amazone480
amazone480
  • 360 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 18 juni 2019 - 09:20

Nou ehm......Nog niet helemaal.... was wel even zo maar.........

Inmiddels had ik het luikje gereset, dus haar chip wordt niet meer gelezen waardoor de vergrendeling er aan de binnenkant niet meer afgaat en ze makkelijk het luikje naar binnen kan trekken. Maar op een of andere manier, staat ze op de vergrendelingsklemmen en dan krijgt ze hem toch weer open....pfffffff

Ik heb contact gehad met Sureflap en wat vragen gesteld over hun dualscan luikje en de situatie voorgelegd. Ze gaf aan dat ze hiervoor een oplossing hebben. Als ik zon luikje heb, kunnen ze een nieuw voorframe opsturen met een kapje wat over de vergrendelingsklem heen valt. Dat zou denk ik perfect zijn! de chiplezer zorgt ervoor dat ze er niet uit kan en het vergrendelingsklemmetje is beveiligd door het klepje. Dat zouden alle fabrikanten moeten toepassen lijkt mij.

Voor nu heb ik dat eerst zelf gefabriceerd door wat een plastic kapje erop te lijmen, geen idee hoe lang dat blijft zitten. Deze nacht heeft het doorstaan. Ze was niet eerder buiten dan ik wakker was hahhaha.

Hieronder het bericht van Sureflap. Het is me nog niet duidelijk of de XL versie ook zo'n kapje heeft, wel de dubbele vergrendeling wat mijn huidige petsafe luikje ook heeft en door Nomi open te krijgen is door met een pootje erop te staan. Dat heb ik nog nagevraagd met een foto ervan hoe dat nu precies zit voordat ik weer veel geld ga uitgeven aan een nieuw luikje. Ik had nl ook al een filmpje gezien waarbij de XL versie op die manier open te krijgen is.

"Het DualScan kattenluik en het Kattenluik Connect hebben beide de DualScan functie en zijn ontworpen wanneer u meerdere katten heeft en u een kat tijdelijk of permanent wilt binnehouden, terwijl uw andere kat(ten) wel naar buiten mogen. Het enige verschil tussen deze luiken is is dat het connect luik werkt met een app.
Helaas ervaren wij met deze  luiken af en toe hetzelfde probleem als met petsafe luiken - dat de katten het derutje naar zich toe trekken om zo te ontsnappen. Daarentegen dit is een eenvoudig op te lossen probleem. Wij kunnen in dat geval een nieuw voorframe toezenden met een kapje dat valt over de vegrendelingsklem wat dat probleem oplost

Het luik die meer geschikt is voor uw kat is onze grotere versie het Microchip Huisdierluik (Connect). Dit luik heeft een dubbele vergrendeling aan de binnenkant van het huis wat het zo goed als onmogleijk maakt om het luik open te klauwen vanuit de binnenkant wanneer u uw katten wilt binnehouden. Het enige wat dit luik niet heeft is de DualScan functie. U kunt dus niet bepaalde katten binnehouden terwijl andere katten wel naar buiten mogen"