Spring naar inhoud

- - - - -

Toeristische toppers en floppers

• Log in om te reageren
119 reacties op dit onderwerp
Twinkel
Twinkel
  • 1.652 berichten

#1 Geplaatst 30 mei 2019 - 09:32

Het is bijna zomer! Dus (voor velen) betekent dit: VAKANTIE! :)
Misschien eens leuk om onze leuke en minder leuke reiservaringen met elkaar te delen? Wat is voor jou echt een must-see? Of heb jij al eens een reis of (dag)uitstap gemaakt met hoge verwachtingen die uiteindelijk uitdraaide tot een ontgoocheling?
Of wat zou je ooit graag eens willen zien/bezoeken?

Deel hier jouw toppers, floppers en/of bucketlist over steden, dorpjes, musea, toeristische attracties, pretparken, ... in zowel binnen- als buitenland! :)

Om zelf maar eens te beginnen:
Op een vrije namiddag, toen ik nog op de hogeschool zat in Brussel, had ik zin om naar de stad te gaan. De Grote Markt vond ik echt mooi en omdat deze niet ver is van Manneken Pis, wilde ik dat ook wel eens zien. Ik wist dat het beeld niet al te groot was, maar zó klein had ik het nu ook weer niet verwacht :d! Ik weet nog dat ik het eerst niet had opgemerkt en waarschijnlijk 1 of 2 keer ben voorbij gelopen zonder dat ik het wist, ondanks alle toeristen die ervoor stonden :).

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#2 Geplaatst 30 mei 2019 - 11:17

Oh, een leuk idee voor een topic Twinkel :)

Wij hebben wel wat afgereisd de laatste jaren... De grootste positieve verassing was Uzbekistan. Nog wat onbekend terrein voor de meesten, maar net daarom erg leuk om te reizen. De mensen zijn nog echt vriendelijk en geïnteresseerd in bezoekers, je kan er lekker eten of winkelen aan gewone prijzen. Er is veel te zien (in steden als Samarkand, Khiva en Bukhara zijn de wetenschappen ontstaan) en het is een heel vrij en open land, je hoeft je niet te bedekken in moskeeën bijvoorbeeld. Wel iets dat je best met gids en/of groep doet.

Ons "eigen" Rusland kan ik ook aanraden, Moskou is totaal niet wat mensen denken, alle bezoekers zijn blij verrast. Er is zo veel cultuur te zien hier. St. Petersburg "moet" je gezien hebben, maar vind ik persoonlijk minder leuk qua mentaliteit. En voor de avontuurlijken kan het Baikalmeer er nog bij.

Verder was Japan geweldig (mits goede voorbereiding), daar eindigen we sowieso nog wel eens. Alles tot op de minuut geregeld, overal behulpzame mensen, fantastisch eten.
We gaan ook graag enkele dagen naar het rustige Helsinki om af te koelen in de zomer. Altijd wel een duur weekendje weg gezien we de designoutlets afschuimen :oops:

Qua teleurstellingen zou ik zeggen Parijs (maar daarvan wisten we op voorhand dat het niets voor ons was), Zweden en Californië. Zweden is totaal anders dan de rest van Scandinavië, niets is deftig geregeld of aangeduid, Stockholm zit vol zwervers, de mensen zijn onaangenaam (en ja, ik ben gewend aan Scandinavische directheid) en je betaalt veel voor teleurstellende bezienswaardigheden. In Californië was de natuur wel prachtig en hebben we een hele mooie roadtrip gedaan, maar de steden waren een trieste bedoening. We hingen vooral rond in Japantown of Chinatown, maar dan kan je even goed meteen naar die landen gaan natuurlijk.

Bewerkt door Machteld., 30 mei 2019 - 11:17.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Twinkel
Twinkel
  • 1.652 berichten

#3 Geplaatst 30 mei 2019 - 12:34

Bedankt om jouw ervaringen te delen, Machteld! :)

Japan staat ook nog op onze bucketlist! Van mijn vriend meer dan van mij, maar ik zie het ook zeker zitten hoor :)! Heb nog zo'n verhalen gehoord dat de mensen daar zeer behulpzaam zijn en dat de straten daar echt heel proper bijliggen, omdat veel mensen daar echt moeite doen om hun afval onmiddellijk op te ruimen (geen idee of dat waar is hoor).

Parijs is dan wel weer mijn ding eigenlijk. Geen idee waarom, maar ik loop er graag rond :). Wel een dure stad en ik veel bedelaars en zwervers (ok, het is een grote stad, dan kan je dat niet vermijden), maar ik hou gewoon van die plaats, al zou ik er niet willen wonen ;).

Bewerkt door Twinkel, 30 mei 2019 - 12:58.

Syntara
Syntara
  • 3.128 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 30 mei 2019 - 13:56

Parijs was bij mij ook een grote tegenvaller. Dat zei me eigenlijk niets.

Buiten Parijs heb ik al elke reis heel fijn gevonden. Ik ga heel graag naar Italië (dat is een klassieker natuurlijk) maar dan echt voor de cultuur. ik vind vele stadjes daar zo gezellig. As huwelijksreis zijn we naar Venetië geweest vorig jaar en dat vonden we allebei ook geweldig. Dat is zo cliché, maar echt gezellig. We hebben wel vooral rondgehangen op de minder drukke plaatsen. De eilandjes rondom Venetië en de rustigere buurten van de stad. De meeste mensen doen maar een dagje Venetië waardoor het vooral aan de typische bezienswaardigheden heel druk is, maar daarbuiten is het best rustig (toch op het moment dat wij er waren). Ik vind die stad zo mooi door de kanaaltjes en doolhoven van straatjes :)

In Italië vond ik ook Pompeii enorm interessant (en de streek daarrond ook) en Firenze lag me ook :)  

Verder vond ik Denemarken heel mooi (wij zijn naar Ebeltoft geweest), New York vond ik ook echt de moeite, Oostenrijk, Zwitserland en Beieren vind ik dan weer iets helemaal anders maar ook zo mooi. En Egypte is ook een reis die me bij bleef. Het land zelf lag me minder, maar veel bezienswaardigheden vond ik wel ongelooflijk mooi met als hoogtepunt het graf en masker van Toetanchamon. Ik vond het ook boeiend omdat alles daar zo volledig anders was als bij ons: het landschap, de steden, hoe de mensen leven, veel armoede (wat ik natuurlijk erg vond, maar wel 'belangrijk' om dat ook eens te zien).

De komende jaren zou ik heel graag eens naar Schotland gaan, naar Noorwegen en naar Azië (vooral Japan, China, Cambodja). In de USA zou ik ook graag nog eens wat meer zien en Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland staan ook nog op mijn lijstje. Maar dat is allemaal nog niet voor direct :lachen:

Bewerkt door Syntara, 30 mei 2019 - 14:00.

Twinkel
Twinkel
  • 1.652 berichten

#5 Geplaatst 30 mei 2019 - 15:48

Bedankt voor jouw verhaal, Syntara! :)

Firenze wil ik ook ooit zeker eens bezoeken! Ik hou enorm van cultuur en klassieke kunst, dus dat zou een perfecte bestemming zijn voor mij :d!
Alsook de Fjorden in Noorwegen.. moet zalig zijn om dat te zien, vooral bij zonnig en helder weer! :)

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.885 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 30 mei 2019 - 18:10

Ik ben wel grote fan van Parijs, Montmartre is zo mooi! De tuinen van Versailles vond ik ook heel leuk om te doen. Wij reizen niet zo vaak, maar hebben een tweetal jaren geleden wel een kleine trip in de Verenigde Staten gemaakt. Daar vonden we Los Angeles absoluut tegenvallen. Wat een verschrikkelijke stad! Vuil, veel tentenkampen van zwervers, drugsnaalden in het zand van het strand... Neen, een keer en nooit meer. Monterey daarentegen is een hele mooie locatie waar we eigenlijk graag wat langer waren gebleven. Ook San Francisco was leuk om te doen. In Las Vegas was ik zelf verliefd op Freemont Street, maar je moet ervoor zijn. Het zijn vooral de shows en de lichteffecten die het hem doen.

Twinkel
Twinkel
  • 1.652 berichten

#7 Geplaatst 30 mei 2019 - 18:53

Ja, USA lijkt mij ook echt zo leuk om naartoe te reizen, vooral New York, maar da's waarschijnlijk omdat het in films en series altijd zo groots wordt uitgebeeld :p. Vandaar eerder mijn nieuwsgierigheid.

Een paar jaar geleden had ik eens een gesprek met iemand uit USA. Ze vertelde mij dat Amerika altijd zo 'overdreven groot' wordt uitgebeeld, maar dat het in feite allemaal niet zo indrukwekkend is zoals altijd wordt voorgesteld en dat het gewoon saai is om daar te wonen. Ze begreep dus echt niet waarom zoveel mensen daar naartoe willen reizen.
Tja, ik weet dat dit komt omdat zij het daar gewoon is, maar ik vond het gewoon grappig hoe ze dat zei :).

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.885 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 30 mei 2019 - 20:32

Bekijk berichtTwinkel, op 30 mei 2019 - 18:53, zei:

Ja, USA lijkt mij ook echt zo leuk om naartoe te reizen, vooral New York, maar da's waarschijnlijk omdat het in films en series altijd zo groots wordt uitgebeeld :p. Vandaar eerder mijn nieuwsgierigheid.

Een paar jaar geleden had ik eens een gesprek met iemand uit USA. Ze vertelde mij dat Amerika altijd zo 'overdreven groot' wordt uitgebeeld, maar dat het in feite allemaal niet zo indrukwekkend is zoals altijd wordt voorgesteld en dat het gewoon saai is om daar te wonen. Ze begreep dus echt niet waarom zoveel mensen daar naartoe willen reizen.
Tja, ik weet dat dit komt omdat zij het daar gewoon is, maar ik vond het gewoon grappig hoe ze dat zei :).

Tja, is dat omgekeerd voor hen ook niet? Op reis naar Europa is toch ook het droomreisje van vele jonge Amerikanen? Terwijl een Europeaan ook zoiets kan hebben van: bwa, niet echt speciaal ;)

Twinkel
Twinkel
  • 1.652 berichten

#9 Geplaatst 30 mei 2019 - 21:22

Bekijk berichtThundernimf, op 30 mei 2019 - 20:32, zei:

Tja, is dat omgekeerd voor hen ook niet? Op reis naar Europa is toch ook het droomreisje van vele jonge Amerikanen? Terwijl een Europeaan ook zoiets kan hebben van: bwa, niet echt speciaal ;)

Klopt helemaal ;)!

Inge91
Inge91
  • 12.334 berichten

#10 Geplaatst 30 mei 2019 - 22:15

Bekijk berichtTwinkel, op 30 mei 2019 - 15:48, zei:

Bedankt voor jouw verhaal, Syntara! :)

Firenze wil ik ook ooit zeker eens bezoeken! Ik hou enorm van cultuur en klassieke kunst, dus dat zou een perfecte bestemming zijn voor mij :d!
Alsook de Fjorden in Noorwegen.. moet zalig zijn om dat te zien, vooral bij zonnig en helder weer! :)

De Noorse fjorden zijn prachtig, vorig jaar zijn we daar de eerste keer geweest en het zal zeker niet de laatste keer zijn.
IJsland staat dit jaar op de planning en op ons lijstje staan nog Spitsbergen, lofoten, lapland, Schotland en Canada. Het zal nog wel wat jaren duren voor ons lijstje is afgewerkt ;)

Londen vond ik een afknapper, veel te druk en overroepen

Bekijk berichtTwinkel, op 30 mei 2019 - 18:53, zei:

Mijn manneke zou ook graag naar New York gaan, mij zegt het niet veel. Ik hou niet van drukte en het lijkt me overroepen

Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#11 Geplaatst 31 mei 2019 - 05:33

Bekijk berichtTwinkel, op 30 mei 2019 - 12:34, zei:

Bedankt om jouw ervaringen te delen, Machteld! :)

Japan staat ook nog op onze bucketlist! Van mijn vriend meer dan van mij, maar ik zie het ook zeker zitten hoor :)! Heb nog zo'n verhalen gehoord dat de mensen daar zeer behulpzaam zijn en dat de straten daar echt heel proper bijliggen, omdat veel mensen daar echt moeite doen om hun afval onmiddellijk op te ruimen (geen idee of dat waar is hoor).

Dat klopt van die schone straten. Je moet maar eens opzoeken op YouTube, er zijn verschillende filmpjes van Japanners  (vaak na sportevenementen) die ook in het buitenland heel de boel kraaknet achterlaten. Bij het WK voetbal hier in Moskou bijvoorbeeld.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Twinkel
Twinkel
  • 1.652 berichten

#12 Geplaatst 31 mei 2019 - 08:27

Bekijk berichtInge91, op 30 mei 2019 - 22:15, zei:

De Noorse fjorden zijn prachtig, vorig jaar zijn we daar de eerste keer geweest en het zal zeker niet de laatste keer zijn.
IJsland staat dit jaar op de planning en op ons lijstje staan nog Spitsbergen, lofoten, lapland, Schotland en Canada. Het zal nog wel wat jaren duren voor ons lijstje is afgewerkt ;)

Londen vond ik een afknapper, veel te druk en overroepen

Mijn manneke zou ook graag naar New York gaan, mij zegt het niet veel. Ik hou niet van drukte en het lijkt me overroepen

Zalig! Ik kijk er echt al zo lang naar uit om de Fjorden te zien! Moet geweldig zijn!

Londen was vind ik op zich een toffe en mooie stad, maar inderdaad: veel te druk :)!
Lang geleden vertelde er mij eens iemand dat je daar bijna letterlijk omver wordt gelopen door iedereen. Hij had geen ongelijk  :lachen: ..
Zowel op straat als bij het in-en uitstappen bij het openbaar vervoer (vooral de metro!).

New York lijkt mij ook zo hoor. Ik weet niet echt waarom ik er zo benieuwd naar ben :d.
Ik hou nochtans ook meer van de rust en natuur!

Bewerkt door Twinkel, 31 mei 2019 - 08:40.

Twinkel
Twinkel
  • 1.652 berichten

#13 Geplaatst 31 mei 2019 - 08:33

Bekijk berichtMachteld., op 31 mei 2019 - 05:33, zei:

Dat klopt van die schone straten. Je moet maar eens opzoeken op YouTube, er zijn verschillende filmpjes van Japanners  (vaak na sportevenementen) die ook in het buitenland heel de boel kraaknet achterlaten. Bij het WK voetbal hier in Moskou bijvoorbeeld.
Zalig hé :)! Naar het schijnt zijn de Japanse regels en wetten strenger over het vervuilen op straat enzo. Mss vandaar :).

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#14 Geplaatst 31 mei 2019 - 08:59

Van thuis uiy ben ik reizen niet gewoon ook met mijn ex niet .
Nu met K ben ik al een paar keer om motor vakantie geweest .

In tegenstelling tot veel vrouwen heb ik wel gevoel voor richting en ik kan kaart lezen , bij ons is dat K zijn zwakke plek :lachen:

Ik hou niet van  waar iedereen gaat en wij doen zo weinig mogelijk autostrade dus werk ik alle ritten zelf uit , dat vraagt thuis heel veel voorbereiding en opzoekwerk maar dat is de helft van mijn fun :dancer:

Met de motor zijn Duitsland ,  Oostenrijk , Noord Italie en Zwitserland (rond het 3 landenpunt met Italie en Oostenrijk ) echt aanraders .
De Grossglockner , Edelweisspitze , Keizer Karl Gletsjer,  Nockalmstrasse , Gavia Pass (daar staat een kappeltje en grappen we altijd ALS we ooit trouwen is het hier :slach:  ) Splugen Pass , Albulla , Timmelsjoch , Otztaller Gletjerstrasse , Stevio , Umbrail , Rechenpass , San Marco pass , Aprica , Tonale , Mendola , Lavaze , Costalunga , Perdoi , Sella , Gardena , Stellersattal , Felbertauserstrasse , Villacher Alpen Strasse , Goldecker , Gerlos Alpanstrasse en pass , Flexenpass , Hahntenjoch , Fernpass , Hochtannbergpasse , Wurzjoch, Jaufenpass , Penserjoch , Gampenpass ...

De natuur die is daar echt prachtig wondermooi en de bergmeren :love4:  Eibsee , Livigno  , Plansee , Badersee , Bodensee  , Rechensee (waar enkel nog de toren van de kerk uit het water steekt) met de motor heb je echt het gevoel dat je "in de natuur zit " meer zoals op de fiets , je ziet heel vaak reen , herten , vossen , allerlei roofvogels etc...

Reizen met de moto dat was iets wat ik heel graag deed en toch kan ik me nu niet meer zover brengen om mee te rijden , ik hoop echt dat ik de angst kan overwinnen en terug mee ga kunnen :8

Twinkel
Twinkel
  • 1.652 berichten

#15 Geplaatst 31 mei 2019 - 10:35

Bekijk berichtSandra, op 31 mei 2019 - 08:59, zei:

Van thuis uiy ben ik reizen niet gewoon ook met mijn ex niet .
Nu met K ben ik al een paar keer om motor vakantie geweest .

In tegenstelling tot veel vrouwen heb ik wel gevoel voor richting en ik kan kaart lezen , bij ons is dat K zijn zwakke plek :lachen:

Ik hou niet van  waar iedereen gaat en wij doen zo weinig mogelijk autostrade dus werk ik alle ritten zelf uit , dat vraagt thuis heel veel voorbereiding en opzoekwerk maar dat is de helft van mijn fun :dancer:

Met de motor zijn Duitsland ,  Oostenrijk , Noord Italie en Zwitserland (rond het 3 landenpunt met Italie en Oostenrijk ) echt aanraders .
De Grossglockner , Edelweisspitze , Keizer Karl Gletsjer,  Nockalmstrasse , Gavia Pass (daar staat een kappeltje en grappen we altijd ALS we ooit trouwen is het hier :slach:  ) Splugen Pass , Albulla , Timmelsjoch , Otztaller Gletjerstrasse , Stevio , Umbrail , Rechenpass , San Marco pass , Aprica , Tonale , Mendola , Lavaze , Costalunga , Perdoi , Sella , Gardena , Stellersattal , Felbertauserstrasse , Villacher Alpen Strasse , Goldecker , Gerlos Alpanstrasse en pass , Flexenpass , Hahntenjoch , Fernpass , Hochtannbergpasse , Wurzjoch, Jaufenpass , Penserjoch , Gampenpass ...

De natuur die is daar echt prachtig wondermooi en de bergmeren :love4:  Eibsee , Livigno  , Plansee , Badersee , Bodensee  , Rechensee (waar enkel nog de toren van de kerk uit het water steekt) met de motor heb je echt het gevoel dat je "in de natuur zit " meer zoals op de fiets , je ziet heel vaak reen , herten , vossen , allerlei roofvogels etc...

Reizen met de moto dat was iets wat ik heel graag deed en toch kan ik me nu niet meer zover brengen om mee te rijden , ik hoop echt dat ik de angst kan overwinnen en terug mee ga kunnen :8
Reizen met de moto moet ook echt tof zijn, ja! Al zou ik er het lef niet voor hebben, haha :lachen:.

De voorbereiding van een reis vind ik ook altijd zo leuk, al is het maar de valiezen maken :d!

Ik had nog nooit gehoord over Reschensee. Heb het zonet eens opgezocht en amai! Ziet er zo mooi uit! Moet echt rustgevend zijn om daar gewoon te zitten en te genieten van het zicht :)!

Wel jammer dat je nu niet meer met de moto op reis gaat! Hopelijk krijg je binnenkort nog eens opnieuw de kans :)!!