Spring naar inhoud

- - - - -

Katten zijn stom...

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
46 reacties op dit onderwerp
Jan
Jan
  • 28 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 14 juni 2019 - 12:20

...althans, zo dacht ik vroeger toch...

Hallo, allemaal,

Ik ben Jan, 34 jaar, en ik ben een overloper.
De eerste 28 jaar van mijn leven was ik een dog person en waren katten kutbeesten. Tot ik op een gegeven moment een lang weekend op de kat van mijn moeder moest gaan passen. Toen ik merkte dat er achter die arrogante façade een ander wezen schuilde, is bij mij het zaadje geplant om er zelf eentje in huis te nemen.

Maar omdat ik met mijn vorige job vele uren van huis was, en ik op een huurappartement woonde, vond ik het nogal egoïstisch om dat het beestje aan te doen. Nu ik mijn eigen stek heb en vaker thuis ben, heb ik dan toch eindelijk de stap gezet. Na lang zoeken en wikken en wegen welk ras het beste bij mij past, ben ik bij de Blauwe Rus terechtgekomen. Daarna na een redelijk lange zoektocht een cattery gevonden waar ik een goed gevoel bij had en nu is het bijna zover.

Op 8 mei is mijn nieuwe vriend, Wicket,  geboren en overmorgen, kan ik hem de eerste keer bezoeken. Momenteel zit ik dus in de voorbereidingen (Slaapplek(ken), kattenbak, krabpalen, DA zoeken...)

Als jullie nog tips en tricks hebben of andere ervaringen met dit ras, ik hoor ze graag...

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#2 Geplaatst 14 juni 2019 - 12:33

:hi:   Jan dan sta je voor een spannende tijd  :rolleyes:

Geniet overmorgen van je bezoek aan je toekomstige huisgenootje  :heart:

Volgens mij is veel foto's plaatsen hier verplicht  :mrgreen:  :louche:

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#3 Geplaatst 14 juni 2019 - 14:45

:hi:
Ik dacht al toen ik de titel las, komt er een verveelde tiener even wat keet schoppen misschien. :roll:
Maar het is gelukkig goed nieuws :lol2:

Spannend, wachten op je nieuwe huisgenoot. Mag je je Rus van de cattery alleen houden? De meeste plaatsen hun kittens enkel per twee of bij een ander kitten (dat hoeven geen twee raskatten te zijn). Niet om je af te schrikken he, maar de meeste mensen hier op :kattensite: nemen vroeg of laat een tweede bij :lachen:

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Jan
Jan
  • 28 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 14 juni 2019 - 15:58

Bekijk berichtSandra, op 14 juni 2019 - 12:33, zei:

:hi:   Jan dan sta je voor een spannende tijd  :rolleyes:

Geniet overmorgen van je bezoek aan je toekomstige huisgenootje  :heart:

Volgens mij is veel foto's plaatsen hier verplicht  :mrgreen:  :louche:

Genieten zal ik, hier wacht ik al bijna een jaar op. Al zullen de komende 8 weken nog pittig lang duren.
Foto's komen er zeker nog aan.

Bekijk berichtMachteld., op 14 juni 2019 - 14:45, zei:

:hi:
Ik dacht al toen ik de titel las, komt er een verveelde tiener even wat keet schoppen misschien. :roll:
Maar het is gelukkig goed nieuws :lol2:

Spannend, wachten op je nieuwe huisgenoot. Mag je je Rus van de cattery alleen houden? De meeste plaatsen hun kittens enkel per twee of bij een ander kitten (dat hoeven geen twee raskatten te zijn). Niet om je af te schrikken he, maar de meeste mensen hier op :kattensite: nemen vroeg of laat een tweede bij :lachen:

Nope, heeft de cattery niks van vermeld. Eén van de redenen dat ik bij de Rus ben terechtgekomen, was het feit dat ze goed alleen kunnen blijven (mits voldoende stimulatie natuurlijk) En dat zal in mijn geval nooit langer zijn dan 5-6u. En mijn broer woont ook in hetzelfde gebouw en die is al aangesteld als secundaire slaaf :lachen:

Wat betreft die tweede in huis nemen: ik ben nu al aan het twijfelen, eerlijk gezegd. (Ik ben nu al bezig met het tekenen van een buitenren op het groendak en ik denk tegen die er staat dat er wel een tweede bijkomt. als het al niet vroeger is )

Fieke
Fieke
  • 3.180 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 14 juni 2019 - 16:51

Joepie! :dancer:  Een Rusje bij op het forum!!!

Ik heb zelf 1 Rusje van nu al 10 jaar, Shiva. Shiva heeft een superkarakter! Ik heb anderhalf jaar moeten wachten op hem, maar het was elke dag waard.
Shiva zit ook (relatief) vaak alleen en na 10 jaar heb ik niet de indruk dat hij dat erg vindt. Shiva is een echte speelvogel (en dat is na 10 jaar nog niets geminderd). Dus zorg voor genoeg speelgoed!

Rusjes zijn heel slimme katten. Ik had ooit het lumineuze idee opgevat om programmeerbare voederbakjes te plaatsen tijdens mijn afwezigheid. Na 2 dagen kon Shiva die klok zo manipuleren dat het bakje openging wanneer hij het wou... :o Ook 'denkspelletjes' heeft hij heel snel door.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! Ik heb hier heel veel geleerd op het forum. En vergeet geen foto's te posten.

Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 14 juni 2019 - 16:56

Bekijk berichtJan, op 14 juni 2019 - 15:58, zei:

Wat betreft die tweede in huis nemen: ik ben nu al aan het twijfelen, eerlijk gezegd. (Ik ben nu al bezig met het tekenen van een buitenren op het groendak en ik denk tegen die er staat dat er wel een tweede bijkomt. als het al niet vroeger is )
Welkom op het forum!!!

Katten zijn sociale dieren die soortgenootjes echt wel op prijs stellen.
Je moet er rekening mee houden dat hij 12 weken bij zijn mama, broers en zussen gaat zitten, en dan moederziel alleen terecht komt tussen wezens die zijn taal niet begrijpen en omgekeerd.
(vergelijk het met jij op een onbewoond eiland, niet alleen maar wel eenzaam)

Het hoeft daarom ook geen raskat te zijn, maar kan ook een 'gewoon' kitten zijn.
Veel asielen testen hun katjes ook op aids en leucose, net zoals de ouders van jouw kitten getest horen te zijn.
Dus qua 'ziek worden' hoef je niet bang te zijn.

En het is gewoon ook dubbel zo leuk als eentje :d

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 3.126 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 14 juni 2019 - 17:21

Welkom! :)

Ook ik vond katten vroeger niet zo sympathiek, tot ik twee katjes vond in de tuin. Daarna was ik een echt kattenmens en nu heb ik ook een hond en vind ik ze gewoon allebei geweldig :lachen:

Spannend dat je binnenkort je eerste katje krijgt :d Leuke naam heb je voor hem gekozen. Alvast veel plezier samen!

Ik zou je ook aanraden van twee kittens te nemen. Wanneer ze al lang alleen wonen, wordt het moeilijker om er een tweede bij te nemen en twee kittens samen zijn zo leuk. Ze kunnen dan een hechte band krijgen en hebben veel aan elkaar wanneer jij niet thuis bent ;)

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 14 juni 2019 - 20:04

Hallo Jan,
Welkom op het forum. Je zal hier veel info vinden over ervaringen van andere personeelsleden van katten.
Ik heb nog wat info voor personeel dat pas begint :lachen: :
Bijgevoegd bestand  kattenverzorging.doc   46K   12 downloads Hier vindt je alles in wat je moet kopen voor je poezel.
Op You Tube staan ook veel filmpjes met info. Deze vond ik de beste: https://www.youtube....v=KjxE9dtZ3rc moet je zeker eens bekijken.
Als je dat allemaal gelezen en gezien hebt, zal je al veel weten. Denk er ook aan dat je je poezel moet opvoeden in wat hij mag en niet mag. Een korte "neen" kordaat gezegd, eventueel met en geleidende hand doet al veel. Ik heb juist vandaag één van onze opvangkittens geleerd van niet meer op het buffet van de keuken te springen. Je hebt nu eenmaal hoogtekatten en grondkatten en hoogtekatten zitten het liefst op iets (meubels). Voor die koop je best een kattenmeubel, waar ze op kunnen kruipen en ook eventueel in kunnen slapen. Je hebt veel keuze in dat soort "kattenmeubels".
Denk er ook aan dat je altijd best rustig bent bij je kat. Ze voelen dat als je zelf gestrest bent en gaan dan ook stressen.
Als je nog vragen hebt... shoot.

Enne... katten zijn helemaal niet dom hoor, in tegendeel. Kijk hier maar eens naar:
https://www.youtube....h?v=9mN5KFgOzXI
https://www.youtube....h?v=L9dPfGAQWIU
Katten moeten zeker niet onderdoen voor honden qua training:
https://www.youtube....h?v=InycChUK5-k
Dit is voor gevorderden:
https://www.youtube....h?v=dTTz202V1tY
En deze kat is mijn favoriet op YT. :love4: :love: Didga.

https://www.youtube....h?v=InlFyUs8S-Q

Bewerkt door Elma, 14 juni 2019 - 20:23.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#9 Geplaatst 14 juni 2019 - 20:06

Ik heb zelf wel genoten van Blue even als enige binnenkat alleen te hebben  :Ooops:
(Heb nog wel een Bearded Collie die echt poezen gek is en samen met Blue speelde dus hij was niet alleen  alleen)

Maar als ik nu zie hoe lief en zorgzaam Blue omgaat met kleine Lio  :love:
Dat is echt hartverwarmend   :heart:

Blue is 8mnd ouder dan Lio en mijn 1ste binnenkat  .
Ik wist niet zo goed wat ik daar van moest verwachten daarvoor had ik poezen die zowel binnen als buiten zaten .
Maar dat is mij 200% meegevallen  :thumb:
Hij heeft ook een buitenren gekregen waar hij heel graag inzit .

Maar ik durf wel te zeggen dat Blue zijn kleine broertje nu na 5 dagen al niet meer zou kunnen/willen missen  :party:

Bewerkt door Sandra, 14 juni 2019 - 20:09.

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 14 juni 2019 - 20:31

Katten zijn heel sociale dieren. Dat zie je in mijn eerste filmpje.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Jan
Jan
  • 28 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 15 juni 2019 - 10:38

Bedankt allemaal voor de tips en de fijne welkomst...

@Fieke: Die intelligentie was voor mij één van de aantrekkingspunten. En nu weet ik gelijk dat ik het bij een gewoon kommetje ga houden :lachen: . Ik was namelijk ook van plan zo'n automatische feeder aan te schaffen. Heb je me weeral wat uitgespaard ;).

@Elma: Bedankt voor de tips, de meeste spullen heb ik al in huis gehaald. Ik zit alleen nog een beetje met de voeding. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Applawse. Ik zou dan opteren voor een droog/natcombinatie. Maar over de verhoudingen ben ik echt nog niet uit. Ook ben ik nog op zoek naar een gezonde snack om clickertraining te bevorderen.

@Al de rest die zeggen dat 2 beter is dan 1: De stelregel die ik al vaker tegengekomen ben is, 1 kattenbak/kat+1extra. Is dat echt nodig, of kom ik er wel met 2 kattenbakken? (Ze worden dan wel 2x/dag gereinigd)

En als ik er twee zou nemen opteren jullie dan voor m/m of m/v?

En voor zij die foto's willen, hier is alvast een voorsmaakje:
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#12 Geplaatst 15 juni 2019 - 11:08

Bekijk berichtJan, op 15 juni 2019 - 10:38, zei:

Geplaatste afbeelding

:louche: pikkedief steel poezel  :louche:

Welkom. Ik ben ook voorstander van 2, hoewel ik zelf maar 1 heb. Maar Sierra is mijn eerste kat en we durfden geen 2, 1 was genoeg voor ons. Ondertussen is ze al 13 jaar enig kind en is het denk ik niet aangewezen een 2e bij te nemen (voor Sierra haar mentale gezondheid). Maar ik heb wel spijt dat we niet in de 1e 1 of 2 jaar eentje bij hebben genomen. Dan  had ze nu misschien minder problemen gehad om een uurtje alleen te zijn ofzo (is nu altijd iemand bij haar)... En zo 2 poezels die bij elkaar liggen en elkaar wassen enzo, daar smelt je gewoon van!
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#13 Geplaatst 15 juni 2019 - 11:24

Bekijk berichtJan, op 15 juni 2019 - 10:38, zei:

Bedankt allemaal voor de tips en de fijne welkomst...

@Fieke: Die intelligentie was voor mij één van de aantrekkingspunten. En nu weet ik gelijk dat ik het bij een gewoon kommetje ga houden :lachen: . Ik was namelijk ook van plan zo'n automatische feeder aan te schaffen. Heb je me weeral wat uitgespaard ;).

@Elma: Bedankt voor de tips, de meeste spullen heb ik al in huis gehaald. Ik zit alleen nog een beetje met de voeding. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Applawse. Ik zou dan opteren voor een droog/natcombinatie. Maar over de verhoudingen ben ik echt nog niet uit. Ook ben ik nog op zoek naar een gezonde snack om clickertraining te bevorderen.

@Al de rest die zeggen dat 2 beter is dan 1: De stelregel die ik al vaker tegengekomen ben is, 1 kattenbak/kat+1extra. Is dat echt nodig, of kom ik er wel met 2 kattenbakken? (Ze worden dan wel 2x/dag gereinigd)

En als ik er twee zou nemen opteren jullie dan voor m/m of m/v?

En voor zij die foto's willen, hier is alvast een voorsmaakje:
Geplaatste afbeelding

O, hoe lief!!!! :loveshower:

Geslacht maakt helemaal niets uit. Sowieso moet je kitten al steriel zijn voor die naar jou verhuist, dus gaat nooit last hebben van opspelende hormonen.
Het karakter is hierin erg  belangrijk.
2 rustige kittens bij elkaar of 2 drukke.
Maar geen kalm katje bij een hyperactieve racekip.  Dat komt niet goed :)

Voor kattenbakken is de regel 'aantal sociale groepen' plus 1.
Dus als je 2 katten hebt, die perfect overeen komen, is dat zeker voldoende.

Ik heb 3 katten en 3 kattenbakken maar toch is't af en toe nog eens oorlog.
Helaas ook 3 sociale groepen hier :(

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#14 Geplaatst 15 juni 2019 - 13:14

Hoe schattig :love:

Hier stonden er vanaf maandag 2 binnen , ondertussen terug naar 1 er werd er toch maar 1 gebruikt . De andere is terug naar de kattenren verhuisd .

Ik ben een GROTE PeeWee fan vind dat echt zalige kattenbak vulling in combinatie met de PeeWee bak (ik heb wel de ecodome Maine Coons zijn grote katten dus ook een grote bak :lachen:  )

Goedkoop doordat je echt weinig verbruikt ik ben nu net aan mijn 3de zak bezig en Blue is hier van september , niet zwaar van gewicht , héél weinig uitloop , geen stof , super makkelijk in onderhoud en ook geen geurtjes en mag in het toilet doorgespoeld worden of in de gft bak .
Ik controleer de bak wel 2 a 3 keer , zowel Blue als Lio doen 1 grote boodschap per dag als ik het zie dat ze geweest zijn haal ik het er ook direct uit .
Zij hebben een mooie vaste ontlasting dus eigenlijk totaal geen vulling verlies daar door .
De onderbak met het pipi zagemeel voor Blue alleen  deed ik 1 of 2 x per week leeg ,  nu ze met 2 zijn doe ik het om de andere dag .

Lio krijgt ook het Applaws natvoer in combinatie met Optimanova brokken .
Die van Applaws zijn heel kleine brokjes Blue likte die gewoon op en dat vind ik persoonlijk niet zo fijn heb liever dat hij wat kauwt op zijn brokken .
S'avonds krijgt Blue een klein handvolletje Sanabelle Grande , daar moet hij zeker op kauwen , hij lust het graag maar is een redelijk vettige brok waardoor ik zelf een beetje bang ben dat als hij alleen dat zou krijgen hij mss ook een vettige vacht krijgt :-k

Wat voor jou poezel een goede voeding is zal je snel merken aan de ontlasting ;)

Karolijn
Karolijn
  • 51 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 15 juni 2019 - 15:36

Hier ook een slimme kat (en 1 domme). Het voer geven we in voerpuzzels, de slimme kan ze allemaal, maar eet dus iets rustiger en de domme soms op puur geluk een paar brokjes. De domme zit ook op blaasgruis voer, dus deze heeft een chip bakje, werkt perfect.

Voerpuzzels zijn echt heel fijn in mijn beleving. We hebben er hier iets van 6 verschillende staan, sommigen wat populairder dan anderen.

Ohja, waarvoor ik dit zei, de kat eet redelijk rustig en kan op eigen momenten een beetje nemen, daarmee geven we dus bijna onbeperkt droogvoer (zo uitgekiend dat het elke dag bijna/net op is). Daarbij elke dag 1 blikje natvoer per kat (1 groot blikje per 2). Wij geven ook applaws.
Onze blaasgruis kat drinkt niet, en krijgt met 1 blikje +100 ml water genoeg water binnen om precies binnen de juiste grenzen te komen.

Om te trainen, zijn onze katten fan van cosma snackies. Express niet de xl variant zodat we lekker vaak kunnen geven. Kip is hier favoriet. Cosma snackies zijn gedroogde stukjes vlees of vis.

Onze katten kregen bij de catterie Royal canin, toen we ze net hadden zijn we te snel over gegaan op orijen, met diarree en sneue kittens als gevolg. We hebben netjes gemengd, maar het ging toch te snel. Wij zijn toen terug veranderd en zijn paar weken of maanden later rustiger over gegaan op applaws. Zeker de kleine frutsels wil je nog niet ziek hebben, neem de tijd.