Spring naar inhoud

- - - - -

Schimmel (Ringworm)

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
SilverShaded
SilverShaded
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 19 juni 2019 - 11:18

Dag allemaal,

Alle posts die ik heb gelezen zijn best oud, dus denk misschien zijn er nieuwe aanwinsten en tipjes&trucjes die jullie kunnen delen. Heb me na het lezen aangemeld op deze forum.

5a6 weken geleden had mijn zoontje ringworm meegekregen van school. Netjes behandeld met zalfje van de ha. Maar toen begon mijn nachtmerrie; nestje van 5 kittens van nu precies 9,5 weken, mama poes, en een andere kitten van 6 maanden nu.

Mama poes kreeg kale oortjes, en 4 vd kittens kale plekjes op hoofd, borstkas, achterpootje, bij de mond/kin.

Eerst met mamapoes naar de da gegaan, (toen hadden de kittens nog niets), getest op oormijt maar verder wist ze het niet, kregen we Surolan mee om de oortjes mee te behandelen en mocht jet een weekje later niet overgaan terugkomen.

Toen zagen we de plekjes bij de kittens, werden kaler en groter, gelijk alles in huis in reismandjes gedaan en meegenomen naar de da (geen invaller dit keer) en die zei meteen; Schimmel! Kweekje afgenomen welke 2 weken zou kunnen duren, maar omdat ze het zo goed als zeker heeft ze ons Malaseb shampoo meegegeven om om de 3 dagen alle katten mee te wassen, en hebben we een flesje intrafungol gehad.

Heb gelezen dat itradrops exact hetzelfde is en dezelfde werkingen heeft, kan ik dan als ons flesje intrafungol op is, om itradrops vragen bij de da?

Ik heb mezelf LETTERLIJK gek gegoogled en gelezen, zo erg dat mijn telefoon afgepakt moest worden omdat ik mezelf meer stress bezorgde. Ik heb ondertussen een stoomreiniger aangeschaft, de F10SC om te verdunnen, en ben nu dus wanhopig op zoek naar de foggers, want die heb ik toch echt nodig lees ik.

Ik heb zowat alle kledingkasten leeggehaald (ik, partner, een kleine van 9 maanden en 4,5 jaar) alles in vuilniszakken gestopt in de badkamer gezet.  De kittens in 1 kamer apart gezet,

Toen alles wat ik kon afnemen met chloor/bleek afgenomen, overal goed gestofzuigd, gedweild met schloor, toen met de stoomreiniger alles wat ik kon doen; rolgordijnen, banken, in de kasten, matrassen bedden, overal eigenlijk.

Daarna de F10 verdund in plantenspuit ook weer echt overal gespoten, van plafond tot hoeken overal, in de kasten gordijnen etc weer allemaal.

Sinds 2 daagjes heb ik zelf ook een plekje ringworm, meteen begonnen met insmeren. (Vond t al lang duren aangezien ik MS heb en mijn weerstand behoorlijk laag is, dat ik er nog geen last van had).

Ik heb al diverse bedrijven uit UK etc gemaild met vragen over de fogger en eventuele bestellingen en verzendingen ervan.

Ik ben mezelf echt helemaal gek aan t maken, deed normaliter al 3 x pd stofzuigen met de kids, dat is nu 5 x geworden. Om de 2 dagen doe ik stomen wat ik kan. Heb alle vuilniszakken leeggewassen, zoveel mogelijk op 60 en daarna alles de droger in, en tussendoor iedere keer wat spuitjes van de F10SC erop.

We zitten nu in de 2de week van intrafungol, de stopweek, de kittens en mamapoes beginnen al donzige haartjes terug te krijgen op de kale plekjes.

Kan ik de F10 verdund ook in hun ‘badje’ doen?
Zijn de foggers echt zo effectief? Heb geen groot huis maar wel beneden en boven, dus dan zou ik er 2 willen bestellen.
Om de hoeveel dagen is spuiten met de plantenspuit en F10 verstandig? Kan dit ook gewoon in de stoomreiniger?
Wat kan ik zelf nog meer doen, zie ik eventueel over het hoofd, is misschien een extra tip voor mij?

Sorry voor mijn hele lange verhaal, maar ik zit met zoveel vragen in mijn hoofd dat het me helemaal gek maakt  :(

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.119 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 19 juni 2019 - 11:46

Op bol.com hebben ze een goeie fogger, die niet extreem duur is...

Voor de rest, geen paniek... Van schimmel gaan ze niet dood, het is iets vervelend maar je geraakt er wel vanaf...

Kleren, mandjes... Kan je gewoon wassen in de wasmachine met neosabinyl, dat is een ontsmettingsmiddel die geen vlekken maakt ofzo.

Wij behandelden onze katten met een mensenlijk product, volgens onze dierenarts was dit niet schadelijk. We hebben ferm verdund wel uiteraard hé ;) Als je wil weten wat het was, mag je gerust een privéberichtje sturen. Dat was twee dagen hen behandelen en daarna waren we er vanaf, of toch het grootste deel was er vanaf (hebben kattenasiel en toen hele boel katten in huis). De zichtbare plekken maakten we nat met Immaverol.

Met een UVlampje kan je schimmel mooi zien in het donker, kleurt op. Zo konden we de kale plekken ook goed in de gaten houden of het nog oplichte of niet.

SilverShaded
SilverShaded
  • 5 berichten

#3 Geplaatst 19 juni 2019 - 12:25

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 19 juni 2019 - 11:46, zei:

Op bol.com hebben ze een goeie fogger, die niet extreem duur is...

Voor de rest, geen paniek... Van schimmel gaan ze niet dood, het is iets vervelend maar je geraakt er wel vanaf...

Kleren, mandjes... Kan je gewoon wassen in de wasmachine met neosabinyl, dat is een ontsmettingsmiddel die geen vlekken maakt ofzo.

Wij behandelden onze katten met een mensenlijk product, volgens onze dierenarts was dit niet schadelijk. We hebben ferm verdund wel uiteraard hé ;) Als je wil weten wat het was, mag je gerust een privéberichtje sturen. Dat was twee dagen hen behandelen en daarna waren we er vanaf, of toch het grootste deel was er vanaf (hebben kattenasiel en toen hele boel katten in huis). De zichtbare plekken maakten we nat met Immaverol.

Met een UVlampje kan je schimmel mooi zien in het donker, kleurt op. Zo konden we de kale plekken ook goed in de gaten houden of het nog oplichte of niet.

Ik stuur je even een pb’tje, dank je wel

Elma
Elma
  • 3 katten

#4 Geplaatst 19 juni 2019 - 20:32

Ik heb 2x een nestje opvangkittens gehad met schimmel. Mijn man en ikzelf hebben er ook ringworm van gekregen. Voor de mens is het gemakkelijk te behandelen. Dagelijks een beetje Dactacort zalf erop smeren en AB nemen en je bent er zo van af. Is het beste wat er is. Zo herken je het:
Mens en kat:
schimmel kat en mens.jpg

Schimmel kat:
schimmel-kat.jpg

Ik ontdekte het door de kittens te kammen met een luizenkam. Er kwamen plukjes haar af.
Hier het topic over het 2de schimmelnestje dat we zelf 6 weken in quarantaine hebben gehouden. Ze mogen namelijk niet in contact komen met andere bewoners van je thuis. Mijn man ging alleen op de kittenkamer om ze te verzorgen. Goed stofzuigen en jezelf in een pak steken dat je uitdoet als je de kamer verlaat.
Topic, vooral blz 3 kan je veel vinden, met ook advies van Evyke en andere DA's: http://www.kattensit... nestje__st__30
Hier een foto van mijn man zijn hand, die veel jeukte:
20170805_210348.jpg

Verzorging van de kittens
- Chloor helpt niet, het is een schimmel en die reageert er niet op.
- Dactacort (cortisone dus) op de besmette plaatsen insmeren, Imaverol verdund gebruiken om te baden (wonden en schilfers mee soppen), maar beter is Isobétadine.
- spuitbus Umonium (niet Imodium) om alles te ontsmetten.
​Heel erg hygiënisch werken en contacten vermijden. Mensen die een autoimmune ziekte hebben (diabetes of psoriasis) zijn vatbaarder voor besmetting. Alles wassen op 60° in de wasmachine. Geef ze voorlopig alleen speelgoed van plastiek, dat kan je goed afwassen met Hybiscrub.

- Itrafungol pasta. 1 week wel, een week niet.
Zes weken quarantaine en laat je best begeleiden door een goede DA.
Om de schimmel te kunnen zien heb je geen gewone UV lamp nodig, maar een echte black light (Woodse lamp) en dan zie je heel miniem fluogele spatjes op de pels. Elke goede DA heeft zulke lamp in zijn praktijk.
Je moet de quarantaine van 6 weken zeker toepassen.

Bewerkt door Elma, 19 juni 2019 - 20:47.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 20 juni 2019 - 09:51

Als opvang hebben we elk jaar wel verschillende opvanggezinnen met schimmel.
Buiten de prijs en de 5 weken behandeling, maken we ons daar zeker niet druk in.

De katten en alle andere dieren worden behandeld met itrafungol en en de medicatieloze week worden ze gewassen.

Na 3 weken foggeren we, en als ze geadopteerd zijn nogmaals.
Sowieso is alles dan weg.

De fogger verhuren we ook eventueel.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Ephiny
Ephiny
  • 4.868 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 20 juni 2019 - 21:39

Ik heb zelfs niet gefogd (wat een woord zeg).
Gewoon de plekjes bij de katten ingesmeerd, meer niet. Ze uit elkaar houden was niet echt haalbaar toen.
Twee van mijn katten hadden prijs, nummer drie niet. En ik had het al gehad, dus ik kreeg meteen ook weer een plekje maar na goed smeren snel weer weg.

Ik moet wel zeggen, ik heb nu ook een 9 maander, nu zou ik wel iets drastischere maatregelen nemen wss.
Maar niet pannikeren. Is echt niet nodig.

Those who don't believe in magic, will never find it

Elma
Elma
  • 3 katten

#7 Geplaatst 20 juni 2019 - 22:57

Hou er rekening mee dat de schimmel tot 6 maanden kan overleven in je meubels en woning. Dus goed kuisen. Ik heb ook nooit gefogd. :cat

Bewerkt door Elma, 20 juni 2019 - 22:57.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

SilverShaded
SilverShaded
  • 5 berichten

#8 Geplaatst 21 juni 2019 - 11:37

Allemaal bedankt voor al jullie reacties. Ik heb een beste meneer gevonden (waar ik de F10SC van heb besteld) die de foggers voor mij kan bestellen zodat ik ze van hem kan kopen.

Ben nu om de 2 dagen met de stoomreiniger bezig, overal waar ik bij kan. En doe dan ook met een plantenspuit alles inspuiten wat ik niet kan wassen (ook wel🙈) dus het zou me verbazen als wij nu niet ontsmet zijn, maaaar toch ben ik er zo 1 die bezig blijft :wall:

We zitten nu in de 2de week dat ze geen intrafungol moeten, en gaan volgende week gewoon verder. Ze zitten in t kamertje van mn zoontje (vloerbedekking en al eruitgehaald, zo min mogelijk spullen daar gelaten) en ik vind het zoooooo zielig 😓 zodra ik binnenkom om de kattenbak te verschonen, voer te geven, water te verversen, ze hebben dan honger ja! Maar toch komen ze bij mij, likjes aan mn benen, handen, alles, al spinnend 😭 blijf dan gewoon bij ze zitten en spelen, wil ze gewoon dolgraag gewoon door het hele huis zoals t was 😭

Ik zal proberen wat foto’tjes te posten over hoe het begon en hoe het nu is, allemaal haartjes terug  :jump:

En de foggers wil ik straks dan uiteindelijk toch wel gebruiken. Het zekere voor het onzekere, de kosten maken mij niet zoveel uit, als t maar goed gaat met de kleintjes en het huis weer ‘schimmelvrij’ is hoop ik 😊

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 21 juni 2019 - 11:49

Nu eerlijk gezegd hebben wij nog nooit iets weggegooid, of de katten verbannen...
Na de 3e week (dus 2e keer medicatie) verspreid de schimmel niet meer door de lucht.

Schimmels vliegen rond, dus dat zit overal.

Laat ze gewoon terug vrij, behandel ze (plekken kan je eventueel nog insmeren met nizoralzalf of gewone iso-betadine) maar laat je aub niet gek maken.
Het is niet leuk, maar echt niet de ramp waar jij ze voor houdt hoor :-)

De fogger moet in elke ruimte een 30-tal minuten opstaan.  Heel je ruimte is dan volledig gezuiverd.
Hij maakt vreselijk veel lawaai en er mogen geen levende wezens aanwezig zijn in de ruimte.
Ben daar toch eens in blijven staan (ach ja, hoeveel kwaad kan dat doen) maar heb 2 dagen hoofdpijn gehad :p
Niet doen dus :)

Stuur je effe een PB?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

SilverShaded
SilverShaded
  • 5 berichten

#10 Geplaatst 21 juni 2019 - 12:10

Wil ze ook gewoon weer door het huis hebben hoor, ze zitten/liggen dan gewoon op de bank in onze nekken en schoten, zij leven in t huis en wij zijn logees als t ware 😅

Jaa aan de ene kant denk ik, als we besmet zijn krijgen we het toch wel, ook zonder katten had het ons kunnen overkomen. Aan de andere kant wil ik dat t snel weg is 😂  wil teveel denk ik 🙈

Maar denk dat ik ze gewoon vrij ga laten hoor, vind t zo sneu 😞 en ach, ik heb ketoconazol zalf in huis van de ha dus dat komt wel goed🙈