Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voeren van een kat met CKD.

rauwvoer nierdieet

• Log in om te reageren
1 reactie op dit onderwerp
Pluizenbol_x_3
Pluizenbol_x_3
  • 87 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 09 juli 2019 - 15:07

Hallo iedereen!

Even een vraagje m.b.t. rauwvoer. Ik vind niet meteen een gelijkaardig topic.

Sinds de komst van ons nieuw kitten, zou ik graag alle 3 de katten laten overschakelen naar rauwvoer (Haaks Barf, Carnivoer...).
Het kitten en de gezonde andere poes eten het beide probleemloos.

Onze oudste (10 jaar, nog slechts 1 werkende nier, andere is schrompelnier, wel mooi op gewicht van 5kg, nog actief en speels, mooie vacht), krijgt al een tijd RC Renal Select. De gewone Renal vond hij niet lekker en hij viel toen een halve kg af. Met de Renal Select gaat het beter. Zijn nierwaarden zijn licht verhoogd maar niets onrustwekkend. Onder controle met Semintra.
Toch blijft dit een droge brok, wat niet ideaal is voor een poes met een hoge nood aan vocht...

Ik zou hem dus ook graag overzetten op rauw voer, eventueel zelf gemengd. De kant-en-klare diepvriesvoeding bevat relatief veel bot, en dus ook fosfor. En dat willen we graag beperken.
Er is sinds kort een fosforbinder op de markt, die het fosfor bindt in de darm voor het in de bloedbaan komt, maar het blijft een additief natuurlijk waar nog niet veel over bekend is.
Een niercrisis willen we ons niet riskeren, dus we zijn extra voorzichtig in deze denkoefening.

Zijn er mensen met ervaring in het rauw voeren van een CKD patiënt? En zoja, wat geven jullie? Eigen mengeling of kant-en-klaar?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten :cat
"J' aime les chats parceque j' aime ma maison. Et qu' ils en deviennent peu à peu l'âme visible. " - Jean Cocteau

Syntara
Syntara
  • 3.129 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 10 juli 2019 - 10:23

Ik heb ook een nierpatiëntje, ook goed onder controle met Semintra. Ik heb helaas geen ervaring met rauw voeren. Omdat zij ook schildklierproblemen heeft en schildkliermedicatie geven een ramp is staat ze op Hill's y/d om haar schildklier onder controle te houden. Gelukkig is dat voer ook redelijk goed voor de nieren.

Hopelijk kan iemand anders je beter helpen. Misschien kan je ook eens overleggen met je dierenarts?

Bewerkt door Syntara, 10 juli 2019 - 10:23.