Spring naar inhoud

- - - - -
Korthaar

Nieuw kitten + kattin van 2 jaar

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Davidm160578
Davidm160578
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 22 juli 2019 - 08:24

Dag iedereen,

Wij hebben een tweetal weekjes geleden ons nieuw kitten thuis gekregen.
Nu zitten we met een probleempje. Het nieuw kitten (katertje) voelt zich al heel goed thuis bij ons. Hij komt al heel veel kopjes geven, schootje zitten en spint als we hem nog maar bekijken.
De oudste daarentegen is compleet veranderd. Onze oudste (kattin) was een echte schootjeskat, kwam ons ook steeds begroeten als we thuis kwamen. Speelde met ons. Maar nu niets meer. Ze blaast regelmatig naar het kitten. Alhoewel het kitten steeds kontakt zoekt met haar maar zij antwoord steeds met geblaas. Nochtans zoeken ze mekaar regelmatig op. Lopen ze elkaar achterna maar het eindigt steeds in geblaas en uiteindelijk krijgt de kleinste een klop en is het spelen gedaan.
Ook als de kleine te dicht bij haar in de geburen komt is blazen en kloppen.
Wij zijn een beetje ten einde raad. Feliway is aanwezig in hun woonomgeving maar doet niets uit.

mvg

David

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#2 Geplaatst 22 juli 2019 - 09:12

14 dagen is echt nog niet zo lang ,   ze hebben tijd nodig om aan elkaar te wennen .

Je oudste poes voeld het kitten nog aan als "indringer" .

Hoe hebben jullie het kitten geïntroduceerd  ?

Ivm de oudste haar reactie op jullie , hier ging het vriendjes worden tussen de 2 poezen héél goed en vlug .
Blue zijn reactie naar ons toe was ook minder aanhankelijk , hij had het te druk met Lio  .
Nu na 6 weken heeft Blue terug wat tijd voor ons  :lachen:  

Geef ze nog wat tijd  :wi

Bewerkt door Sandra, 22 juli 2019 - 09:12.

Syntara
Syntara
  • 3.127 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 22 juli 2019 - 11:51

Ik zou het vooral veel tijd geven. 2 weken is echt nog niet zo lang voor katten om aan elkaar te wennen :)

Als er weinig verbetering te zien is, zou ik het kitten op een trage manier introduceren, zoals hier: https://www.praktijk...een-nieuwe-kat/ Eerst hen een tijdje (enkele dagen tot weken) volledig uit elkaar houden en daarna heel geleidelijk beginnen met de introductie.

Davidm160578
Davidm160578
  • 3 berichten

#4 Geplaatst 22 juli 2019 - 12:52

Hallo,

Alvast bedankt voor de antwoorden. Wij hebben gekozen voor de snelle introductie want ons kattin heeft echt een zacht karakter.
Moet wel zeggen, de oudste zit regelmatig achter het kitten maar buiten geblaas en een klopje is er geen extreme agressie wat ik bij sommige lees.
De oudste na haar geblaas en gegrom en geklop, trekt zich even weg van het kitten waarna deze rustig kan verder spelen. Bijna elke avond spelen ze precies samen kat en muis spelletje dat ze elkaar besluipen. Eindigt voorlopig meestal nog in geblaas en geklop maar nog geen agressie.
Moeten wij stilletjes hoop koesteren? Wij zouden zo graag hebben dat ze beste vriendjes worden...

groetjes

David

Bewerkt door Davidm160578, 22 juli 2019 - 12:53.

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#5 Geplaatst 22 juli 2019 - 13:26

Gewoon nog wat tijd geven , komt vast goed .

Hier was het Lio die bij thuiskomst Blue al hartelijk wilde begroeten  .

Blue heeft toen 1 maal zachtjes geblazen (we wisten niet dat hij dat kon  :lachen:  ) waarna kleine Lio afstand hield er was wel wederzijdse interesse  .
We hebben ze toen voor de nacht gescheiden  en Blue was de volgende ochtend héél blij zijn kleine vriendje terug te zien dat hij een charme offensief gestart is om Lio van zijn goede bedoelingen te overtuigen . Blue is Lio in de loop van de dag beginnen wassen  en dat was dat .
Vanaf toen zijn ze bff's  :party:
Maine Coons staan wel bekend om hun gemoedelijk vriendelijk karakter naar andere toe . Ik weet niet hoe dat zit bij de Brit ?

Tijd zal raad brengen maar ik heb niet het gevoel dat je moet panikeren  :wi

Syntara
Syntara
  • 3.127 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 22 juli 2019 - 17:52

Bekijk berichtDavidm160578, op 22 juli 2019 - 12:52, zei:

Hallo,

Alvast bedankt voor de antwoorden. Wij hebben gekozen voor de snelle introductie want ons kattin heeft echt een zacht karakter.
Moet wel zeggen, de oudste zit regelmatig achter het kitten maar buiten geblaas en een klopje is er geen extreme agressie wat ik bij sommige lees.
De oudste na haar geblaas en gegrom en geklop, trekt zich even weg van het kitten waarna deze rustig kan verder spelen. Bijna elke avond spelen ze precies samen kat en muis spelletje dat ze elkaar besluipen. Eindigt voorlopig meestal nog in geblaas en geklop maar nog geen agressie.
Moeten wij stilletjes hoop koesteren? Wij zouden zo graag hebben dat ze beste vriendjes worden...

Ook al heeft je poes een zacht karakter, het introduceren van een nieuw kitten geeft natuurlijk wel stress. Ik ben zelf een voorstander van een trage introductie omdat dit voor beide katten de stress beperkt en je meer kans hebt dat het later goede vriendjes worden.
Maar dat is een afweging die je zelf moet maken natuurlijk. En je zou zeker nog even kunnen afwachten of het met wat tijd in orde komt.

Wanneer het kitten en je oudste kat elkaar besluipen (en het eindigt in blazen en kloppen), zou ik dit doorbreken. Proberen een van hen af te leiden of met hen te spelen met een hengeltje ofzo. Zodat ze niet zo op elkaar fixeren maar op iets anders. Ook wanneer het kitten de oudere kat lastigvalt of te druk doet en je andere kat dit duidelijk niet fijn vindt, zou ik dat doorbreken door een van hen af te leiden. Een kitten kan veel te druk zijn voor een volwassen kat en op die momenten moet je je kat wat in bescherming nemen. Zo zal dit ook minder stress geven voor haar en zal ze het kitten minder snel als iets slechts of vervelend gaan zien.

Als een van hen blaast, is dat een teken dat je eigenlijk al iets eerder had moeten ingrijpen, want dat een van beide zich al niet op haar gemak voelde. Houd ook in de gaten dat ze elkaars grenzen respecteren, bvb als een van hen blaast dat de andere die dan eventjes met rust laat. Als dat niet het geval is, zou ik ook weer even ingrijpen en voor afleiding zorgen. Vanaf het moment dat de relatie tussen de katten te slecht wordt, is het veel moeilijker om dit achteraf nog goed te krijgen, dus beter wat te snel ingrijpen dan te laat :)

Bewerkt door Syntara, 22 juli 2019 - 17:55.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Korthaar