Spring naar inhoud

- - - - -

Onze 3 kippen zijn ook K3, maar de witte gaat graag wandelen

breekt uit gaat wandelen

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Elma
Elma
  • 3 katten

#1 Geplaatst 08 augustus 2019 - 16:49

Nu heb ik het al een paar dagen gezien. Als onze kippen niet voor 15u hun graan met legkorrels gekregen hebben, dan springt onze witte kip op de etensbak en zo over de afrastering. En dan gaat madame op stap in onze tuin. Ze scharrelt wat rond en loopt tot aan de haag. Of ze onder de haag naar de buren gaat, heb ik nog niet kunnen zien, maar als mijn hubby dan met de etensbakjes afkomt, rent ze terug naar de deur van het kippenkot. Grappig om te zien, zo'n rennende kip vind ik wel lollig om te zien. Ze staat aan de deur voor mijn hubby ter plaatse is en staat te kakelen om binnen te mogen. Dan krijgt ze haar graankorrels met legkorrels en dan kan ze niet snel genoeg erop vliegen. Het is niet dat ze honger heeft, want de bak met graankorrels alleen, is nog vol. Dus eten en drinken heeft ze genoeg en de 2 andere kippen (bruinros en zwart met rosse staart) blijven in de ren zitten. Neen, ons witte madame wil gewoon haar dagelijkse uitstapje doen. Is dat niet goddelijk? Ze maakt ook geen planten kapot of zo, ze wandelt gewoon rond. :lachen: :lachen: :lachen:

Nochtans is haar vleugel gekortwiekt, maar dat houdt haar niet tegen. Gelukkig zitten ze 's nachts in het afgesloten kippenkot, waar het deurtje automatisch van dicht gaat (Chickengard).
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Inge91
Inge91
  • 12.313 berichten

#2 Geplaatst 09 augustus 2019 - 08:20

Grappig zo een kip met een eigen willetje. Hoe zou je nu zelf zijn in haar plaats :lachen:
Geplaatste afbeelding

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#3 Geplaatst 09 augustus 2019 - 12:47

:lachen: hier ook zo'n leuke kip gehad , ons Matilleke :a

Wanneer  het smorgens nog donker was als ik naar mijn werk vertrok dan gaven de kids of mijn vriend normaal de kippen eten .
Als ik thuis kwam wist ik direct of ze dat wel of niet  gedaan hadden .

Als Matilleke mijn auto op de oprit hoorde en ze hadden nog geen eten gehad zat ze binnen de 2 minuten op de vensterbank op de raam te tikken :bla: zij luisterde ook absoluut niet naar onze haan en sprong in en uit het kippenhok zoals ze wilde .
20150605_061312.jpg

Als in de zomer als de buiten en keukendeur open stond dan wandelde ze gewoon binnen alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat kippen binnen zitten :mrgreen:
20150604_172604.jpg 20150604_172607.jpg
20150604_172610.jpg

Ze legde haar eitjes binnen in de hondenbench of achter de buitendeur in het gangetje naar buiten (als de deur openstond was daar achter een klein hoekje)  , zat soms in de zetel tv te kijken of zat ze in de hondenmand :a

Ze was een zalig lief eigenwijs kippetje en we missen haar nog elke dag :8

Elma
Elma
  • 3 katten

#4 Geplaatst 09 augustus 2019 - 20:41

Ik heb de witte haar vleugel vandaag laten kortwieken door mijn man, maar daar trok ze zich niks van aan. Een uur na de knipbeurt zat ze alweer op de omheining van het kippenhok. Ik heb haar dan terug gejaagd en dat deed ze ook. Ik ben benieuwd of ze nu in haar territorium blijft, want we hebben hier vossen en marters die op kippen roven.

Flippy, onze valkparkiet laat ook altijd duidelijk horen als hij geen vers eten gehad heeft. De routine is dat de katten om 18u nat voer krijgen (die staan ook op hun uur) en Flippy krijgt dan verse graantjes (die ruiken wel heel goed). Maar omdat Flippy eten geven een nieuwe routine is, sinds hij die attack gehad heeft, vergeten we hem soms eens en dan begint hij met zijn etensbak te rammelen en te roepen.

Bewerkt door Elma, 09 augustus 2019 - 20:42.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#5 Geplaatst 11 augustus 2019 - 19:48

Het hielp dus niet. Nu heb ik een oude bloembak om op te hangen, op de etensbak gezet en dat schijnt te helpen. Madame white blijft in haar ren. Maar nu stellen we vast dat ze de compostbak in de ren aan het uitgraven zijn. Bruin en wit samen en zwart die zit weer met broedzorg onder het kippenkot. De oplossing voor die broedzorg is haar op een andere plaats zetten. Onze buren hebben haar al een paar keren opgevangen in hun reservekot en dan is ze er op 24u vanaf, maar na een paar dagen herbegint ze weer en een kip met broedzorg, die legt natuurlijk niet meer. We hebben het deurtje al dichtgedaan zodat ze buiten moet blijven, maar dan gaat ze doodleuk onder het kot zitten.
Heeft iemand een tip voor een definitieve oplossing tegen broedzorg?

Groetjes van Elma

Ida
Ida
  • 374 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 12 augustus 2019 - 09:06

Ik heb zijdehoenders en die zijn heel vaak broeds. Je kan daar niet veel tegen doen, dat is de natuur. Het ene ras is daar gevoeliger aan dan het andere.
Je kan er bevruchte eieren onderleggen ... dan heb je binnenkort weer jong leven :jump: .

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#7 Geplaatst 12 augustus 2019 - 10:06

Voor buiten kuikens is het wel de moment niet meer  :wi   die zitten dan midden in de winter met hun veren wissel .

In een hok appart of is in een emmer koud water soppen met hun poep  zodat ze uit hun trance :trance:  komen wil ook nog wel is lukken .

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 12 augustus 2019 - 22:58

Ik heb geen haan, het is ook niet de bedoeling om kuikens te krijgen, alleen eitjes.
Ik las nu op een ander forum dat je ze in een bench apart moet zetten met een kale kille vloer en eten en drinken. Dat ziet er mij wel goed uit, maar ik heb geen bench. :scared:

Groetjes van Elma

Ida
Ida
  • 374 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 14 augustus 2019 - 07:56

Wel ja, dat zal wel een mogelijkheid zijn, maar of dat een definitieve oplossing gaat zijn... Een broedse kip die wil broeden ... die wil broeden.
Je kan ze dan misschien ook wel een beetje langer bij de buren laten zitten. Of misschien kan je een plaatsje in je tuinhuis ofzo maken als je geen bench hebt.
Heb je legkippen ?
Meestal worden die toch niet zo gemakkelijk broeds.
Waarschijnlijk ga je daar ieder jaar last van krijgen.
Om het te voorkomen moet je zo snel mogelijk de eieren roven, maar dat hebben jullie misschien wel al gedaan.

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 14 augustus 2019 - 22:31

Het zijn inderdaad 3 legkippen, die we dit jaar gekocht hebben. Ze leggen heel goed, maar de zwarte heeft dikwijls een halsstarrige broedzorg. Nu hebben we de plastieken bak die in het kot stond om in te leggen, eruit genomen en een stok geplaatst. Ik heb ook gezien dat haar buik helemaal kaal is. Vorige nacht is ze op die stok blijven zitten, maar of dat vannacht ook lukt weet ik niet. Ik heb wel altijd eens een kip gehad die broedzorg had. Ik moet nu duidelijk maken aan mijn hubby dat hij de eieren vlugger moet wegnemen. Gewoonlijk doet hij dat tegen 16u als hij hen eten geeft. Het kot van de buren is niet meer bestaande, dus daar is geen oplossing. Ik ben meer en meer aan een bench aan het denken. Zou dit iets zijn?
https://www.dehuisdi...r.be/bench-51cm
of dit:
https://www.omlet.nl...sbench/#buy_now
Hier kan ik het kussen gebruiken voor onze katten, die liggen daar och graag op en de plastieken plaat onderaan kan ik wegnemen, zodat de kip met haar kont op de koude grond ligt.

Groetjes van Elma

Ida
Ida
  • 374 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 15 augustus 2019 - 06:20

Ik denk wel dat dat goed zal zijn. Je kan ook altijd eens op 2de hands kijken. Dat moet geen nieuwe zijn voor een kip.

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 15 augustus 2019 - 21:45

Op 2de hands zitten nu praktisch alleen nog handelaars die hun prijzen niet lager gezet hebben. Ik heb gekeken en het was minstens 30€, terwijl die linken 20€ gaven en ik kan het kussen voor onze katten gebruiken.
Maar ik denk dat het probleem voor het moment opgelost is. We sloten ze al meerder dagen buiten op, nadat de 2 andere hun ei gelegd hadden. Mijn hubby haalt nu ook de eieren sneller weg en dat helpt ook blijkbaar. Dan sluiten we het kot. Ze gaat sinds vandaag ook niet meer zomaar ergens op de grond liggen, maar scharrelt weer rond. :cat Dus haar heek kale buik krijgt weer koelte. De legkist (plastieken doos) hebben we ook uit het hok gehaald, want daar sliepen ze 's nachts op en dan komt er geen frisse lucht op haar buik. Mijn hubby heeft een stok in het kot geplaatst en vanavond zaten de rosse en de witte al op de stok, maar zwartje zat weer in de houtkrullen. Ik heb haar op de stok gezet en ze bleef zitten (kon ik door het raampje zien). Ze kokkeld ook niet meer zo, zoals een broedse kip doet. Dat vind ik al een heel goed teken. :eDance:
Nu zitten we wel weer met bloedluizen, sinds gisterenavond. Mijn hubby heeft direct een efficiënt poeder gestrooid in het ho en op de kippen. Die bloedluizen zullen nu wel al grotendeels piepedada zijn. :lachen:
Hopelijk wordt alles terug normaal nu en anders ga ik toch zo'n bench kopen. Kan misschien ooit nog dienen voor de opvangkittens. :catplay

Groetjes van Elma

Gato64
Gato64
  • 297 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 17 augustus 2019 - 15:34

Bekijk berichtElma, op 14 augustus 2019 - 22:31, zei:

Het zijn inderdaad 3 legkippen, die we dit jaar gekocht hebben. Ze leggen heel goed, maar de zwarte heeft dikwijls een halsstarrige broedzorg. Nu hebben we de plastieken bak die in het kot stond om in te leggen, eruit genomen en een stok geplaatst. Ik heb ook gezien dat haar buik helemaal kaal is. Vorige nacht is ze op die stok blijven zitten, maar of dat vannacht ook lukt weet ik niet. Ik heb wel altijd eens een kip gehad die broedzorg had. Ik moet nu duidelijk maken aan mijn hubby dat hij de eieren vlugger moet wegnemen. Gewoonlijk doet hij dat tegen 16u als hij hen eten geeft. Het kot van de buren is niet meer bestaande, dus daar is geen oplossing. Ik ben meer en meer aan een bench aan het denken. Zou dit iets zijn?
https://www.dehuisdi...r.be/bench-51cm
of dit:
https://www.omlet.nl...sbench/#buy_now
Hier kan ik het kussen gebruiken voor onze katten, die liggen daar och graag op en de plastieken plaat onderaan kan ik wegnemen, zodat de kip met haar kont op de koude grond ligt.

Eén van onze kippen heeft dit ook gehad, best vervelend want naast het feit dat ze continu wou broeden, werd ze ook ergens depressief  en had ze ook geen levenslust meer; telkens we het zagen , hebben we ze van haar nest gehaald. Heeft een paar weken geduurd maar ze is er helemaal door.
Wbt kortwieken, zal je wel weten vermoed ik maar als je ze kortwiekt is het best om  dit  maar aan 1 vleugel doen; als ze proberen te vliegen dan vliegen ze niet recht en geven ze het rapper op .
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#14 Geplaatst 17 augustus 2019 - 18:58

Ach Gato64, onze witte kip hebben we aan 1 vleugel gekortwiekt, maar vandaag had ze toch weer een weg gevonden om in de tuin te gaan wandelen. Die moet echt haat meel hebben dat we van de fokker gekocht hebben. Iets anders wil ze niet en ze wil dat tegen de middag hebben. Ze legt wel goed (schijnt dat witte kippen beter leggen) maar we moeten haar ook in het oog houden. Als we eieren wegnemen moet zij haar meel hebben. Ze springt bijna op je hand, van enthousiasme, als je haar een nieuw bakje meel geeft.
Het zijn weer drukke tijden hier. Onze vijver is blijkbaar wat ontregeld door dat warm weer. Er zit geweldig veel kroes op. Zoveel hebben we nog nooit gehad en we hebben een dode vis gepakt. Die was nog niet volgroeid.
Dan die kippen, die in het oog gehouden moeten worden of ze niet gaan wandelen of broedzorg hebben. Pff.
Dan het nieuwe opvangnestje (zie topic oogstnestje) waarvan eentje nog niet echt zindelijk is en zijn kontje elke dag gewassen moet worden.
En als laatste Flippy onze valkparkiet die een attackje gehad heeft en nu regelmatig geen macht in zijn pootjes heeft en dan in zijn kooi naar beneden donderd. Dan moet ik hem vit-B met water in een spuitje geven, maar hij wil dat niet en sputterd tegen waardoor hij weer smoddert.
En ik, ik ben tegenwoordig altijd moe, ondanks voldoende uren slaap. En ik heb constant pijn in mijn heupen en kan moeilijk gaan.
Pff, that's live. :bleh: :catsad :catsleepy

Groetjes van Elma

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 05 oktober 2019 - 21:05

De kippen doen het weer allemaal goed. We hebben hun hok leeg gemaakt en alleen een doos met wat houtkrullen erin gezet met een vals ei. Ze moeten dus op de stok slapen en dat helpt blijkbaar goed tegen broedzorg. Gelukt dus.
Maar vandaag kwam die witte weer naar de veranda gelopen. Ze was, ondanks alle hindernissen toch erin geslaagd om uit te breken. En nu kwam ze dus lopend naar de veranda, want we waren wat later met het geven van haar geliefde meel. Dat moet ze elke dag hebben, ze is er echt zot van. En als ze dat naar haar goesting niet tijdig krijgt, dan breekt ze uit en komt er naar vragen aan de veranda. Zelfs Butler kwam naar binnen toen ze lopend naar de veranda kwam. :goofy:

Groetjes van Elma