Spring naar inhoud

- - - - -

Oogstnestje

opvangkittens

• Log in om te reageren
43 reacties op dit onderwerp
Elma
Elma
  • 3 katten

#1 Geplaatst 16 augustus 2019 - 23:46

Ze zijn er. Ons nieuw opvangnestje voor de maand augustus (oogstmaand, vandaar de naam oogstnestje).

oogstnestje.jpg

Ze komen uit een inbeslagname van 30 (!!!) kittens en zijn geboren op 10/7/2019. Amai wat een verschil met ons zomernestje. Zo klein nog en zich laten doen alsof ze het al gewend waren. Behalve Silke (het zwaarste vrouwtje) die protesteerde, die spuwde ook en bleef pas stil liggen toen we haar oogjes verzorgd hadden en haar vuile oorschelpen gereinigd hadden. We hebben er ons werk aan gehad, maar nu liggen ze (voorlopig) allemaal proper in hun kamer, die wat kleiner werd gemaakt omdat ze nog zo jong zijn. Ze hebben er eerst goed in gespeeld.

Vanavond zijn we aan het werk gegaan. Het was nodig.
De oogjes van de 4 kittens hebben we uitgewassen en voor alle zekerheid wat zalf ingedaan, je ziet het op de foto’s. Maar echt ontstoken lijken ze me niet te zijn. Ik denk dat die oogjes snel genezen zullen zijn. Ze leken me nu eerder vuil van een onverzorgd kitten te zijn, bij alle 4. Elk kitten werd apart afgehaald en in de keuken op de tafel met plastiek erop verzorgd. Ze werden allemaal van kop tot teen nagekeken en gekamd om te zien of ze luizen hadden:

Simba: had een heel vuil kontje en ook wat vuil op zijn lijfje en staart. Dat hebben we afgewassen. Toen bibberde hij wat van de kou. Hem op de warme snuggle gezet en een fleece errond (die zie je op de foto). Daar heeft hij dan als protest direct wat ontlasting in gelegd. Gggrr. Gelukkig konden we het gemakkelijk afvegen en nadien wassen. Met de haardroger op de lichtste stand hem gedroogd, zodat hij geen kou zou krijgen. Toen hij droog was heeft hij wat nat voer gegeten, maar hij at niet zoveel als de anderen.

Sierra: Had heel vuile orenschelpen, maar niets in de gehoorgang. Die heb ik proper gemaakt. Ze had ook wat luizendrolletjes, dus hebben we haar met Effipro gemasseerd. Ze kon het appreciëren, maar snorren deed ze nog niet.

Silke: Idem als Sierra, maar die had vuile oorschelpen en veel luizendrolletjes. Werd ook gemasseerd met Effipro.

Sonny: Liet zich helemaal verzorgen en had het nog graag ook. Zij had eigenlijk alleen maar vuile oren, maar we hebben ook haar ogen gedaan uit voorzorg.

Nu moeten we ze dus 10 dagen in quarantaine houden en dan begint het spelen in de veranda opnieuw. Ze zullen ook direct met Pukkelpop kennis maken, want dat is maar 2 km van hier en ze zitten op de eerste verdieping, dus ze zullen kunnen genieten van de muziek, want er zit alleen maar een bos tussen en en de weide.

Bewerkt door Elma, 16 augustus 2019 - 23:49.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 17 augustus 2019 - 09:12

Als ze vlooien hebben (luizenuitwerpselen zie je niet dus dat zal het niet zijn) behandel je ze best wel allevier.

Zijn de laatste 3 getallen de volgnummers? Dus al meer dan 500 katten binnengekregen dit jaar?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Inge91
Inge91
  • 12.297 berichten

#3 Geplaatst 17 augustus 2019 - 09:15

Fijn dat ze bij jou een warme thuis hebben
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#4 Geplaatst 17 augustus 2019 - 19:16

Evy, 13 mei kregen we deze kittens met hun volgnummer:

2019 lentenestje.jpg

26 juni kregen we deze (Aliny kwam wat later):

2019 zomernest pas.jpg

En nu hebben we deze sinds gisteren:

oogstnestje.jpg

Dus ik denk ook dat het de laatste 3 cijfers zijn die het aantal weergeven. Daar hebben wij er dus 14 van in huis gehad. In totaal dus al 64 kittens opgevangen op 5 jaar tijd en ik heb zo het gevoel dat het niet de laatsten zijn voor dit jaar.

Bewerkt door Elma, 17 augustus 2019 - 19:23.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3

Elma
Elma
  • 3 katten

#5 Geplaatst 18 augustus 2019 - 22:14

Bekijk berichtEvyke81, op 17 augustus 2019 - 09:12, zei:

Als ze vlooien hebben (luizenuitwerpselen zie je niet dus dat zal het niet zijn) behandel je ze best wel allevier.

Het zijn natuurlijk vlooienpoepjes. Ik denk dat het nog restjes waren, want nu zie ik niks meer. Ik weet dat ik ze normaal alle vier moet behandelen, maar omdat ze nog zo klein en schriel zijn en ik niet weet wat ze in het asiel al gedaan hadden (niet veel denk ik aan de staat van vuil van de kittens, lijkt me ook normaal als je ineens 30 kittens gelijk binnen krijgt).
Ze liggen 's nachts ook echt dicht tegen elkaar in een kartonnen doos van melkbrikken, met daarin een pelsje op de snuggle en over de doos een stuk fleece. En dat alles tegen de verwarming, mocht ik die willen opzetten. Ze liggen dus pels tegen pels, geen vlo die dat nog overleefd. Maar we kammen ze elke dag en kijken of er nog zwarte korreltjes uit de pels komen en vandaag hebben we er geen gevonden.
BTW ook onze kippen zijn hun bloedluizen terug kwijt. Dus momenteel heeft geen enkel dier hier in huis vlooien of luizen. Ik heb nu ook nagevraagd of ze al ontwormd zijn, omdat de 2 zwartjes nog ontstoken oogjes hebben. De 2 tijgertjes doen het goed. Die zien er proper uit en komen ook langzaam bij. Ze zijn ook kwiek, maar de zwartjes zitten of liggen meer dan dat ze rondlopen.
De stoelgang is nog niet echt zoals het zou moeten zijn. Nog een beetje aan de platte kant. Alleen het eten van nat voer ging niet zo enthousiast als we gewend zijn. F&F trokken ze hun neus voor op, na een paar hapjes. Dan Select & Gold baby & mother geprobeerd. Daar gingen ze al iets later van weg. Toen wilden we Simba met de spuit dwangvoeren, omdat het asiel dat gevraagd had omdat hij maar 300 gr weegt. We hadden daar onze eigen Gourmet Gold paté in gedaan omdat die het beste door de spuit schuift. En toen gebeurde het… Hij wrat bijna de spuit op van enthousiasme. We zijn na 1 spuitje gestopt en hebben Gourmet aangeboden in kommetjes. Dit was het resultaat:

oogstnest eet Gourmet IMG_20190818_170024.jpg

Sonny hield hier net even een pauze om alles te laten zakken. We hebben ook Silke een geel loombandje aangedaan om haar direct van Simba te kunnen onderscheiden, want beide zwartjes hebben dezelfde ontstoken oogjes en dezelfde vuile poep, al is Simba de kampioen. Die heeft niet alleen een vuile kont maar hij maakt ook nog altijd stoelgang waar het hem beliefd. De wasmachine doet zijn werk :censored: en de warmwaterkraan wast hun kontje schoon, want het kleeft heel erg in hun achterste pootjes. Dat uitkammen is niet te doen, dan janken ze. De kraan hebben ze graag mits we ze natuurlijk nadien afdrogen.

Dit nestje is wel kwieker dan het vorige nestje. Vooral Sierra is de kampioen, dat lijkt al een half volwassen katje te zijn. Proper aanhankelijk. Maar Sonny is de enige die tot nu toe al gesnord heeft en goed hard.

Groetjes van Elma

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 19 augustus 2019 - 21:39

Lap, al naar de DA moeten gaan. Ze krijgen allemaal stomogyl dat is AB. Ze hadden allemaal zweertjes op hun tong en Simba had vandaag doorschijnende stoelgang, net slijm. Dat heeft me naar de DA geleid. De katertjes eten ook niet zo denderend goed, daar heb ik ook pillen voor gekregen. Het was een drukke dag. Normaal is maandag wasdag, maar nu hadden we een machine meer, alleen al van de doeken die we voor de kittens gebruiken. Alle vijf voet een plat drolletje in een doek. Ik heb zelfs de reiskoffer voor de kittens moeten uitspuiten. Ik hoop dat ik nu morgen een dagje zonder poep kan gaan.
Groetjes van Elma

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#7 Geplaatst 19 augustus 2019 - 21:50

Hahaha Elma , bij een nestje pups is dat standaard enkele weken 1 of 2 extra wasmachine per dag dat hoord erbij hè   :mrgreen:    
kittens zijn op dat gebied normaal super proper , een paar daagjes extra was overleef je wel joch  :vlag:

Hopelijk voelen ze zich snel beter  :pray:

Bewerkt door Sandra, 19 augustus 2019 - 21:51.

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 20 augustus 2019 - 21:30

Vandaag hadden we nog maar 1 doekje voor de was, waar alleen maar een paar vegen op zaten. Die moet wachten tot de volgende volle wasmachine. De medicatie werkt dus al. Ik moet ze wel nog elke dag nakijken of hun achterpootjes niet vuil zijn, maar dat betert ook al. 3 van de 4 zijn al speels en hebben hun angst laten vallen. Alleen Silke blaast en spuwt nog als je haar wilt pakken, maar dat gaan we haar ook rap afleren. Vandaag zijn ze ook allemaal goed in gewicht bijgekomen.
Ik heb een kort filmpje van hen gepost op YT: https://www.youtube....h?v=XACW5uCjbcw

Groetjes van Elma

Elma
Elma
  • 3 katten

#9 Geplaatst 21 augustus 2019 - 21:27

Ik denk dat ze nu eindelijk proper zijn geworden. Ik zie op de camera ook dat ze al duchtig aan het spelen zijn met elkaar. Dat komt in orde. :cat
Groetjes van Elma

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#10 Geplaatst 21 augustus 2019 - 23:06

:thumb:

Elma
Elma
  • 3 katten

#11 Geplaatst 22 augustus 2019 - 16:32

Ze doen het op elk gebied uitstekend: eten drolletjes draaien, spelen, geen angst meer, ze komen naar je toe. We gaan vandaag eens een paar uren weg om een nieuwe partytent te kopen voor op de Jacuzzi. Lekker eens er tussenuit naar een winkel in de buurt van Antwerpen. Die maken de partytent op maat.
Groetjes van Elma

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 23 augustus 2019 - 22:49

Deze namiddag telefoon gekregen van het asiel, of we nog een kitten bij wilden nemen, dat hetzelfde gewicht had als onze 4 kittens. Het zat nog bij de DA en was nog niet langs het asiel geweest. De 2 andere kittens die samen met hem bij de DA waren geweest hadden het niet gehaald en nu zat hij alleen. Hij was goed gezond en moest geen medicatie meer hebben. Natuurlijk konden we geen "neen" zeggen en zijn hem direct gaan halen.

We hebben onze nieuwe spring-in-t-veld Sloeber genoemd omdat toen we hem in ontvangst namen, hij echt liet zien dat hij kerngezond is (heel levendig en nieuwsgierig) en toen we terug in de wachtkamer van de DA kwamen, iedereen naar hem keek en spontaan “Ooh” zei en hij al aan de tralies kwam kijken. Op de terugweg heeft hij de hele tijd gemiauwd, tot we bijna thuis waren. Toen zweeg hij plots.

We hebben de draagtas open gedaan in de kittenkamer en Sierra kwam al nieuwsgierig kijken. Na een minuutje kwam Sloeber tevoorschijn. Hij voelde zich direct thuis en we konden hem ook heel gemakkelijk opnemen om te wegen. Een echt tam schatje dus.
Hij heeft zich laten doen bij het wegen en nadien heeft hij een prachtige foto van zichzelf laten maken.
Oogst Sloeber.jpg
Daarna heeft hij zijn buikje vol gegeten en nu ligt hij te slapen met de andere kittens. Dus nu ziet het oogstnestje er zo uit:
Oogstnestje-2.jpg
Ik heb nog geen geboortedatum, geslacht (ik vermoed kater, maar ben niet zeker) of volgnummer van het asiel gekregen.

Groetjes van Elma

Elma
Elma
  • 3 katten

#13 Geplaatst 24 augustus 2019 - 21:04

Alles gaat naar wens, maar Sloeber is wel heel rap om uit de kittenkamer te proberen te ontsnappen. :censored:
Groetjes van Elma

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#14 Geplaatst 26 augustus 2019 - 07:50

Doe jullie geen quarantaine?
Das riskant...

Vooral als er al 2 gestorven zijn.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 26 augustus 2019 - 20:02

Jawel, we houden de 10 dagen quarantaine in acht, maar Sloeber was zo rap dat hij onder ons door buiten in de zaal liep. Nu is hij terug naar de DA in observatie, want hij wil niet meer eten. De DA kon niet direct zien wat er scheelde en heeft hem terug bij haar genomen. Toen Sloeber door ons werd opgehaald heb ik nog expliciet gevraagd of hij wel bij de 4 anderen mocht komen en ze zei dat hij kerngezond was en geënt en ontvlooid. De eerste dagen was hij ook de hevigste van allen (hij is ongeveer 8 weken, de anderen 5 weken) en wij dachten dat hij de 4 wel snel zou opleiden, maar vandaag is hij terug naar de DA. :catsad :catsleepy

Ik hoop dat hij het haalt.
Groetjes van Elma

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: opvangkittens