Spring naar inhoud

- - - - -

Schrikdraad plaatsen

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
atryca
atryca
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 26 augustus 2019 - 17:27

Één vraag, of misschien enkele, voor de mensen met schrikdraad in de tuin. Sinds enkele weken hebben mijn vriend en ik een huis gekocht met grote tuin, nu willen we een deel van de tuin afzetten voor onze katten met schrikdraad maar ik heb totaal geen idee welk toestel ik het beste aanschaf. We hebben gemakkelijk toegang tot een stopcontact, het gaat over een redelijk lange afsluiting waar ook enkele klimplanten op groeien dus misschien best een sterker toestel, maar wat is sterk genoeg zonder overkill te zijn?  :catnoknow welke merken zijn goe? Betrouwbare en betaalbare site's... Alle tips zijn welkom  :cat

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#2 Geplaatst 26 augustus 2019 - 17:47

Van bij de paarden weet ik dat je draad vrij moet zijn .
Als er bv gras of iets tegen komt heb je verlies van stroom dat gaat gewoon de grond in .

Dus ik vermoed dat je klimplanten hetzelfde effect gaan hebben en je stoom onderbroken gaat worden door verlies naar de grond

Elma
Elma
  • 3 katten

#3 Geplaatst 26 augustus 2019 - 20:28

Schrikdraad voor katten? Je kan ze opleiden als ze jong zijn, dat ze van de rand van je territorium moeten afblijven, maar stroom... jekkes.
Ik heb mijn kittens geleerd dat ze niet aan de haag mogen komen, door hen in het begin een harnasje aan te doen met een lange leiband. Telkens als ze aan de haag kwamen snokte ik ze terug (is minder pijnlijk dan schrikdraad). Na een tijdje liet ik ze gewoon los met de leidraad nog aangehecht en als ze richting haag gingen snokte ik opnieuw (dat is het schrikeffect dat César Milan op NGC ook gebruikt bij honden). Na een tijdje hebben ze geen interesse meer in die haag en blijven ze in de tuin. Als ze groter zijn (ongeveer een jaar) zullen ze toch nog onder de haag doorgaan en op expeditie om hun wereld te verkennen, maar dan zijn ze verstandig genoeg om hun plan te trekken en hun huis terug te vinden.
Zelfs onze oude Misty hielp destijds om Lexy en Sienna hun grenzen te leren kennen en die respecteren ze ook ongeveer. Ze gaan niet ver van onze haag weg. Als je je tuin interessant genoeg maakt voor je katten, dan blijven ze bij jou.
Hier houdt Misty de leiband tegen omdat Sienna de verkeerde richting uit ging.
Misty en Sienna tuin.JPG
En hier zitten de volwassen katten Lexy en Sienna op het tuinkasteel, over de haag te kijken.
Sienna & Lexy tuinkasteelIMG_20170325_183725.jpg

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#4 Geplaatst 26 augustus 2019 - 21:13

Als je een omheining hebt, bestaan er ook van die 'wieltjes' voor boven op de omheining te zetten. Zo kunnen ze er niet over. Veel veiliger.
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#5 Geplaatst 27 augustus 2019 - 07:20

Bekijk berichtBlackScorpion, op 26 augustus 2019 - 21:13, zei:

Als je een omheining hebt, bestaan er ook van die 'wieltjes' voor boven op de omheining te zetten. Zo kunnen ze er niet over. Veel veiliger.
+1
Ik denk dat je van die rollen bovenop de omheining  bedoelt he Blacky? Kan je makkelijk zelf maken door een houten lat door een dunne buis te steken, maar zo'n systemen worden ook verkocht. Katten moeten zich sowieso vasthouden aan de bovenkant van de omheining om er over te raken. Met dit idee draait die bovenste lat wanneer ze eraan komen, en krijgen ze geen houvast. Katten van buiten ook niet.
Zoiets (pdf): https://www.google.c...AQi-b5FCV_anZYx

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#6 Geplaatst 27 augustus 2019 - 07:37

Yups, die bedoel ik :)
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 27 augustus 2019 - 08:07

Wij hebben jaren geleden zo'n systeem gekocht met schrikdraad.  
Is een heel licht systeem, niet zoals een paardenweide.

Bij die rolbalken vrees ik altijd voor de moment dat er een vreemde kat in je tuin geraakt.
Die geraakt er dan ook niet meer terug uit.

Hoe we dat moeten oplossen in ons nieuwe huis, weet ik nog niet.
Want nu hadden we een koer met een muur rond van 2,5 meter hoog.  Maar we verhuizen naar een halfopen bebouwing met lage struikjes en een weide achteraan

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

atryca
atryca
  • 6 berichten

#8 Geplaatst 27 augustus 2019 - 13:14

In het verleden hebben eerst een schuin stuk draad bovenaan de omheining van ons vorige huis gedaan maar daar kroop 1 van onze katten nog uit, het was 50cm schuine draad en hij klom die gewoon over :doh: dan hebben we iets zoals die rollen geprobeerd maar daar had hij al snel door dat hij ter hoogte van de bevestigingsbeugel er wel over kon :trance: het is een echte houdini. De schrikdraad leek mij de beste oplossing, anders is het een net spannen of ren zetten maar dat zijn 2 opties die ik een stuk minder zie zitten.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#9 Geplaatst 27 augustus 2019 - 19:44

Een ren kan een hele opgave lijken, maar tegenwoordig zijn er kant-en-klare oplossingen, zoals Omlet bijvoorbeeld (er zijn vast nog wel merken): https://www.omlet.nl...en_voor_katten/

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP