Spring naar inhoud

- - - - -

Kan een gezond Ragdoll kitten (poesje) van 12 weken 750 gram wegen?

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Kurvers
Kurvers
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 05 september 2019 - 18:42

Gisteren een superlief Ragdoll poesje opgehaald maar eenmaal thuis vinden we haar toch wel erg klein. De weegschaal geeft 750 gram aan. Volgens een overzicht dat ik op deze website vond met gemiddelde gewichten per leeftijd voor Ragdoll kittens is dat een gezond gewicht voor een kitten/poesje van 6-7 weken, en zou een poesje van 12 weken gemiddeld het dubbele wegen. De fokker houdt vol dat ze 12 weken is. Ze lijkt verder gezond; eet, drinkt, poept, plast goed, is aanhankelijk en erg actief en speels. Qua uiterlijk lijkt ze ook een week of 7-8 als ik filmpjes bekijk op YouTube van kittens van verschillende leeftijden. De stevigheid van iets oudere kittens heeft ze totaal nog niet. Bij voorbaat dank voor uw reactie!

Bijgevoegde thumbnails

• CC95547C-3016-4145-BDA6-0CD6F4C2CFB0.jpeg

Bewerkt door Kurvers, 06 september 2019 - 00:04.

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#2 Geplaatst 05 september 2019 - 19:42

Foto kan je makkelkjk plaatsen door rechts onder waar je berichg kan typen op berichtopties te drukken dan krijg je links onde een heel makkelijke uploader .

Ivm het het gewicht is inderdaad een pluim gedichtje voor 12 weken . Welk ras is het ?

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#3 Geplaatst 05 september 2019 - 21:57

750 gram voor 12 weken is ernstig ondervoed.
Je zou ze MINIMAAL 1kg willen zien op die leeftijd, liefst nog meer.
Een neste (brits korthaar/langhaar) kittens bij een vriendin is gister 12 weken geworden.
Zij zitten dan weer aardig boven gemiddeld met 1440gram - 1774 gram

Elma
Elma
  • 3 katten

#4 Geplaatst 05 september 2019 - 23:12

Ik heb deze info destijds op ks gevonden en opgeslagen. Kan u misschien helpen.
GROEI- & ZORGSCHEMA VAN JONGE KATJES
Geboorte gewicht ca. 100 gram
3e - 5e dag ca. 130 - 150 gram / navelstreng valt eraf
9e - 12e dag ca. 210 gram / oogjes en oortjes gaan open
14 dagen ca. 230 gram / gaat beetje rondlopen
16 dagen ca. 265 gram / kunnen zich beetje wassen en spelen
21 dagen ca. 325 gram / gaat aan de wandel
25 dagen ca. 360 gram / eerste snijtanden komen door
28 dagen ca. 400 gram / hoektanden & kiezen / 1e keer ontwormen / goed controleren op parasieten / start zindelijkheidstraining
5 weken ca. 480 gram / wordt zindelijk, kan behoorlijk goed rennen
6 weken ca. 540 gram / hoeft niet meer geflest te worden / heeft volledig melkgebit / kan buiten moedermelk en eet zelfstandig / 2e keer ontwormen
8 weken ca. 600 - 700 gram / 1e keer inenten (vraag entingsboekje !!!) / 3e keer ontwormen
10 weken ca. 850 gram
12 weken ca. 1000 - 1100 gram / 2e keer inenten

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#5 Geplaatst 05 september 2019 - 23:44

Ik vroeg achter het ras omdat TS spreekt over fokker .
Een Britjes zijn voller katten dan bv een Siames

Mijn vriendin heeft 2 HTK katten nu 15 en 10 jaar wegen beide nog geen 2 kg zijn van late nestjes (tommertkatjes) en zijn echt klein .
Dan zou 750gr op 12 weken mss wel kunnen kloppen .

Maar volgens mij wat TS beschrijft over de algemene toestand lijkt het mij niet uitgesloten dat het kitten nog véél jonger zou zijn .

Als het om een Belgisch kitten gaat moet het op 12 weken geholpen zijn en gechipt .
Van een fokker komend dan liefst ook nog 2x ingeënt en ontwormd .

@Elma dat zijn gemiddelde kitten gewichten daar zal kwa ras of HTK  ook nog wel veel verschil opzitten .

Voor 12 weken bij jou staat tussen 1000 gr en 1100 gr
Bij Tripkippepiej wegen ze dan tussen 1440 gr en 1774 gr
Maine Coons kunnen dan al bijna 2kg  wegen .

Als TS een fotootje plaatst kunnen we denk ik beter de effectieve leeftijd van het kitten inschatten .

Bewerkt door Sandra, 05 september 2019 - 23:46.

Kurvers
Kurvers
  • 4 berichten

#6 Geplaatst 06 september 2019 - 00:08

Excuus voor de onduidelijkheid! Ik dacht dat ik had doorgeklikt naar de vraag & antwoord pagina van Ragdoll liefhebbers. Ik heb mijn bericht aangepast met de gevraagde info.

Smiko
Smiko
  • 258 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 06 september 2019 - 03:57

Sandra, op 05 september 2019 - 23:44, zei:

Ik vroeg achter het ras omdat TS spreekt over fokker .
Een Britjes zijn voller katten dan bv een Siames

Mijn vriendin heeft 2 HTK katten nu 15 en 10 jaar wegen beide nog geen 2 kg zijn van late nestjes (tommertkatjes) en zijn echt klein .
Dan zou 750gr op 12 weken mss wel kunnen kloppen .

Maar volgens mij wat TS beschrijft over de algemene toestand lijkt het mij niet uitgesloten dat het kitten nog véél jonger zou zijn .

Als het om een Belgisch kitten gaat moet het op 12 weken geholpen zijn en gechipt .
Van een fokker komend dan liefst ook nog 2x ingeënt en ontwormd .

@Elma dat zijn gemiddelde kitten gewichten daar zal kwa ras of HTK  ook nog wel veel verschil opzitten .

Voor 12 weken bij jou staat tussen 1000 gr en 1100 gr
Bij Tripkippepiej wegen ze dan tussen 1440 gr en 1774 gr
Maine Coons kunnen dan al bijna 2kg  wegen .

Als TS een fotootje plaatst kunnen we denk ik beter de effectieve leeftijd van het kitten inschatten .

Coons zijn nu niet echt de referentie in formaat en gewicht, dat zijn zowat de grootste en zwaarste raskatten die vrij te verkrijgen zijn
(heb hier ook een Coone kater rond lopen)

Los daarvan.

750 gram is wel erg weinig. 12 weken lijkt me ook erg vroeg om als fokker een kitten al weg te geven. De kittens die ik gekocht heb mochten pas veel later verhuizen. Fokker die een kitten tijdens het eerste bezoek al mee wil geven ben ik sowieso huiverig voor.

Ik heb zo een Persje via het forum gehad dat erg klein was en +-1,8kg toen ze volwassen was. Bleek achteraf echter al ouder te zijn en als kitten ernstig ziek, die is in het volgende nestje geplaatst om alsnog te verkopen.. (was verder een super Beestje maar te vroeg gestorven)

Kijk verder naar het gedrag. Als de kat niet angstig is, vlot eet, drinkt, wil spelen en aanhankelijk is zou ik me niet direct zorgen maken. Als de kat angstig begint te worden en zich gaat verstoppen is er wel iets mis.

Voor de zekerheid kan je altijd eens naar de dierenarts gaan.

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#8 Geplaatst 06 september 2019 - 06:55

Smiko, op 06 september 2019 - 03:57, zei:

Coons zijn nu niet echt de referentie in formaat en gewicht, dat zijn zowat de grootste en zwaarste raskatten die vrij te verkrijgen zijn
(heb hier ook een Coone kater rond lopen)

Vandaar de vraag over welk ras het gaat .

Een Ragdoll is een groter ras zou ongeveer 1500 gg moeten wegen op die leeftijd dus 750 gr is extreem ondergewicht .

Stel mij wel direct de vraag is het een stamboom kitten ?
Zo ja zou ik de vereniging die de stamboom afgeleverd heeft op de hoogte brengen met bijgevoegde foto's.
Dan is het kitten 9/10 geen 12 weken en bij de meeste staat in hun fokregelement dat kittens onder 1kg het nest niet mogen verlaten.
Hoe waren de andere kittens in het nest?

Is het geen stamboom kitten .
Hoe waren de andere kittens in het nest ?
Heb je op zijn minst de moeder gezien ?
Weet je zelf hoe een volwassen Ragdoll er hoord uit te zien ?

Wss heb je bij een broodfokkers gekocht en daar kunnen kittens niet snel genoeg weg zijn (kunnen ze aan een nieuw nest beginnen), de kans dat het kitten 12 weken is is héél  klein .
Dat het een zuivere Ragdoll is nog veel kleiner .

Ga naar een DA die ervaring heeft met kittens en laat het kitten goed nakijken en eventueel de geschatte leeftijd op papier zetten .

@ Smiko op een ander forum steld iemand de vraag of het normaal is of een MC kitten van 5 mnd 1,4 kg weegt .
Voor een kitten zonder papieren waar je de ouders niet van gezien hebt  tja dan heb je 9/10 een HTK duur betaald  .
Het is niet omdat het langharig is en pluisjes op de oren heeft dat het een MC is hè  .
Vind het wel héél jammer dat mensen zich vaak vooraf niet beter informeren en de tijd nemen om dingen uit of op te zoeken .

Dat ze zich pas vragen beginnen stellen of dingen wel kloppen als ze het kitten reeds in huis hebben .
En dan wel de moeite doen om opzoekwerk te doen en op plaatsen als deze terecht komen . Maar dan is het kwaad vaak al geschied

Ben niet thuis in Ragdolls maar het kitten op de foto lijkt mij inderdaad  geen 12 weken .

Heeft het een stamboom.?
Wat is er opgegeven als geboorte datum ?
Heb je foto's van het kitten als het kleiner is ?
Eventueel is nakijken via de website van de fokker of FB of je iets kan terug vinden dat de datum klopt of niet .

Bewerkt door Sandra, 06 september 2019 - 06:57.

Féline
Féline
  • 1.827 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 06 september 2019 - 12:58

Heb je de stamboom meegekregen van je katje ?
Heb je het boekje waarin alle inentingen staan meegekregen of moet je zelf nog voor alle inentingen naar een dierenarts ?

Indien niet, ben je opgelicht door een malafide fokker.
Jammer voor jou, maar vooral jammer voor je katje, het is een snoezig kattenkindje !  

Bewerkt door Féline, 06 september 2019 - 13:06.

Kurvers
Kurvers
  • 4 berichten

#10 Geplaatst 07 september 2019 - 11:41

Dank voor alle reacties! Ze heeft inderdaad geen stamboom. Ik begrijp dat dat op veel weerstand zal stuiten bij sommige forum leden, maar wij hebben hier bewust voor gekozen. Wij hebben 2 Maine Coons met stamboom: een halfbroer en zus. Het katertje wilde maar niet groeien en bleek heel ziek toen we hem kregen (met 14 weken) en het poesje waarvoor we extra veel hebben betaald zodat we een nestje met haar mochten krijgen, bleek onvruchtbaar. De fokker gaf in beide gevallen niet thuis.
Een nestje willen we nog steeds graag een keer, hopelijk met dit poesje, maar enig voordeel van een duur kitten met stamboom is tijdens onze vorige ervaringen niet gebleken.

Toen ik deze fokker telefonisch sprak, had zij een overtuigend verhaal over waarom zij geen lid wilde zijn van een rasvereniging. Zij had duidelijk veel verstand van zaken en sprak met veel liefde over het kitten. Ik vertrouwde haar maar maakte kennelijk een inschattingsfout. In het gezondheidspaspoort staat geboortedatum 12 juni en de eerste inenting gegeven op 28 augustus, de tweede moet over een paar weken. We hebben de dierenarts nog gebeld om te informeren naar de leeftijd van het kitten, maar die bevestigd alleen een gezond kitten te hebben ingeënt. De geboortedatum is met een ander handschrift ingevuld, waarschijnlijk door fokker zelf. We zijn kennelijk misleid. Dat is vervelend maar het zij zo. Gelukkig gaat het vooralsnog heel erg goed met haar.

Nogmaals veel dank voor de reacties!

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#11 Geplaatst 07 september 2019 - 12:04

Bekijk berichtKurvers, op 07 september 2019 - 11:41, zei:

Dank voor alle reacties! Ze heeft inderdaad geen stamboom. Ik begrijp dat dat op veel weerstand zal stuiten bij sommige forum leden, maar wij hebben hier bewust voor gekozen. Wij hebben 2 Maine Coons met stamboom: een halfbroer en zus. Het katertje wilde maar niet groeien en bleek heel ziek toen we hem kregen (met 14 weken) en het poesje waarvoor we extra veel hebben betaald zodat we een nestje met haar mochten krijgen, bleek onvruchtbaar. De fokker gaf in beide gevallen niet thuis.
Een nestje willen we nog steeds graag een keer, hopelijk met dit poesje, maar enig voordeel van een duur kitten met stamboom is tijdens onze vorige ervaringen niet gebleken.

Toen ik deze fokker telefonisch sprak, had zij een overtuigend verhaal over waarom zij geen lid wilde zijn van een rasvereniging. Zij had duidelijk veel verstand van zaken en sprak met veel liefde over het kitten. Ik vertrouwde haar maar maakte kennelijk een inschattingsfout. In het gezondheidspaspoort staat geboortedatum 12 juni en de eerste inenting gegeven op 28 augustus, de tweede moet over een paar weken. We hebben de dierenarts nog gebeld om te informeren naar de leeftijd van het kitten, maar die bevestigd alleen een gezond kitten te hebben ingeënt. De geboortedatum is met een ander handschrift ingevuld, waarschijnlijk door fokker zelf. We zijn kennelijk misleid. Dat is vervelend maar het zij zo. Gelukkig gaat het vooralsnog heel erg goed met haar.

Als je in Belgie woont, overtreedt je dan nog eens (bewust blijkbaar) de wet op dierenwelzijn en verplichting van chip en sterilisatie.
Tuurlijk wil ze geen lid worden van een rasvereniging.
Daar moeten ze zich aan de wet houden :censored:

Dat je kattin steriel was, kan ik alleen maar aanmoedigen.
Om een open kattin te kunnen aankopen, moet je erkend zijn als fokker.
Ben je dat niet, mag je geen open kattin aankopen.

Dit kitten MOET je ook steriliseren voor het 5 maand is

Bewerkt door Evyke81, 07 september 2019 - 12:32.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#12 Geplaatst 07 september 2019 - 13:12

Niet elke stamboom fokker is een goede fokker jammer genoeg ook daar zitten charlatans tussen .
Begrijp wel niet als je eerste MC kitten ziek meegeven is dat je daar uberhaubt nog een 2de kitten koopt bij diezelfde fokker , al helemaal niet voor nog meer geld .

Om door die negatieve ervaring  nu bewust een Look a Like Ragdoll kitten (wat je nu hebt is echt geen Ragdoll)  te gaan kopen vind ik persoonlijk héél erg jammer.

Nog véél erger vind ik dat je met dat kitten dan zelf ook nog fokplannen koestert :censored:

Wat gaat van jou een goede/betere fokker maken dan de MC fokker met stamboom waar je zelf opgelicht bent of nu je Look a Like Ragdoll fokker die je ook nog is int zak zet  je een mooi verhaal opdist gewoon omdat ze zich niet aan de regels wenst te houden wss ook niet kan houden omdat ze zelf ook fokt met Look a Likes en geen Ragdolls ???

Om een kat een raskat te mogen noemen moeten je ten minste 4 generaties raszuiverheid kunnen aantonen dat noemen ze een Stamboom = bewijs van afkomst (niet meer niet minder)

Van de afstamming van je eigen kitten weet je 0.0 ,  gezondheids testen gebeurd op ouders van jou kitten 0.0 , dus hoe ga jij dan een verantwoorde goede kater kunnen vinden voor jou "toekomstige fok poes" ???

Een kat waarvan die afstamming niet kan bewezen worden is een Look a Like , het is dus niet omdat een kat uiterlijke kenmerken van een bepaald ras heeft ze ook tot dat ras mogen benoemd worden .

Laat fokken aub over aan mensen die er verstand van hebben , de tijd en energie steken in het uitzoeken van lijnen , het vinden van de gepaste partner (gezond , sterk in de mindere punten van de poes) en zich houden aan de regels en wetten die voorgeschreven zijn .

Een nestje gezonde RAS kittens is niet poes+kater=kittens daar komt echt wel véél méér bij kijken .

Sorry voor mijn mss harde woorden maar broodfok daar gaat mijn haar recht van omhoog staan en maakt mij echt boos , of het nu gaat om grotere bedrijven of mensen die Look a Like's fokken en ze verkopen voor raskatten beide zijn echt not done !
Fokken zonder achtergrond , niets testen op gezondheid , kittens te vroeg weg doen, zich niet houden aan de wet , dat is héél véél betalen voor een HTK kat met vaak nog grote onderliggende gezondheidsproblemen  ,

Je bent goedkoper gesteld in het asiel en daar zitten al genoeg kittens ,

Ik hoop dat je kitten het goed stelt en het goed blijft doen en je toch nog is nadenkt of het nodig is om met haar een nestje te doen .

Bewerkt door Sandra, 07 september 2019 - 13:12.

Ida
Ida
  • 386 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 07 september 2019 - 16:33

Je hebt een heel mooi kitten, een echt schatje.
Onbegrijpelijk dat men zo kan liegen over de leeftijd, ze hadden zeker plaats nodig voor andere kittens ? Want waarom wil je al zo snel van je kittens vanaf ?
Heel erg voor het poezenkindje. Hopelijk heeft ze wel goede genen en een goede gezondheid.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met Sandra.

Waarom wil je graag een nestje ? Omdat je het schattig lijkt ? (Dan kan je misschien beter als opvangmama fungeren voor een asiel.)
Ik zou het je ook echt wel afraden. Zeker met de katten die je nu in huis hebt.
Als je wilt kweken (op een goede manier) heb je een goede stamboomfokker nodig, ééntje die je volledig kan vertrouwen, ééntje die bewijzen op tafel kan leggen.
En die moet dan nog het juiste kitten voor jou hebben. Daar moet je eventjes achter zoeken.
Ik hoop ook echt dat je je zal bedenken en dat je gewoon van je prachtige katten kan genieten zonder de zorgen van nestjes.

Elma
Elma
  • 3 katten

#14 Geplaatst 07 september 2019 - 21:31

Kurvers, denk 2 keer na voor je zelf kittens op de wereld gaat helpen. Als je absoluut kittens in huis wilt hebben, wordt dan opvanggezin van een asiel dat verantwoord werkt. Ik ben het zelf ook. De wetten zijn niet voor niks zo streng. Er lopen nog te veel katten in het wild rond. Allemaal afgegooide, ongewenste kittens die het moeten zien te redden in het wild. Kattinnen die 3x per jaar in het wild een nestje hebben, want een krolse kattin MOET gedekt worden, anders gaan haar hormonen haar zot maken. En alle niet gecastreerde katers komen stinkend van de hormonen op haar af.
Doe aub niets wat wettelijk niet toegelaten is, er zijn al teveel weggegooide kittens op de wereld. Het asiel an Genk had tot nu toe al meer dan 500 gevangen kittens, die allemaal in het wild leefden en door de kattenvangster gevangen was. Ruth de kattenvangster heeft er een full time job aan om in de streek Hasselt Genk, kittens te vangen. Wij hebben momenteel 5 kittens in opvang, die allemaal uit een inbeslagname komen waar men 35 kittens gevonden heeft. Ze zaten onder de vlooien, met niesziekte, ondervoed en zonder mamapoes. Dit mag niet meer gebeuren in België. Daarom dat ik opvangster geworden ben, omdat ik de onmogelijke hoop heb dat België ooit het land wordt waar geen kittens en katten in het wild zitten, want daar zijn ze niet meer voor geschikt omdat de mens zo aan hun genen geprutst heeft dat ze dit nu niet meer aankunnen. Hoeveel kittens in Bokrijk zitten, achtergelaten, afgegooid op de parking en trek maar uw plan, want mama werd nooit geknipt. En het personeel wil dan goed doen door af en toe eens wat etensrestjes (kwaliteit van de voeding???) in een schoteltje te doen. Maar ze geven geen seintje aan het asiel om ze te komen vangen, zodat die kittens nog een gouden nestje kunnen krijgen voor het te laat is. :goofy:

Dit zijn de gewichten die ik door kreeg van het asiel voor HTK kittens:
Leeftijd – gewicht

0 - 1 week:   70 – 150 gram
1 - 2 weken:  150 – 250 gram
2 - 3 weken:  200 – 350 gram
3 - 4 weken:  300 – 450 gram
4 - 5 weken:  400 – 550 gram
5 - 6 weken:  500 – 650 gram
6 - 7 weken:  650 – 780 gram
7 - 8 weken:  750 – 950 gram

Adopt don't shop please.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Smiko
Smiko
  • 258 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 08 september 2019 - 02:53

Bekijk berichtKurvers, op 07 september 2019 - 11:41, zei:

Een stamboom is zeker niet altijd een garantie dat je bij een goede/correcte fokker koopt. Ook met stamboom etc kan er alsnog het een en ander niet kloppen. Ik vind het dan ook belangrijk eerst eens te gaan kijken zodat je zelf kan zien in welke omstandigheden ze opgroeien en gesocialiseerd worden.

Als iemand Ragdolls (raskat) zonder stamboom in de aanbieding heeft is dat al wel verdacht.
En als je zelf een nestje ermee wil hebben is dat ook in je nadeel, je gaat die niet als ragdolls kunnen verkopen omdat je zelf ook geen stamboom hebt.

Daarnaast gaat de stamboom er niet alleen voor de chique dat het officieel een raskat is, maar is dat ook gekoppeld aan een medische screening van de voorouders op afwijkingen en erfelijke ziektes.Je hebt het kitten nu, dan is het belangrijkste dat het gezond is, je er blij mee bent en het graag ziet. Als ze bij jou nu een goede thuis heeft is dat prima.

Als je een nestje wil hebben en de kittens verder aan wil bieden heb je een verantwoordelijkheid dat je weet dat er geen erfelijke ziektes etc aanwezig zijn in het nestje (dat kan je nu niet degelijk nagaan). Zowel naar de kittens als de potentiele kopers.

Geniet van het katje (ziet er schattig uit), maar beschouw het aub als gezelschapsdier icm met de Coone's en laat haar steriliseren.

Het is aanlokkelijk het idee te hebben een keer een Nestje van je eigen kat te hebben en dan kittens voor jezelf te houden. Uit ervaring weet ik dat er fokkers (ook gerespecteerde) zijn die ook kittens verkopen zonder te castreren/steriliseren zodat je zelf kan kiezen. Zo heb ik een volle Coone kater met stamboom, paspoort, medische historie etc, fokker had hem als dekkater bedoeld maar moest inkrimpen en toen is hij als herplaatser aangeboden (was +- 2 jaar oud). Had x jaar geleden ook het idee hem eens te laten dekken en dan bv een kiten ervan voor mezelf te kiezen, gelukkig niet gedaan (en ga ik ook niet doen).

Vraag maar eens rond bij de fokkers die alles correct en met liefde doen. Het is niet alleen rozegeur en maneschijn. De kans dat je trieste situatie's mee maakt met zieke kittens, complicatie's etc is zeker aanwezig. De gezonde moet je erna toch afgeven tenzij je ze zelf allemal wil houden.  Met alle tijd, dierenartskosten etc hoef je het ook voor het geld niet te doen (als je het correct doet).