Spring naar inhoud

- - - - -

Migraine

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#1 Geplaatst 30 september 2019 - 19:01

Haai,

Sinds november vorig jaar heb ik hormonale migraine. Wat maakt dat ik elke maand mijn klok erop kan zetten. Probleem is dat de migraine erger wordt omdat ik heel de dag op de computer werk en moeilijk elke maand 2 of 3 dagen vrij kan nemen. En de laatste maanden is de migraine echt erg, als in ik wil mijn kop tegen de muur breken.

Ik gebruik de Nuvaring en mag van mijn gyneacoloog en huisarts die elke andere keer 1 keer doorgebruiken om te proberen het aantal keer migraine te halveren. Maar ik ben er zelf niet zo voor, heb altijd zo iets van je regels dat is iets natuurlijks en mag je niet tegenhouden.

Ik heb ook geprobeerd om - zoals sommigen aanraden - x tijd na de Nuvaring te stoppen en x tijd voor de migraine zou beginnen Ibuprofen te nemen, maar ook dat helpt niet.

Nu heb ik van de huisarts triptanen gekregen (weet effe de naam niet) om te proberen. Vandaag heb ik zo een pil voor de 1e keer genomen om 12 uur vandaag. Binnen het uur was de migraine weg, echt ongelooflijk en hij blijft weg ook nu nog. Maar... de bijwerkingen zijn niet zo leuk. Hartkloppingen, niet kunnen concentreren, misselijk, bibberen, warmteopflakkeringen, zeer raar gevoel en zelfs braken. Dus hoera de hoofdpijn is weg, maar ik weet niet of ik die bijwerkingen aan kan...

Dus hierbij mijn vraag. Wat gebruiken jullie of wat doen jullie tegen migraine? Alle tips zijn welkom.
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#2 Geplaatst 30 september 2019 - 21:11

Ik heb nooit migraine gehad, maar mijn hubby heeft er jaren last van gehad. Als hij 's morgens opstond had hij het dikwijls zitten en dan moest hij gaan liggen, want hij kon niks meer. PC heeft geen invloed. Hij is IT'er geweest en zit nu nog ganse dagen naar beeldschermen te kijken.
Wat hem destijds hielp was Neurofen. Dan was hij er een uur later vanaf.
Wat hem ervan af heeft geholpen was: op vaste tijdstippen gaan slapen. Dus altijd op hetzelfde uur en ook opstaan op hetzelfde uur. Hij is er nu al veel jaren vanaf en heeft nooit meer een opflakkering gehad.
Wat ik lees in de bijsluiter van Nuvaring is: U heeft een type migraine dat ‘migraine met aura’ wordt genoemd, of u heeft dit gehad. Kan dat niet mee spelen?
Ik hoop dat je een oplossing vindt, want ik weet van mijn hubby dat het een dikke miserie is. :hug:

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#3 Geplaatst 30 september 2019 - 21:28

Nurofen helpt niet, Ibuprofen helpt niet, Dafalgan helpt niet. Geen enkele pijnstiller helpt spijtig genoeg. Qua slapen en opstaan doe ik op ongeveer zelfde uur altijd. Alleen in het weekend sta ik 1 à 1,5 uurtje later op, om 7 à half 8 ipv om 6 uur.

Nuvaring gebruik ik nu al jaaaaaren, maar heb de migraine 'pas' sinds november vorig jaar. Maar sowieso moet ik binnenkort iets anders gaan gebruiken, want eigenlijk mag je die maar tot 35 max 40 gebruiken en ik wordt 39 in een dikke maand. Moet in november naar de gyneacoloog, dus zal het sowieso moeten bespreken.

En ja tis rot, thanks  :hug:
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#4 Geplaatst 01 oktober 2019 - 08:32

Wat misschien niet enorm helpt, maar wel makkelijk te doen is: vraag bij je optieker eens of ze een laagje op je glazen kunnen zetten dat blauw licht (pc, tablet, gsm) filtert. Als je de hele dag op je scherm zit te staren, kan dat al helpen.

Wat volgt is deels mijn eigen mening en deels onderbouwd door wetenschappelijke artikels uit Scandinavië, waar ze meer vraagtekens durven stellen bij anticonceptie. Zodra je hormonale anticonceptie gebruikt (onderzoek ging over de pil, maar slaat op de meeste hormonale middelen), is menstruatie onnatuurlijk en vooral onnodig. De pil is lang geleden ontwikkeld door mannen en die vonden het nodig dat vrouwen die maandelijkse "gewoonte" behielden voor hun gezondheid. Maar de bloeding is vals, er is geen eitje dus hoeft je baarmoeder ook geen nestje te gaan bouwen. Er is dus geen enkele reden voor, enkel meer pijn en een hoger risico op zwangerschap door de onderbreking. Het geeft je ook geen zekerheid over al dan niet zwanger zijn die maand, veel vrouwen hebben dan nog bloedingen.

Ik neem al een half jaar ongeveer mijn pil gewoon door. Ik heb geen spontane bloedingen, geen pijn, geen huilbuien, geen PMS. Ik hoef geen weken verkrampt in de zetel meer.  [-(  Dus twijfel alsjeblieft niet om je Nuvaring door te gebruiken. Er is bij ons nog niet zo veel onderzoek naar, maar misschien vind je wel artikels uit de UK als je achtergrond wil.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Fieke
Fieke
  • 3.180 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 01 oktober 2019 - 08:44

Oei, Black Scorpion,
Ik heb jaren hormonale migraine gehad, vanaf mijn pubertijd tot +/- 25 jaar. Ik weet echt wat het is. Bij mij begon het de dag voor mijn regels met lichtflitsen in mijn ogen (visueel aura). Het enige wat bij mij hielp was in het donker, opgerold in mijn bed liggen: geen prikkels, geen licht, en dat duurde 3-4 dagen.
Ik heb een tijdje ergotamine-derivaten genomen maar die bijwerkingen waren onverdraaglijk. De migraine was minder, maar ik was echt ziek van die pillen. Suf, overgeven, rillingen...
Migraine kan in verschillende vormen komen, ik had niet zo heel erg veel hoofdpijn, maar ik had vooral last van die lichtflitsen en ik viel steeds naar 1 kant, 1 kant van mijn lichaam wilde niet mee.

Ik ben nu gelukkig al 14 jaar quasi migraine-vrij, ik ben gestart met 'de pil' op mijn 25ste, ik heb dat jaren geweigerd maar zoals je zegt, je kan niet elke maand 2-3 dagen (ziekte)verlof nemen. Thuisblijven van school als tiener, dat ging nog, maar eens je werkt...
Ik neem een heel lichte pil (Meliane) en ik neem die door. En nu ben ik nog steeds kwaad op mezelf dat ik daar niet vroeger mee begonnen ben. Mijn migraine is weg, op een occasionele heel lichte aanval 1-2/jaar, maar in niets te vergelijken met wat ik vroeger had. En de menstruatielast heb ik nu ook maar 1-2/jaar maar ook heel licht, gedurende 1, max 2 dagen.
Van die pil zelf heb ik zo goed als geen bijwerkingen, maar het is een heel lichte pil.

Ik hoop echt dat je een oplossing vindt :hug: , want migraine is echt :censored: .

Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.180 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 01 oktober 2019 - 08:53

Bekijk berichtMachteld., op 01 oktober 2019 - 08:32, zei:

Wat misschien niet enorm helpt, maar wel makkelijk te doen is: vraag bij je optieker eens of ze een laagje op je glazen kunnen zetten dat blauw licht (pc, tablet, gsm) filtert. Als je de hele dag op je scherm zit te staren, kan dat al helpen.

Wat volgt is deels mijn eigen mening en deels onderbouwd door wetenschappelijke artikels uit Scandinavië, waar ze meer vraagtekens durven stellen bij anticonceptie. Zodra je hormonale anticonceptie gebruikt (onderzoek ging over de pil, maar slaat op de meeste hormonale middelen), is menstruatie onnatuurlijk en vooral onnodig. De pil is lang geleden ontwikkeld door mannen en die vonden het nodig dat vrouwen die maandelijkse "gewoonte" behielden voor hun gezondheid. Maar de bloeding is vals, er is geen eitje dus hoeft je baarmoeder ook geen nestje te gaan bouwen. Er is dus geen enkele reden voor, enkel meer pijn en een hoger risico op zwangerschap door de onderbreking. Het geeft je ook geen zekerheid over al dan niet zwanger zijn die maand, veel vrouwen hebben dan nog bloedingen.

Ik neem al een half jaar ongeveer mijn pil gewoon door. Ik heb geen spontane bloedingen, geen pijn, geen huilbuien, geen PMS. Ik hoef geen weken verkrampt in de zetel meer.  [-(  Dus twijfel alsjeblieft niet om je Nuvaring door te gebruiken. Er is bij ons nog niet zo veel onderzoek naar, maar misschien vind je wel artikels uit de UK als je achtergrond wil.

Inderdaad, de 'stopweek' bij pilgebruik is kunstmatig om de regels 'na te bootsen' maar heeft eigenlijk geen nut. Het enige wat er gebeurt bij doornemen van de pil, is dat je af en toe een 'doorbraakbloeding' krijgt. Het weefsel van de baarmoeder vernieuwt zich ook continu en die 'oudste' laag cellen wordt fragiel en 'schilfert af' en dat kan met wat, meestal beperkt bloedverlies gepaard gaan. Bij mij is dat +/- 2 maal per jaar, maar dat is niet te vergelijken met je normale regels. Het is veel minder intens en minder frequent dan je regels (hoewel dit ook variabel is, hoor ik van andere vrouwen). Het enige 'nadeel' is dat zo'n doorbraakbloeding onverwacht optreedt. Maar bij mij is een inlegkruisje al ruim voldoende om dit op te vangen.

Geplaatste afbeelding

#7 Geplaatst 01 oktober 2019 - 10:48

Ik heb geen migraine.
Wél maandelijks een hoop last van mijn hormonen. huilbuien, onredelijk zijn , echt drama's maken om niets :trance: :louche: , krampen,... Ik was altijd ook erg onregelmatig en ik was er met een week ook niet vanaf :goofy: .

Sinds 3,5 jaar heb ik een spiraal en hup; alle problemen weg. Niet meer gewaar, geen bloedverlies.
Wel zijn mijn klachten momenteel heel traag aan het terug komen dus ik denk dat hij uitgewerkt is (gyneacoloog zei 3 tot 5 jaar dat dat ding werkt) en eens een afspraak ga moeten maken voor een nieuw want nu ik het zonder maandelijkse miserie gewoon ben, wil ik dat nooit meer terug.
(ben nu echter wel al een paar weken aan het uitstellen om een afspraak te maken. Ik zie er wat tegenop, kga mezelf eens een schop onder mijn kont moeten geven ;) )

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#8 Geplaatst 01 oktober 2019 - 12:28

Mijn huisarts is tegen het lang doorgebruiken van de Nuvaring omdat je dan blijkbaar wel zware klachten kan krijgen als in onverwachte bloedingen en pijn. Daarom sta ik er ook niet achter, maar dat kan verschillend zijn tussen de Nuvaring en de pil. De pil kan ik niet tegen.

Spiraaltje ben ik ook over aan het denken, ben alleen voor 2 dingen bang. Ook de mogelijke spot-tussentijdse bloedingen en omdat ik onder narcose moet ervoor (trust me, een inwendige echo lukt al niet bij mij zonder narcose dus dat helemaal niet).

Ik moet in november naar de gyneacoloog, zal het eens bespreken met haar.

Ik ga trouwens subiet in de pauze voor een extra bril zien met van die computerglazen. En heb mijn schermen aangepast naar minder blauw licht. Hopelijk helpt het allemaal.

Voorlopig (hout vasthouden) wel zo goed als geen migraine vandaag, alleen een vage druk. Als dat nog door dat 1 pilletje triptanen is van gisteren, wonderpillen. Alleen die bijwerkingen hè...
Geplaatste afbeelding