Spring naar inhoud

- - - - -

Herfstkittens 2019

opvangkittens zwart

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Elma
Elma
  • 3 katten

#1 Geplaatst 04 oktober 2019 - 22:38

Deze namiddag zijn we nog 2 zwartjes gaan halen in het asiel. Een wijfje en een katertje, geboren op 24/9. Ze zien er gezond uit maar zijn nog wat angstig (wilde kittens). Ze bliezen nog toen ze in het asiel uit hun kooi gehaald werden. Maar eens thuis en met mijn hubby (kattenfluisteraar) erbij, kwamen ze al wat los. Het katertje speelde al met zijn vingers. Zag er dus goed uit. Ze hebben ook goed gegeten en de drinkfontein gevonden en al hun eerste dropping in de kattenbak gelegd. Alles goed dus.
Tot... daarjuist, we kregen een dringende telefoon van de kattenverantwoordelijke. In de container van de wilde gevangen kittens en katten was er een nestje dat kattenziekte had. Ze hebben ze moeten laten inslapen. De container is nu in quarantaine. Het asiel heeft ook een quarantainekamer. Daar zaten onze 2 zwartjes in. Ze waren gisteren ontvlooid en ontwormd en vandaag geënt. Ze zaten in een aparte kooi, maar in die ruimte zat blijkbaar ook een kitten dat deze avond kattenziekte ontwikkelde. :help: We moeten de 2 kittens nu 14 dagen in quarantaine houden in de kamer, voor de veiligheid. :scared: :scared: :scared: :scared:
Ik heb schrik gekregen na wat ik allemaal gelezen heb over kattenziekte. De deur van de kamer heeft een rooster om de luchtcirculatie te verbeteren zodat het er niet te rap stinkt. Maar Butler gaat ook elke avond in de zaal slapen waar die kamer op uitgeeft. Onze katten werden ingeënt met Nobivac tricat trio. Butler nog begin deze week. Ik hoop dat die ziekte hier niet uitbreekt, want ik zou het verschrikkelijk vinden als vooral Sienna (mijn liefste kattin) of Lexy, of Butler die ziekte zou krijgen. Ik heb aan mijn hubby gezegd dat hij ander schoeisel moet aandoen als hij de kamer binnen stapt, maar een pak om te verven dat hij vroeger wel heeft aangedaan bij het schimmelnestje, wil hij nu niet aan doen. Ik blijf er in ieder geval al weg tot de quarantaineperiode voorbij is. Heeft er iemand raad? :catnoknow :catscratchhead

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 05 oktober 2019 - 09:51

Katten die in orde zijn met hun inentingen krijgen geen parvo.
Daar moet je gene schrik voor hebben.

Vind het alleen wel doodjammer dat die kittens gewoon zijn ingeslapen, ipv ervoor te vechten.
Parvo is hard werken, maar met moeite kunnen er zeker en vast van gered worden.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

waltervds
waltervds
  • 11 berichten

#3 Geplaatst 05 oktober 2019 - 11:19

Inderdaad jammer dat jullie niet gevochten hebben. Er zijn tientallen andere opvangen die hun kittens er door gekregen hebben door een klein beetje moeite te doen

Elma
Elma
  • 3 katten

#4 Geplaatst 05 oktober 2019 - 20:56

Het asiel heeft ze laten inslapen bij aankomst. Blijkbaar waren ze al te ver gevorderd. Onze kittens waren de dag dat ze in de besmette ruimte zaten, pas ingeënt en ik lees dat de inenting pas na 3 dagen effectief werkt. Dus dat was niet zo bij onze opvangertjes. Daarom dat ik zo in paniek ben. Dus, volgens jou Evy, zouden onze katten geen kwaad kunnen? Ik lees ook dat het virus wel tot een jaar in de omgeving kan blijven leven en dat je alles met javel moet afwassen, als ze weg zijn. Ik ben allergisch voor javel, dus dat wordt een jobke voor mijn hubby.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#5 Geplaatst 06 oktober 2019 - 21:54

Ze doen het momenteel heel goed. Vooral het katertje Shino is één en al vitaliteit. Voor hem zouden we de ruimte al groter mogen maken, want als hij kan uitbreken dan doet hij het ook. Serena het wijfje is wat meer gedistingeerd. Die is veel rustiger.
Groetjes van Elma

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 07 oktober 2019 - 07:42

Bekijk berichtElma, op 05 oktober 2019 - 20:56, zei:

Het asiel heeft ze laten inslapen bij aankomst. Blijkbaar waren ze al te ver gevorderd. Onze kittens waren de dag dat ze in de besmette ruimte zaten, pas ingeënt en ik lees dat de inenting pas na 3 dagen effectief werkt. Dus dat was niet zo bij onze opvangertjes. Daarom dat ik zo in paniek ben. Dus, volgens jou Evy, zouden onze katten geen kwaad kunnen? Ik lees ook dat het virus wel tot een jaar in de omgeving kan blijven leven en dat je alles met javel moet afwassen, als ze weg zijn. Ik ben allergisch voor javel, dus dat wordt een jobke voor mijn hubby.
Nee, wij hebben (helaas) al ontelbare keren parvo gehad en nog geen enkele kat van een opvanggezin is al ziek geworden.
Maar 't is echt zo erg dat die worden gemold, nog voor ze een kans kregen om ertegen te vechten.  :8
Oke, het is intensief, veel werk, en soms (vaak zelfs) overleven ze het niet.
Maar even vaak overleven ze het wel.  En kan je achteraf fier zeggen 'al mijn moeite heeft hun leven gered'.

En ja, parvo blijft lang aanwezig in de ruimte (ongeveer een jaar).

Javel is het enige dat parvo doodt.  Al het materiaal dat wasbaar is, wordt gewassen op 60°, en al de rest afgewassen met javel.
Daarna gaat het ook een half jaar aan de kant.
Als het terug gebruikt wordt, wordt het nog eens met javel afgewassen en eventueel met Safe4

Geplaatste afbeelding

Ida
Ida
  • 378 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 07 oktober 2019 - 12:56

Soms kan het wel voorvallen dat een vaccinatie onvoldoende bescherming geeft. Onze dierenarts heeft het voor gehad met haar eigen hond.
Dat is wel echt pech hebben natuurlijk.

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 07 oktober 2019 - 18:08

Evy, ik lees overal dat kattenziekte een mortaliteit van 90% heeft. De DA van het asiel zal wel beslist hebben om ze in te laten slapen. En die gaat echt niet over 1 nacht ijs. Het asiel heeft ook niet genoeg vrijwilligers, geld en personeel om die 4 intensief te behandelen. Ze zijn maar met 3 half time medewerkers voor de katten en een paar vrijwilligers. In Limburg is er een "No kill" regel, behalve als het dier echt te ver ziek is en nooit meer echt goed komt. Zoals bij niesziekte blijft parvo voor de rest van hun leven in hun en kunnen ze het blijven doorgeven. Die wilt niemand adopteren. Kijk maar naar ons oogstnestje. De zwartjes werden pas geadopteerd toen hun oogjes helemaal schoon waren en Speedy zit er nu nog altijd omdat ze nog een oog wat gezwollen heeft. Nier iedereen wilt een huisdier waar nog werk aan is. Wij zijn zo wel, maar de meesten nog niet.

herfstkittens-pas.jpg

Bewerkt door Elma, 07 oktober 2019 - 18:09.

Groetjes van Elma

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 08 oktober 2019 - 09:35

Bekijk berichtElma, op 07 oktober 2019 - 18:08, zei:

Evy, ik lees overal dat kattenziekte een mortaliteit van 90% heeft. De DA van het asiel zal wel beslist hebben om ze in te laten slapen. En die gaat echt niet over 1 nacht ijs. Het asiel heeft ook niet genoeg vrijwilligers, geld en personeel om die 4 intensief te behandelen. Ze zijn maar met 3 half time medewerkers voor de katten en een paar vrijwilligers. In Limburg is er een "No kill" regel, behalve als het dier echt te ver ziek is en nooit meer echt goed komt. Zoals bij niesziekte blijft parvo voor de rest van hun leven in hun en kunnen ze het blijven doorgeven. Die wilt niemand adopteren. Kijk maar naar ons oogstnestje. De zwartjes werden pas geadopteerd toen hun oogjes helemaal schoon waren en Speedy zit er nu nog altijd omdat ze nog een oog wat gezwollen heeft. Nier iedereen wilt een huisdier waar nog werk aan is. Wij zijn zo wel, maar de meesten nog niet.

Bijlage herfstkittens-pas.jpg

Die blijven helemaal geen parvo uitscheiden, wie maakt je dat wijs?
Denk dat er daar toch eens een paar mensen op bijscholing moeten als ik dat lees... :s

En ja, als het niet behandeld wordt is dat inderdaad een hoog sterftecijfer.
Maar dat kan veel minder, maar dan moet er inderdaad moeite voor gedaan worden.

En die vinden zonder problemen een thuis hoor.  
En die worden ook gewoon in een gezin geplaatst bij andere katten.
Genezen is genezen.  Dus laat je aub niet wijsmaken dat zo'n katten geen kans verdienen :8

Jammer dat Speedy nog steeds niet geadopteerd werd.

Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 08 oktober 2019 - 22:45

Ik had dat niet van het asiel maar van internet.
Hier bvb.: https://www.dierendo...ie-kattenziekte
Wat is de prognose van een kat met panleucopenie?
Zeker 90% van de katten overleeft de ziekte helaas niet. Als de kat het wel overleeft kan hij drager blijven van het virus en het uitscheiden in de omgeving en hiermee andere katten besmetten.

Groetjes van Elma

Elma
Elma
  • 3 katten

#11 Geplaatst 08 oktober 2019 - 22:51

Ik denk dat Speedy pas geadopteerd zal worden als haar oogje volledig genezen is. Nu ziet het er nog niet uit en er zijn voor het moment veel concurrenten die er ook mooier uitzien.
Onze zwartjes doe het momenteel goed. Alleen Shino het mannetje, wou uitbreken uit de beperkte ruimte (met een hoge karton afgezet) en dan kon hij natuurlijk niet meer terug naar zijn warme hoekje de verwarming. Dus hebben we hen maar de hele kamer gegeven. Nu speelt hij zoveel dat hij vandaag zelfs is afgevallen in plaats van bij te komen. Hij krijgt 4x per dag nat voer en krijgt het niet op (koffielepeltje Mother & Babycat van RC per keer met water zacht gemaakt). De droge brokjes kunnen hen nog niet bekoren, wel een klein beetje als ze in water geweekt zijn.

Groetjes van Elma

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 09 oktober 2019 - 22:31

De zwartjes hadden tot nu toe een perfecte stoelgang, maar vanavond hadden ze plots diarree. :scared: We hebben hun nat voer war kleinere portie gemaakt en de ruimte terug wat verkleind. Misschien is dat de oorzaak? Hopelijk geen kattenziekte die uitbreekt. Ze spelen nog wel goed en eten gelijk anders. Niet zo heel veel dus. We zijn Mirtazapine gaan halen in het asiel om hun eetlust op te wekken. Dat heeft bij het vorige nestje ook goed geholpen. Na een paar dagen hadden ze genoeg honger om bij te komen.
Nu zijn ze volle bak aan het spelen met mijn hubby. Ik zie het op de camera. Ze springen al tot op zijn schouders. Hij zit op de grond en zij zijn niet weg te slaan van hem. Rond hem lopen en op hem springen alsof ze hem wel kunnen opeten. Hopelijk blijft het zo.

Groetjes van Elma

Elma
Elma
  • 3 katten

#13 Geplaatst 10 oktober 2019 - 21:09

Vandaag was er een drlletje in de bak, dat naar diarree neigde. Ik heb voor het asiel een code gemaakt zodat ik dat beter in het kort kan aanduiden.
Stoelgang en  mate van Eten: Quotering: 1 tot 5.
1 = heel plat/bijna niets gegeten; 5 is heel goed. 3 is goed.
Naar die norm had die stoelgang dus een S2. Gisteren was dat Beiden om 8u S5, om 19u S2
ZE spelen nog wel goed en het eten gaat matig.

ZE zijn te hevig om al goede foto's te maken. Dat zal dus wachten zijn tot 19/10 als ze uit quarantaine komen. Dan kunnen ze in de veranda spelen en kunnen we proberen foto's te maken.
Groetjes van Elma

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#14 Geplaatst 11 oktober 2019 - 07:59

Wat je altijd mag geven, is promodulate.
Goedkoper en even effectief: gekookte aardappelen met cottage cheese 50/50
Is zoals probiotica, heel goed voor hun darmflora.

En anders al 3 dagen ontlasting bijhouden om te testen op giardia, coccidiose,...

Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 11 oktober 2019 - 20:41

Promodulate hebben we standaard van het asiel meegekregen. Dat gaan we morgen eens proberen. Ik heb 5 zakjes gekregen in de standaardbox. Over de 2 kittens verdelen dan?
Bedankt voor de tip Evy. Ze hebben nog altijd wat platte stoelgang maar blijven levendig. Ik had eerst al angst da het misschien een teken was van die kattenziekte. Hopelijk niet dus.

Groetjes van Elma

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: opvangkittens, zwart