Spring naar inhoud

- - - - -

Verhuis en samenbrengen verschillende katten

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 4.868 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 08 oktober 2019 - 11:07

Hallo allemaal,

Ik breng hier niet veel tijd meer door, grotendeels omwille van mijn dochter (heerlijk kind, maar je hebt er je handen aan vol :) ). Deels ook omdat ik een verhuis ah voorbereiden ben. Ik ga nl kangoeroewonen met mijn mama (en broer).

En daar komt dus een kattenvraag bij kijken.

Ik heb zelf vier katten, mama heeft er twee.
Nu zal Luna niet mee verhuizen. Luna wordt binnenkort opgevangen door Kattenopvang Waasland. Het breekt mijn hart, maar ik denk dat het beter is zo dan om haar door opnieuw een verhuis én nog eens twee extra katten te laten gaan. Ze moet nu natuurlijk ook weer verhuizen. Maar hopelijk komt ze daarna ergens terecht waar ze gelukkiger kan zijn dan bij mij.
Ze heeft het ook erg moeilijk met de beweeglijkheid en het lawaai van Abby trouwens...
Dus hoe erg ik het ook vind (ik zie zo op tegen de dag dat ik haar moet wegbrengen...), ik denk wel dat het de juiste beslissing is.

Dan zullen er bij mij dus drie katten zijn, bij mijn mama twee.
De tuin is gedeeld.
En mijn mama haar stuk zal te laat klaar zijn, dus zal ze eerst nog een tijdje bij mij intrekken wss.

De vraag: ik verhuis normaal gezien eind november. Mama half december en zal dan dus wss bij mij wonen de eerste maanden.
Is het dan beter om ook haar katten meteen mee te verhuizen als ik verhuis? Dat alle katten samen tegelijk aan het nieuwe appartement kunnen wennen, en aan elkaar dan?
Anders zouden de mijne dus twee weken eerder daan zijn, en er na die twee weken twee nieuwe katten bij ‘krijgen’...
De katten van mijn mama kennen mij ook wel, dus dat helpt hopelijk wel een beetje.
Maar ik ben er mij van bewust dat het voor alle dieren een enorm stressvolle situatie zal zijn.

Dus, allemaal samen of met twee weken verschil tussen? Nog tips?
Those who don't believe in magic, will never find it

Elma
Elma
  • 3 katten

#2 Geplaatst 08 oktober 2019 - 22:54

Ik ben hier heen echte kenner in, maar ik zou ze allemaal samen een langzame introductie geven.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#3 Geplaatst 09 oktober 2019 - 07:30

Heb hier ook geen ervaring mee .
Maar zoals Elma zegt allemaal samen en trage introductie.
Mss is feliway ook een goed idee op de nieuwe plaats (wel op tijd insteken dat het al op volle kracht is ) .

Zou het ook geen goed idee zijn om al te starten met het uitwisselen van geurtjes ?
Dus om de x aantal dagen (of waneer  je bij je mama komt) dekentjes of iets met hun geur te wisselen zodat ze elkaars geur al een beetje gewoon kunnen  worden ?

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 09 oktober 2019 - 11:52

Ik zou ze sowieso allemaal samen verhuizen.
Dan moet elke kat zijn eigen plekje zoeken.

Anders komen de laatste 2 er daarna bij als 'indringers' omdat de eerste toch al een plekje hebben opgeeist.
Plus dat het weer een nieuwe stressfactor is.

We gaan uiteraard ons best doen zodat Luna ook supergelukkig kan worden

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Ephiny
Ephiny
  • 4.868 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 oktober 2019 - 09:33

Djw voor de reacties.

Dacht ook al wel dat allemaal samen beter zou zijn.
Trage intro zal dan weer lastig worden.
Twee slaapkamers, maar die van mij en Abby is een no go zone voor de katten (ze slaapt al superslecht en extra lawaai vd katten helpt niet). In de tweede slaapkamer zou mijn mama dan tijdelijk slapen, maar haar twee katten komen ook al niet goed overeen momenteel. Dus die samen in 1 kamer zetten, lijkt me niet erg realistisch. En de andere kamers zijn te klein of open ruimtes...
Zal het nog eens met mijn mama bespreken.

@Evy, ja, dat dacht/hoopte ik al. :)

Inge91
Inge91
  • 12.334 berichten

#6 Geplaatst 11 oktober 2019 - 15:48

Tips kan ik helaas niet geven, maar ben blij jou hier nog eens te horen. ;)
Hopelijk gaat de verhuis en de aanpassing voor de poezen vlot.

Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 4.868 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 oktober 2019 - 14:40

Bekijk berichtInge91, op 11 oktober 2019 - 15:48, zei:

Tips kan ik helaas niet geven, maar ben blij jou hier nog eens te horen. ;)
Hopelijk gaat de verhuis en de aanpassing voor de poezen vlot.

Djw Inge!