Spring naar inhoud

- - - - -

Verhuis

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Mario70
Mario70
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 09 oktober 2019 - 13:13

Sind vorige week zijn wij verhuisd. Onze kat - Pucci - doet nogal raar sindsdien. Ik weet dat een dier moet wennen aan de omgeving, maar we zijn nu een week verder en ik vind haar gedrag nog altijd heel raar op sommige momenten.   Ze is heel schichtig.  Als we naar haar toe stappen, loopt ze weg.  En dan soms, komt ze zelf bij ons.  Ze speelt ook niet als we haar balletje gooien.
We hebben haar nog niet laten buitengaan omdat we vrezen dat ze niet meer terugkomt.  Deze week gaan we haar wel eens aan de leiband in de tuin laten wandelen.  
Waar we voordien woonden ging ze elke dag buiten. Ze vroeg het ook om buiten te gaan. Ze miauwde dan of ze kwam naast één van ons zitten en bleef ons aanstaren. Maar sinds we hier zijn hebben we nog geen geluid van haar gehoord. Helemaal niets. Soms klauwt ze wel eens aan een raam. Het is een redelijk groot huis, en ze kan vrij rondlopen. Ook naar beneden, in de garage.  Maar wanneer één van ons dan naar beneden iets gaat halen, dan wordt ze ineens schichtig en rent ze terug naar boven.    

Maar wat zijn jullie ervaringen met katten na een verhuis?  Hoe lang duurt het gemiddeld voordat ze de omgeving gewend zijn?  Hoe lang voordat ze alleen naar buiten mogen?  
Wat kunnen we doen om haar beter te laten wennen?

Tnx!

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#2 Geplaatst 09 oktober 2019 - 14:22

Alles is nieuw voor de Pucci (plaatsen , geuren , geluiden etc...)  , geef haar nog wat tijd , kan weken duren voor ze zich thuis gaat voelen .
Vind de reactie niet zo vreemd bekeken vanuit de poes haar standpunt .
Wel belangrijk dat zolang ze zich niet "veiliger" voelt in het nieuwe huis dat ze zeker niet buiten kan .
Bij verhuis heb ik mijn poezen minstens 6 weken binnen gehouden en dan stilletjes aan met de leiband buiten .

Mss kan Feliway helpen met het wennen aan het nieuwe huis  https://www.feliway.com/be_nl

Geef het tijd en dan komt het vast goed .

Syntara
Syntara
  • 3.128 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 09 oktober 2019 - 14:45

Eens met Sandra! Hier duurde het toch enkele maanden voor mijn katten volledig gewend waren aan een nieuwe thuis. Ik zou het vooral meer tijd geven. Pas wanneer ze zich duidelijk volledig op haar gemak voelt (en minimum na 8 weken) zou ik je kat weer buiten laten.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#4 Geplaatst 10 oktober 2019 - 08:50

Katten hebben gewoon wat meer tijd nodig. Meer plaats in huis kan voor haar ook erg onwennig zijn. Het is natuurlijk niet te vergelijken, maar onze ex-zwerfpoes heeft er meer dan een jaar over gedaan om echt haar plekje te vinden bij ons. Zelfs nu nog (ongeveer vier jaar later) zien we kleine veranderingen. Probeer Pucci niet te forceren, geef haar alle tijd en zoals hierboven al gezegd, zeker niet te snel buiten laten zodat ze weet waar thuis is.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Ida
Ida
  • 378 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 oktober 2019 - 10:37

Ja, inderdaad, een week is echt nog niet lang.
Onze blauwe rus heeft na de verhuis 14 dagen onder de zetel geleefd. Maar is helemaal goed gekomen. Komt bij jou vast ook wel goed.

Mario70
Mario70
  • 4 berichten

#6 Geplaatst 17 oktober 2019 - 12:13

Wel, ik heb ondertussen al een leibandje gekocht. Vermits ze dat niet gewend is leg ik het steeds naast haar als ze ergens gaat liggen.  Spelen doet ze nog altijd niet. Balletje gooien...?  'Ga het zelf halen' denk ze dan.
Ze is bezig met overal haar geur achter te laten. Ze wrijft tegen de muren, deuren...  Deze week werd ons  nieuw salon geleverd.  5 minuten later lag ze er al in.   Ook mijn bureau en bureaustoel heeft ze al verkend... En jammer genoeg heeft ze haar klauwen in mijn nieuwe lederen bureaustoel al gezet...  da's minder prettig maar soit...  Er is een raampje dat we regelmatig openzetten voor verluchting. Dat staat wel redelijk hoog want het is met een speciaal mechanisme dat we het open moeten zetten. Gisteren heeft ze dat voor de eerste keer gezien... Ik zette het net open en zag dan dat ze aan het kijken was. Ze is zeker 10 minuten naar dat open raam blijven staren. Ik zag haar denken: 'aha...hoe geraak ik daar...'... :-)  
Maar het is veel te hoog, dus ze kan niet buiten.  Eén ding heb ik wel geleerd sinds we Pucci hebben.... Katten zijn slimmer dan ik dacht...   Dit weekend gaan we eens proberen met haar in de tuin te wandelen, aan haar leibandje.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 17 oktober 2019 - 13:22

Bekijk berichtMario70, op 17 oktober 2019 - 12:13, zei:

Dit weekend gaan we eens proberen met haar in de tuin te wandelen, aan haar leibandje.
Ik zou daar nog even mee wachten.
Zorg eerst dat ze het tuigje gewend is.  

Doe het dus binnen aan om te oefenen, want de kans is groot dat ze verstijft of begint te flippen.
Niet reageren bestaat niet.

En oefen telkens korte periodes met beloningen.  En pas als ze normaal met een harnasje in huis kan rondlopen, kan je haar aanlijnen en naar buiten gaan.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 3.128 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 18 oktober 2019 - 08:50

Ik zou ook nog wachten met het leibandje. Als ze ontsnapt en ze is weg, zal ze misschien nog naar haar oude thuis lopen. Dus ik zou haar eerst echt nog enkele weken volledig binnen houden.

Fijn dat ze toch al nieuwsgierig is naar alles en begint te ontdooien :)

Let wel goed op met het raampje, zeker omdat je zegt dat ze er zo geïnteresseerd in is. Sommige katten blijven vastzitten in kiepramen en stikken zelfs. Je kan het wel op bepaalde manieren beveiligen (bvb op Zooplus zijn er rekjes te koop om ertussen te steken).