Spring naar inhoud

- - - - -

zwervertje geadopteerd

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
sanneke
sanneke
  • 7 berichten

#1 Geplaatst 14 oktober 2019 - 08:08

Sinds het voorjaar zat er af en toe een jong katje in onze tuin.
De eerste keren zagen we het katje uit onze vijver drinken maar het was zeer schuw en liep meteen weg zodra het je zag. Na verloop van tijd zagen we die meer en meer , bv. als we bbq deden of buiten aten.
Het was duidelijk dat het beestje grote honger had.
We lieten wat eten staan voor hem en eind aug/begin sept was het vertrouwen groot genoeg dat hij zich liet aaien.
Uiteindelijk een maand terug kochten we een reismand , lokten hem met eten erin en zo konden we hem naar de dierenarts brengen. Het katje was niet gechipt en niet gecastreerd en de dierenarts denkt dat hij rond een jaar oud moet zijn.
Dus we besloten hem te houden , we hebben hem laten chippen en castreren. Hij heeft vorige week zijn tweede vaccinatie gekregen en is nu dus helemaal in orde.
We zijn er gelukkig mee en hij lijkt ook gelukkig. Hij is nog wat schuw maar hij vind elke dag meer 'zijnen draai'.
Maar hij doet wel iets raars , het lijkt wel of ik 2 verschillende katten heb. De ene dag blijft hij de hele dag in en rond het huis , de volgende dag is hij van 8 tot 20u weg en dit gaat dus elke 2 dagen zo.
de dag dat hij de volledige dag weg is komt hij uitgehongerd thuis maar doet verder wel heel normaal.
Die dagen dat hij weg gaat hebben we al overal rondom de tuin gezocht , geroepen om hem , met een zakje van zijn snoepjes die hij heel lekker vind geschud , ... maar meneerke laat zich dan niet zien.
Rond en naast ons huis is enkel weilanden en landbouwgrond , langs de voorkant en de straat heb ik hem nog nooit zien lopen want hij is heel bang van auto's en andere mensen.
Nu dacht ik dat gecastreerde katers niet meer ver van huis gingen of is het omdat hij nog maar een maand gecastreerd is en zal dit gedrag nog veranderen of blijft hij voorgoed een zwerver?
Het rare aan dit alles vind ik dat het elke 2 dagen is , dag 1 blijft hij thuis , dag 2 is hij weg , dag 3 weer thuis , enzovoort...

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 14 oktober 2019 - 08:30

Ik vraag me af of hij toch niet ergens een andere thuis heeft (gehad). Een boerderij ofzo waar ze hem niet gecastreerd hebben, maar waar hij het wel interessant vindt om rond te hangen.

Het is inderdaad wel gek dat hij zo regelmatig afwisselt. Je zou hem een periode binnen kunnen houden zodat hij jullie huis nog meer als thuis gaat zien (zoals wanneer je verhuisd bent). Het zou ook kunnen dat dit vanzelf nog vermindert als hij langer gecastreerd is. Het duurt een tijdje voor de hormonen volledig uit zijn lijf zijn.

Bewerkt door Syntara, 14 oktober 2019 - 08:31.

sanneke
sanneke
  • 7 berichten

#3 Geplaatst 14 oktober 2019 - 10:06

Dat hij ergens nog een thuis heeft (gehad ) dacht ik dus ook. Maar dan zou hij wel heel ver gaan want de dichtstbijzijnde huizen langs die kant staan wel heel ver weg. Maar het zou natuurlijk wel kunnen , gezien de lange tijd dat hij weg is.
De verschillende buren die we langs de straatkant hebben en die we al gevraagd hebben hadden hem nog nooit gezien , wat ook klopt met het feit dat ik hem nog nooit langs die kant heb zien gaan.
Misschien moet ik hem inderdaad eens een tijdje binnen houden.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 14 oktober 2019 - 14:22

Katten zijn sociale dieren.
Zoals ik kan begrijpen, heb je geen andere huisdieren.

De kans is groot dat hij ergens een kattenvriendje heeft waar hij mee gaat spelen.
Als hij geen gezelschap heeft thuis, gaat hij het dus allicht ergens anders zoeken.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Inge91
Inge91
  • 12.539 berichten

#5 Geplaatst 14 oktober 2019 - 18:05

Ik weet niet zo zeker dat hij nog ergens een andere thuis heeft, dan zou hij niet uitgehongerd bij jou aankomen denk ik. Hij is nog jong en gaat misschien graag op stap of zoals Evy zegt gaat hij misschien ergens spelen
Geplaatste afbeelding

sanneke
sanneke
  • 7 berichten

#6 Geplaatst 15 oktober 2019 - 06:19

Hij heeft een kattevriendje , een katje van een paar huizen verder die al jaren af en toe in onze tuin komt buurten.
ik heb ze ook al samen zien spelen maar het andere katje is al wat ouder en is 't sneller beu terwijl de onze een echte speelvogel is.
ik zie het nog wat aan , vind het zo zielig om hem binnen te houden want hij lijkt gelukkig en 't is hier een grote speeltuin achter en naast ons met heel veel weilanden , bomen en struikjes. zelfs een klein bos iets verderop.

Elma
Elma
  • 3 katten

#7 Geplaatst 15 oktober 2019 - 19:10

Heb je hem niet eerst minstens 14 dagen opgesloten in je huis? Dat moet je wel doen, zodat ze zeker weten dat dit hun nieuwe territorium is.
Mijn katten gaan ook veel buiten en komen dan stipt om 18u terug thuis voor hun nat voer. Dat kan je misschien ook doen. Een vast uur nemen dat hij nat eten krijgt. Dan leert hij dat hij dan thuis moet komen. Dat vriendje van de buren zal hij opzoeken als gezelschap, want alleen is maar alleen, zeker voor zo'n jong speels katje.
Met de castratie heeft het niks te maken. Mijn 2 katers zijn ook gecastreerd maar gaan toch alle dagen buiten als het niet te fel regent of koud is, al is het maar om hun behoefte te doen. In de winter zal hij wel meer geneigd zijn om binnen te blijven. Zorg dat hij zich binnen ook kan amuseren met speeltjes krabpaal balletjes enz.
Succes en bedankt dat je hem een gouden mandje hebt bezorgd.

Heb je al een foto van je pluizenbol?
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

sanneke
sanneke
  • 7 berichten

#8 Geplaatst 17 oktober 2019 - 06:17

De laatste 2 dagen is die rond het huis gebleven dus we maken vorderingen geloof ik.
Hij was al stipt in zijn eten 's morgens en 's avonds , rond 6u en rond 19u is hij iedere keer paraat.
heb wat info verzameld hier en daar en blijkbaar zijn er veel katers die soms ne ganse dag weg zijn of zelfs langer.
Hem binnenhouden zou moeilijk zijn want hij zit liever buiten.
Hij komt wel eens binnen maar na korte tijd zit hij aan een van de ramen te miauwen om buiten te mogen.
Ik moet het gewoon worden dat ik soms niet weet waar hij is. Ben al een overbezorgde kattemoeder die bang is dat hij niet zal terugkomen.

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_1732.JPG

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 17 oktober 2019 - 08:26

Bekijk berichtsanneke, op 15 oktober 2019 - 06:19, zei:

Hij heeft een kattevriendje , een katje van een paar huizen verder die al jaren af en toe in onze tuin komt buurten.
ik heb ze ook al samen zien spelen maar het andere katje is al wat ouder en is 't sneller beu terwijl de onze een echte speelvogel is.
ik zie het nog wat aan , vind het zo zielig om hem binnen te houden want hij lijkt gelukkig en 't is hier een grote speeltuin achter en naast ons met heel veel weilanden , bomen en struikjes. zelfs een klein bos iets verderop.

Ja, dat bedoel ik dus. ;)
Hij heeft GEEN vriendje in zijn thuis, dus is het logisch dat hij niet altijd naar huis komt.
Waarom zou hij?  Het plezier en het gezelschap zit in de buurt en niet thuis.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Féline
Féline
  • 1.892 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 17 oktober 2019 - 16:01

Bekijk berichtsanneke, op 17 oktober 2019 - 06:17, zei:

De laatste 2 dagen is die rond het huis gebleven dus we maken vorderingen geloof ik.
Hij was al stipt in zijn eten 's morgens en 's avonds , rond 6u en rond 19u is hij iedere keer paraat.
heb wat info verzameld hier en daar en blijkbaar zijn er veel katers die soms ne ganse dag weg zijn of zelfs langer.
Hem binnenhouden zou moeilijk zijn want hij zit liever buiten.
Hij komt wel eens binnen maar na korte tijd zit hij aan een van de ramen te miauwen om buiten te mogen.
Ik moet het gewoon worden dat ik soms niet weet waar hij is. Ben al een overbezorgde kattemoeder die bang is dat hij niet zal terugkomen.
Hij heeft in elk geval een pràchtige villa, helemaal voor hem alleen. Veel plezier met je katje, hij is jullie eeuwig dankbaar omdat hij nu een huis én mensen heeft die om hem geven.

Waarom willen sommigen onder jullie dat er ab-so-luut een andere kat moet bijkomen ?!

sanneke
sanneke
  • 7 berichten

#11 Geplaatst 18 oktober 2019 - 06:29

Féline, op 17 oktober 2019 - 16:01, zei:

Hij heeft in elk geval een pràchtige villa, helemaal voor hem alleen. Veel plezier met je katje, hij is jullie eeuwig dankbaar omdat hij nu een huis én mensen heeft die om hem geven.

Waarom willen sommigen onder jullie dat er ab-so-luut een andere kat moet bijkomen ?!
Ik weet dat we hem een gelukkig leven kunnen geven en wij zijn blij dat hij in ons leven is gekomen.
Ik denk ook niet dat je meer dan 1 kat moét hebben om ze gelukkig te maken. Bij ons hier in de wijk hebben de meeste zelfs maar 1 kat. Er zitten katten bij die ook geen vriendje willen. Gelukkig leven de meeste vreedzaam naast mekaar. Wij hebben maar 1 katvriendje dat regelmatig in onze tuin komt en dat is een hele brave die graag vriendjes maakt. Deze namiddag zaten ze samen op de tuintafel , allebei met de oogjes dicht wat te dutten.
Ik ben niet van plan om er een kat bij te nemen of er zou nog een zwervertje in mijn tuin moeten landen.  Dat zien we dan wel weer. :cat

Bewerkt door sanneke, 18 oktober 2019 - 06:30.

Ida
Ida
  • 460 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 18 oktober 2019 - 08:20

Ik denk dat hij het ook wel getroffen heeft. Hij heeft en vrijheid en een warme thuis. Hij kan buiten zelf zijn vriendjes kiezen. Ook zijn thuis heeft hij zelf gekozen. Wat wil je nog meer? Veel plezier ermee!

sanneke
sanneke
  • 7 berichten

#13 Geplaatst 19 oktober 2019 - 07:54

Ida, op 18 oktober 2019 - 08:20, zei:

Ik denk dat hij het ook wel getroffen heeft. Hij heeft en vrijheid en een warme thuis. Hij kan buiten zelf zijn vriendjes kiezen. Ook zijn thuis heeft hij zelf gekozen. Wat wil je nog meer? Veel plezier ermee!

Thx !

sanneke
sanneke
  • 7 berichten

#14 Geplaatst 29 januari 2020 - 12:56

Ondertussen zijn we 3 maanden verder en met onze Stanley gaat het uitstekend !
Ik heb hem uiteindelijk zoals sommige aanraden een tijdje niet meer buiten gelaten.
De eerste dagen stond hij af en toe wel aan de achterdeur maar met wat afleiding zoals een snoepje of een spelletje spelen ging het best goed.
Na een dikke maand heb ik hem af en toe es buitengelaten toen we ook in de tuin liepen maar weglopen deed hij al niet meer. Sterker nog , als wij naar binnen gingen kwam hij gewoon mee.
Nu vraagt hij nooit meer om buiten te gaan , soms neem ik hem es mee buiten als ik naar het tuinhuis ga of zo maar hij komt altijd weer mee binnen met mij.
Zo is hij van een echte zwerver nu een binnenkat geworden.
Hij is wel heel aanhankelijk , hij is mijn schaduw , volgt mij de ganse dag bij alles wat ik doe.
Zijn eten/drinken en zijn kattebak staan in de garage , overdag blijft de deur open en loop hij over en weer door het ganse huis.
Als ik ga slapen dan gaat hij naar de garage en dan weet hij dat de deur toe gaat tot 's morgens.
Zo hebben we nu een routine waar hij en wij blij mee zijn.

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_1927.JPG

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 29 januari 2020 - 13:07

Wat fijn dat het zo goed gaat! :)
Ik heb hier ook een zwerfkatje dat nu een volledige binnenkat is. Het is dus zeker mogelijk :)
Stanley is echt wel een mooi katje :loveshower: