Spring naar inhoud

- - - - -

hoe doen jullie dat de fokkers onder ons?

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#1 Geplaatst 02 oktober 2009 - 14:24

ik vroeg me iets af. als jullie een nestje fokken doe je dat niet om te vermeerderen maar onder andere om het ras te verbeteren. hoe vaak houden jullie ene kitten uit eigen nest? of houden jullie een kitten aan uit ieder nest waar jullie verbetering in zien?

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#2 Geplaatst 02 oktober 2009 - 16:39

ben heeeeeel nieuwsgierig ;)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#3 Geplaatst 02 oktober 2009 - 16:50

Wij houden enkel een kitten aan waarvan we denken dat het show-fokgeschikt is. Telkens eentje aanhouden is niet mogelijk, anders zouden er wel 30 rondlopen ... Maar als er net in een nest dat kitten zit waarvan ik denk "dat" is het, blijft het wel hier. Al is het hier nu voor enkele jaren gedaan met aanhouden, de laatste twee zijn hier nu. Enkel binnen 7 jaar als er opnieuw twee katten in pensioen zijn, kunnen er terug twee blijven.
Als we het geluk hebben dat er showkwaliteit bij zit natuurlijk.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#4 Geplaatst 02 oktober 2009 - 16:56

maar hoe doe je dat dan precies? stel je voor je hebt een poes (logisch je fokt ermee :) ) maar die heeft wat foutjes (ok perfecte katten bestaan niet) dus je zoekt een kater die dat KAN verbeteren. en er zit een kitten in die de fouten van de poes enigzins heeft verbetert. is het dan logischer om met dat kitten verder te fokken? en wat doe je dan met de moeder van dat kitten? zoek je dan een andee kater in de hoop dat die dan weer wat anders verbeterd?

zoals bekend (denk ik) is mijn brit net gedekt en ik duim echt dat ze zwanger is. maar ze heeft wat foutjes, in de zin van de oogkleur is niet geheel goed en de vacht is niet goed doorgekleurd... het is haar eerste nest dus wat er uitkomt is een verrassing ik bedoel dus in de zin hoe ze het doet een bevalling. zou het dan verstandig zijn om daar als het die punten verbetert zouden zijn 1 uit aan te houden?

ik probeer te leren met dit soort dingen dus ik hoop echt op tips en suggesties... :)

Guest_corry_v_*
Guest_corry_v_*

#5 Geplaatst 02 oktober 2009 - 17:07

Idealiter zou je dus, om te verbeteren, inderdaad de beste uit het nest moeten houden, daar een nest mee doen, hier, als er een kitten in zit wat beter is, hiermee verder gaan, etc etc.
Alleen praktisch gezien, ik kan geen 20+ katten houden, en om wanneer ik met een poes klaar ben deze weg te doen, kan ik ook niet.
Ik fok dus kleinschalig, en langzaam aan.
Ik heb nu 3 generaties in huis, alhoewel generatie 3 nu dus pas 10 weken oud is.
Planning is inderdaad uit de laatste weer een poes aan te houden, en hier weer mee verder te fokken.
Alleen dit is dus nog toekomst muziek.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 02 oktober 2009 - 17:08

ga je verdiepen in de standaard voor het ras dat je fokt
ga showen bij voorkeur fife daar daar de keuringen open zijn en ook de biv hard op a publiek gedaan wordt door de keurmeester.

ga stewarden en leer over je ras de keurmeester vertelt soms veel wat hij/zij ziet en daar kan je dan je voordeel mee doen

het kitten moet altijd in potentie beter zijn als de ouders.
alleen dan heeft het zin om iets aan te houden.

soms heb je een fokplan, dan probeer je bijv nieuw bloed in te brengen, dan moet je soms een stapje terug doen op kleur, maar de bouw verbeter je en je brengt nieuw bloed in. Dan ga je de generaties daar na weer selecteren op kleur.

maar alles valt en staat met je kennis van het ras en de standaard die daar voor geldt.

Fokken is niet iets wat je zomaar doet daar zit vaak een hele visie achter en een plan
ps dan nog niet over gezondheid en genetische problemen gesproken

Bewerkt door Nahs, 02 oktober 2009 - 17:09.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#7 Geplaatst 02 oktober 2009 - 17:14

ja dat weet ik. daarom vraag ik hier ook verder. ik ben startende en weet wel de standaard van het ras... maar om het te waarborgen is niet makkelijk. zeker omdat ik nog niet weet wat er uit mijn poes komt. haar fouten weet ik ook doormiddel van de show en sommige dingen wist ik wel... dat je niet zomaar fokt begrijp ik. omdat de bouw van mijn poes niet verkeerd is was mijn intentie om dus te proberen wat aan de oogkleur en de vacht te doen... ze zit ook wat "los" in haar vacht dus is niet dik ingeplant als ik dat goed omschrijf. ik begrijp ook wel dat niet alle "foutjes"in 1 keer opgelost zijn ;) ... jij fokt al wat langer natuurlijk en ik hoop ook nog veel te leren van onder andere jou en meerder fokkers... alles neem ik mee in gedachte en hoop ook zo mijn eigen plannen te kunnen trekken :)

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 02 oktober 2009 - 17:42

rome is ook niet op een dag gebouwd.

fokken is hard werken en selecteren en keuzes maken.

succes

je kan altijd mbv foto's hulp vragen

maar het complete plaatje moet uiteindelijk zoveel mogelijk kloppen

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#9 Geplaatst 02 oktober 2009 - 17:56

als ze zwanger is en ze is bevallen komen er hier sowieso foto's ;) ... het enige is, ik hoop dat er een mooi lilac poesje in zit waar ik inderdaad mee verder kan.. het voordeel is, ik hoef niet met 7 weken al een keuze te maken :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 02 oktober 2009 - 20:42

Er zijn wel meer voordelen...Geen nieuwkomer in de groep, minder stress hierdoor, gezondheid en kwaliteit heb je zelf meer in de hand,...
Hier proberen we zoveel mogelijk met eigen gefokte poesjes te werken. Zelden komt hier een ander kittenpoesje bij uit een andere cattery. De katers natuurlijk wel , andere bloedlijnen, .. De 2 katers zitten afzonderlijk. en we fokken maximum 5-6 jaar met een kater.
Helaas moeten we dan ook af en toe aan herplaatsen denken. Zeker met de katers. Katers castraten houden in de groep poezen is niet zo evident...Afscheid nemen van één van de katten is niet leuk, maar wel noodzakelijk om alles gezond en wel te houden. Teveel katten in groep is ook niet goed. Als je kwaliteit wilt fokken, is een sterilisatie omdat dat niet lukt, af en toe noodzakelijk. Niet alle poezen zijn geschikt voor de fok, om medische redenen, om het doorgeven van fouten, geen goede moeder,...
Soms is herplaatsen dan absoluut niet leuk en zeer zwaar. Maar als fokker mag je dan ook niet egoïstisch zijn en kan die poes best in een ander gezin net even gelukkig zijn. Waar ze alle aandacht voor zich alleen heeft...

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 02 oktober 2009 - 22:44

Ik doe alleen een bepaalde combinatie als ik daar iets uit wil. Wil ik dat op voorhand niet, dan ook geen nestje.
Het gebeurd wel eens dat het anders loopt. Dan kan ik besluiten om niets aan te houden. Maar dat is in eerste instantie dus wel de intentie.
De poezen krijgen hier gemiddeld 2 nestjes en worden dan geholpen en ga ik verder met een kind van de poes.
Herplaatsen doe ik wel. Is niet leuk en zeker niet makkelijk.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 03 oktober 2009 - 07:59

Havvanur zei:

Ik doe alleen een bepaalde combinatie als ik daar iets uit wil. Wil ik dat op voorhand niet, dan ook geen nestje.
Het gebeurd wel eens dat het anders loopt. Dan kan ik besluiten om niets aan te houden. Maar dat is in eerste instantie dus wel de intentie.

Ik denk hier hetzelfde over. Als ik nu al zou weten van de komende x nesten dat ik er niets mee wil doen dan hoeft het niet voor mij. Kittens in huis hebben is heel leuk, maar gewoon vermeerderen daar ben ik gewoon echt tegen. Wij hebben nu een katertje en hopelijk gaat hij over een jaar of 2 voor brittenkindjes zorgen in onze cattery, maar wij blijven zowieso toch ook nog altijd gedeeltelijk afhankelijk van buitendekkingen. Zelfs als we meerdere katers zouden hebben zou dat zo zijn. Ik ben er niet zo voor om maar alles te laten dekken door je eigen kater, gewoon omdat hij "er is". Ook dat vind ik vermeerderen en "in the bigger picture" gezien heeft het gewoon totaal geen nut. Hoe toevallig zou het zijn als mijn katertje straks perfect bij al mijn poezen zal passen??? :catangel

Wij herplaatsen zelf niet. Hebben een heel stabiele en vriendelijke kattengroep, maar daar doen we ook heel veel moeite voor. Als we zoeken naar een kitten dan zoeken we ook naar een kitten dat compatibel is met onze kattengroep. Schoonheid is wat dat betreft onderschikt. Wat heb ik aan het mooiste "schowgeschikte" kitten als het zorgt voor onrust in de groep??? Nee dankjewel!

"Uitgefokte" dieren blijven ook hier en met dat in ons achterhoofd moeten er bepaalde beslissingen genomen worden. Jaren en jaren fokken zit er bij ons dus niet in, maar dat hoeft voor mij niet. Fokken is en blijft voor mij ondergeschikt aan mijn kattengroep.

In de tijd dat ik wel in het fokkerswereldje zit wil ik wel een substantiële bijdrage doen aan het ras. Ik wil gewoon niet de zoveelste eendagsvlieg zijn die er maar wat op los fokt en steeds weer dezelfde combinaties maakt. Daarvoor heb ik teveel respect voor het ras en de mensen die zich er voor ingezet hebben.

Dat betekent echter niet dat ik uit elk nest wat ga houden, maar wel dat ik achter elk nest sta en van elk nest wil dat er minstens 1 kitten verder gaat voor de fok naar een fokker die er verstandig mee zal omspringen.
(Als dat nu een nestje is met allerlei aangeboren/erfelijke defecten dan is het wat anders natuurlijk. Zijn het allemaal kittens met een vreselijk slecht karakter of met een uiterlijk dat de brit absoluut geen eer aan doet dan laat ik er ook geen door gaan naar de fok. Uiteraard. Maar bij het maken van de combinatie zou de intentie er wel geweest zijn.)

Het moet niet altijd "ikke, ikke" zijn. Ik denk dat samenwerkingsverbanden met mensen waar je mee op dezelfde lijn zit juist heel waardevol zijn in het fokken. Het is een illusie om te denken dat je als fokker alleen "het verschil" zal gaan maken

De combinatie die ik nu heb gemaakt (en die hopelijk gelukt is :pray: ) vind ik heel interessant, maar zelf zal ik er wss niets uit houden. Maar, een fokker waar ik mee "samenwerk" zal er een kitten uit kiezen en daar zal ik dan een combinatie mee maken met een van mijn katten en uit dat nestje zal ik dan hopelijk wat kunnen aanhouden.
Dat soort samenwerkingsverbanden vind ik persoonlijk belangrijk. Het geheel van de puzzel zien, niet denken dat enkel jouw puzzelstukje je verantwoordelijkheid is. Dat leidt enkel tot een heel eenzijdig fokprogramma, maar goed, dat is mijn mening maar. 8)

Maar ja, sommige houden graag vast aan hun "exclusieve" lijnen, wat bij mij zowieso al een lachbui opwekt als ik eerlijk mag zijn 8)

Want wat is exclusief bij een ras dat door de mens "ontwikkeld" is? Je moet geen genie te zijn om te beseffen dat de basis van zo'n ras niet heel breed is en dat alles eigenlijk in se verwant is 8)
Maar sommige mensen kijken ook gewoon niet verder dan de eerste 4 a 5 generaties, want daar "stopt" de stamboom op papier he :lachen:

Bewerkt door Smitten Kitten, 03 oktober 2009 - 08:06.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#13 Geplaatst 03 oktober 2009 - 09:35

bedankt allemaal voor jullie meningen toppie voor de reactie :)

wolle
wolle
  • 196 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 05 oktober 2009 - 12:07

@Smitten kitten : ik kan je redenering volledig volgen ivm niet zomaar te fokken ! Nog 1 vraagje : je schrijft dat er 1 kitten uit het nest naar een goeie fokker gaat die er dan mee verder fokt, maar wat gebeurt er dan met de andere kittens ? Als ze niet naar een fokker gaan, worden die dan gesterliseerd geplaatst of hoe 'voorkom' je dat die onverantwoord in de fok gaan ? gewoon een vraagje hoor ;)

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#15 Geplaatst 05 oktober 2009 - 12:43

gewoon aan oprechte liefhebbers verkopen of vroegcastratie/sterilisatie als je mensen niet vertrouwt.

en dan mensen in de breedste zin van het woord, niet een specifieke kittenkoper.
puur te voorkoming dat mensen in de verleiding komen