Spring naar inhoud

- - - - -

Verzorging van persjes

• Log in om te reageren
73 reacties op dit onderwerp
Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#61 Geplaatst 24 oktober 2009 - 09:02

jubikelcats zei:

Volle vacht!!!

Voor iemand die pas nieuw is hier komt dit raar en hard over ;)

Een beetje meer uitleg is dus wel welkom voor Joske.

Joske je moet eens kijken of je hier wat uitleg en tips vindt http://www.kattensit...html#post260861

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#62 Geplaatst 24 oktober 2009 - 11:55

Dat topic heb ik al gans gelezen, zeer interessant.
Het rare is, die pluis komt er helemaal niet zo makkelijk af. Vandaar dat ik misschien denk dat het door het veelvuldig scheren is gekomen.

En jubikelkats haar reactie vind ik niet hard hoor. Maar een beetje meer uitleg is inderdaad welkom. :)

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#63 Geplaatst 24 oktober 2009 - 13:42

Ze is zo te zien een blue smoke met wit?
Enorm veel pluis heeft ze niet. daarin tegen heeft ze wel een enorme volle vacht.
Ook bij haar doe je er goed aan om te plukken.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#64 Geplaatst 24 oktober 2009 - 13:54

Ah, ben blij te horen dat ze toch niet heel veel pluis heeft. Hoe komt dat dat zij zo´n volle vacht heeft dan?

Euh, ik heb geen idee eigenlijk welk kleur ze heeft. Erg he :oops:
Ze heeft in ieder geval wit ja. :LOL:
Ik ben volledig voor haar karakter gevallen, wist op voorhand wel dat haar vacht veel aandacht vroeg, vond ik helemaal niet erg. En nog steeds niet.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#65 Geplaatst 24 oktober 2009 - 13:56

Dankzij het scheren.
En winterperiode die eraan komt.
Daarbij verschilt het heel erg van kat tot kat. de een heeft heel snel een volle vacht de ander heeft een sluike en vooral zijde achtige vacht.
Persoonlijk geef ik wel de voorkeur aan een zijdeachtige vacht. die klitten wat minder snel ;)

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#66 Geplaatst 24 oktober 2009 - 16:18

O ja, kan het geloven dat zijdeachtige vacht minder klit. Had het zelf ook liever gehad bij haar. Maja, ze was al zo toen ik ze adopteerde. (tis te zeggen, vol klitten enzo, pas daarna begon haar vacht goed te groeien)
Ik heb ze nooit laten scheren, behalve een klein plekje op haar billetjes. Perzen scheren vind ik echt zonde eigenlijk.

Guest_mightycats_*
Guest_mightycats_*

#67 Geplaatst 24 oktober 2009 - 19:06

Joske zei:

O ja, kan het geloven dat zijdeachtige vacht minder klit. Had het zelf ook liever gehad bij haar. Maja, ze was al zo toen ik ze adopteerde. (tis te zeggen, vol klitten enzo, pas daarna begon haar vacht goed te groeien)
Ik heb ze nooit laten scheren, behalve een klein plekje op haar billetjes. Perzen scheren vind ik echt zonde eigenlijk.

Moeten laten scheren is niet leuk maar....
Beter een vol klitten zittende pers laten scheren, als er niet naar omkijken en haar vacht helemaal laten verwaarlozen denk ik. Daarna de verzorging uiteraard bijhouden.

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#68 Geplaatst 24 oktober 2009 - 20:12

Het is soms nodig om een pers te scheren ja. Praktisch al de perzen die we in het asiel binnenkrijgen krijgen wel een gedeeltelijke scheerbeurt.
Zo ook Nefertiti, ze is op sommige plaatsen geschoren geweest onder narcose.
Sommige perzen laten zich ook helemaal niet borstelen. Mijn persje wil dat wel, behalve op haar buik en al de andere plaatsen die makkelijk klitten. Tjah, dan neem ik haar liever eventjes in een dwanghouding om haar toch te kunnen borstelen dan haar zo te laten rondlopen tot het niet anders kan om te scheren.
En met zonde bedoel ik vooral dat ze er zo pluizig van worden.

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#69 Geplaatst 24 oktober 2009 - 21:08

Ik heb vanmiddag mijn perskater een beurt met de furminator gegeven en er is een heel pak afgekomen maar opeens was hij het moe , maarja dan doe ik morgen wel verder.hij wordt ook niet graag gekamd , en heeft ook een paar klitten  
hij heeft wel een heel dikke ondervacht en die is wel moeilijk te onderhouden ,maar het deel dat ik kunnen doen heb is wel supermooi.hij is zwart van kleur en zijn vacht glanst nu
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Guest_desorayo_*
Guest_desorayo_*

#70 Geplaatst 24 oktober 2009 - 22:11

mijn perzen worden nooit geschoren.en hebben een hele mooie vacht.

Bewerkt door desorayo, 24 oktober 2009 - 22:12.

Guest_Jitterbug_*
Guest_Jitterbug_*

#71 Geplaatst 04 november 2009 - 21:28

Ik ben hier nieuw op dit forum.

Ik zit nu met het volgende probleem.

Ik heb een witte pers gekregen van een vriendin van mij. Maar deze pers is volledig onderkomen omdat mijn vriendin er geen tijd voor had. Vol met klitten en echt vuil...
Ik heb zelf al een aantal klitten verwijdert en op deze plaatsen begint zijn vacht terug mooi te groeien, maar eigenlijk zou hij eens een volledige scheerbeurt moeten krijgen en achteraf eens goed gewassen worden zodat hij terug opnieuw mooi kan worden. Maar ik heb helemaal geen ervaring in het scheren en het wassen van een pers. Jullie zullen misschien nu zeggen, breng hem naar een kapsalon, maar dan ben ik ongelooflijk veel geld kwijt en dat zit er momenteel in mijn situatie niet echt in...

Is er iemand die me uit de nood helpen kan of wil??

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#72 Geplaatst 05 november 2009 - 08:44

Als de kat goed handelbaar is, kan je het zelf proberen. Met een goede tondeuse gewoon alles eraf scheren. NOOIT MET EEN SCHAAR !!!!
Dat is te gevaarlijk voor verwonding, je knipt zo in de dunne huid en de verwondingen zijn enorm.
Maar met een goede tondeuse gaat dat heel gemakkelijk.
Mijn zus haar 9 jaar oude pers neem ik jaarlijks onder handen. Ze verzorgd zich zelf niet meer en ondanks de vele kambeurten wil de vachtverzorging maar niet lukken. Als ik haar helemaal kortscheer is ze zo gelukkig en loopt ze heel fier rond. Het is op een uurtje geklaard en ze heeft er geen last van. Dan verzorgd ze zich weer prima en wast ze zich weer zelf. Ze geeft dus zelf aan wanneer het nodig is. Als ze haar niet meer wast en loopt te mokken is het tijd voor een scheerbeurt...
Zorg wel voor een goede tondeuse, die geschikt is voor dieren. Dure aankoop, maar éénmalig en je kan er jaren mee weg...

Spijtig dat scheerbeurten nodig zijn, dat is niet de bedoeling van het houden van een pers. Maar met alle drukte van tegenwoordig in de gezinnen, is het niet zo evident om perzen te onderhouden. Ik heb een enorm respect voor perzenfokkers en showers !!!! Ik zou het nooit kunnen !!!
Ongeloofelijk welk een werk er is aan een showkwaliteit pers. Mijn zus haar pers is een black smoke groot internationaal kampioen destijds toen ze jong was. Een enorme , dikke vacht !!! Enkel te verzorgen door kenners, spijtig want voor mijn zus is haar scheren de enige oplossing om haar net te houden...Dus geen black smoke, maar dus gewoon een witte kat bijna het ganse jaar door...

Bewerkt door feroesti, 05 november 2009 - 08:45.

Guest_Jitterbug_*
Guest_Jitterbug_*

#73 Geplaatst 05 november 2009 - 15:52

Jah, ik heb de kat gekregen van een vriendin, die er geen tijd voor had en zij had die zelf ook gekregen van een meisje die er ook niet naar omkeek... Ik ben door de dag altijd thuis, werk enkel in het weekend en heb dus tijd genoeg voor mijn beestjes.
Maar het is men 1ste pers en totaal geen ervaring erin.... Zeker voor ze te wassen heb ik schrik :-)
Mijn is een volledig witte, Iceman ;-)

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#74 Geplaatst 05 november 2009 - 16:01

Jitterbug zei:

Jah, ik heb de kat gekregen van een vriendin, die er geen tijd voor had en zij had die zelf ook gekregen van een meisje die er ook niet naar omkeek... Ik ben door de dag altijd thuis, werk enkel in het weekend en heb dus tijd genoeg voor mijn beestjes.
Maar het is men 1ste pers en totaal geen ervaring erin.... Zeker voor ze te wassen heb ik schrik :-)
Mijn is een volledig witte, Iceman ;-)

Succes met je haarballeke :d
Er is hier een topic bij perzen en exotics waarin alles staat uitgelegd qua verzorging! Gelukkig is die arme wollebol nu bij iemand terechtgekomen die de tijd en de wil heeft om voor haar te zorgen, die heeft precies ook al wat meegemaakt...
Ennuh: wij willen foto"s!!!

Bewerkt door sneeuwwitje, 05 november 2009 - 16:02.