Spring naar inhoud

- - - - -

"Sabbelen" ...moet ik me zorgen maken?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 11 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 november 2019 - 05:44

Hoi

Wij hebben onze 2 kittens, Kiryu & Min Ji (broer en zus), nu al 2 weken.
Ze waren 8 weken toen ze bij ons kwamen en waren direct super sociaal en speels.
Geen angst om direct het huis te gaan verkennen ;) Ook kwamen ze al onmiddellijk lekker bij ons op de bank.
Vanaf dag één merkte ik echter dat Min Ji nogal "vreemd" sabbel gedrag vertoonde.
Ze lag bij mij op de borst en begon vrij obsessief te 'kneden' en sabbelen aan mijn handen, gezicht, enzovoort.
In mijn onwetendheid dacht ik eerst dat ze misschien honger had en mij zag als mama poes, maar ze lijkt er gewoon blij van te worden?  
Kiryu doet het niet, hij is even knuffelbaar maar gaat gewoon na wat kneden in slaap.
Ik dacht dat dit over zou gaan maar ze blijft er in volharden.
Ik stoor me er niet aan maar maak me wel een beetje zorgen...
Gaat dit over? Heeft iemand hier ervaring mee? Alle info of tips zijn welkom!
Alvast bedankt!!

Bijgevoegde thumbnails

• 73390660_10218261728948959_4147942340595548160_o.jpg

Ida
Ida
  • 387 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 03 november 2019 - 06:08

Oei, 8 weken. Zo jong nog.
Op deze leeftijd hebben ze mama poes nog heel erg nodig en hebben ze er nood aan om zich nog bij haar te kunnen voeden.
Weet je waar mama poes is ? Hoe zijn deze kittens bij u terecht gekomen ?

Tips ga ik overlaten aan anderen, want je gaat hier ongetwijfeld nog veel reactie op krijgen.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 11 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 november 2019 - 06:26

Bekijk berichtIda, op 03 november 2019 - 06:08, zei:

Oei, 8 weken. Zo jong nog.
Op deze leeftijd hebben ze mama poes nog heel erg nodig en hebben ze er nood aan om zich nog bij haar te kunnen voeden.
Weet je waar mama poes is ? Hoe zijn deze kittens bij u terecht gekomen ?

Tips ga ik overlaten aan anderen, want je gaat hier ongetwijfeld nog veel reactie op krijgen.

Hun mama poes is er helaas niet meer... Die is overleden.
Ze komen uit een nestje van 5, de andere 3 kittens hebben gelukkig ook al een thuis.
Wat het echte voeden betreft is er eigenlijk geen probleem. Ze eten erg goed. Ze lijken ook oprecht gelukkig en we doen er alles aan om hun een fijne thuis te geven.
Ik heb daarom ook niet echt het idee dat ze "getraumatiseerd" zijn ofzo.
Net omdat ze nog zo klein zijn voel ik me een beetje verloren. Moet ik er echt constant aan toegeven, of is dat net slecht? Ik weet het niet zo goed.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#4 Geplaatst 03 november 2019 - 07:37

Heb je nog andere katten? Want tussen 8 en 12 weken leren ze nog énorm veel van hun moeder en nestgenoten. Maar eventueel kunnen ze ook van andere katten veel leren.

Het sabbelen en kneden doen ze omdat ze zich dan goed voelen, inderdaad net als bij hun moeder. Het is typisch gedrag van kittens die te jong bij hum moeder weg zijn. Maar heel soms doen ook andere katten dat.
Geplaatste afbeelding

Sandra
Sandra
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 november 2019 - 09:10

Weet niet of je van Belgie bent ?

Maar hier mogen kittens op 8 weken wettelijk het nest nog niet verlaten , met of zonder moeder speelt geen rol .
Ze moeten wettelijk  12 weken oud zijn + gechipt en steriel gemaakt ook als ze gewoon weg geveven worden .
https://www.vlaander...atie-van-katten

Heel normaal dat ze nog sabbelen ze missen hun mama  en omdat ze zo snel zonder mama zitten gaan ze dat gedrag wss  blijven doen .
Al goed dat ze met 2 zitten en ik hoop dat de andere kittens ergens terecht zijn gekomen met 3 of waar op zijn minst een andere poes is .

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.887 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 03 november 2019 - 20:31

Ons Luna is ook een sabbelaartje, zij zuigt aan haar tepeltjes.
In het begin maakten wij ons zorgen omdat we bang waren dat haar tepeltjes zouden gaan ontsteken ofzo.
Ze is nu iets langer dan 4 jaar bij ons en doet het nog steeds, gelukkig zonder dat haar huid er rond ontsteekt of rood wordt.
Ik weet niet zeker of ze het als kitten al deed want wij adopteerden Luna pas toen ze 2 jaar oud was.
Het zal misschien grappig klinken maar is ook effectief zo dat ze regelmatig wisselt van tepeltje.
Op dit moment zit ze in de badjas van mijn partner en is ze aan het sabbelen :)
Ze doet het op momenten dat ze ontspannen is, valt vaak in slaap nadien.

Ons Luna werd van de ene cattery uit de andere gehaald op haar 8 weken, dus ook veel te vroeg van de moederpoes weg.
Maar het is gedrag dat evenwel voorkomt bij kittens die voldoende tijd bij de moederpoes hebben doorgebracht.
Ik weet niet of het vaker voorkomt bij sphynxen dan bij andere rassen of bij htk's, maar op de facebookpagina van de Sphynx Lovers blijken er toch heel wat sphynxen dit te doen en is Luna geen uitzondering.
Ergens lijkt het me niet zo raar dat sphynxen sneller de neiging hebben om aan hun eigen huid te sabbelen dan andere katten, er zit geen "haar" in de weg ;)

Jouw kitten sabbelt aan jouw huid dus hoef je je niet onmiddellijk zorgen te maken of haar huid rood gaat worden of ontsteken.
Uiteraard moet je zelf de grens wel bepalen voor je eigen huid ;)
Het gedrag kan verminderen in de toekomst of gelijk blijven.
Kleintje, de kat van mijn broer en schoonzus, zoog als kitten ook aan kleding. Later aan "zijn" plaid en met ouder te worden is hij dit niet blijven doen.
Ik zou me dus niet teveel zorgen maken over dat gedrag.
Ons Luna zou ik me niet meer kunnen voorstellen zonder haar toetekesjoes (wij noemen het zo :) ). Lekker dubbel geplooid in haar slaapzakje, onder een plaid, op de schoot of in de badjas terwijl ze aan het sabbelen is, is voor ons een teken dat ze zich goed voelt en ontspannen is.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 03 november 2019 - 20:34.

Elma
Elma
  • 3 katten

#7 Geplaatst 03 november 2019 - 20:49

Bekijk berichtPrincessFai7h, op 03 november 2019 - 05:44, zei:

Hoi

Wij hebben onze 2 kittens, Kiryu & Min Ji (broer en zus), nu al 2 weken.
Ze waren 8 weken toen ze bij ons kwamen en waren direct super sociaal en speels.
Geen angst om direct het huis te gaan verkennen ;) Ook kwamen ze al onmiddellijk lekker bij ons op de bank.
Vanaf dag één merkte ik echter dat Min Ji nogal "vreemd" sabbel gedrag vertoonde.
Ze lag bij mij op de borst en begon vrij obsessief te 'kneden' en sabbelen aan mijn handen, gezicht, enzovoort.
In mijn onwetendheid dacht ik eerst dat ze misschien honger had en mij zag als mama poes, maar ze lijkt er gewoon blij van te worden?  
Kiryu doet het niet, hij is even knuffelbaar maar gaat gewoon na wat kneden in slaap.
Ik dacht dat dit over zou gaan maar ze blijft er in volharden.
Ik stoor me er niet aan maar maak me wel een beetje zorgen...
Gaat dit over? Heeft iemand hier ervaring mee? Alle info of tips zijn welkom!
Alvast bedankt!!

Eerst en vooral, welkom op :kattensite: . Ik ben opvangmama voor het asiel van Genk en heb tot nu toe 67 kittens opgevangen. De meeste kittens waren te vroeg weg bij hun mama, omdat ze ofwel werden binnengebracht in het asiel als "gevonden" of als "oepsienestje dat teveel kost" of in het wild gevonden, zonder of met mama (meestal zonder).
Wij vangen op vanaf dat ze zelfstandig kunnen eten, dus als ze zo'n 5 weken oud zijn. We hebben er een paar gehad die ook zo sabbelden, meestal aan en stukje malse doek waar ze op sliepen. Eentje heeft het heel lang volgehouden, maar meestal verdwijnt dit gedrag na een paar weken. Je kan het ze afleren, maar het is in mijn ogen geen echt fout gedrag. Als je het wilt afleren, duw ze dan zachtjes weg van de "sabbelplaats" en geen ze dan een aaitje. Je leidt ze dan af van wat ze bezig waren en dan stoppen ze gewoonlijk.
Hier is trouwens een YT video waar je veel kan van leren om die kleine, mooie kittens fatsoenlijk te trainen, zodat ze niet dingen blijven doen, die je niet wenst.
Veel succes.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 11 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 november 2019 - 09:35

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 03 november 2019 - 20:31, zei:

Ons Luna is ook een sabbelaartje, zij zuigt aan haar tepeltjes.
In het begin maakten wij ons zorgen omdat we bang waren dat haar tepeltjes zouden gaan ontsteken ofzo.
Ze is nu iets langer dan 4 jaar bij ons en doet het nog steeds, gelukkig zonder dat haar huid er rond ontsteekt of rood wordt.
Ik weet niet zeker of ze het als kitten al deed want wij adopteerden Luna pas toen ze 2 jaar oud was.
Het zal misschien grappig klinken maar is ook effectief zo dat ze regelmatig wisselt van tepeltje.
Op dit moment zit ze in de badjas van mijn partner en is ze aan het sabbelen :)
Ze doet het op momenten dat ze ontspannen is, valt vaak in slaap nadien.

Ons Luna werd van de ene cattery uit de andere gehaald op haar 8 weken, dus ook veel te vroeg van de moederpoes weg.
Maar het is gedrag dat evenwel voorkomt bij kittens die voldoende tijd bij de moederpoes hebben doorgebracht.
Ik weet niet of het vaker voorkomt bij sphynxen dan bij andere rassen of bij htk's, maar op de facebookpagina van de Sphynx Lovers blijken er toch heel wat sphynxen dit te doen en is Luna geen uitzondering.
Ergens lijkt het me niet zo raar dat sphynxen sneller de neiging hebben om aan hun eigen huid te sabbelen dan andere katten, er zit geen "haar" in de weg ;)

Jouw kitten sabbelt aan jouw huid dus hoef je je niet onmiddellijk zorgen te maken of haar huid rood gaat worden of ontsteken.
Uiteraard moet je zelf de grens wel bepalen voor je eigen huid ;)
Het gedrag kan verminderen in de toekomst of gelijk blijven.
Kleintje, de kat van mijn broer en schoonzus, zoog als kitten ook aan kleding. Later aan "zijn" plaid en met ouder te worden is hij dit niet blijven doen.
Ik zou me dus niet teveel zorgen maken over dat gedrag.
Ons Luna zou ik me niet meer kunnen voorstellen zonder haar toetekesjoes (wij noemen het zo :) ). Lekker dubbel geplooid in haar slaapzakje, onder een plaid, op de schoot of in de badjas terwijl ze aan het sabbelen is, is voor ons een teken dat ze zich goed voelt en ontspannen is.

Bedankt voor alle info en je verhaal.
Hier heb ik zeker wat aan. Het stelt me in ieder geval wat gerust :cat Nogmaals bedankt!

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 11 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 november 2019 - 09:45

Bekijk berichtElma, op 03 november 2019 - 20:49, zei:

Eerst en vooral, welkom op :kattensite: . Ik ben opvangmama voor het asiel van Genk en heb tot nu toe 67 kittens opgevangen. De meeste kittens waren te vroeg weg bij hun mama, omdat ze ofwel werden binnengebracht in het asiel als "gevonden" of als "oepsienestje dat teveel kost" of in het wild gevonden, zonder of met mama (meestal zonder).
Wij vangen op vanaf dat ze zelfstandig kunnen eten, dus als ze zo'n 5 weken oud zijn. We hebben er een paar gehad die ook zo sabbelden, meestal aan en stukje malse doek waar ze op sliepen. Eentje heeft het heel lang volgehouden, maar meestal verdwijnt dit gedrag na een paar weken. Je kan het ze afleren, maar het is in mijn ogen geen echt fout gedrag. Als je het wilt afleren, duw ze dan zachtjes weg van de "sabbelplaats" en geen ze dan een aaitje. Je leidt ze dan af van wat ze bezig waren en dan stoppen ze gewoonlijk.
Hier is trouwens een YT video waar je veel kan van leren om die kleine, mooie kittens fatsoenlijk te trainen, zodat ze niet dingen blijven doen, die je niet wenst.
Veel succes.

Dat lijkt me interessant, is er een link?
Ze moet het van mij niet afleren als het geen kwaad kan  :cat
Ik zal haar dus maar laten begaan.

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 04 november 2019 - 17:00

Oeps, vergeten van de link te posten. Het is een filmpje van CATMANTOO (Australië). Hij traint honden maar heeft ook een 4-tal katten en zijn kat Didga is wereldrecordhouder van het meeste aantal kunstjes te doen in 1 minuut. Fantastische filmpjes om te zien. Ik ben abonnee.
https://www.youtube....=cP_BTkZxERg&t=
Hier al zijn filmpjes: https://www.youtube....ainerToo/videos
Die moet je zien.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 11 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 09 november 2019 - 00:32

Bekijk berichtElma, op 04 november 2019 - 17:00, zei:

Oeps, vergeten van de link te posten. Het is een filmpje van CATMANTOO (Australië). Hij traint honden maar heeft ook een 4-tal katten en zijn kat Didga is wereldrecordhouder van het meeste aantal kunstjes te doen in 1 minuut. Fantastische filmpjes om te zien. Ik ben abonnee.
https://www.youtube....=cP_BTkZxERg&t=
Hier al zijn filmpjes: https://www.youtube....ainerToo/videos
Die moet je zien.

Super bedankt!! :catwalk2