Spring naar inhoud


- - - - -

Kittens balanceren op balk van 4 meter in hoogte!

kittens vallen hoogte gevaar

  • Log in om te reageren
23 reacties op dit onderwerp
PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 15 november 2019 - 01:36

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven!

Onze kittens zijn nu 12 weken.
Ons huis heeft een beetje een vreemde indeling, wij hebben namelijk in onze leefruimte en wenteltrap die naar een 'mezzanine' gaat, daar is onze zithoek.
Vanaf boven kan je naar beneden kijken en er is een glazen wand.
Ik zet een foto bij voor de duidelijkheid!

We hebben de trap tot vandaag steeds afgezet met een stuk karton maar de laatste paar dagen staan ze vaak beneden aan de trap te piepen omdat ze graag bij ons boven willen zijn.
Vandaag hebben we dus het karton weggehaald.
Het was een zeer slechte beslissing!
Vanaf ze boven geraakten gingen ze met zen 2 achter elkaar aan rennen, balancerend op de houten balk op de glazen wand.
De val vanaf daar is zeker 4meter en onze vloer is van beton.
Kiryu, ons katertje, gleed al eens uit en hing nog alleen met zijn voorpootjes over de rand heen.
Hij kon zich gelukkig wel terug omhoog trekken!
Ze waren echt helemaal opgefokt en heen en weer aan het rennen, ik vermoed omdat er nieuw terrein is.
Hoe meer wij overstuur geraakten hoe gekker zij gingen doen, uiteindelijk zat ik praktisch te janken beneden Geplaatste afbeelding

We hebben ze dus direct meegenomen naar beneden en het karton terug geplakt maar het is nu zinloos.
Ze springen er gewoon over heen.
We hebben het ook boven de trap proberen plakken, daar doen ze hetzelfde.
Ze zijn dus nu NIET meer te stoppen.
Ik en mijn man zijn volledig overstuur en hebben geen rust meer.

Weet iemand wat we zouden kunnen doen?!
Ik las ergens iets over dubbelzijdige plakband plakken op plaatsen waar ze ongewenst op springen, omdat dat onaangenaam zou voelen voor hun.
Maar als ik dat doe dan plakt dat misschien gewoon aan hun poten, verliezen ze hun evenwicht en vallen ze naar beneden.
En indien niemand ons preventief kan helpen... Heeft iemand dan ervaring met kittens die een val doen van zo een hoogte?
Is dit direct fataal??

Ik hoop op hulp!
Ik voel me zo een slechte 'moeder'!!!

Screenshot 2019-11-14 at 22.54.00.png IMG_20190806_181704817_2.jpg

Sandra
Sandra
OFFLINE

#2 Geplaatst 15 november 2019 - 07:01

Oei dat zal wel schrikken geweest zijn  :trance:

Mss kan je er tijdelijk een profiel op monteren en een netje erover zoals bv om een tuinscherm af te zetten zodat ze niet uit de tuin kunnen .



Ida
Ida
  • 466 berichten
    • Locatie: Gierle
  • 4 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 15 november 2019 - 09:32

Inderdaad, ik zou denk ik een kattennet plaatsen. Verkrijgbaar bij zooplus.

Inderdaad, ik zou denk ik een kattennet plaatsen. Verkrijgbaar bij zooplus.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 15 november 2019 - 10:18

Ik zou ook voor het net kiezen.

Een andere oplossing zou een kamerscherm kunnen zijn om het volledige deel af te sluiten. Wij hebben dat gedaan met onze voordeur zodat de katten niet naar buiten kunnen lopen wanneer er iemand aan de deur is.

Elma
Elma
    • Locatie: Hasselt
  • 3 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 15 november 2019 - 19:44

Katten komen altijd op hun poten terecht. Maar als je ze wilt trainen op gedrag dat jij wenst, dan moe je zeker naar deze video kijken:
https://www.youtube....=cP_BTkZxERg&t=
Catmantoo traint katten en honden. Hij geeft je tips in die video in het Engels. Hij is van Australië en krijgt het gefikst om katten aan een riempje buiten te laten. :eDance:
Maar de eerste regel is: nooit stresseren, nooit in paniek slaan. Een kat voelt dat direct en gaat dan zelf stressen.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

Machteld.
Machteld.
    • Locatie: Aalst
  • 1 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 16 november 2019 - 11:37

Bekijk berichtElma, op 15 november 2019 - 19:44, zei:

Katten komen altijd op hun poten terecht.
Sorry Elma, maar dat is bijgelovige onzin. Daar zijn ondertussen al hele studies over en je kan je dierenarts vragen hoe veel gewonde katten hij/zij behandelt na een val. Om op de pootjes terecht te komen, moet de kat voldoende tijd hebben om te draaien, dus moet ze van hoog genoeg vallen, maar hoe hoger ze vallen, hoe meer kans op interne schade door de schok van de landing. Dus zelfs op hun pootjes zijn ze er vaak slecht aan toe. Als ze bijvoorbeeld ergens op willen springen maar geen grip krijgen, komen ze helemaal niet op hun poten terecht.

Voor de TS: onze kat is als kitten net zo naar beneden gevallen, alleen loopt onze trap ook nog onder de railing door dus is ze daar nog een paar keer tegen gebotst. Ze wilde spelen en had helemaal niet door waar ze stond, tot ze over de rand verdween en we die misselijkmakende bonk-bonk-bonk hoorden. Ze is er vanaf gekomen met een hersenschudding en een spuitje tegen het zwellen van de hersenen omdat ze nog zo klein was. Waarmee ik niet wil zeggen dat kittens niet gewond kunnen raken! Ze kunnen verkeerd vallen met breuken of interne bloedingen tot gevolg. Het gat afsluiten met een net of plaat lijkt me het veiligst, want ze leren niet bij na een val en je training vergeten ze ook zodra je de deur uit bent.

Bewerkt door Machteld., 16 november 2019 - 11:37.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP


Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
    • Locatie: Wildervank
  • 2 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 16 november 2019 - 13:25

Ik ben het volkomen met Machteld eens, katten komen zeer zeker niet altijd op hun pootjes terecht, dat is zoals wij dat hier zeggen "oude wijven praat"

En dan nog, stel dat het zo zou zijn, hoe zijn die arme pootjes er dan aan toe. De enige oplossing is dat open gedeelte afzetten, met zoals er al mensen zeiden met een katten net,
het zal niet mooi lijken, maar het is safe voor de katjes en geeft jullie gemoedsrust

En wat het trainen betreft, allemaal leuk en aardig, maar dat gaat een lange tijd duren, ondertussen zijn de kittens doodgevallen en de mensen hebben een zenuwinzinking en vreselijk verdriet.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Féline
Féline
  • 1.916 berichten
  • 1 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 16 november 2019 - 13:33

Bekijk berichtElma, op 15 november 2019 - 19:44, zei:

Katten komen altijd op hun poten terecht. Maar als je ze wilt trainen op gedrag dat jij wenst, dan moe je zeker naar deze video kijken:
https://www.youtube....=cP_BTkZxERg&t=


Katten komen misschien wel op hun poten terecht, mits de nodige breuken en andere letsels;

Elma
Elma
    • Locatie: Hasselt
  • 3 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 16 november 2019 - 21:29

Bekijk het filmpje, dan zie je hoe je kittens moet begeleiden (redirecting). Ik heb hier al zoveel opvangkittens gehad en we moesten ze altijd begeleiden als ze de trap op en af gingen.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

Sandra
Sandra
OFFLINE

#10 Geplaatst 16 november 2019 - 23:51

Als ze daar rijp voor zijn doen ze dat wel uit zichzelf .

Deze kittens zijn al 12 weken gaat hier niet over kittens van 7 of 8 weken dat is een groot verschil .
Op die leeftijd zijn ze veel ondernemender dan dat ze bv 9 of 10 weken zijn .

Ze leven beneden dus moeten ook niet van of op de trap .
Kiezen nu zelf om naar boven op verkenning te gaan om nieuwe dingen te ontdekken .

Het is ook niet het traplopen  dat het probleem is dat doen ze goed .

Maar eens dat ze boven zijn dat ze balanceren op de balustrade .

Dat kan je alleen voorkomen door het af te sluiten zodat ze er niet meer opkunnen .
Dat gevaar van naar beneden donderen dat schatten ze niet in .

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 17 november 2019 - 03:32

Bekijk berichtIda, op 15 november 2019 - 09:32, zei:

Inderdaad, ik zou denk ik een kattennet plaatsen. Verkrijgbaar bij zooplus.

Inderdaad, ik zou denk ik een kattennet plaatsen. Verkrijgbaar bij zooplus.

Ik had dat inderdaad ook online gezien maar zou niet weten hoe ik het moet bevestigen.
Er is een wand langs één kant dus daar zou het wel lukken maar aan de andere zijde dus niet.
Daar zou al een soort 'stok' moeten komen om de andere kant van het net vast te hangen....
Het klinkt ingewikkeld maar het is ook echt ingewikkeld.
Een soort van vangnet over de balustrade had ik ook al aan gedacht maar waar vind je in godsnaam zo iets 😔

Bekijk berichtSandra, op 16 november 2019 - 23:51, zei:

Als ze daar rijp voor zijn doen ze dat wel uit zichzelf .

Deze kittens zijn al 12 weken gaat hier niet over kittens van 7 of 8 weken dat is een groot verschil .
Op die leeftijd zijn ze veel ondernemender dan dat ze bv 9 of 10 weken zijn .

Ze leven beneden dus moeten ook niet van of op de trap .
Kiezen nu zelf om naar boven op verkenning te gaan om nieuwe dingen te ontdekken .

Het is ook niet het traplopen  dat het probleem is dat doen ze goed .

Maar eens dat ze boven zijn dat ze balanceren op de balustrade .

Dat kan je alleen voorkomen door het af te sluiten zodat ze er niet meer opkunnen .
Dat gevaar van naar beneden donderen dat schatten ze niet in .

Nee blijkbaar niet. Ons kattinnetje is vandaag van de trap op onze Ikea boekenkast gesprongen en er dan af gedonderd. Dat was niet super hoog gelukkig dus ze was ok.
Ze stoppen dus nu niet meer met klimmen op alles 😣

Bekijk berichtSandra, op 15 november 2019 - 07:01, zei:

Oei dat zal wel schrikken geweest zijn  :trance:

Mss kan je er tijdelijk een profiel op monteren en een netje erover zoals bv om een tuinscherm af te zetten zodat ze niet uit de tuin kunnen .

Hoe zou ik dat dan moeten monteren? Ik heb er zelf ook al over nagedacht...

Ida
Ida
  • 466 berichten
    • Locatie: Gierle
  • 4 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 17 november 2019 - 04:43

Een kattennet is misschien wel moeilijker te bevestigen.
Maar toen wij op een appartement woonde hebben wij ons balkon afgemaakt door er een houten kader op te plaatsen afgespannen met kuikengaas.
Is het bij jullie niet mogelijk om een kader te plaatsen op het glas? En daar kan je dan een net of makkelijker kuikengaas in spannen.
Het is niet zo mooi, maar je zit wel gerust.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 17 november 2019 - 06:31

Wat denken jullie hier van? Om het trapgat af te zetten...

https://www.bol.com/...00000011845416/

Ik weet dat het bedoelt is voor kinderen maar het lijkt me hoog genoeg en het heeft een drukbevestiging... We huren dus boren is niet direct een makkelijke optie :(
Ik heb alleen mijn twijfels bij de opening langs de zijkant, als ze zich daardoor wurmen heeft het ook weinig zin.

Sandra
Sandra
OFFLINE

#14 Geplaatst 17 november 2019 - 09:45

Kruipen ze gewoon over .

Wat je mss  kan gebruiken om  het net te klemmen zonder te moeten boren ofzo is een uittrekbare  douchestang die je kan klemmen .
Als je die tussen de balustrade en het plafond vastzet aan beide kanten (ook 1 aan de muur kant ) zou het volgens mij wel kunnen lukken .

Eerst net aan de stangen bevestigen dat han eventueel met kabelbinders en daarna klemmen tussen plafond en balustrade.

Bewerkt door Sandra, 17 november 2019 - 09:45.


Elma
Elma
    • Locatie: Hasselt
  • 3 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 17 november 2019 - 19:36

Bekijk berichtPrincessFai7h, op 17 november 2019 - 06:31, zei:

Wat denken jullie hier van? Om het trapgat af te zetten...

https://www.bol.com/...00000011845416/

Ik weet dat het bedoelt is voor kinderen maar het lijkt me hoog genoeg en het heeft een drukbevestiging... We huren dus boren is niet direct een makkelijke optie :(
Ik heb alleen mijn twijfels bij de opening langs de zijkant, als ze zich daardoor wurmen heeft het ook weinig zin.

Dat zullen ze heel leuk vinden om aan op te kruipen. Gaas is nooit goed en kuikendraad ook niet want daar klimmen ze aan op.
Deze is al beter, maar of hij hoog genoeg is??? Misschien als je er nog een schuine kant aan kunt laken aan de bovenkant?
https://www.bol.com/....9.ProductImage
Wij wilden ook een afsluiting zetten voor de kittenkamer en hebben uiteindelijk de deur vervangen door een afgedankte deur van de buren en hebben daar bovenaan een venster in uit gesneden en daar kuikengaas in gezet, zodat er toch verluchting is in de kamer, maar de kittens er niet uit kunnen.
Maar sommige kittens zijn echte kruipers en hou je nergens mee tegen:https://www.youtube....h?v=2IDSRBdCcLo
Daarom dat ik voor die training wilde gaan. Heb je die video van Catmantoo al bekeken? Er staan een hoop tips in om je kitten op te voeden, zodat het geen interesse meer heeft in de trap. Op 1:12 zie je wat je kunt doen: https://www.youtube....h?v=cP_BTkZxERg

Bewerkt door Elma, 17 november 2019 - 19:37.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos





Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: kittens, vallen, hoogte, gevaar