Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuwe huisgenootjes

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
23 reacties op dit onderwerp
Sandra Lievens
Sandra Lievens
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 24 november 2019 - 11:41

Hallo iedereen
We hebben sinds een week of 4 2 kittens (broer en zus) van 15 weken aangeschaft. Ze zijn zo schattig maar o zo schuw. Hoe kunnen we ze dat afleren. Ze kruipen na 4 weken nog steeds met hun buik over de grond en verstoppen zich constant.
We zouden hen natuurlijk graag bij ons hebben. Hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen?

Syntara
Syntara
  • 3.156 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 24 november 2019 - 15:15

Ik denk dat het vooral veel tijd en geduld zal vragen als ze nog zo bang zijn.
Ik zou hen af en toe wat lekkere dingen aanbieden en verder met rust laten. Misschien kan het ook werken om hen tijdelijk een rustige, kleinere kamer te geven waar ze eerst kunnen wennen ipv hen door het hele huis te laten.

Verder zeker niets forceren. Hen niet aaien of oppakken als ze duidelijk nog te bang zijn.
Angstige katjes hebben soms heel veel tijd nodig om te wennen :)

Sandra
Sandra

#3 Geplaatst 24 november 2019 - 18:07

Komen ze van een fokker of van een asiel?

Sandra Lievens
Sandra Lievens
  • 5 berichten

#4 Geplaatst 24 november 2019 - 19:07

Ze komen gewoon van een vrouw in de buurt. Zij liet hen gewoon hun ding doen. Maar volgens mij kennen ze alleen haar en de andere katten in huis

Elma
Elma
  • 3 katten

#5 Geplaatst 24 november 2019 - 21:25

Hoy Sandra L. Eerst en vooral welkom op KS.
Ik ben opvangmama voor het asiel van Genk en zit sinds 18/11 met 3 wilde kittens die geboren zijn op 9/9 (geschat door DA). Ze werden ergens gevonden in het wild en waren heel vuil, hadden niesziekte, wormen (natuurlijk) en oormijt. Die waren ook heel angstig toen ze toekwamen. We hebben een aparte kamer voor de opvangkittens. Die vergroten of verkleinen we met een kartonnen plaat naargelang het beter gaat. Kleine kittens krijgen een heel kleine ruimte met weinig speelgoed. Niet teveel spullen die hen kunnen triggeren, maar wel dozen waar ze in kunnen wegkruipen. Deze kittens zijn al wat groter dus na 1 dag kregen ze de volledige ruimte. In die kamer blijven ze sowieso al 10 dagen zitten omdat ze altijd in quarantaine moeten blijven om eventuele besmettelijke ziektes te zien voor ze in de leefruimte komen. Je weet nooit wat ze onder de leden hebben. En dan kan je alles gaan ontsmetten. Ook jouw kittens kunnen iets hebben wat nog niet uitgebroken is (Giardia, niesziekte, ringworm enz). Dat ze schuw zijn is normaal als ze door die vrouw niet werden opgepakt en verzorgd. Een kitten heeft veel verzorging nodig en kan snel een ziekte overpakken, want hun immuniteit is nog niet optimaal. Let vooral op mogelijke diarree. Dat kan in een paar dagen fataal zijn.
We hebben een camera staan zodat we ze de hele dag kunnen observeren.
Hoe maak je ze sociaal? Ze zijn gelukkig al met twee, dat is voor hen al fijn als jij er niet bij bent. Dan kunnen ze samen de ruimte onderzoeken.
Eerst en vooral kalm blijven, ook inwendig. Neem je tijd als je bij hen bent en maak geen bruuske bewegingen of hard geluid. Geef ze niet teveel eten, want je moet ze lokken met stukjes eten, zodat ze hongerig naar jou toe komen. Als je ze eten geeft in een kommetje, laat ze dan rustig eten terwijl jij erbij zit op de grond. Na een tijdje kan je proberen om ze lichtjes op hun kopje te aaien en zo langzaam aan naar hun nekje. Laat de rest van hun lijfje met rust. Na een paar dagen gaan ze jou associëren met eten. Als je dan binnen komt, zullen ze interesse hebben in je, maar nog niet naar je toekomen. Dat heeft zijn tijd nodig. Als je ziet dat ze rustig blijven en niet echt wild wegstormen, kan je ze verleiden met stukjes eten. Wij geven ze dan altijd stukjes gekookte kip want dat ruikt lekker. Die bieden we stukje per stukje aan op het moment dat ze honger hebben. Ze gaan die natuurlijk niet uit je hand komen eten, maar werp al eens een stukje naar hen, zodat ze de smaak te pakken hebben. Gooi het volgende stukje wat dichter bij jou, maar niet te dicht bij. Als het lukt zouden ze na 4 à 5 stukjes bij jou moeten komen en het stukje opeten dicht tegen jou aan. Krab ze dan eens op hun kopje. Lukt dat dan kun je hen een stukje kip aanbieden en het vasthouden. Ze zullen het mogelijk voorzichtig uit je vingers wegpakken of anders eens een beetje in je vingers bijten, maar dat doet geen pijn hoor. Ze moeten leren wat jouw vingers zijn (die ook naar kip ruiken) en het stukje kip. Dan ben je de eerste stap al goed bezig. Zodra ze uit je hand eten, biedt je dit elke dag aan. Als je dat een paar dagen gedaan hebt, kan je ergens gaan zitten (niet meer op de grond) en hun stukjes aanbieden die ze dan moeten komen halen, zoals in dit filmpje te zien is:
https://www.youtube....=ZT551AXqN2g&t=
Deze kittens waren al goed gewend en kenden het geluid van de verpakking van een stickje dat ook goed ruikt.
https://www.zooplus..../catessy/411131
Als je zover bent, zijn we waarschijnlijk minstens 2 weken verder. Dan kan je hen proberen te aaien en oppakken. Je kan met hen beginnen spelen door met een speeltje (liefst geen pluimen maar een stevig speeltje) aan een elastiek die aan een stok hangt te wiebelen zodat ze er achter kunnen vangen. Geef hen dan ook wat ping pong balletjes met een stoffen huls of een pluchen muis. Kattenkruid of valeriaan hoeft nog niet want kittens reageren daar niet op. Dat is voor later als ze groot zijn.
Na een dikke week zou je dit als resultaat moeten hebben:
https://www.youtube....v=g7mOCOoEDpQ
Mijn man heeft die blauwe fleece altijd aan als hij bij de kittens gaat. Die fleece heeft zijn geur en hij steekt ze ook regelmatig eens onder zijn fleece. Daar is het warm en donker en daar worden ze kalm van. Pas op, dit maag je pas doen als ze je gewend zijn. Kittens zijn dol op fleece, dus dat kan e ook in hun slaapmand leggen. Je kan dat gemakkelijk wassen als het vuil is.
En hier nog een filmpje over hoe je een opvangkitten (of je eigen kitten) verzorgd in hun kamer:
https://www.youtube....v=e7vNFzZg1Ws
Zo, ik hoop dat je hiermee al een tijdje zoet bent.
Als je nog vragen hebt: shoot
IK maak telkens een topic als ik een nieuw nestje heb. Dit is het topic van onze huidige kittens: http://www.kattensit...erkittens-2019/
We hebben ook lentekittens, zomerkittens en herfstkittens gehad, telkens wild. In totaal zijn er hier dit jaar 20 voorbij gekomen en nu al allemaal geplaatst.
Succes en denk eraan, vooral rustig blijven bij hen. Als je bij hen bent moet je alleen voor hen aandacht hebben en niet denken aan de soep of de patatten. :eDance:

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 25 november 2019 - 20:21

Ben je er iets mee? Laat het dan hier weten. :cat
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

seawolf
seawolf
  • 110 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 26 november 2019 - 05:25

Bekijk berichtSandra Lievens, op 24 november 2019 - 19:07, zei:

Ze komen gewoon van een vrouw in de buurt. Zij liet hen gewoon hun ding doen. Maar volgens mij kennen ze alleen haar en de andere katten in huis

gaat er hier bij velen ook geen belletje rinkelen. zijn ze wel gechipt,ontwormt en gecastreerd?
verder u hebt 2 kittens aangeschaft bij iemand (erkende fokker?), hoe oud zijn ze, wat waren de omstandigheden waarin ze op groeiden?

Sandra
Sandra

#8 Geplaatst 26 november 2019 - 06:17

Bekijk berichtseawolf, op 26 november 2019 - 05:25, zei:

gaat er hier bij velen ook geen belletje rinkelen. zijn ze wel gechipt,ontwormt en gecastreerd?
verder u hebt 2 kittens aangeschaft bij iemand (erkende fokker?), hoe oud zijn ze, wat waren de omstandigheden waarin ze op groeiden?

Oh jawel hoor , vandaar mijn vraag vanwaar ze kwamen omdat ze blijkbaar toch al 15 weken zijn .  
Staat ook niet of de TS van België is of niet .
Als het om België gaat moet de verkoper/weg gever ook een HK nr dat is bij katten verplicht vanaf het 1ste nest .

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 26 november 2019 - 10:02

Bekijk berichtSandra, op 26 november 2019 - 06:17, zei:

Oh jawel hoor , vandaar mijn vraag vanwaar ze kwamen omdat ze blijkbaar toch al 15 weken zijn .  
Staat ook niet of de TS van België is of niet .
Als het om België gaat moet de verkoper/weg gever ook een HK nr dat is bij katten verplicht vanaf het 1ste nest .

Ze is van Turnhout, dus Belgie.
De kans dat ze wettelijk in orde zijn is 0,0

De wetgeving is 5 jaar oud, maar iedereen veegt er zijn kas aan...

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Inge91
Inge91
  • 12.391 berichten

#10 Geplaatst 26 november 2019 - 10:43

Bekijk berichtSandra Lievens, op 24 november 2019 - 11:41, zei:

Hallo iedereen
We hebben sinds een week of 4 2 kittens (broer en zus) van 15 weken aangeschaft. Ze zijn zo schattig maar o zo schuw. Hoe kunnen we ze dat afleren. Ze kruipen na 4 weken nog steeds met hun buik over de grond en verstoppen zich constant.
We zouden hen natuurlijk graag bij ons hebben. Hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen?

Ik denk dat je vooral veel geduld moet hebben en het vertrouwen winnen van de kittens. Volgens mij zijn de katjes niet gewoon aan mensen. Met veel liefde en geduld komt het wel goed

Geplaatste afbeelding

Sandra
Sandra

#11 Geplaatst 26 november 2019 - 12:38

Bekijk berichtEvyke81, op 26 november 2019 - 10:02, zei:

Ze is van Turnhout, dus Belgie.
De kans dat ze wettelijk in orde zijn is 0,0

De wetgeving is 5 jaar oud, maar iedereen veegt er zijn kas aan...

Dan is met de uitleg die hier al staat de kans op 0,0 heel  groot .

Maakt mij boos en verdrietig dat er zo weinig/niks gedaan word aan overtreders .

Wetten maken is 1 zorgen dat ze ook nageleefd worden 2 en overtreders aanpakken  3 . Helaas blijven we in België nog veel te vaak steken bij 1  :8

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 26 november 2019 - 19:03

Ik denk dat TS niet meer langs komt. Al die moeite voor niks. :trance: Ik dacht direct al dat het 2 wilde kittens waren, als ze na al die tijd nog met hun buik over de grond kruipen. Dat is er hier na maximum 5 dagen uit. De arme schaapjes, ik ben niet zeker of ze hun echte gouden mandje gevonden hebben. Een echt dierenvriend geeft toch tenminste antwoord. Ze heeft 2 berichten gepost, dezelfde dag en dan niets meer. :censored:
Groetjes van Elma

Ida
Ida
  • 403 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 27 november 2019 - 05:46

Ik heb anders de wet ook al overtreden. Als je ieder katje dat bij jou of op je werk langs komt moet laten steriliseren, chippen en ontwormen alvorens er een thuis voor te zoeken ... niet gemakkelijk. Het maakt wel dat er bij mij nu op de wei 2 katjes zitten waarvoor ik zonder die wet waarschijnlijk wel veel gemakkelijker een veel betere en warmere thuis had kunnen vinden.
Mijn man werkt in een voedingsbedrijf. Alle dieren (konijnen, ratten, muizen, katten,...) op het domein moet hij dood doen. Die mogen daar niet zijn. Voor het eerste katje dat hij gevangen had heeft hij alle asiels in de buurt afgebeld, niemand wilde zich over zo'n wilde kat ontfermen. Hij heeft ze toen naar zijn zus gebracht. Al een eerste overtreding dan. Voor de volgende drie katjes heeft hij de asiels niet meer afgebeld, maar hij heeft ze dan mee naar onze wei genomen. Het katertje heeft een collega komen ophalen zonder dat hij gechipt en ontwormt was. Een tweede overtreding dus. Maar hij zit nu wel ergens lekker warm binnen. Ik heb nog rond gehoord voor de 2 katjes om ze ook een warme thuis te kunnen geven. Zonder die wet hadden ze een betere kans gemaakt. Ik heb ze laten steriliseren door de gemeente en die vrouw dat ze is komen ophalen had er misschien een opvanggezin voor. Maar die heeft dan uiteindelijk toch niet meer van zich laten horen. In ieder geval ... die hebben zich 5 maanden achter de kast in de stal verstopt ... dus vergeet het ontwormen enzo maar ... en nu zijn dat de grootste knuffelkonten die er zijn. Als ik er met mijn fiets aankom, springen ze achter op en rijden ze mee binnen. Ze hebben daar nu wel een pracht van een vrijheid, alleen had ik ze wel meer knuffelmomenten gegund.
Al onze buren hebben zich over zwerfkatten ontfermd. Ik zou het straf vinden moesten ze gechipt zijn. Wanneer wordt een zwerfkat jou kat? Aanvankelijk waren vele eerst gespot in onze tuin, hadden wij ze dan wettelijk in orde moeten brengen?
Ik wist ook niet op voorhand dat de katjes van het werk bij mij op de wei zouden blijven. Eén van de twee is er soms niet als ik er aan kom en dan denk ik ... misschien mag ze bij één van de buren wel binnen en krijgt ze daar ook eten ...
Op zich vind ik het een goede wet. Maar eigenlijk vind ik wel dat het logisch is dat diegene van wie die kat is of zal worden, ze in orde moet laten brengen. Onze 2 binnenkatten hebben wij volledig in orde gebracht. Niet meer dan normaal. Maar ieder zwerfkatje in orde laten brengen om het dan weg te geven ... dat is gewoon een brug te ver. En bovendien is het voor mij als leek ook gewoon te moeilijk om zo'n wilde kat te vangen en bv te ontwormen. Een collega wilde dat katertje wel ... ik heb gezegd, als je hem kan vangen ... mag je hem hebben. Het was niet gemakkelijk, maar ze heeft hem wel mee naar huis kunnen nemen.
Bovendien ga je met zo'n wet niet de oudere mensen bereiken die het altijd al zo gedaan hebben. Mijn stokoude buren zie ik ook hun katten niet meer in orde brengen hoor ! Maar als je een mentaliteitsverandering teweeg kunt brengen bij de jongere generaties, zal het in de toekomst wel allemaal beteren.
Toch hoop ik dat er hier en op het werk niet te veel katten meer komen aanwaaien.

Het is niet omdat Sandra niet meer gereageerd heeft, dat ze ook niet meeleest en niets van jullie goede raad opsteekt.
Je kan trouwens ook meelezen zonder dat je ingelogd bent.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#14 Geplaatst 27 november 2019 - 07:32

Ik denk eigenlijk dat met de meeste nogal vijandige reacties TS niet meer zal reageren. Ipv goede raad te geven (zoals Elma deed) en te vragen of ze in orde zijn, komen meeste reacties over als een aanval op TS. Op deze manier zullen niet veel mensen geholpen worden. Tact...
Geplaatste afbeelding

Sandra
Sandra

#15 Geplaatst 27 november 2019 - 07:44

Dat is het dus vroeger moesten katten niet verplicht steriel gemaakt worden .
En heel veel eigenaren/nieuwe baasjes hebben hun verantwoordelijkheid ook niet gedragen .
Maar hebben ze gewoon buiten laten lopen , waardoor er al jaren een massa ongewenste kittens het levenslicht zagen/zien .
Die op hun beurt veelal weggaan naar mensen die ze ook niet steriel lieten maken ....

Wilde katten zijn niet het probleem,  wilde niet steriele katten wel .
Als je die katten die je man gevangen heeft had laten steriel maken en terug had uitgezet was het probleem opgelost .
Een asiel is er om dieren tijdelijk op te vangen tot ze een nieuwe thuis gevonden hebben .

Als ze te wild zijn en niet te plaatsen zijn is een asiel ook geen juiste plaats .

Als er gesproken word dat katten moeten ingeslapen worden omdat er geen plaats meer is door de hoeveelheid ongewenste of gedumpte katten dan zijn mensen verontwaardigd en is er protest van alle kanten .

Maar als het er dan op aan komt dat de wet word aangepast om er voor te zorgen dat er veel minder/geen ongewenste kittens meer geboren worden en asielen niet meer uit hun voegen barsten en dieren moeten inslapen .
Doordat iedereen nu zelf zijn verantwoordelijkheid moet dragen en zijn eigen dieren steriel moet maken , dan vind je dat dat maar de verantwoordelijkheid moet zijn van de nieuwe eigenaar ???

Rare redenering,  ongewenste kittens worden net geboren bij eigenaard die hun verantwoordelijkheid niet genomen  hebben. Poes steriliseren en het probleem was opgelost geweest had zelfs nooit bestaan ...
Dan is dat zijn probleem dat hij/zij Nu volgens de nieuwe wet niet alleen zijn eigen kat maar ook de kittens steriel moet laten maken en chippen voor ze weg gaan vind ik niet meer dan normaal  .
Ze zijn er door zijn nalatigheid gekomen nu moet die dan de gevolgen maar dragen .

Snap niet dat daar moeilijk om gedaan word ...

Als TS er nog behoefte aan heeft zal ze wel reageren . Door ze al op voorhand af te schieten dat ze wel niet meer zal reageren word de kans wel kleiner natuurlijk.