Spring naar inhoud

- - - - -

Wat als je als katteneigenaar een (blijkbaar altijd) winterhoudende haag wilt?

haag giftig

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
kristof vc
kristof vc
  • 1 berichten

#1 Geplaatst 25 november 2019 - 14:22

Hallo allemaal,

Wij zijn sinds april verhuisd van een appartement naar een huis. Is onze eerste tuin, dus heb hier helemaal geen ervaring mee.
We hebben twee katers, eentje van twee jaar die buitengaat en een kitten dat binnen enkele maanden ook op avontuur zal gaan.

Ik ben momenteel op zoek naar een goede soort van haag om binnenkort te planten. We zouden graag een winterhoudende haag soort hebben, maar alles wat ik al gevonden heb is in meer of mindere mate giftig (niet zoals bvb. Taxus, maar toch). Denk aan Laurier, Japanse Hulst, ... vinden we wel mooi, maar is dit verantwoord voor onze katten?
Ik lees op sommige sites wel als argument dat katten best wel kieskeurig zijn in wat ze eten en wat niet, en dat je niet kan vermeiden dat ze ook in andere tuinen lopen, maar wat is jullie mening hierover?

Een groenhoudende soort riskeren of toch maar voor eentje gaan die 's winters zijn bladeren verliest, maar dan helemaal niet giftig is?

Elma
Elma
  • 3 katten

#2 Geplaatst 25 november 2019 - 20:08

Deze site kan je misschien al helpen: http://www.russischb...uinplanten.html
Ik heb Taxus in mijn tuin staan en onze 3 katten kijken er niet naar om. Pas op, een taxushaag groeit wel heel traag.
Kijk hier eens: https://www.haagplantenkopen.be/bladhoudende-haagplanten.html
Je kan dan misschien voor laurier gaan, of een draad spannen en daar klimop over laten groeien. Klimop gaat vrij snel.

Bewerkt door Elma, 25 november 2019 - 20:13.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#3 Geplaatst 25 november 2019 - 20:42

Liguster?
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.391 berichten

#4 Geplaatst 26 november 2019 - 10:09

Ik weet niet wat soort grond je hebt maar steeneik ik ook wel heel mooi en krijgt in de zomer heel fijne witte bloempjes die zoet ruiken, heerlijk gewoon.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 26 november 2019 - 10:21

Wij hebben in de voortuin Taxus staan, die we naar achter wilden zetten.
Maar Mimi is een koe, die vreet alles op wat groen is.
Hoewel die eigenlijk niet alleen buiten zal mogen, riskeer ik het dus niet.

Laurier is dik en niet zo appetijtelijk denk ik.
Maar da vindt mijne man nie mooi :p

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 3.156 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 26 november 2019 - 10:32

Toen onze katten nog buiten mochten, hadden wij ook laurier en een beetje taxus en dat gaf hier geen problemen. Er stond genoeg gras en dat aten ze liever. Maar het zal misschien ook van de kat afhangen.

Al moet ik zeggen dat een van die zelfde katten binnen ook aan alles knabbelt, misschien omdat er minder keuze is.

Elma
Elma
  • 3 katten

#7 Geplaatst 26 november 2019 - 19:06

Bekijk berichtEvyke81, op 26 november 2019 - 10:21, zei:

Wij hebben in de voortuin Taxus staan, die we naar achter wilden zetten.
Maar Mimi is een koe, die vreet alles op wat groen is.
Hoewel die eigenlijk niet alleen buiten zal mogen, riskeer ik het dus niet.

Laurier is dik en niet zo appetijtelijk denk ik.
Maar da vindt mijne man nie mooi :p

Daar komen wel mooie witte bloemetjes op en de takken zijn leuk om in een bloemstuk of boeket te verwerken. Ik gebruik die al eens voor bloemstukjes.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/