Spring naar inhoud

- - - - -

Aanhankelijke kitten, wanneer ingrijpen?

kitten aanhankelijk gedrag verlatingsangst

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 22 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 november 2019 - 03:45

Hoi

Onze kittens zijn straks 14 weken en al bij ons sinds hun 8ste week.
Dat is vroeg, maar door omstandigheden is het nu eenmaal zo gegaan.
Met ons katertje Kiryu heb ik weinig problemen, hij eet goed, slaapt zoals ik gewend ben dat kittens doen, ...
En hoewel hij graag ergens in bijt valt het allemaal goed mee ;)
Met zijn zusje, Min Ji, is het wat moeilijker.
Al vanaf de eerste dag is zij een "mama's kind".
Ze heeft zich heel erg aan mij gehecht en dat vind ik allemaal prima!
Maar ik had wel gedacht dat ze na een paar weken hier de zelfde "zelfstandigheid" zou hebben als haar broertje.
Daarmee bedoel ik dat hij soms gewoon in zen eentje lekker ligt te slapen of zich vermaakt met een speeltje.
Zij wil alleen slapen of soezen als ik naast haar zit.
Soms denk ik dat ze echt in slaap ligt en het moment dat ik stilletjes opsta om weg te gaan staat ze al weer achter mij.
Spelen doet ze wel met haar broertje maar ik moet er naar zitten kijken want als ik de kamer uit ga dan komt ze weer achter mij aan.
Eten boven (we hebben een mezzanine), waar zij niet bij me kan, is de laatste tijd geen optie want dan staat ze te piepen en onze afsluiting in te beuken tot ik uiteindelijk gek word en naar beneden kom.
En als ik eenmaal beneden ben negeert ze mij 3/4den van de tijd!! En gaat ze gewoon lekker spelen met haar broertje.
Als ze beiden bij me zitten gaat ze ook steeds haar broertje wegduwen om het "beste plekje" te krijgen wat ik vaak zielig vind voor Kiryu.
Als ik naar de WC ga beukt ze de deur in en als het haar lukt wil ze perse op mijn schoot zitten als ik ga plassen...
Als ze dan uiteindelijk eens ergens ligt te slapen met haar broertje (alleen zijn kan ze niet) dan sluip ik echt door het huis als een inbreker.
Het gaat te ver met andere woorden ;)

Mijn man vind dat ik gewoon streng moet zijn en haar soms moet negeren maar ik denk altijd "oh je was nog zo klein toen je mama weg was" dus ik voel me altijd zo ZO schuldig.
Ze heeft ook zo een kopje waar je moeilijk nee tegen kan zeggen :( ;)  (zie foto)
Mijn "vraag" is dus eigenlijk : Moet ik streng zijn zoals mijn man zegt of is het te vroeg om al zo te reageren?
En heeft iemand tips of advies over 'boundaries' zetten met kittens.

Bijgevoegde thumbnails

• 79082765_10218588643201611_3155585564124643328_o.jpg

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#2 Geplaatst 28 november 2019 - 05:21

Ik begrijp helemaal dat je er soms horendol van wordt, maar eigenlijk doet Min Ji niets verkeerd. Ze wil gewoon bij jou zijn en streng zijn of straffen gaat haar alleen maar bang en verward maken. Streng zijn voor jezelf en de wc-deur op slot doen of toch niet naar beneden gaan zal beter werken  ;) want nu zeg je: als jij blijft krabben/duwen/janken, geef ik op de duur toe. Katten (ook kittens) zijn meesters in het langer volhouden dan wij. Consequent zijn is het enige dat helpt. Niet zuchten, niets tegen zeggen, niet naar kijken, want dat zijn allemaal tekenen dat hun gedrag effect heeft. En bereid je maar al voor, eens Minnetje beseft dat plan A niet meer werkt, staat plan B al klaar. Altijd leven in de brouwerij  :lachen:

Mijn eerste poes, Pluis, is ook niet lang genoeg bij haar mama gebleven. Ze hangt enorm vast aan mij. Zelf merk ik het soms niet meer, maar mijn familie vindt het fantastisch hoe ze altijd, altijd weet waar ik ben in huis (ook al ligt ze niet vlakbij), altijd aan de deur wacht, en gaat zitten mokken wanneer ik er niet ben. Net als jouw kitten heeft ze enorm veel energie en massa's ideeën om de boel op stelten te zetten. Soms wil ze dan gepakt en gekroeld worden, soms wil ze gewoon het zwijn(tje) uithangen. En dan even plots als het begonnen is, komt ze janken om gepakt te worden en moet ik alles laten vallen. Maar bij mij komen wanneer ik eens rustig neer zit,  ho maar! Ze heeft daarbij ook nog pica, dus ik heb ogen op mijn rug nodig.

Dat gezegd zijnde, ik kan haar niet missen. We zijn nu op reis en ik weet, zodra we thuiskomen gaat ze een dag of vier Pluis Plakkepoes zijn. Met z'n tweeën naar de wc, proberen hete thee te drinken met een poes op mijn schoot, continue vier pootjes achter mij. Maar ze kan zo lief zijn  :love4: In het asiel zeiden ze destijds dat zo'n kittens na drie jaar wat kalmeren. Bij ons was het eerder vijf, en zoals je leest zal ze nooit haar streken kwijt raken. Maar waar ze vroeger overal bij moest zijn, ligt ze nu vaak ergens overzicht te houden. We geven bijvoorbeeld vaak dinner parties, dan komt ze 's ochtends kijken en als ik bezig ben, blijft ze de hele dag uit de keuken. Het is een kwestie van elkaar gewoon worden. Dus de volgende keer dat je je afvraagt hoe zo'n klein kitten zo'n enorme puinhoop kan veroorzaken, probeer eraan te denken dat je een fantastische band kan opbouwen met zo'n exemplaar!  :)

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#3 Geplaatst 28 november 2019 - 08:20

Mag ik zeggen, wat een schatje  :love4:
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.915 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 28 november 2019 - 10:55

Laat ze doen en geniet ervan ;)
Zoals Machteld zegt : als plan A niet werkt staan ze klaar met plan B. Plan B is meestal erger dan plan A  :louche:
Ons Luna is ook een plakbeest en ik zou niet anders willen :loveshower:
Het is wel zo als ze op een moment dat het niet past aandacht opeist ze B-plannen uitvoert : als voor tv gaan staan als we iets volgen, in het wandrek lopen iets omver smijten en dan blinkend naar ons zitten kijken  :goofy:
Dan verheffen we wel eens onze stem. Uiteindelijk helpt er meestal maar 1 ding : haar bij ons nemen. Voor de rest is ze eigenlijk heel braaf. Als dat met de jouwe ook zo is dat ze voor de rest braaf is zou ik ze gewoon laten doen. Ons Luna durft soms ook wel in miloh zijn oren of pootjes te bijten voor het beste plaatsje. Het zijn echter mini-beetjes, toch roepen we dan soms haar naam. Ze moet kunnen delen. Ondertussen komen ze er zelf vaak uit zonder dat we tussenkomen. Miloh reageert ook wel eens ontevreden (zonder dat er gevochten wordt) op haar beetjes, laat merken dat hij zich niet laat doen :p En ik moet zeggen dat ze de laatste tijd dichter bij mekaar kunnen liggen bij ons zonder lastig te worden op mekaar. Ze hebben het zelf uitgemaakt geloof ik.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 28 november 2019 - 10:58.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 28 november 2019 - 14:31

Ik heb er ook zo ene :mrgreen:

En hoewel het eigenlijk wel een 'eer' is, en heel erg lief, is het ook vaak machtig irritant.
En je laat je toch sowieso vangen... want ik weet ook: negeren, negeren, negeren....
(Mimi kan nl 's nachts op de overloop gaan zitten (dan hoort iedereen hem goed) en begint hij luid te miauwen)
Klinkt een beetje als een baby.

En je wordt wakker en brult dan: Mimi, zwijg!!!!!
Dat doet hij dan ook wel, maar hij heeft zijn aandacht gekregen.
Net zoals idd op het toilet gaan, is moeilijk.

Dus ik zou zeggen: negeren, maar ik ben dus zelf een slecht voorbeeld :p

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 29 november 2019 - 19:56

Mijn katten kennen allemaal het woordje "neen". Als ik dat zeg, stoppen ze direct met wat ze bezig waren, zoals bvb mijn verleiden voor iets. Een krachtig NEEN gebruik ik ook bij de opvangkittens en ze begrijpen het bijna direct. Als ze ergens willen opklimmen dat niet mag: NEEN, als mijn katten iets doen wat niet mag: Sienna NEEN. Het werkt echt, maar je moet wel consequent zijn, anders lukt het niet. Sienna begint altijd te schreeuwen als Butler plots opdaagt. Dan ligt ze op de vensterbank te snoezen, komt hij langs de buitenkant kijken wat ze aan het doen is. En dan begint ze te schreeuwen. Ik werd er vandaag zelfs wakker van. Ik zeg dan gewoon goed hard "Sienna, neen" en dan stopt ze. Ze grommelt nog wat na, maar ze stopt. Dit is wel negatieve aandacht, maar heel kort en ik heb terug rust. Als ze 's nachts op de zetel springen om tegen me te liggen, maar ik wil plat liggen, dan zeg ik nu gewoon zacht neen of af en ze gaan weg.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 22 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 02 december 2019 - 15:31

Machteld., op 28 november 2019 - 05:21, zei:

Ik begrijp helemaal dat je er soms horendol van wordt, maar eigenlijk doet Min Ji niets verkeerd. Ze wil gewoon bij jou zijn en streng zijn of straffen gaat haar alleen maar bang en verward maken. Streng zijn voor jezelf en de wc-deur op slot doen of toch niet naar beneden gaan zal beter werken  ;) want nu zeg je: als jij blijft krabben/duwen/janken, geef ik op de duur toe. Katten (ook kittens) zijn meesters in het langer volhouden dan wij. Consequent zijn is het enige dat helpt. Niet zuchten, niets tegen zeggen, niet naar kijken, want dat zijn allemaal tekenen dat hun gedrag effect heeft. En bereid je maar al voor, eens Minnetje beseft dat plan A niet meer werkt, staat plan B al klaar. Altijd leven in de brouwerij  :lachen:

Mijn eerste poes, Pluis, is ook niet lang genoeg bij haar mama gebleven. Ze hangt enorm vast aan mij. Zelf merk ik het soms niet meer, maar mijn familie vindt het fantastisch hoe ze altijd, altijd weet waar ik ben in huis (ook al ligt ze niet vlakbij), altijd aan de deur wacht, en gaat zitten mokken wanneer ik er niet ben. Net als jouw kitten heeft ze enorm veel energie en massa's ideeën om de boel op stelten te zetten. Soms wil ze dan gepakt en gekroeld worden, soms wil ze gewoon het zwijn(tje) uithangen. En dan even plots als het begonnen is, komt ze janken om gepakt te worden en moet ik alles laten vallen. Maar bij mij komen wanneer ik eens rustig neer zit,  ho maar! Ze heeft daarbij ook nog pica, dus ik heb ogen op mijn rug nodig.

Dat gezegd zijnde, ik kan haar niet missen. We zijn nu op reis en ik weet, zodra we thuiskomen gaat ze een dag of vier Pluis Plakkepoes zijn. Met z'n tweeën naar de wc, proberen hete thee te drinken met een poes op mijn schoot, continue vier pootjes achter mij. Maar ze kan zo lief zijn  :love4: In het asiel zeiden ze destijds dat zo'n kittens na drie jaar wat kalmeren. Bij ons was het eerder vijf, en zoals je leest zal ze nooit haar streken kwijt raken. Maar waar ze vroeger overal bij moest zijn, ligt ze nu vaak ergens overzicht te houden. We geven bijvoorbeeld vaak dinner parties, dan komt ze 's ochtends kijken en als ik bezig ben, blijft ze de hele dag uit de keuken. Het is een kwestie van elkaar gewoon worden. Dus de volgende keer dat je je afvraagt hoe zo'n klein kitten zo'n enorme puinhoop kan veroorzaken, probeer eraan te denken dat je een fantastische band kan opbouwen met zo'n exemplaar!  :)

Ik vind haar over het algemeen ook zeer schattig!! En ik hou ook echt van haar maar ze kan soms echt het bloed van onder men nagels halen.

Deze ochtend: Staat al aan de deur te janken omdat ze me hoort opstaan.
Ik doe de deur open STUIF naar binnen (terwijl ze daar niet mogen zijn)
Ik ga met mijn tas naar de badkamer, tas mag niet op de grond want dan begint ze er aan te bijten.
Dan naar de woonkamer, over haar heen vallen.
Ontbijt maken in de keuken, dan moet ze op mijn voeten gaan zitten en ondertussen staan janken.
Dan heb ik een keuze :
Eet ik boven en dan gaat ze het karton gaan inbeuken en irritant gaan doen OF ik eet beneden en dan moet ik de gehele tijd door haar van de tafel afgooien.
Ze is heel erg vermoeiend.
Misschien denken jullie "waarom neemt ze dan in godsnaam een kat?", omdat ik denk dat het heus wel anders kan!
Met Kiryu heb ik die problemen niet.

Ik hoop dat ze, zoals die van jou, toch in ieder geval zal minderen....
Ze heeft ook GEEN angst.
Als ik in men handen klap, of fluit of zeg "Min Ji NEE!!" staat ze gewoon naar me te staren van "wtf probeer jij nou?"

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 22 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 02 december 2019 - 15:40

Bekijk berichtElma, op 29 november 2019 - 19:56, zei:

Mijn katten kennen allemaal het woordje "neen". Als ik dat zeg, stoppen ze direct met wat ze bezig waren, zoals bvb mijn verleiden voor iets. Een krachtig NEEN gebruik ik ook bij de opvangkittens en ze begrijpen het bijna direct. Als ze ergens willen opklimmen dat niet mag: NEEN, als mijn katten iets doen wat niet mag: Sienna NEEN. Het werkt echt, maar je moet wel consequent zijn, anders lukt het niet. Sienna begint altijd te schreeuwen als Butler plots opdaagt. Dan ligt ze op de vensterbank te snoezen, komt hij langs de buitenkant kijken wat ze aan het doen is. En dan begint ze te schreeuwen. Ik werd er vandaag zelfs wakker van. Ik zeg dan gewoon goed hard "Sienna, neen" en dan stopt ze. Ze grommelt nog wat na, maar ze stopt. Dit is wel negatieve aandacht, maar heel kort en ik heb terug rust. Als ze 's nachts op de zetel springen om tegen me te liggen, maar ik wil plat liggen, dan zeg ik nu gewoon zacht neen of af en ze gaan weg.

Dan ben ik erg jaloers want "Nee!" is een grapje hier.
Ik ben het, sinds ik dit las, wel steeds luider en duidelijker gaan doen maar ze staan toch gewoon naar me te staren.

Ik krijg zelfs het idee dat ze, als ik nee zeg, het express meer gaat doen omdat ik dan naar haar heb gekeken.
Ik wil gewoon een boterham eten voor ik naar het werk ga en ik heb dan geen tijd voor haar, dus dan gaat ze naar de bloempot en gooit ze er aarde uit.
En ik zeg dan "Min Ji Nee!" en iedere keer als ik wil verder eten doet ze het weer.
Wat doe je daar dan mee?
Ik wil dat ze stopt met aarde te gooien, maar ze gooit er volgens mij mee zodat ik zou kijken naar haar.
Misschien praat ik ook teveel tegen haar.
Als ze staat te janken om aandacht zeg ik altijd "Jaaaa, ik weet het" of "Ja schat ik hoor je".
Misschien moet ik gewoon helemaal niks zeggen en gewoon doen wat ik moet doen?

Bekijk berichtBlackScorpion, op 28 november 2019 - 08:20, zei:

Mag ik zeggen, wat een schatje  :love4:

Ik weet het, daarom krijg ze ook veels te veel gedaan ;)

Bewerkt door PrincessFai7h, 02 december 2019 - 15:40.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 22 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 02 december 2019 - 15:51

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 28 november 2019 - 10:55, zei:

Laat ze doen en geniet ervan ;)
Zoals Machteld zegt : als plan A niet werkt staan ze klaar met plan B. Plan B is meestal erger dan plan A  :louche:
Ons Luna is ook een plakbeest en ik zou niet anders willen :loveshower:
Het is wel zo als ze op een moment dat het niet past aandacht opeist ze B-plannen uitvoert : als voor tv gaan staan als we iets volgen, in het wandrek lopen iets omver smijten en dan blinkend naar ons zitten kijken  :goofy:
Dan verheffen we wel eens onze stem. Uiteindelijk helpt er meestal maar 1 ding : haar bij ons nemen. Voor de rest is ze eigenlijk heel braaf. Als dat met de jouwe ook zo is dat ze voor de rest braaf is zou ik ze gewoon laten doen. Ons Luna durft soms ook wel in miloh zijn oren of pootjes te bijten voor het beste plaatsje. Het zijn echter mini-beetjes, toch roepen we dan soms haar naam. Ze moet kunnen delen. Ondertussen komen ze er zelf vaak uit zonder dat we tussenkomen. Miloh reageert ook wel eens ontevreden (zonder dat er gevochten wordt) op haar beetjes, laat merken dat hij zich niet laat doen :p En ik moet zeggen dat ze de laatste tijd dichter bij mekaar kunnen liggen bij ons zonder lastig te worden op mekaar. Ze hebben het zelf uitgemaakt geloof ik.

Kiryu laat haar gewoon echt alles toe.
Soms gaat ze echt gewoon praktisch op zen hoofd zitten en dan schuift hij gewoon op, zonder morren :d
Hij heeft er zich al bij neergelegd denk ik ;) Ik wil dat nog niet doen :louche:
Ze is niet koningin van het huis, hoewel ze denkt van wel.

Voor mij is in rust eten gewoon erg van belang.
Dat ze achter me aan loopt full time daar kan ik me nog over zetten maar ik wil in alle rust kunnen eten.
Misschien moet ik haar dan ff in de logeerkamer steken ofzo?
Het is in ieder geval niet iets wat ik WIL doen maar als "Min Ji NEE!" niet begint te werken heb ik misschien geen andere keus meer.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 22 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 02 december 2019 - 15:58

Bekijk berichtEvyke81, op 28 november 2019 - 14:31, zei:

Ik heb er ook zo ene :mrgreen:

En hoewel het eigenlijk wel een 'eer' is, en heel erg lief, is het ook vaak machtig irritant.
En je laat je toch sowieso vangen... want ik weet ook: negeren, negeren, negeren....
(Mimi kan nl 's nachts op de overloop gaan zitten (dan hoort iedereen hem goed) en begint hij luid te miauwen)
Klinkt een beetje als een baby.

En je wordt wakker en brult dan: Mimi, zwijg!!!!!
Dat doet hij dan ook wel, maar hij heeft zijn aandacht gekregen.
Net zoals idd op het toilet gaan, is moeilijk.

Dus ik zou zeggen: negeren, maar ik ben dus zelf een slecht voorbeeld :p

Zoals ik al in een andere comment zei, misschien moet ik stoppen met haar antwoord te geven als ze loopt te piepen.
Ik zeg vaak "Ja ik hoor je wel" en ga dan gewoon verder met wat ik bezig ben maar misschien moet ik daar ook gewoon mee stoppen.
Ontzettend moeilijk :(

Ze maakt ook constant geluid trouwens... Dat vind ik eigenlijk wel grappig xD Een soort van "prrrrrrrt prrrrrrrrrt" als ze rondloopt.
Ik en mijn man noemen het "tribbelen" (zoals die tribbels uit Star Trek) xD
Heb ook nog nooit een poes gehad die dat doet. Ze is een speciaal geval geloof ik ;)

Ida
Ida
  • 403 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 02 december 2019 - 16:30

Tja, hier kunnen ze ook wel hardleers zijn. Maar in het algemeen trek ik wel aan het langste eind. Als ik ze 3x van tafel genomen heb, hebben ze het wel door. En "nee" verstaan ze hier ondertussen toch ook al wel, wat niet wil zeggen dat ze er altijd naar willen handelen. Maar als ik echt mijn werk niet kan doen bvb bij het behandelen van de leren zetels waarbij ik niet wil dat ze door het product lopen, dan zet ik ze soms wel gewoon in hun bench waar ze overigens wel graag inzitten. Misschien kan je ze wel even in een bench zetten zodat je een rustig eetmoment kan hebben en niet gefrustreerd moet worden. Je kan ze misschien eerst trainen om rustig te zijn in de bench met beloningen zodat je ze leert rustig te zijn op momenten dat jij het wilt. Misschien heb je iets aan het boek "Zo train je je kat"? Ik zou het anders ook niet zo goed weten, maar toch zeker volhouden.
Ik vond dat mijn katten best ook wel langzaam leerden. Dus er is toch zeker nog hoop hoor, geef het wat tijd.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.915 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 02 december 2019 - 18:38

PrincessFai7h, op 02 december 2019 - 15:51, zei:

Voor mij is in rust eten gewoon erg van belang.
Dat ze achter me aan loopt full time daar kan ik me nog over zetten maar ik wil in alle rust kunnen eten.
Misschien moet ik haar dan ff in de logeerkamer steken ofzo?
Het is in ieder geval niet iets wat ik WIL doen maar als "Min Ji NEE!" niet begint te werken heb ik misschien geen andere keus meer.
Dat had ik nog niet gelezen van die aarde uit de bloempot smijten.
Dat zou ik ook niet toelaten ;)
Het is soms wat zoeken waar ze het best op reageren.
Onze Miloh die weet wel als iets niet mag wanneer we onze stem verheffen, bij Luna helpt dat echter minder.
Bij Moon ook maar dat is enkel als ze zaagt om buiten te gaan en niet mag, Moon'tje verschiet van het minste en dus ook wel als we onze stem verheffen maar als ze zaagt...nee, dan lijkt er niets te helpen :roll:
Wat wel helpt (en dat pas ik alleen maar toe als de stem verheffen niet helpt en als ze iets echt niet mogen --> aarde uit de bloempot gooien zou daar ook bij horen als ze dat hier zouden doen) is blazen.
Ik had dat uit wanhoop eens getest toen ik niet onmiddellijk recht kon en ons Luna op een avond voor de 1**x keer in het wandrek met haar pootjes dingen naar beneden probeerde te shotten.
Heel luid geblazen zoals de katten :lachen:
Ik verschoot ervan dat het hielp, die liep uit het wandrek en zat dan van ver te kijken van :trance: :trance: :trance:
Omdat ik denk dat ze er inderdaad echt van verschieten doe ik dat heel zelden, maar op momenten dat je niet anders kan vind ik het wel handig.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 22 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 02 december 2019 - 20:34

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 02 december 2019 - 18:38, zei:

Dat had ik nog niet gelezen van die aarde uit de bloempot smijten.
Dat zou ik ook niet toelaten ;)
Het is soms wat zoeken waar ze het best op reageren.
Onze Miloh die weet wel als iets niet mag wanneer we onze stem verheffen, bij Luna helpt dat echter minder.
Bij Moon ook maar dat is enkel als ze zaagt om buiten te gaan en niet mag, Moon'tje verschiet van het minste en dus ook wel als we onze stem verheffen maar als ze zaagt...nee, dan lijkt er niets te helpen :roll:
Wat wel helpt (en dat pas ik alleen maar toe als de stem verheffen niet helpt en als ze iets echt niet mogen --> aarde uit de bloempot gooien zou daar ook bij horen als ze dat hier zouden doen) is blazen.
Ik had dat uit wanhoop eens getest toen ik niet onmiddellijk recht kon en ons Luna op een avond voor de 1**x keer in het wandrek met haar pootjes dingen naar beneden probeerde te shotten.
Heel luid geblazen zoals de katten :lachen:
Ik verschoot ervan dat het hielp, die liep uit het wandrek en zat dan van ver te kijken van :trance: :trance: :trance:
Omdat ik denk dat ze er inderdaad echt van verschieten doe ik dat heel zelden, maar op momenten dat je niet anders kan vind ik het wel handig.

Haha :') Ik ga het sowieso de volgende keer proberen.
Nu was het weer zo tijdens het eten.
Ze gaf het wel op na 3x van de tafel gehaald te worden, tot nu toe een record denk ik ;)

Bekijk berichtIda, op 02 december 2019 - 16:30, zei:

Tja, hier kunnen ze ook wel hardleers zijn. Maar in het algemeen trek ik wel aan het langste eind. Als ik ze 3x van tafel genomen heb, hebben ze het wel door. En "nee" verstaan ze hier ondertussen toch ook al wel, wat niet wil zeggen dat ze er altijd naar willen handelen. Maar als ik echt mijn werk niet kan doen bvb bij het behandelen van de leren zetels waarbij ik niet wil dat ze door het product lopen, dan zet ik ze soms wel gewoon in hun bench waar ze overigens wel graag inzitten. Misschien kan je ze wel even in een bench zetten zodat je een rustig eetmoment kan hebben en niet gefrustreerd moet worden. Je kan ze misschien eerst trainen om rustig te zijn in de bench met beloningen zodat je ze leert rustig te zijn op momenten dat jij het wilt. Misschien heb je iets aan het boek "Zo train je je kat"? Ik zou het anders ook niet zo goed weten, maar toch zeker volhouden.
Ik vond dat mijn katten best ook wel langzaam leerden. Dus er is toch zeker nog hoop hoor, geef het wat tijd.

Ik geef niet op hoor! Het advies hier is erg handig :)
Is dat een Karthuizer die je hebt? (op het plaatje lijkt het zo) :)

Bewerkt door PrincessFai7h, 02 december 2019 - 20:35.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 22 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 02 december 2019 - 20:50

Vandaag in ieder geval weer hulp in bad :kboe :goofy:

Min Ji

Bedankt lieve mensen hier! Ik heb al veel aan jullie gehad :)
Al is het soms alleen maar om een gelijkaardig frustratie verhaal te horen ;)
Dikke merci!

Bewerkt door PrincessFai7h, 02 december 2019 - 20:53.

Ida
Ida
  • 403 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 03 december 2019 - 05:31

De poes op de foto is een blauwe rus, maar die heb ik niet meer. Momenteel heb ik 2 maine coons.
Als wij naar onze Sam blazen ... gewoon zachtjes wind maken, dus zelfs niet een kat imiteren ... dan houdt hij daar helemaal niet van.
Bij hem kunnen wij dat inderdaad als een terechtwijzing gebruiken.
Nu ze zijn wel héél erg jong. Ik denk dat het met het ouder worden ook wel vanzelf zal beteren.
Zeker als ze zo kleintjes waren en ik wilde dat ze braaf waren, dan maakte ik ze eerst moe door er goed mee te spelen.
Dan gaf ik ze eten. En dan had je toch meer kans dat ze geen kattenkwaad meer uitstaken.
Maar waarschijnlijk zal je dat ook wel al gedaan hebben. Bij jouw kat is het niet alleen maar de energie, maar vooral de opeisende aandacht.
En daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan ze hier zeker niet opdringerig noemen. Spijtig dat we geen individuele handleiding krijgen bij onze katten !

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: kitten, aanhankelijk, gedrag, verlatingsangst