Spring naar inhoud

- - - - -

Aanhankelijke kitten, wanneer ingrijpen?

kitten aanhankelijk gedrag verlatingsangst

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#16 Geplaatst 03 december 2019 - 20:19

PrincessFai7h, op 02 december 2019 - 15:40, zei:

Dan ben ik erg jaloers want "Nee!" is een grapje hier.
Ik ben het, sinds ik dit las, wel steeds luider en duidelijker gaan doen maar ze staan toch gewoon naar me te staren.

Ik krijg zelfs het idee dat ze, als ik nee zeg, het express meer gaat doen omdat ik dan naar haar heb gekeken.
Ik wil gewoon een boterham eten voor ik naar het werk ga en ik heb dan geen tijd voor haar, dus dan gaat ze naar de bloempot en gooit ze er aarde uit.
En ik zeg dan "Min Ji Nee!" en iedere keer als ik wil verder eten doet ze het weer.
Wat doe je daar dan mee?
Ik wil dat ze stopt met aarde te gooien, maar ze gooit er volgens mij mee zodat ik zou kijken naar haar.
Misschien praat ik ook teveel tegen haar.
Als ze staat te janken om aandacht zeg ik altijd "Jaaaa, ik weet het" of "Ja schat ik hoor je".
Misschien moet ik gewoon helemaal niks zeggen en gewoon doen wat ik moet doen?

Ik weet het, daarom krijg ze ook veels te veel gedaan ;)

wij hebben al onze planten weggedaan toen we kittens kregen, ze zaten er ook constant in te graven en gingen er zelfs drollen deponneren, dus hup, buiten ermee en probleem was opgelost
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#17 Geplaatst 03 december 2019 - 23:36

PrincessFai7h, op 02 december 2019 - 15:40, zei:

Dan ben ik erg jaloers want "Nee!" is een grapje hier.
Ik ben het, sinds ik dit las, wel steeds luider en duidelijker gaan doen maar ze staan toch gewoon naar me te staren.

Ik krijg zelfs het idee dat ze, als ik nee zeg, het express meer gaat doen omdat ik dan naar haar heb gekeken.
Ik wil gewoon een boterham eten voor ik naar het werk ga en ik heb dan geen tijd voor haar, dus dan gaat ze naar de bloempot en gooit ze er aarde uit.
En ik zeg dan "Min Ji Nee!" en iedere keer als ik wil verder eten doet ze het weer.
Wat doe je daar dan mee?
Ik wil dat ze stopt met aarde te gooien, maar ze gooit er volgens mij mee zodat ik zou kijken naar haar.
Misschien praat ik ook teveel tegen haar.
Als ze staat te janken om aandacht zeg ik altijd "Jaaaa, ik weet het" of "Ja schat ik hoor je".
Misschien moet ik gewoon helemaal niks zeggen en gewoon doen wat ik moet doen?

Alleen "neen" zeggen, geen naam noemen. Je moet je woordenschat heel kort en bondig maar wel gemeend houden. Soms moet je wel in het begin "redirecten", dus je hand voor haar neus zetten zodat ze niet verder kan, of afleiden met iets positief, zoals een speeltje waar ze dan mee kan spelen. Als ze echt blijft "stout" doen, kan je al eens een heel kleine tik op haar snuit geven (dat doet mamapoes ook), zodat ze even schrikt. Dan heb je haar ook van het probleem afgeleid (tip van César Milan die ook werkt bij katten).
Voor je planten kan je tandenstokers in je bloempotten steken. Daar houden ze niet van.
Aandacht vragen moet je negeren want dat is negatieve beïnvloeding. Dus gewoon niks zeggen.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#18 Geplaatst 04 december 2019 - 09:18

Hier ook al lang geen planten of potten meer. Dat van die tandenstokers zou ik niet proberen, dan gaat ze die nog inslikken  :trance: Als we gasten hebben gehad, speur ik altijd eerst de vloer af naar gevallen prikkers, anders is Pluis ermee weg.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Elma
Elma
  • 3 katten

#19 Geplaatst 04 december 2019 - 20:40

Als je die prikkers niet wil gebruiken kan je ook aluminiumfolie op de grond leggen.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 13 december 2019 - 14:18

Elma, op 03 december 2019 - 23:36, zei:

Alleen "neen" zeggen, geen naam noemen. Je moet je woordenschat heel kort en bondig maar wel gemeend houden. Soms moet je wel in het begin "redirecten", dus je hand voor haar neus zetten zodat ze niet verder kan, of afleiden met iets positief, zoals een speeltje waar ze dan mee kan spelen. Als ze echt blijft "stout" doen, kan je al eens een heel kleine tik op haar snuit geven (dat doet mamapoes ook), zodat ze even schrikt. Dan heb je haar ook van het probleem afgeleid (tip van César Milan die ook werkt bij katten).
Voor je planten kan je tandenstokers in je bloempotten steken. Daar houden ze niet van.
Aandacht vragen moet je negeren want dat is negatieve beïnvloeding. Dus gewoon niks zeggen.

Ik doe men best in ieder geval. Maar tandenstokers in bloempotten verstoppen lijkt me vrij pijnlijk voor hun...
Ik heb hem nu afgeplakt met dubbelzijdige tape.
Dat werkt voor een week, tot er aarde op de tape komt, dan beginnen ze opnieuw.
Ik ga niet zeggen dat ik hun logica begrijp hierin.
Ik moet zeggen dat ze een 'goede week' heeft gehad :)
Ik heb in ieder geval men nek nog niet bijna gebroken doordat ze voor men voeten loopt.
Dus vooruitgang zeker?

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#21 Geplaatst 13 december 2019 - 15:39

PrincessFai7h, op 13 december 2019 - 14:18, zei:

Ik heb in ieder geval men nek nog niet bijna gebroken doordat ze voor men voeten loopt.
Dus vooruitgang zeker?
Weet je, dat gebeurt bij mij veel vaker door de rustige, slaperige kat die plots opduikt dan door mijn drukdoener :catscratchhead

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Elma
Elma
  • 3 katten

#22 Geplaatst 13 december 2019 - 20:22

PrincessFai7h, op 13 december 2019 - 14:18, zei:

Ik doe men best in ieder geval. Maar tandenstokers in bloempotten verstoppen lijkt me vrij pijnlijk voor hun...
Ik heb hem nu afgeplakt met dubbelzijdige tape.
Dat werkt voor een week, tot er aarde op de tape komt, dan beginnen ze opnieuw.
Ik ga niet zeggen dat ik hun logica begrijp hierin.
Ik moet zeggen dat ze een 'goede week' heeft gehad :)
Dus vooruitgang zeker?

Die tandenstokers voelen ze bijna niet. Van het moment dat ze die aanraken (je moet ze diep genoeg steken) schrikken ze ervan en dan stopt het. Of kan je geen plastiek over de pot trekken? Zo van die folie.

Gisteren nog een aflevering van "The Incredible Dr. Pol" gezien op NGC. Hij is al meer dan 40 jaar DA en verzorgd alle soorten dieren. Hij zei ook dat je het dier moeten laten voelen dat jij de baas bent en met een dominante stem een kort woord zoals "neen" of "hey" zeggen. Dan komen ze uit hun "zone" en zijn ze terug bij de les.

Bewerkt door Elma, 13 december 2019 - 20:19.

Groetjes van Elma

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.078 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 14 december 2019 - 01:35

In plaats van tandenstokers kan je ook van die satéstokken gebruiken (ze zien eruit als lange tandenstokers).
Wij hebben dat ook een periode moeten doen lang geleden, ik denk voor Twix'ke. Die durfde wel eens zijn behoefte te doen in de aarde van de planten :o
De kans dat ze er zich aan bezeren lijkt me kleiner en het "terrein" wordt dan wat moeilijker te bewandelen ;)

Elma
Elma
  • 3 katten

#24 Geplaatst 14 december 2019 - 21:09

HelpLuckyvinden, op 14 december 2019 - 01:35, zei:

In plaats van tandenstokers kan je ook van die satéstokken gebruiken (ze zien eruit als lange tandenstokers).
Wij hebben dat ook een periode moeten doen lang geleden, ik denk voor Twix'ke. Die durfde wel eens zijn behoefte te doen in de aarde van de planten :o
De kans dat ze er zich aan bezeren lijkt me kleiner en het "terrein" wordt dan wat moeilijker te bewandelen ;)

Wij hebben het destijds met Misty moeten doen. Die zat altijd in de grote bloempot op de veranda.
Groetjes van Elma

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 17 december 2019 - 18:15

Machteld., op 13 december 2019 - 15:39, zei:

Weet je, dat gebeurt bij mij veel vaker door de rustige, slaperige kat die plots opduikt dan door mijn drukdoener :catscratchhead

Bij mij is het als ik, door de gang, naar de keuken loop dan MOET ze mij de pas afsnijden want zij MOET eerst.
God weet waarom :p
Dus een zwart met witte kat in een witte gang in het donker... Die zie je absoluut niet.
Vroeger had ik 2 katjes met een rosse vacht, die zag ik tenminste altijd lopen ;)

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: kitten, aanhankelijk, gedrag, verlatingsangst