Spring naar inhoud

- - - - -

Bevolkingsonderzoek opsporing darmkanker

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.915 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 28 november 2019 - 18:21

Vanaf een bepaalde leeftijd krijg je een uitnodiging om een staaltje stoelgang te laten onderzoeken.
Nadien krijg je dan een brief en -in dit geval- kreeg mijn partner het nieuws dat het resultaat afwijkend is en raden ze verder onderzoek aan (coloscopie).
In de brief stond er niets van informatie betreffende de reden dat het resultaat afwijkend is. Ik zocht wel wat informatie op op de website en blijkt dat dit is wanneer er meer bloed dan "normaal" gevonden wordt in het staal.
Dat kan o.a. ook komen door aambeien. Dat het resultaat afwijkend is betekent (gelukkig nog niet dat je darmkanker hebt).

Maar voor een coloscopie moet je onder verdoving.
Te vaak onder narcose is ook niet gezond.
De laatste jaren heeft zij al meerdere keren onder narcose moeten gaan. O.a. voor kwaadaardige huidcellen en nog geen jaar geleden voor een carpal tunnel operatie.
Voor haar is het simpel : het is bangmakerij en nogmaals onder narcose is niet nodig.
Ondertussen maak ik me wel zorgen en had dan liever gehad dat ze niet aan het bevolkingsonderzoek had deelgenomen als ze nu toch geen coloscopie wil laten doen.
Ik ben de eerste om er ook niet voor te springen. Heb al jaren last van maag en darmen en wees ook de coloscopie af. Er kan altijd iets mis gaan, volledige verdoving ben ik ook niet voor indien het kan vermeden worden en ik heb na een gastroscopie een maagbreuk gekregen. Ik ben niet zeker dat dit door de gastroscopie kwam maar bij de eerste gastroscopie had ik geen maagbreuk en een jaar ofzo nadien wel...
Ze stellen die onderzoeken allemaal voor alsof het 2x niets is maar er gebeuren wel degelijk incidenten bij zulke onderzoeken.

Ik vraag me af hoeveel mensen een brief krijgen waarbij het resultaat afwijkend blijkt te zijn maar geen darmkanker hebben en zich onnodig bloot stellen aan de gevaren van die onderzoeken.
En ook de stress en angst die er rond hangt. Want eigenlijk ben ik nu niet gerust voordat ze toch zo'n coloscopie laat doen. Anderzijds ben ik dan ook weer niet gerust in het onderzoek zelf en het feit dat ze zich weer zou moeten laten verdoven.
Zijn er hier nog mensen die deelnamen aan die onderzoeken?

Sandra
Sandra

#2 Geplaatst 28 november 2019 - 19:22

Mijn schoonzus en haar broer laten dat om de 2 jaar geloof ik doen omdat haar vader darmkanker heeft gehad waar ze gelukkig tijdig bij waren .
Bij haar vader zit dat in de familie die heeft zijn vader en 3 van zijn broers daar al aan verloren.

Ik geloof dat mijn schoonzus en haar broer dat zonder verdoving laat doen .

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#3 Geplaatst 28 november 2019 - 19:22

Ik heb geen verdoving gehad indertijd voor coloscopie, dat kan zonder ook
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 3.156 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 28 november 2019 - 19:43

Mijn man heeft ook enkele maanden geleden een coloscopie laten doen en dat moet idd niet onder verdoving. Hij had wel lichte verdoving, maar dat was meer een kort roesje dan echte verdoving. Hij was gewoon heel slaperig, maar niet te vergelijken met volledige narcose. En zelfs dat roesje is dus helemaal niet verplicht. Het is alleen wat aangenamer zo.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.915 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 28 november 2019 - 20:13

Op hun website lees ik dat er een lichte verdoving wordt toegediend .
Dan toch geen volledige narcose.
Ik ben blij om dat te lezen (bedankt voor jullie info :pray:). De stap is dan toch iets kleiner om te zetten en de angst voor mij ook wat minder betreffende het onderzoek (ik ben bang in haar plaats :louche: ).
Volgende week gaan we sowieso eerst langs bij de huisdokter voor meer informatie.

Bekijk berichtSandra, op 28 november 2019 - 19:22, zei:

Mijn schoonzus en haar broer laten dat om de 2 jaar geloof ik doen omdat haar vader darmkanker heeft gehad waar ze gelukkig tijdig bij waren .
Bij haar vader zit dat in de familie die heeft zijn vader en 3 van zijn broers daar al aan verloren.

Ik geloof dat mijn schoonzus en haar broer dat zonder verdoving laat doen .
Amaï, dat kan ik geloven als er in de familie al 4 mensen gestorven zijn aan darmkanker dat die mensen dat met regelmaat laten doen.
Gelukkig waren ze er bij haar vader tijdig bij.

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 28 november 2019 - 20:47

Ik heb 5 jaar geleden een coloscopie laten doen omdat ik toen begon met heel regelmatig buikpijn te krijgen en mijn moeder is overleden aan darmkanker, dus het zit in de familie. Mijn moeder heeft zich nooit laten onderzoeken en toen ze veel kloeg van buikpijn hebben ze haar geopereerd. Ze hebben haar "open gemaakt en terug gesloten". Ze had meer dan 40 poliepen in haar darmen waarvan er 4 al ver gevorderde kanker waren. Dat doet je nadenken. Darmkanker is de kanker die het meest kan verholpen worden, mits je om de 5 jaar een coloscopie laat doen. Darmkanker verloopt zo traag dat je maar om de 5 jaar je moet laten onderzoeken. En elk jaar een staaltje stoelgang laat onderzoeken via je huisarts. DOEN vanaf 50 jaar. Ik heb al teveel mensen verloren door darmkanker: mijn broer, mijn moeder, mijn schoonbroer en mijn overbuur. Die hadden allemaal voorkomen kunnen worden als ze een staaltje stoelgang hadden laten onderzoeken. Daarom dat bevolkingsonderzoek, het is geen overbodige luxe.
Toen ik mijn coloscopie liet doen (en mijn hubby heeft het ook laten doen, hij was ook meer dan 50 jaar) moest ik de avond ervoor een liter water met een poeder in, opdrinken. Eten doe je best niet, want het moet er toch allemaal uit. Je darmen moeten schoon zijn, anders mag je herbeginnen. Je hebt ook geen honger omdat je veel drinkt. Je moet wel voortdurend naar het toilet, blijf dus best thuis. Let ook op dat je niet bruusk opstaat. Ik ben zo flauw gevallen omdat ik van lighouding plots bruusk opstond. De volgende morgen moest ik nog een fles leegdrinken. Pff. Dat was eigenlijk het meest vervelende aan het hele onderzoek.
In het ziekenhuis kreeg ik geen kamer, maar mocht ik direct in de operatiezaal. Daar kreeg ik een prik in mijn hand met een heel licht verdovend middel. In Nederland noemen ze dat "een roesje". Dan ben je "weg" en weet je van niks. Maar het onderzoek was nog maar pas gedaan of ik was al terug klaar wakker en kon eigenlijk direct van de recoveryroom naar huis. Ik kreeg te horen dat alles ok was, maar dat ik "puttekes in mijn darmen had". De huisarts heeft me nadien uitgelegd dat dit divertikels (uitstulpingen van de darmwand) zijn. Die kunnen geen kwaad zolang ze niet gaan ontsteken want er kan stoelgang in terecht komen en blijven zitten. Dat is dan diverticulitis en moet behandeld worden met AB.
Hier een filmpje waarin je kunt zien hoe het bij mij verliep en met advies: https://www.youtube....h?v=46O5abbidGc
Als je de pil neemt kan die minder werken door het laxeermiddel. Je mag ook geen ijzer innemen voor het onderzoek.

Bewerkt door Elma, 28 november 2019 - 21:02.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.915 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 28 november 2019 - 21:31

Bekijk berichtElma, op 28 november 2019 - 20:47, zei:

Ik heb 5 jaar geleden een coloscopie laten doen omdat ik toen begon met heel regelmatig buikpijn te krijgen en mijn moeder is overleden aan darmkanker, dus het zit in de familie. Mijn moeder heeft zich nooit laten onderzoeken en toen ze veel kloeg van buikpijn hebben ze haar geopereerd. Ze hebben haar "open gemaakt en terug gesloten". Ze had meer dan 40 poliepen in haar darmen waarvan er 4 al ver gevorderde kanker waren. Dat doet je nadenken. Darmkanker is de kanker die het meest kan verholpen worden, mits je om de 5 jaar een coloscopie laat doen. Darmkanker verloopt zo traag dat je maar om de 5 jaar je moet laten onderzoeken. En elk jaar een staaltje stoelgang laat onderzoeken via je huisarts. DOEN vanaf 50 jaar. Ik heb al teveel mensen verloren door darmkanker: mijn broer, mijn moeder, mijn schoonbroer en mijn overbuur. Die hadden allemaal voorkomen kunnen worden als ze een staaltje stoelgang hadden laten onderzoeken. Daarom dat bevolkingsonderzoek, het is geen overbodige luxe.
Toen ik mijn coloscopie liet doen (en mijn hubby heeft het ook laten doen, hij was ook meer dan 50 jaar) moest ik de avond ervoor een liter water met een poeder in, opdrinken. Eten doe je best niet, want het moet er toch allemaal uit. Je darmen moeten schoon zijn, anders mag je herbeginnen. Je hebt ook geen honger omdat je veel drinkt. Je moet wel voortdurend naar het toilet, blijf dus best thuis. Let ook op dat je niet bruusk opstaat. Ik ben zo flauw gevallen omdat ik van lighouding plots bruusk opstond. De volgende morgen moest ik nog een fles leegdrinken. Pff. Dat was eigenlijk het meest vervelende aan het hele onderzoek.
In het ziekenhuis kreeg ik geen kamer, maar mocht ik direct in de operatiezaal. Daar kreeg ik een prik in mijn hand met een heel licht verdovend middel. In Nederland noemen ze dat "een roesje". Dan ben je "weg" en weet je van niks. Maar het onderzoek was nog maar pas gedaan of ik was al terug klaar wakker en kon eigenlijk direct van de recoveryroom naar huis. Ik kreeg te horen dat alles ok was, maar dat ik "puttekes in mijn darmen had". De huisarts heeft me nadien uitgelegd dat dit divertikels (uitstulpingen van de darmwand) zijn. Die kunnen geen kwaad zolang ze niet gaan ontsteken want er kan stoelgang in terecht komen en blijven zitten. Dat is dan diverticulitis en moet behandeld worden met AB.
Hier een filmpje waarin je kunt zien hoe het bij mij verliep en met advies: https://www.youtube....h?v=46O5abbidGc
Als je de pil neemt kan die minder werken door het laxeermiddel. Je mag ook geen ijzer innemen voor het onderzoek.
Je hebt al veel mensen moeten afgeven omwille van darmkanker :(

Bij jou was het precies een volledige narcose (prik in de hand en je wist van niets meer). Dat noemen ze soms ook een roesje als het volledige narcose is maar kort. Maar ik vermoed dat het dan wel mogelijk moet zijn om te kiezen tussen volledige narcose of niet.
Bedankt voor de uitgebreide info Elma.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#8 Geplaatst 29 november 2019 - 08:24

Mijn man heeft verleden jaar meegedaan aan zo een onderzoek, en ook hij is niet onder volledige narcose geweest.
Ze hebben hem wel in een roes gebracht, maar een soort roes waardoor hij nog wel kon reageren op vragen die ze stelde (hij moest bv. wind laten op bepaalde momenten omdat de arts die met perslucht in zijn darmen deed en dat moest er terug uit).

De arts zei, dat dit soort roesjes altijd wordt gebruikt tegenwoordig.   Hij zou zich achteraf ook niet veel meer herinneren.
En dat is zo...hij weet veel van voor het onderzoek en vage dingen van tijdens het onderzoek.

Bewerkt door Inavanthielen, 29 november 2019 - 08:27.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Syntara
Syntara
  • 3.156 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 29 november 2019 - 09:54

Bekijk berichtInavanthielen, op 29 november 2019 - 08:24, zei:

Mijn man heeft verleden jaar meegedaan aan zo een onderzoek, en ook hij is niet onder volledige narcose geweest.
Ze hebben hem wel in een roes gebracht, maar een soort roes waardoor hij nog wel kon reageren op vragen die ze stelde (hij moest bv. wind laten op bepaalde momenten omdat de arts die met perslucht in zijn darmen deed en dat moest er terug uit).

De arts zei, dat dit soort roesjes altijd wordt gebruikt tegenwoordig.   Hij zou zich achteraf ook niet veel meer herinneren.
En dat is zo...hij weet veel van voor het onderzoek en vage dingen van tijdens het onderzoek.
Dat was bij mijn man idd ook zo. Hij dacht zelfs dat hij niet volledig geslapen had, maar was wel verward over wat er tijdens het onderzoek gebeurd was en kon zich niet meer alles herinneren.

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 29 november 2019 - 19:20

Ik was volledig weg tijdens de roes, maar was al terug wakker toen ze me de recoveryroom inreden. Toen ze mijn bed op de rem gezet hadden ben ik opgestaan en naar huis gegaan met mijn hubby/chauffeur.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Ida
Ida
  • 403 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 02 december 2019 - 06:11

Bij mijn tante was het resultaat ook afwijkend. Bij haar is nu een erfelijke vorm van darmkanker vastgesteld. In principe moet onze hele familie nu zo'n onderzoek ondergaan. Bij mijn nichtjes hebben ze al heel wat poliepen weggehaald tijdens het onderzoek waarvan ze zeiden dat ze zeker zouden uitgroeien tot kanker. Ik ben zelf nog niet geweest, maar volgens mijn familie stelt het onderzoek niet veel voor en moet dat al zeker niet onder narcose gebeuren.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.915 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 02 december 2019 - 09:35

Ida, op 02 december 2019 - 06:11, zei:

Bij mijn tante was het resultaat ook afwijkend. Bij haar is nu een erfelijke vorm van darmkanker vastgesteld. In principe moet onze hele familie nu zo'n onderzoek ondergaan. Bij mijn nichtjes hebben ze al heel wat poliepen weggehaald tijdens het onderzoek waarvan ze zeiden dat ze zeker zouden uitgroeien tot kanker. Ik ben zelf nog niet geweest, maar volgens mijn familie stelt het onderzoek niet veel voor en moet dat al zeker niet onder narcose gebeuren.
Veel sterkte gewenst voor jouw tante.