Spring naar inhoud

- - - - -

Weer met Skye naar de dierenarts geweest

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 15 december 2019 - 15:36

Skye eet sinds vorige week donderdag weinig brokjes. Dit ging geleidelijk, dus ja in het begin zoek je er niets achter. Totdat ze het helemaal niet meer at. Ze was ook wel wat minder actief en dinsdag dacht ik ze is echt niet lekker...Maja andere brokjes geprobeerd en die at ze..om het vervolgens uit te spugen..de dagen erna at ze wel wat brokjes, maar na een aantal uur ook weer uitgespuugd. Natvoer en rauwvoer eet ze wel en blijft er ook in, al heeft ze wel wat kokhals neigingen erna. En je zie haar buikje ook heen en weer gaan. Dus vandaag naar de dierenarts geweest. Ze heeft geen koorts, wel wat rood/ontstoken tandvlees(hier is ze verder niet op ingegaan, kan ik daar zelf iets tegen doen). Haar buik heeft ze meerdere malen goed gevoeld. Het was hard, opgezwollen en pijnlijk. Ze dacht wellicht iets verkeerds gegeten..Maja na paar dagen zou je toch denken dat het dan beter gaat. Verder wist ze het niet. Injectie gekregen voor de misselijkheid en pilletjes voor de komende 4 dagen. Mocht het niet beter worden, dan moet ze terug en krijgt ze een echo van haar buik. Ik had van de week wel ontworming besteld, want dat heeft ze al even niet gehad. Moest daar wel heel even mee wachten totdat het iets beter gaat, maar heb het dinsdag ook pas binnen.

Ze eet nu natvoer en lamshart, want zolang ze iets eet was het goed zeiden ze. Brokjes heb ik ook staan, maar misschien dat komende dagen even weghalen aangezien ze daar steeds van moet spugen?? Of wel laten staan?

Iemand nog tips wat ik kan doen tegen rood/ontstoken tandvlees?

Ze hoorde wel een lichte ruis op het hart..maar kon ook door de stress komen zei ze.

Bewerkt door chanatas, 31 december 2019 - 16:55.

Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 15 december 2019 - 17:33

Vreemd dat ze niet direct een echo gemaakt heeft, geen brokjes kunnen binnen houden overgeven pijnlijke buik, dan lijkt het mij toch dat je actie moet ondernemen.
Hopelijk is het niks ernstigs.

Voor rood/ontstoken tandvlees moet je dacht ik een antibiotica kuur geven.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 15 december 2019 - 17:44

Bekijk berichtNashota, op 15 december 2019 - 17:33, zei:

Vreemd dat ze niet direct een echo gemaakt heeft, geen brokjes kunnen binnen houden overgeven pijnlijke buik, dan lijkt het mij toch dat je actie moet ondernemen.
Hopelijk is het niks ernstigs.

Voor rood/ontstoken tandvlees moet je dacht ik een antibiotica kuur geven.

Ja ze eet wel natvoer en lamshart en dat houd ze wel binnen. Alleen de brokjes dus niet. En waar ze precies pijnlijke buik op baseert weer ik niet..meer op dat ie hard en gezwollen is denk.. want naar mijn idee gaf ze geen kik, Maja met voelen voelt ze miss wel iets. Ze zei wel met 2 a 3 dagen moet ze echt actiever zijn...zo niet dan terug komen..en uiteraard eerder als het verslechterd.

Oké als ik terug moet komen zal ik sowieso even vragen over het tandvlees..dat was even niet mn eerste zorg. En anders bel ik nog even voor info daarover.

Hopelijk knapt ze snel weer op. Net wat brokjes gegeten(5gr ofzo) en geplast.. zag er normaal uit. Snachts en als ik niet thuis ben maar even apart van de andere katten, zodat ik de kattenbak goed kan controleren.
Geplaatste afbeelding

Ida
Ida
  • 460 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 16 december 2019 - 10:20

Bij onze hond moesten we voor rood ontstoken tandvlees, tandsteen, stinkende adem een antibioticakuur geven wat meteen hielp.
Maar het zou in ons geval volgens onze dierenarts steeds terugkomen en we zouden regelmatig een antibioticakuur moeten geven.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#5 Geplaatst 16 december 2019 - 11:04

Bekijk berichtIda, op 16 december 2019 - 10:20, zei:

Bij onze hond moesten we voor rood ontstoken tandvlees, tandsteen, stinkende adem een antibioticakuur geven wat meteen hielp.
Maar het zou in ons geval volgens onze dierenarts steeds terugkomen en we zouden regelmatig een antibioticakuur moeten geven.

Onze Nio had constant ontstoken tandvlees.  Ondertussen heeft hij geen enkele tand meer in zijn mond staan.   We hebben bewust alle tanden laten trekken.
Resultaat is dat ik een hele gelukkige kat heb rondlopen, die alles, maar dan ook alles eet.

Hopelijk is jou lieverd wel snel weer beter, want het is zo zielig als ze ziek zijn eh?

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 16 december 2019 - 18:28

Bekijk berichtIda, op 16 december 2019 - 10:20, zei:

Oké dus bij ontstoken tandvlees moet ze eigenlijk antiobiotca krijgen?? Ik denk namelijk dat dat wel de oorzaak is van geen brokjes eten. Hoewel ze lamshart wel eet, waar ze ook voor moet kauwen Maja zal iets zachter zijn. Ik las ook iets over mondwater voor honden en katten wat tandplak e.d. voorkomt. Iemand ervaring mee?
Ik ga toch maar is navragen over dat ontstoken tandvlees wat ik daar mee moet nu.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 16 december 2019 - 20:51

Bekijk berichtInavanthielen, op 16 december 2019 - 11:04, zei:

Onze Nio had constant ontstoken tandvlees.  Ondertussen heeft hij geen enkele tand meer in zijn mond staan.   We hebben bewust alle tanden laten trekken.
Resultaat is dat ik een hele gelukkige kat heb rondlopen, die alles, maar dan ook alles eet.

Hopelijk is jou lieverd wel snel weer beter, want het is zo zielig als ze ziek zijn eh?

Hmm ik hoop dat het niet hoeft bij mn kat..zal ook een duur grapje zijn gok ik. Maja wat moet dat moet.

Ja vind het heel sneu. Kan er ook niet echt de vinger op leggen wat er is..eet wel natvoer en vlees enzo..brokjes echt niet. Zelfs gewerkt in water en tonijnolie..maar nog steeds niet. Ging vanavond wel heel kort achter een hengel aan..maar niet zoals ik van haar gewend ben..Maja mn andere katten doen ook vrij weinig. Maar dat ben ik van ze gewoon in de winter. Dus ik vooral een gevoel dat het niet oké is. En natuurlijk de dierenarts die over haar buik begon. Vandaag zelf gevoeld..voelde minder hard dan van de week en ze lijkt ook geen pijn aan te geven als ik er hard op druk..Maja ik ben geen dierenarts. Blijf me toch zorgen maken. Dus denk van de week toch weer terug..al is het maar ter controle en meteen dat tandvlees probleem bespreken. Had er over gebeld, maar was voor nu weinig aan te doen..ja 1 of andere dental pasta miss..Maja is de oorzaak tanden of valt brokjes te zwaar op de maag(ook negatieve ervaring met het erna uitspugen)
Geplaatste afbeelding

Ida
Ida
  • 460 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 17 december 2019 - 08:53

Bekijk berichtchanatas, op 16 december 2019 - 18:28, zei:

Oké dus bij ontstoken tandvlees moet ze eigenlijk antiobiotca krijgen?? Ik denk namelijk dat dat wel de oorzaak is van geen brokjes eten. Hoewel ze lamshart wel eet, waar ze ook voor moet kauwen Maja zal iets zachter zijn. Ik las ook iets over mondwater voor honden en katten wat tandplak e.d. voorkomt. Iemand ervaring mee?
Ik ga toch maar is navragen over dat ontstoken tandvlees wat ik daar mee moet nu.
Ik heb alles geprobeerd. Het mondwater hielp in mijn ogen niet. Ik heb hier nog staan. Als je wil mag je het hebben om te proberen. Orozyme bucco fresh vond ik veel effectiever. Maar het is natuurlijk geen wondermiddel en was uiteindelijk voor ons toch ook onvoldoende. Zelfs zijn tanden laten kuisen gaf niet het gewenste resultaat. En in ons geval zag onze dierenarts het niet zitten om zijn verder nog goede tanden te trekken omdat ze daar heel veel mankracht voor ging moeten hebben. Bij een kat zal dat wel makkelijker gaan. Maar de antibiotica gaf wel direct resultaat. Hij had een enorm stinkende adem en dat was op slag verdwenen.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#9 Geplaatst 17 december 2019 - 09:55

Bekijk berichtchanatas, op 16 december 2019 - 20:51, zei:

Hmm ik hoop dat het niet hoeft bij mn kat..zal ook een duur grapje zijn gok ik. Maja wat moet dat moet.
Onze Nio heeft zijn eerste tandextractie gehad toen hij 3 jaar oud was.   Toen hebben ze zijn voorste tandjes en hoektandjes 'voor't zicht' laten staan.
Maar verleden jaar was het tandvlees rond deze tandjes ook erg ontstoken.    Dus 2e operatie ingeregeld.   Hierbij zijn alle tandjes getrokken.
Op zich een raar zicht, alleen als hij moet geeuwen, want zo zie je er niets aan.   Ook zijn tong is niet buiten gaan hangen.
Hij is nu 6 jaar en ik heb hem zelden zo gelukkig gezien.  Hij was ervoor al zo ne contente Poeh, maar nu is hij echt zalig!
Mijne jongen heeft geen pijn meer.  
Veel mensen vragen of hij nog wel fatsoenlijk kan eten.....kom ne keer kijken hoe hij eet....man man man...een echt varkentje.
Niets is hem teveel...hij eet brokken alsof hij een voltallig gebit heeft en ook snoepjes (felix zijn zen favoriete) vormen geen enkel probleem.

Zo een operatie is wel vrij duur.   Bij de extractie moeten ze ook constant foto's maken van het tandvlees, om te zien of er geen stukjes tand / wortel achterblijven.
In totaal heeft die operatie bij onze Nio rond de 500€ gekost.    Maar ik had geen keuze...hij heeft (had) de ziekte van FORL.
Daarbij gaat het tandvlees chronisch ontsteken.  Dus tanden trekken was voor hem gewoon de beste optie.

Hoe gaat het ondertussen met jou lieverd??  Al wat beterschap in't zicht?

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 17 december 2019 - 18:16

Bekijk berichtInavanthielen, op 17 december 2019 - 09:55, zei:

Onze Nio heeft zijn eerste tandextractie gehad toen hij 3 jaar oud was.   Toen hebben ze zijn voorste tandjes en hoektandjes 'voor't zicht' laten staan.
Maar verleden jaar was het tandvlees rond deze tandjes ook erg ontstoken.    Dus 2e operatie ingeregeld.   Hierbij zijn alle tandjes getrokken.
Op zich een raar zicht, alleen als hij moet geeuwen, want zo zie je er niets aan.   Ook zijn tong is niet buiten gaan hangen.
Hij is nu 6 jaar en ik heb hem zelden zo gelukkig gezien.  Hij was ervoor al zo ne contente Poeh, maar nu is hij echt zalig!
Mijne jongen heeft geen pijn meer.  
Veel mensen vragen of hij nog wel fatsoenlijk kan eten.....kom ne keer kijken hoe hij eet....man man man...een echt varkentje.
Niets is hem teveel...hij eet brokken alsof hij een voltallig gebit heeft en ook snoepjes (felix zijn zen favoriete) vormen geen enkel probleem.

Zo een operatie is wel vrij duur.   Bij de extractie moeten ze ook constant foto's maken van het tandvlees, om te zien of er geen stukjes tand / wortel achterblijven.
In totaal heeft die operatie bij onze Nio rond de 500€ gekost.    Maar ik had geen keuze...hij heeft (had) de ziekte van FORL.
Daarbij gaat het tandvlees chronisch ontsteken.  Dus tanden trekken was voor hem gewoon de beste optie.

Hoe gaat het ondertussen met jou lieverd??  Al wat beterschap in't zicht?

Ja dan snap ik dat je geen keuze had. Wel duur, Maja het is niet anders he en als je daarvoor nu een gelukkige kat terug hebt dan is dat het waard toch.

Ja ik weet het nog niet zo goed met Skye. De brokjes liet ze staan, maar vandaag weer andere gehaald (hopelijk gaat haar allergie niet opspelen, maar dat zien we dan wel weer) En daarvan heeft ze wel wat gegeten. Ook de kattensnoepjes ging er prima in. Dus dat is positief. Ze spuugt niet meer, dus das ook fijn. Net even met propjes papier en een hengel gespeeld. En met de andere kat. Tis wel kort, maar goed. Ze lijkt iets actiever...maar ligt of slaapt ook nog veel. Al weet ik niet wat ze overdag doet (zit dan apart in de slaapkamer als ik ben werken). Misschien is het ook wel het weer waardoor ze zo rustig is, mn andere katten doen ook vrij weinig. En vorige week werd er voor het huis vuurwerk afgestoken waar ze onwijs van schrok. Dus ze reageert nu wel op elk geluidje buitenshuis. Wellicht wat stress ook? Ik ben nog niet geheel gerustgesteld, maar zie voor nu ook nog even geen reden om de dierenarts te bellen even afwachten als haar medicatie gestopt is of ze dan alles nog binnen houdt.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 18 december 2019 - 20:55

Heb dentisept tandpasta besteld. Schijnt ook te helpen tegen ontstoken tandvlees. Ik hoop het. Maar het gaat beter met Skye. Ze eet nu meer brokjes. Ook is ze gisteravond wel actief geweest en rent achter de andere kat aan en plaagt ze de andere kat weer. Buiten komt ze niet echt.. vanmorgen even met mij..maar ze lijkt het spannend te vinden...wellicht toch de stress van het vuurwerk toen.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 23 december 2019 - 20:56

Skye lijkt weer de oude. Ik maakte me toch nog wat zorgen omdat ze echt niet zo actief is...de speeltjes die ik probeerde was maar heel even interessant.  Maar vandaag pakte ik een ander veertje en ja hoor meteen er achteraan rennen en springen. Blijkbaar waren de andere speeltjes niet uitdagend genoeg haha. Brokjes eet ze ook wat meer nu..maja ze was niet echt actief dus zoveel had ze ook niet nodig natuurlijk. Heb dentisept voor haar rode tandvlees. Elke dag een beetje en lijkt al iets minder rood. Al met al gaat het goed nu!!
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 31 december 2019 - 17:01

Toch met Skye weer naar de DA geweest. Vond zn tandvlees nog steeds rood en brokjes eet ze dus echt niet. Ze is weer volledig onderzoek. Dierenarts nam de tijd en stelde veel vragen. Ze was wel wat afgevallen. Op haar hart weer een ruis te horen. Hoefde nix ernstigs te zijn..Maar wel iets om in de gaten te houden..Dus evt een x een echo. Verder voelde haar buik en alles oké. Tandvlees was wel wat rood,maar ze vond het nog niet heel ernstig en dacht niet dat geen brokjes eten daar mee te maken had. Zat wel een klein wondje op het tandvlees vooraan. Raadde aan om tanden te poesten of een x goed te laten reinigen bij de DA. Bij het voelen van de keel voelde de klieren niet verdikt, maar ze moest wel meteen hoesten enzo..waar een kan normaal gaat slikken. Dus ze vermoed toch wat irritatie aan de keel. Voor nu pijnstillers en ontstekingsremmers gekregen. Over 1.5 week terug komen om te kijken hoe het gaat. Tenzij het eerder slecht3r gaat. Goed drinken en plassen in de gaten houden. Extra natvoer geven als ze brokjes niet eet. Ze moet om deze reden niet meer afvallen (ja ze moet wel afvallen want ze is te dik, maar niet door amp3r eten). Mocht het niet verbeteren dan evt nog via slang in de keel kijken enzo.

Ze is wel rustig, maar speelt met momenten wel gewoon. Vandaag is ze vooral gestresst door het vuurwerk en verstopt ze zich.
Geplaatste afbeelding