Spring naar inhoud

- - - - -

Gezwel in middenoor kat

oorontsteking oor terminaal metacam pijn lapjeskat middenoor gezwel tumor meloxicam

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Floor_Dhondt
Floor_Dhondt
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 21 december 2019 - 14:52

Hallo iedereen,

In de hoop wat "lotgenoten" te vinden hier even dit berichtje.

Onze poes Liesje van bijna 14 jaar oud sukkelde de afgelopen jaren met aanhoudende oorontstekingen. Talloze keren werd oorzalf en antibiotica opgestart (eerst Canaural en daarna Aurimic). Aangezien er weinig tot geen verbetering merkbaar was werd Liesje afgelopen november onder narcose gebracht om haar oortje eens van dicht te bekijken. Daar werd een vertakt gezwel aangetroffen dat het trommelvlies al geperforeerd had, een stukje werd door de dierenarts weggenomen, maar volledig wegnemen was via die weg onmogelijk.

Ons werd door de dierenarts verteld dat een operatie via de kaak in zekere zin mogelijk was, maar de kans op aangezichtsverlamming is enorm groot (50 procent) en de operatie heel zwaar. Aangezien haar leeftijd en verleden (ze kreeg op jonge leeftijd reeds een nieuwe heup in het universitair dierenziekenhuis van Antwerpen) wil ik haar dat leed absoluut besparen.

Momenteel is ze rustig thuis, weliswaar met een etterend (stinkend!) en bloedend rechteroor dat we zo veel mogelijk schoon proberen te houden. Om de andere week wordt het oor behandeld met Aurimic en ze krijgt dagelijks metacam. Ze eet en drinkt goed, en slaapt veel en rustig. Al heb ik wel de indruk dat ze bij aanrakingen aan het oor pijn heeft (wat ook niet onlogisch is) en ook haar kopje schudt ze vaak. Verder gedraagt ze zich als een doorsnee kat.

Nu is mijn vraag of er nog iets is waardoor ik haar comfort kan verhogen, en hoe/wanneer jullie uiteindelijk beslisten om een poes van zijn/haar lijden te verlossen. Afscheid nemen van onze Lies is iets waar ik énorm tegenop zie, ik ben met die poes opgegroeid. Maar ik wil haar natuurlijk geen pijn laten lijden omdat ik geen afscheid van haar kan nemen..

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties/ervaringen en tips.

Bewerkt door Floor_Dhondt, 21 december 2019 - 14:53.

Ida
Ida
  • 447 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 22 december 2019 - 07:37

Je gevoel daarin volgen. Als het tijd is om haar te laten gaan, ga je het wel voelen. Iemand anders kan dat niet voor u beslissen. Jij leeft ermee samen, jij kent ze door en door. Je gaat het echt wel merken. Je moet er zelf ook klaar voor zijn en je gaat er samen met haar naar toe groeien. Moet je geen zorgen over maken.

Ik zou niet direct weten waarmee je haar comfort nog kan verhogen.

Elma
Elma
  • 3 katten

#3 Geplaatst 22 december 2019 - 21:06

Je moet ervoor zorgen dat ze niet lijdt. Jij moet beslissen, maar dat is soms moeilijk. Zijn er nog huisgenoten die niet zo erg gebonden zijn aan haar en die de zaak nuchter kunnen bekijken, of je niet te lang wacht met te beslissen? Ik heb het ook voor gehad met Juno. Mijn man was heel erg verbonden met hem en kon maar niet beslissen voor euthanasie, ondanks dat hij wist dat Juno terminale longkanker had. Toen hij op een dag begon te reutelen, wist hij het ook dat het tijd was. Ik was al een paar dagen ervoor overtuigd dat we de beslissing moesten nemen om de dierenarts te laten komen. Moest het je interesseren dan kan je mijn topic van toen, hier lezen: http://www.kattensit...ze-dansperiode/ De strijd binnenin om die beslissing te nemen. Ik adviseer je om de dierenarts thuis te laten komen, dan is Liesje veel rustiger in haar eigen omgeving en slaapt ze ook sneller in.
Als je niet goed weet hoe het gebeurt: eerst moet de DA haar een slaapmiddel geven via een spuit in haar pootje. Als ze slaapt krijgt ze een laatste spuit in het hart en dan stopt die bijna direct.
Geniet nog zoveel mogelijk van haar aanwezigheid maar wacht niet te lang. Mijn man zei nadien dat hi toch beter wat vroeger had gereageerd en dat deed hem toch pijn.
Ik wens je veel moed, ik weet wat het is (ik heb er al 3 moeten laten inslapen). :hug: :hug: :hug:

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 23 december 2019 - 08:01

Helaas weet je dat nooit echt op voorhand.
Je dierenarts is de enige die je hierin een echte leidraad kan geven.

Als baasje wacht je ALTIJD te lang, dat is normaal.
De kat kan het niet vertellen en je wil ze uiteraard zo lang mogelijk bij je houden.
Bij mijn hondje was ik 'op tijd'.  Maar mijn 2 katten heb ik eigenlijk te lang laten 'afzien'.
Omdat ik geen afscheid wou nemen.  

Heb ik daar spijt van? Ja en nee.  

Ik denk dat ze meer 'last' heeft dan pijn eigenlijk.  
Maar is 'last' dan beter.... moeilijke zaak.

Sowieso veel sterkte en een dikke knuffel voor Liesje

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Floor_Dhondt
Floor_Dhondt
  • 3 berichten

#5 Geplaatst 23 december 2019 - 10:02

Dankjewel voor jullie lieve en begripvolle reacties, dat doet me écht veel deugd. Sommige mensen lijken niet te snappen wat voor band je met een kat kan opbouwen..

Voorlopig slaapt Liesje het grootste deel van de dag, het liefst tegen de verwarming, en lijkt ze met de hoogste dosis metacam enigszins wel comfortabel. Dat is natuurlijk geen ideale situatie, maar als het haar (en mij!) nog een paar kalme en aangename weken kan bezorgen, dan neem ik het maar voor lief. Ik let heel goed op of de pijnsignalen niet erger worden, want dan is het voor mij ook genoeg geweest..

Elma: ik las het verhaal van Juno toevallig gisteren al helemaal! Ik kan me zo inbeelden hoe zwaar het voor jullie was om Juno te laten gaan... is de andere kat (Misty geloof ik?) dan terug op haar pootjes terecht gekomen na het incident met de schildklier?

Fijne feestdagen en nogmaals dankjewel voor de reacties, doet me deugd!

x

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 23 december 2019 - 19:41

Misty (mama van Juno) heeft het nog 2 jaar volgehouden, met pillen tegen die schildklier. Ik heb er in 2016 ook een topic van gemaakt:
http://www.kattensit...erop-achteruit/
En Kitty, onze eerste kattin kreeg een dikke grasspriet in haar neus (hoe dat weten we nog altijd niet). Die grasspriet ging door naar haar longen en daardoor kreeg ze longoedeem. Die hebben we moeten afgeven op 13 jaar. Dat zijn er dus 3 in totaal.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#7 Geplaatst 26 december 2019 - 21:23

Is er nog nieuws?
Groetjes van Elma

Floor_Dhondt
Floor_Dhondt
  • 3 berichten

#8 Geplaatst 27 december 2019 - 23:14

Dag Elma,

Dankjewel om naar ons te vragen. Terwijl ik dit schrijf ligt Liesje aan mijn voeteinde rustig te slapen.

De dagen verlopen de laatste week ongeveer hetzelfde: Liesje gaat 's morgens rond 8u een uurtje buiten, en slaapt de rest van de dag op mijn bed boven, terwijl ik naast haar studeer. (Ik studeer aan de universiteit en heb in januari examens, de timing is dus verre van ideaal - maar dat zal je nooit anders weten natuurlijk). Sinds gisteren heb ik wel de indruk dat Lies ook bij aanrakingen aan haar buik pijn heeft.. ik vrees dus dat het gezwel in haar oortje uitgezaaid is. Maar ik wil haar een zoveelste bezoek aan de dierenarts besparen, het bezorgt haar énorm veel stress en dat helpt niemand nu meer vooruit.

Ze eet en drinkt wel nog zelf, maar wordt kieskeuriger (zalm, kip, hesp..) en ik ga er maar in mee. Ik denk er dagelijks aan om de dierenarts te laten komen, maar als ik ze zo vredig zie slapen kan ik het echt niet over mijn hart krijgen. Ze krijgt nog steeds de hoogste dosis Metacam en ik leg vaak een warm kersenpitkussentje bij haar. Maar oudejaarsavond en het vuurwerk komen er weer aan, en dat wil ik haar eigenlijk ook besparen. Ik zou het ook vreselijk vinden moest ze ergens buiten wegkruipen om in haar eentje te sterven..

En zo gaat het getwijfel maar door, en neem ik langzaam afscheid van trouwste kattenvriendin. Ik ben trouwens heel dankbaar dat het op deze manier kan, haar langzaam laten gaan. Vrienden van ons vonden deze ochtend hun tienjarige siamees dood terug in het bos, aangevallen door een vos. Ik mag er niet aan denken..

En zo heb ik weer mijn hart gelucht! Het is toch iets speciaals he, die grenzeloze kattenliefde :catwalk

Ida
Ida
  • 447 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 28 december 2019 - 06:18

:hug:

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 28 december 2019 - 19:32

Wacht niet te lang hé. Je ziet het wel als het tijd is. Veel sterkte en hou ons op de hoogte. :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Groetjes van Elma

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: oorontsteking, oor, terminaal, metacam, pijn, lapjeskat, middenoor, gezwel, tumor, meloxicam