Spring naar inhoud

- - - - -

Moon'tje is ziek (opgenomen)

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.046 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 23 december 2019 - 15:32

Gisteren gaf ons Moon'tje over en we herkenden er (vermoedelijk) stukjes muis/rat in.
Ze heeft tot de middag nog normaal gegeten en is gisteren ook niet buiten geweest. Ze gedroeg haar verder niet vreemd.

Het moet dus van eergisteren zijn dat ze een muis/rat opgegeten heeft. Het viel ons ook op dat ze 's avonds niet onmiddellijk binnen kwam en achteraan in de tuin op het hek bleef zitten ; haar prooi liep daar waarschijnlijk rond op dat moment :(

We begonnen ons vooral gisterenavond zorgen te maken omdat ze sinds de middag niet meer gegeten had.
Gisteren gaf ze geel over met soms nog wat voedselresten, vandaag is het wit met schuim op.
De dierenarts is langs geweest ; ze heeft geen koorts, eerder wat ondertemperatuur (37.6°), darmen zijn wat overhoop. Ze heeft één spuitje gekregen voor maag en darmen en ééntje tegen ontsteking.
Vanaf vanavond 3X/dag domperidon.
Niet eten tot morgenmiddag.

Na het bezoek van de dierenarts heeft ze meermaals na mekaar overgegeven. Ik raakte wat in paniek.
Nu is het toch precies wat kalmer.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 24 december 2019 - 00:11.

chanatas
chanatas
  • 5.493 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 23 december 2019 - 21:17

Heel veel sterkte voor moontje en jou. Toch altijd zo zielig als ze ziek zijn. Hier spuugde Skye vorige week ook elke dag..wel maar 1x per dag. Na medicatie was dit wel over. Bleef nog wel wat sloom en at minder..lijkt nu wel weer de oude..Al is ze niet heel actief en komt ze eigenlijk niet meer buiten. Maja zal wel aan het weer en evt het vuurwerk liggen.
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#3 Geplaatst 23 december 2019 - 21:20

Muis was misschien vergiftigd? Ik hoop dat Moon snel terug beter is. Butler heeft hier ook al muizen overgegeven en dan at hij nadien ook niet en kroop hij ergens weg.
Wij zitten hier ook met 3 "probleemkatten". Schimmelinfectie. :censored:

Bewerkt door Elma, 23 december 2019 - 21:21.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.046 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 23 december 2019 - 22:39

Bekijk berichtElma, op 23 december 2019 - 21:20, zei:

Muis was misschien vergiftigd? Ik hoop dat Moon snel terug beter is. Butler heeft hier ook al muizen overgegeven en dan at hij nadien ook niet en kroop hij ergens weg.
Wij zitten hier ook met 3 "probleemkatten". Schimmelinfectie. :censored:
Volgens de dierenarts moet de muis inderdaad vergiftigd zijn. Anders kunnen ze wel eens overgeven ervan maar niet echt ziek lopen.
Ik begrijp niet waarom katten de ene keer een muis vangen en ze aan de deur komen leggen en de andere keer de muis opeten.

Net na het bezoek van de dierenarts gaf ze verschillende keren na elkaar over en nadien was het wat rustiger.
Even rustiger...tussen 15u en 18u heeft ze ongeveer 10 keer overgegeven.
En we moesten ervoor zorgen dat er geen eten beschikbaar was voor haar want na de spuitjes kon haar maag snel beter worden, dan zou ze deze avond waarschijnlijk ook honger krijgen en achter eten vragen. Maar voor morgenmiddag mocht ze nog niet eten want haar maagje moest recupereren.
Ze zou ook dorst krijgen van de spuitjes en verschillende keren gaan plassen.
Maar niets hiervan gebeurde ; geen dorst, niet vragen naar eten enkel overgeven. Dus om 18u00 hebben we naar de dierenarts gebeld en hij raadde ons aan om haar wat water proberen te doen drinken via een spuitje en als dat zou lukken haar ook nog wat domperidon (motilium) te geven. Als het tegen morgenvroeg niet beter zou zijn zou ze binnen moeten aan het infuus.
Het weinige water dat ze binnen kreeg liet ze er langs de andere kant van haar muiltje terug uitlopen. En nadien gaf ze weer over.
Na haar wat te laten bekomen (Moon is zo'n bang katje, haar vastnemen op zich is voor haar al een bedreiging) hebben we haar domperidon proberen te geven en hiervan heeft ze toch een deel binnen gehouden.
Nadien heeft ze het 2 uur volgehouden zonder over te geven.
Ze zag er even ook wat rustiger uit, leek in slaap gevallen te zijn op de chauffage. Overdag heeft ze niets geslapen, steeds op plaatsen gezeten waar ze anders zelden zit, ogen open en klaar wakker.
Er viel wat spanning van ons af dus toen ze leek te slapen.
Tot ze dan opnieuw overgaf...terug naar de dierenarts gebeld en hij zei zelf onmiddellijk dat het dan beter was dat hij ze deze avond nog zou komen halen.
Ik denk dan dit het beste is. De spuitjes waren niet voldoende en nu zal ze via het infuus vocht binnen krijgen maar ook nog andere stoffen noemde hij op die ze zal krijgen.
Dat kunnen wij thuis niet toedienen.
Ik hoop dat ze ook iets kalmerend krijgt want ons Moon'tje is zo al bang van mensen. Waarschijnlijk wel, anders kunnen ze geen infuus steken.
De dierenarts zei toch dat we moeten rekenen dat ze er een drietal dagen zal moeten blijven.

Bekijk berichtchanatas, op 23 december 2019 - 21:17, zei:

Heel veel sterkte voor moontje en jou. Toch altijd zo zielig als ze ziek zijn. Hier spuugde Skye vorige week ook elke dag..wel maar 1x per dag. Na medicatie was dit wel over. Bleef nog wel wat sloom en at minder..lijkt nu wel weer de oude..Al is ze niet heel actief en komt ze eigenlijk niet meer buiten. Maja zal wel aan het weer en evt het vuurwerk liggen.
Bedankt.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 23 december 2019 - 22:39.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#5 Geplaatst 24 december 2019 - 06:40

Hopelijk komt Moon er snel door met het infuus en is er geen blijvende schade door het vergif.  :geluk:

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#6 Geplaatst 24 december 2019 - 10:40

ik hoop ook dat moontje snel terug de oude is, veel sterkte toegewenst!
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.046 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 24 december 2019 - 12:56

Bedankt !

We zijn deze middag eens bij Moon'tje geweest.
Ze wil niets eten en de dierenarts vroeg ons wat ze normaal eet en om het met haar normaal voer eens te proberen.
Moon'tje is altijd een moeilijke eter geweest en we hebben al veel soorten geprobeerd bij haar. Sinds een paar maanden hadden we toch iets gevonden dat ze heel graag lust (Purizon met vis) en wat ze ook dagelijks krijgt is zo'n vloeibaar snackje van Mi Amor ; daar vliegt ze bijna letterlijk op.
We mochten het zelf geven van de dierenarts maar ze heeft er niet van gegeten. Enkel een héél klein beetje dat mijn vriendin op haar lippen gewreven heeft opgelikt.  Misschien nadien...ik had het gevoel dat ze een beetje aan het koppen was en ze had ook nog niet zo lang voordien van de da nog een spuitje gehad.
Ze zag er wel al een heel stuk beter uit dan gisteren ; haar pupillen stonden niet zo groot meer, ze reageerde goed op ons, was alert,...
Ik ben blij dat ik ze gezien heb want ik stelde me het veel erger voor dan het was. Maar ze zat ruim, onder de lamp, propertjes, voelde zich (op het zicht toch) al beter dan gisteren.
Nu hopen dat ze begint te eten en dat er nadien geen blijvende letsels zijn van het vergif dat ze at.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 24 december 2019 - 12:58.

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 24 december 2019 - 19:27

Ik denk ook dat dat infuus het beste is. Dan kan de DA haar geven wat nodig is, via het infuus en hoeft ze in principe niets te eten. Ik heb hier ook een topic gemaakt toen ik Lexy per ongeluk een pipet in de mond gegeven had: http://www.kattensit...jd-goed-nazien/
Hij heeft toen ook aan het infuus gelegen, maar wilde niet plassen. Uiteindelijk hebben we de blaas moeten sonderen. Ik hoop dat Moontje wel plast, want de nieren zijn delicaat bij katten.
Ik hoop dat Moontje er rap vanaf is. Tja, vergif strooien voor ongedierte en dan krijgen de wel gewenste dieren het ook binnen. Ik heb hier in de lente een heel nestje pimpelmeesjes dood gezien in hun nestkastje. Kwam van het spuiten tegen buxusmot of van de pipet die de katten krijgen (Frontline ed). De mezen zouden afgevallen haren als nestmateriaal gebruikt hebben.

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 23 december 2019 - 22:39, zei:

Volgens de dierenarts moet de muis inderdaad vergiftigd zijn. Anders kunnen ze wel eens overgeven ervan maar niet echt ziek lopen.
Ik begrijp niet waarom katten de ene keer een muis vangen en ze aan de deur komen leggen en de andere keer de muis opeten.

Als de muis aan de deur gelegd wordt wil je kat jou eten geven (cadeautje), als ze de muis zelf opeet, heeft ze honger.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.046 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 25 december 2019 - 02:17

Bekijk berichtElma, op 24 december 2019 - 19:27, zei:

Ik denk ook dat dat infuus het beste is. Dan kan de DA haar geven wat nodig is, via het infuus en hoeft ze in principe niets te eten. Ik heb hier ook een topic gemaakt toen ik Lexy per ongeluk een pipet in de mond gegeven had: http://www.kattensit...jd-goed-nazien/
Hij heeft toen ook aan het infuus gelegen, maar wilde niet plassen. Uiteindelijk hebben we de blaas moeten sonderen. Ik hoop dat Moontje wel plast, want de nieren zijn delicaat bij katten.
Ik hoop dat Moontje er rap vanaf is. Tja, vergif strooien voor ongedierte en dan krijgen de wel gewenste dieren het ook binnen. Ik heb hier in de lente een heel nestje pimpelmeesjes dood gezien in hun nestkastje. Kwam van het spuiten tegen buxusmot of van de pipet die de katten krijgen (Frontline ed). De mezen zouden afgevallen haren als nestmateriaal gebruikt hebben.

Wij vernamen van onze dierenarts dat er vroeger een rattenvanger aangesteld was door de stad.
Die plaatste vallen voor ratten zodat er geen vergif gestrooid moest worden.
Maar -omdat er bespaard moest worden- hebben ze die functie al een aantal jaar afgeschaft.
En ja, dan heb je dat als resultaat natuurlijk.
Iedereen betaalt hier wel 20 euro meer gemeentebelasting meer dan vorig jaar en 40 euro meer dan een -pakweg- 5 jaar geleden. 'n Mens vraagt zich dan af voor wat natuurlijk want het is niet enkel de rattenjager die afgeschaft is.

Hebben ze Lexy dan naar huis laten komen zonder dat hij geplast had?
Ik zei het daarstraks nog tegen mijn vriendin dat we dat toch moeten vragen als we morgen bellen en/of voor ze naar huis komt.
Ze stelde me gerust dat ze sowieso niet gaan wachten tot het blaasje vol zit om te sonderen indien nodig.

Dat wist ik niet van de mezen dat die vergiftigd konden worden door de Frontline e.d. die in de haren zitten van de kat dat ze soms gebruiken om hun nestje te bouwen.
Hier krijgen ze nu Broadline i.p.v. Frontline, maar ik veronderstel dat dit voor de meesjes niet veel verschil maakt en ook giftig kan zijn.

Bekijk berichtElma, op 24 december 2019 - 19:27, zei:

Als de muis aan de deur gelegd wordt wil je kat jou eten geven (cadeautje), als ze de muis zelf opeet, heeft ze honger.
Ons Moon'tje krijgt altijd voldoende eten hoor thuis ;) Nu dat kan wel, als ze er één vangen op het moment dat ze honger krijgen ze toch die muis gaan opeten i.p.v. die voor de deur te leggen en dan thuis te komen eten.
Ik weet niet in hoeverre ze een link zou kunnen leggen tussen de muis die ze op at en het ziek zijn achteraf...ik hoop dat ze daar toch iets van beseft en dat niet meer gaat doen achteraf.
Niet elke muis zal vergiftigd zijn maar dat zijn natuurlijk de gemakkelijkste prooien voor hen om te vangen.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.046 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 25 december 2019 - 02:31

We hebben in de vroege avond eens gebeld en Moon'tje had toch haar Mi-amor opgegeten :)
Ze had ook niet overgegeven achteraf.
Ze moet natuurlijk ook ander voedsel beginnen te eten om alles terug goed op gang te krijgen.
De dierenarts had er wel een goed oog in.
Deze middag zei ze nog dat Moon'tje toch een drietal dagen zou moeten blijven. Deze avond zei ze (als ze beter begint te eten uiteraard) dat ze morgen nog een dag zou moeten blijven en als het overgeven weg blijft, ze donderdag waarschijnlijk naar huis zou mogen :)
Ik hoop vooral dat ze volledig hersteld is tegen dat ze thuis komt. Natuurlijk missen we haar en kijken we er naar uit dat ze naar huis mag, maar de angst dat ze hervalt zal wel nog een tijdje blijven spelen.
We hebben ook nog niet gevraagd of er een bloedonderzoek plaats vindt voor ze naar huis komt.
Enerzijds lijkt me dat wel wenselijk, anderzijds gaan ze bij Moon'tje geen bloed kunnen prikken zonder haar onder verdoving te brengen. En die verdoving boven op de intoxicatie die ze opliep is er misschien ook te veel aan op dit moment.

We zijn dus voorzichtig optimistisch ; hoe ze er vandaag uitzag was al een heel stuk beter dan gisteren.
Hoe we ze gisteren zagen schatten we de kans dat ze zou terug komen redelijk klein in.
Maar ik denk dat we wel realistisch moeten blijven en heel attent gaan moeten blijven de eerste weken hoe ze zich gedraagt omdat de kans dat ze er iets aan over houdt zeker aanwezig is.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 25 december 2019 - 02:33.

Ida
Ida
  • 447 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 25 december 2019 - 05:16

Oei, dat is verschieten. Heel veel sterkte. Hopelijk is ze snel weer de oude! Het ziet er naar uit dat het wel de goede kant op gaat.

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 25 december 2019 - 16:34

Bij Lexy zat het zo dat hij alleen in de tuin wil plassen. Daarom dat zijn blaas zo vol was. Dat kan de DA voelen door te palperen (met de handen op de buik duwen). Toen hij eens thuis was ging hij wel, maar moeilijk. Vergif slaat ook fel op de blaas en nieren.
PS. Ik zit momenteel weer met een zoveelste blaasprikkeling (geen blaasontsteking, maar een blaas die pikt als ze vol geraakt). Heel vervelend boven op mijn prikkelbare darm.

Groetjes van Elma

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.046 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 25 december 2019 - 20:55

Morgenvoormiddag mag Moon'tje naar huis komen.
Het minder goed nieuws is dat ze nog zo goed als niets gegeten heeft, behalve wat saus die ze krijgt bij haar Mi-amors.
De dierenarts denkt en hoopt dat het komt doordat ze bang is. We weten dat Moon een bang katje is maar als je het hoort van mensen die regelmatig met andere katten in contact komen en ze -bij opname- langere tijd zien, dan besef je nog meer dat het banger is dan gemiddeld bang.
Als ze thuis ook niet eet dan zal ze terug moeten om te dwangvoeren.
Dus het blijft nog bang afwachten maar de da zegt dat het de eerste kat niet is die in gevangenschap niet tot weinig eet en éénmaal thuis terug de draad opneemt.

Ze krijgt momenteel nog vocht, glucose en iets om de maag te beschermen.
Gaf niet meer over en plast blijkbaar goed (is op zich ook goed nieuws).

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 25 december 2019 - 20:56.

Ida
Ida
  • 447 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 26 december 2019 - 07:18

Ik duim met je mee dat ze terug zal eten !
Onze katten eten ook niet als ze stress hebben, ook geen snoepjes waar ze verzot op zijn.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.046 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 26 december 2019 - 09:00

Bekijk berichtIda, op 26 december 2019 - 07:18, zei:

Ik duim met je mee dat ze terug zal eten !
Onze katten eten ook niet als ze stress hebben, ook geen snoepjes waar ze verzot op zijn.
Bedankt Ida...nog een uurtje en we mogen vertrekken. Blij en tegelijkertijd ook een beetje zenuwachtig. Ik vraag me af hoe ze gaat reageren als ze thuis komt : gaat ze blij zijn? zal ze boos zijn en koppen? Enfin, zolang ze maar begint te eten dat is het belangrijkste ;)

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 26 december 2019 - 09:08.