Spring naar inhoud


- - - - -

Niesziekte


  • Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 11 januari 2020 - 07:37

Haai, hier ben ik weer!

Lily heeft een opstoot van niesziekte. We zijn bij de DA geweest, maar die zei dat zolang de snot helder is, ze niets kan doen en Lily het moet uitzieken. Pas als de snot groen of pusserig wordt, heeft antibiotica ofzo zin.

Nu wilde ik eens horen wat we nog kunnen doen. Ze krijgt een sterke Lysine toevoeging 2x per dag en verder dus niets. Veel rust, ik weiger te spelen nu met haar. En ze rust zelf ook veel, deze nacht is ze niet uit haar nest geweest (had haar mand naast me in bed gezet).

Maar ze heeft zooooveel last van het snot! Ik krijg het zelf benauwd als ik haar soms hoor. Ik had een neuspeertje gekocht, maar haar neusgaten zijn echt extreem klein en het neuspeertje is te groot. We hebben ook een warme stoombevochtiger gekocht. Deze maakt de lucht in het appartement vochtiger. Plus zetten we die soms op volle kracht in de gesloten badkamer dat er echt stoom hangt en waar ik dan samen met Lily ga zitten. Maar dat doet nix.

Eten en drinken gaat ook met veel moeite, maar ze eet toch iets dus is er nog geen dwangvoeren ofzo nodig. Maar wat kunnen we nog doen om het haar gemakkelijker te maken of haar te helpen? Volgens de DA duurt het 2 weken, als het niet verergert. Maar het is zo zielig om te zien en horen...
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 11 januari 2020 - 09:35

Met haar aids zou ik eigenlijk niet afwachten met antibiotica.
Want een gezonde kat is genezen op enkele dagen terwijl een aidskat daar 3 keer zoveel tijd voor nodig heeft.

En ja, retrovir geven he...

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 11 januari 2020 - 11:56

De DA is volledig op de hoogte van haar aids. Zij zegt dat antibiotica geven nu geen nut heeft. We kunnen niet zonder voorschrift dat gaan halen hè. Ik ga ook niets geven zonder akkoord van de DA. Ze heeft nu 2 supplementen van de DA die haar weerstand zouden moeten helpen.

Ze lijkt iets beter dan gisteren. Snottert en sputtert nog, maar ze loopt terug meer rond dan gisteren en heeft vandaag nog geen ik-lijk-te-stikken episode gehad. Ze komt ook terug kroelen wat ze gisteren niet deed.
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
    • Locatie: Hasselt
  • 3 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 11 januari 2020 - 21:12

Ik hoop dat ze snel genezen is.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 11 januari 2020 - 21:25

veel beterschap voor Lily
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 11 januari 2020 - 23:26

en die zuiger van medpets? Heb je dat nog niet geprobeerd? Dat werkte echt wel goed bij onzen diddl
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.903 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 11 januari 2020 - 23:45

Bekijk berichtBlackScorpion, op 11 januari 2020 - 07:37, zei:

Haai, hier ben ik weer!

Lily heeft een opstoot van niesziekte. We zijn bij de DA geweest, maar die zei dat zolang de snot helder is, ze niets kan doen en Lily het moet uitzieken. Pas als de snot groen of pusserig wordt, heeft antibiotica ofzo zin.

Nu wilde ik eens horen wat we nog kunnen doen. Ze krijgt een sterke Lysine toevoeging 2x per dag en verder dus niets. Veel rust, ik weiger te spelen nu met haar. En ze rust zelf ook veel, deze nacht is ze niet uit haar nest geweest (had haar mand naast me in bed gezet).

Maar ze heeft zooooveel last van het snot! Ik krijg het zelf benauwd als ik haar soms hoor. Ik had een neuspeertje gekocht, maar haar neusgaten zijn echt extreem klein en het neuspeertje is te groot. We hebben ook een warme stoombevochtiger gekocht. Deze maakt de lucht in het appartement vochtiger. Plus zetten we die soms op volle kracht in de gesloten badkamer dat er echt stoom hangt en waar ik dan samen met Lily ga zitten. Maar dat doet nix.

Eten en drinken gaat ook met veel moeite, maar ze eet toch iets dus is er nog geen dwangvoeren ofzo nodig. Maar wat kunnen we nog doen om het haar gemakkelijker te maken of haar te helpen? Volgens de DA duurt het 2 weken, als het niet verergert. Maar het is zo zielig om te zien en horen...
echinacea? Ik geef het ook aan een van mijn katten die regelmatig  last heeft van snotteren :( en ik heb de indruk dat het tóch  wel helpt.
je mag ook neusdruppels  voor baby's gebruiken,  of fysiologisch  water in pipetjes

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 12 januari 2020 - 07:13

@Lathyrus: nee, ik heb hem nog niet besteld. Hoe groot is dat wat in het neusje gaat? Want ze heeft echt mini mini neusgaatjes (écht mini). Laten ze dat goed toe? Want ze houdt er écht niet van als er iets aan haar kopje gedaan wordt...

@Lilymaya: ze krijgt momenteel een sterk geconcentreerde Lysine van de DA. Ik zal eens die Echinacea opzoeken. Ik heb gezocht naar de druppels van Otrivine baby, maar die zijn nergens nog verkrijgbaar? En bij de apotheek hadden ze niets voor babies, pas vanaf 2 jaar en dan zit er een 'medicijn' in en dat durf ik niet. We hebben wel fysiologisch water in pipetjes dat we voor haar oog gebruiken. Maar hoe doe je dat in zo een micro neusje? We hebben dat nog niet gedurft  :bleh:
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.903 berichten
OFFLINE

#9 Geplaatst 12 januari 2020 - 12:39

Ik begrijp  dat wel, ik durfde het ook eerst niet, maar als ze het toelaat
dat je haar vasthoudt gaat het wel hoor.
Er loopt wel wat naast maar kan absoluut  geen kwaad.
Achteraf zal ze toch wat beter kunnen ademen.
Is zo zielig he :(

Ik gebruik Echinacea compositum  voor dieren.
Ik doe de druppels in een spuitje en meng een beetje met Viyo want is slechte smaak denk ik... en spuit het dan opzij in bekje.

lilymaya
lilymaya
  • 7.903 berichten
OFFLINE

#10 Geplaatst 12 januari 2020 - 13:44

https://www.homoempa...fen.235833.html
deze gebruik ik.
Ik heb begrepen  dat ze alleen maar niest toch he?
Niet met zwaar ziek zijn en koorts, want dan helpt het wrsch niet genoeg.

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 12 januari 2020 - 14:39

Nee, voorlopig geen koorts enzo, enkel het heldere snot en niezen enzo. Soms lijkt het beter en dan ineens is het terug 5x zwaar niezen. Ze is ook terug actiever, is vandaag al 2 keer aan de raam gaan zitten. Vanacht was ze ook terug actiever. Geen slappe vod meer. Ik hoop dat het ergste al achter de rug is.
Geplaatste afbeelding

Ellen30
Ellen30
  • 129 berichten
  • 1 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 12 januari 2020 - 15:12

Waarom geen interferon?


"Interferon
Interferon is een eiwit die zich aan bindt de celwand en bescherming opbouwt tegen virussen. Zij beschermd de nog niet geinfecteerde cellen.
U kunt het dus voorleggen aan uw dierenarts, deze kan zich hierin gaan verdiepen. Het betreft hier de Omega Virbagen van de Virbac firma.
Dit is geen humaan middel ( bestaat ook voor mensen), maar het is een diergeneeskundig medicijn.
Dit kan preventief  dagelijks worden ingenomen in verdunde vorm ( gebruiksaanwijzing Virbac). Aangezien interferon enkel wordt opgenomen via de amandelen, behoort dit oraal te worden toegediend. Geeft u de druppels via de voeding, dan wordt dit afgebroken in de maag en wordt het product teniet gedaan en is het zinloos dit te gebruiken.

Daarnaast kan het curatief worden gebruikt via injecties. De interferon wordt puur toegediend ( subcutaan) met intervallen. ( 5 dagen, 2 weken niet, dan weer 5 dagen, en herhaling na 60 dagen). Dit kan soms wonderen verrichten.

Het humane middel AZT wordt afgeraden, vanwege het toxische neveneffect.

Daarnaast geven wij onze FIV-katten ook nog dagelijks extra vitamines, vaak ondersteund door homeopathische geneesmiddelen. Belangrijk om weten is wel dat sommige medicatie NOOIT mag worden toegediend, bv. cortisonepreparaten. Cortisonen onderdrukken de weerstand en dat heeft een FIV patientje net niet nodig. Dit wordt echter wel gebruikt indien het dier erg ziek is en men "niet anders kan".

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 12 januari 2020 - 18:04

Ze krijgt Lysine op dit moment en eens terug genezen krijgt ze ook een ander middel dat elke 3 maand voor een week gegeven moet worden als boost voor de weerstand.

Interferon hebben onze DA's nog niet over gesproken. Ze zeggen dat medicatie niet nodig is zolang ze ok is. Ik durf niet te vragen over de Interferon omdat ze nu al vinden dat we teveel zelf opzoeken...
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 12 januari 2020 - 21:07

Ik denk dat ze zich beter voelt... Rond razen, de tv kast lastig vallen, als een wilde op haar verenstok vliegen... Ze doet terug zoals ervoor. Alleen nog beetje verstropt neusje, maar minder dan de afgelopen week.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.903 berichten
OFFLINE

#15 Geplaatst 12 januari 2020 - 21:44

Bekijk berichtEllen30, op 12 januari 2020 - 15:12, zei:

Waarom geen interferon?


"Interferon
Interferon is een eiwit die zich aan bindt de celwand en bescherming opbouwt tegen virussen. Zij beschermd de nog niet geinfecteerde cellen.
U kunt het dus voorleggen aan uw dierenarts, deze kan zich hierin gaan verdiepen. Het betreft hier de Omega Virbagen van de Virbac firma.
Dit is geen humaan middel ( bestaat ook voor mensen), maar het is een diergeneeskundig medicijn.
Dit kan preventief  dagelijks worden ingenomen in verdunde vorm ( gebruiksaanwijzing Virbac). Aangezien interferon enkel wordt opgenomen via de amandelen, behoort dit oraal te worden toegediend. Geeft u de druppels via de voeding, dan wordt dit afgebroken in de maag en wordt het product teniet gedaan en is het zinloos dit te gebruiken.

Daarnaast kan het curatief worden gebruikt via injecties. De interferon wordt puur toegediend ( subcutaan) met intervallen. ( 5 dagen, 2 weken niet, dan weer 5 dagen, en herhaling na 60 dagen). Dit kan soms wonderen verrichten.

Het humane middel AZT wordt afgeraden, vanwege het toxische neveneffect.

Daarnaast geven wij onze FIV-katten ook nog dagelijks extra vitamines, vaak ondersteund door homeopathische geneesmiddelen. Belangrijk om weten is wel dat sommige medicatie NOOIT mag worden toegediend, bv. cortisonepreparaten. Cortisonen onderdrukken de weerstand en dat heeft een FIV patientje net niet nodig. Dit wordt echter wel gebruikt indien het dier erg ziek is en men "niet anders kan".
Daar heb ik ook nog niet over gehoord.
En dierenarts  heeft het ook nooit voorgesteld.
Jammer als het idd een goed  middel  is.