Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten heeft zwelling na sterilisatie

wond sterilistatie kitten

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 15 januari 2020 - 01:56

Hey iedereen

Wij hebben onze kleine laten steriliseren vorige donderdag en alles leek in orde.
We hebben iedere dag haar wondje bekeken en alles was ok.
Toen ik vandaag terug kwam van mijn werk keek ik naar haar buikje en er zit een zwelling de grootte van een grote druif onder haar naad.
Ik heb direct de dierenarts opgebeld die zei "Ja soms gebeurt het dat ze een reactie hebben op de hechtingen na een paar dagen, hou het in het oog".
Ze is bijna 5 maanden en maar heel erg klein en het ziet er enorm groot en eng uit op haar kleine lijfje :(
Ze lijkt er wel geen last van te hebben, ze speelt zoals altijd, eet normaal, ...
Hebben jullie ook al zo iets meegemaakt? Ik heb het gevoel dat ik me wat heb laten afschepen maar ik wil ook geen 'hysterische mama' zijn die constant de dierenarts belt :/
Ik voeg 2 foto's toe bij deze post zodat jullie het ook een beetje kunnen zien.
Hopelijk krijg ik snel reactie :(
Alvast bedankt!

Bijgevoegde thumbnails

• minj1.jpg
  • Minj2.jpg

Ida
Ida
  • 460 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 15 januari 2020 - 03:33

Wij hebben onze katten ook laten helpen op 5 maanden.
Onze dierenarts had ons ook gezegd dat het normaal zou zijn dat de wonde bij de kattin wat zou zwellen en hard zou zijn.
En inderdaad, ik vond eigenlijk dat je het heel erg lang bleef zien en voelen.
Bij ons was het wel niet zo uitgesproken als bij jullie. Het ziet er inderdaad wel eng uit.
Toch wel goed in het oog houden zou ik denken.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 15 januari 2020 - 03:41

Bekijk berichtIda, op 15 januari 2020 - 03:33, zei:

Wij hebben onze katten ook laten helpen op 5 maanden.
Onze dierenarts had ons ook gezegd dat het normaal zou zijn dat de wonde bij de kattin wat zou zwellen en hard zou zijn.
En inderdaad, ik vond eigenlijk dat je het heel erg lang bleef zien en voelen.
Bij ons was het wel niet zo uitgesproken als bij jullie. Het ziet er inderdaad wel eng uit.
Toch wel goed in het oog houden zou ik denken.

Dank je wel voor je reacties altijd. Ik heb er veel aan! :)
Ik zal kijken hoe het er straks uit ziet maar ben blij om te horen dat zo een zwelling al niet compleet abnormaal is.
Mijn vorige poes was gesteriliseerd toen ze al een stuk ouder was, en zij had net super veel last na de operatie en daarna niet meer.
Ik stond daarom verstelt dat Min JI gewoon direct zichzelf was, maar hiermee had ik dus geen ervaring.
Dank je wel in ieder geval!

Ida
Ida
  • 460 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 15 januari 2020 - 04:01

Ja, ons Cato had ook helemaal geen last van de ingreep.
Toch nog even vermelden dat bij ons de harde zwelling helemaal niet snel wegtrok. Ze is lang gebleven zonder enige verandering.
Gewoon in het oog houden dat ze geen tekens vertoont van infectie.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 januari 2020 - 07:31

Is het gehecht met zelfoplossende draadjes? Dat was bij onze kitten zo, de da zei toen dat het wel kon zwellen tot de grootte van een duivenei. Dat is ook gebeurd toen, maar op een week tijd was het weg. Je moet opletten dat de wonde niet warm is, niet rood staat en mooi gesloten blijft, en er mag natuurlijk geen vloeistof uit lekken. Maar het zwellen op zich is normaal  ;)

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#6 Geplaatst 15 januari 2020 - 08:32

Ik zou het wel in het oog houden. Als je katje minder actief begint te worden ipv actiever, direct naar de DA. Onze Sierra heeft na haar operatie een buikbreuk gekregen en moest opnieuw geopereerd worden, 5 dagen na haar sterilisatie...
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 15 januari 2020 - 09:41

Dit is draadreactie en veel voorkomend.
Dat trekt weg van zodra de draadjes beginnen verteren.

Zolang het niet warm wordt en rood (ontsteekt dus) kan het zeker geen kwaad.
Draadreactie valt heel erg veel voor.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#8 Geplaatst 16 januari 2020 - 20:59

Zoals Evyke al zegt; kan een normale reactie van het lichaam zijn op het hechtdraad.
Bij mijn vroegcastratie-kittens zag ik het ook na een dag of 5 verschijnen.
Weekje later was het zo goed als verdwenen.

Zolang de kat verder normaal is, normaal gedraagt en de wond niet rood of warm aanvoelt; gewoon aankijken :-)

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 18 januari 2020 - 07:24

Bekijk berichtMachteld., op 15 januari 2020 - 07:31, zei:

Is het gehecht met zelfoplossende draadjes? Dat was bij onze kitten zo, de da zei toen dat het wel kon zwellen tot de grootte van een duivenei. Dat is ook gebeurd toen, maar op een week tijd was het weg. Je moet opletten dat de wonde niet warm is, niet rood staat en mooi gesloten blijft, en er mag natuurlijk geen vloeistof uit lekken. Maar het zwellen op zich is normaal  ;)

Dank je wel! Het zijn inderdaad zelfoplossende draadjes. Het is ongeveer de grote van...een heel grote druif of een zeer kleine pingpong bal :/
Geen vloeistof en alles lijkt mooi dicht.
Het boeit haar ook geen moer, dus dat geeft me wel een geruststelling :)

Bekijk berichtEvyke81, op 15 januari 2020 - 09:41, zei:

Dit is draadreactie en veel voorkomend.
Dat trekt weg van zodra de draadjes beginnen verteren.

Zolang het niet warm wordt en rood (ontsteekt dus) kan het zeker geen kwaad.
Draadreactie valt heel erg veel voor.

Dank je wel voor de info! Alles ziet er nog steeds mooi uit als lijkt het alsof ze een ei met zich mee draagt ;)

Opnieuw super bedankt aan ieder iedereen voor jullie reacties!
Ik heb vandaag opnieuw de dierenarts gebeld die zei dat het tot 2 weken kan duren....
Ik check het in ieder geval iedere dag maar Min Ji lijkt het niet te kunnen schelen, dus dat is alvast goed! :)

Bewerkt door PrincessFai7h, 18 januari 2020 - 07:24.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: wond, sterilistatie, kitten