Spring naar inhoud

- - - - -

Hijgende kitten

kitten hijgen kitten hijgt na inspanning

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 15 januari 2020 - 02:15

Hoi

Onze kleintjes worden groot.
Ze zijn bijna 5 maanden ondertussen en recent is het ons opgevallen dat ons katertje, Kiryu, soms loopt te hijgen.
Hij rent hysterisch rond met zijn zusje als hij zijn 'kuren' krijgt maar na een tijd (met wel zeer grote inspanning) loopt hij dan hijgend rond.
Muiltje open met krullende tong.
Ik had onze dierenarts een mailtje gestuurd en zei vroeg "Is hun ademhaling hetzelfde in rust?".
Nou dit is geen makkelijke vraag  :catscratchhead ...
Ik zie wel hun buikje op en neer gaan? Maar is dat dan de hartslag of hun ademhaling?
Maar alles leek hetzelfde dus ik was min of meer gerust.

Nu ging ik eergisteren in bad en toen ik klaar was, en het water bijna volledig was weggelopen, liet ik ze in de badkamer.
Ze vinden het leuk om over de rand te lopen en naar het water te kijken.
Ze zaten dus beiden op de badrand te lopen.
Ons kattinnetje gleed uit, het bad in (er was geen water meer in toen) en trok een lege shampoo fles mee het bad in.
Kiryu, ons katertje, gleed van het schrikken ook half het bad in, trok zich op en rende weg.
Hij kwam bijna onmiddellijk terug, maar hijgend.
Hij liep ook gewoon zo rond in de badkamer, rustig heen en weer en ging dan ook liggen nog steeds hijgend.
Het stopte na een minuut of 5 na een diepe puf.
Dit is toch niet normaal??
Ik heb eerst en vooral nog nooit een kat gezien die hijgt (en ik heb er al 4 gehad) maar ik kon er nog ergens inkomen dat het van de inspanning zou zijn.
Hij is ZEER actief.
Maar dit vond ik zorgwekkend... Hij reageert zoals een mens zou doen na flink schrikken maar dit is toch geen katten gedrag?
Mijn man ziet er weer geen erg in maar hij heeft ooit als tiener één kat gehad dus hij weet gewoon niks eigenlijk, maar hij denkt van wel :rolleyes:
Het is nogal...irritant om mee om te gaan :p
Dat terzijde.
Wat denken jullie hiervan?

Ida
Ida
  • 460 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 15 januari 2020 - 03:22

Ik ben geen kenner.
Maar als dat maar eens éénmalig was, zou ik mij daar niet te veel zorgen over maken.
Stress en dan wat actie ... het is niet omdat de meeste katten het niet doen, je er zorgen over moet maken.
Ik heb toch ook een kat die na wat intense opwindende actie de neiging heeft om te hijgen of wat dat er toch een beetje op lijkt.
Ze kan zich volledig smijten en dat zie je dan nadien wel. Ik heb er mij zelf nooit vragen bij gesteld eerlijk gezegd.
Je kan het eens voorleggen aan de dierenarts als je er moet zijn.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 15 januari 2020 - 03:27

Bekijk berichtIda, op 15 januari 2020 - 03:22, zei:

Ik ben geen kenner.
Maar als dat maar eens éénmalig was, zou ik mij daar niet te veel zorgen over maken.
Stress en dan wat actie ... het is niet omdat de meeste katten het niet doen, je er zorgen over moet maken.
Ik heb toch ook een kat die na wat intense opwindende actie de neiging heeft om te hijgen of wat dat er toch een beetje op lijkt.
Ze kan zich volledig smijten en dat zie je dan nadien wel. Ik heb er mij zelf nooit vragen bij gesteld eerlijk gezegd.
Je kan het eens voorleggen aan de dierenarts als je er moet zijn.

Het is ondertussen een 4 tal keer gebeurt na het rondrennen en dan het schrikken in het bad incident.
Maar ik zal dan wachten tot we nog eens langs de dierenarts moeten gaan.
Als je dingen online opzoekt krijg je direct de ergste dingen... Ik zal proberen er niet te veel over te stressen maar ik vind het toch maar vreemd :(

Ida
Ida
  • 460 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 15 januari 2020 - 04:11

Wel ja, wacht nog even hier de reacties af van de meer ervaren katteneigenaars ...

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 januari 2020 - 08:36

Het kan of niets zijn of een mogelijk hartprobleem. Ik zou het in het oog houden en eventueel als hij 1 jaar is een echo van het hart laten nemen op controle HCM. Pas op 1 jaar kan je een deftige uitslag krijgen, want voor hetzelfde geld groeit hij daar uit en is het niets.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 15 januari 2020 - 09:49

Bij een gewone controle bij de dierenarts kan die al eens naar het hart luisteren.
Want voor een kitten is dit niet zo standaard eigenlijk...

Je kan ook naar een erkende radiologe, maar dat kost wel makkelijk 150 € of zo

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#7 Geplaatst 16 januari 2020 - 20:53

persoonlijk zou ik hem toch ff laten nakijken,
normaliter moet een kitten toch lekker kunnen rondrennen etc zonder hijgen.
je hebt het nestgenootje als perfect vergelijkingsmateriaal.

Als je naar de buik kijkt; is dat de ademhaling,\.
Hartslag ZIE je aan de buitenkant niet

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 18 januari 2020 - 07:30

Bekijk berichtTripkippiej, op 16 januari 2020 - 20:53, zei:

persoonlijk zou ik hem toch ff laten nakijken,
normaliter moet een kitten toch lekker kunnen rondrennen etc zonder hijgen.
je hebt het nestgenootje als perfect vergelijkingsmateriaal.

Als je naar de buik kijkt; is dat de ademhaling,\.
Hartslag ZIE je aan de buitenkant niet

Ja ik heb een nestgenootje zoals je zegt maar die doet het niet.
Of nouja, ik zag het haar ook een 2 tal keer doen maar, dit klinkt misschien onmogelijk, het lijkt alsof ze hem gewoon nadoet??
Kan dit??
Want ze stopt er direct mee.
Toen ze hun eerst vaccinatie kregen en chip was hij echt niet lekker en ging in een bolletje onder de tafel zitten de hele dag.
Zij deed hetzelfde maar ik merkte dat als ik een speeltje had dat ze eigenlijk wel wou spelen maar niet weg wou van hem.
Alsof ze "solidair" was.
Als hij de boel op stelten zet doet zij mee, als hij beslist ik ga nu lekker liggen doet zij het ook.
Ze gaan zelfs samen plassen....
Ik heb haar maar 2x zien "hijgen" voor een seconde als hij er was in haar eentje doet ze het nooit!

En als ik langs buiten gewoon de ademhaling kan zien dan was die van hem duidelijk sneller bij het badkamer incident dan die van haar.
Ik ga gewoon de dierenarts nog een keertje bellen.

Bewerkt door PrincessFai7h, 18 januari 2020 - 07:32.

PrincessFai7h
PrincessFai7h
  • 46 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 18 januari 2020 - 07:38

Bekijk berichtEvyke81, op 15 januari 2020 - 09:49, zei:

Bij een gewone controle bij de dierenarts kan die al eens naar het hart luisteren.
Want voor een kitten is dit niet zo standaard eigenlijk...

Ik nam aan dat ze bij de castratie toch wel zeker zen hartje nog eens hebben gecheckt... Bij hun eerste controle, toen ze nog heel klein waren, is dat in ieder geval ook wel gebeurt.
Toen zeiden ze dat alles goed was, maar toen gebeurde het hijgen ook nog niet....
Hoeveel het kost maakt me echt niet uit, maar het moet wel nodig zijn natuurlijk.
Ik zal de dierenarts nog eens "lastigvallen".

Bekijk berichtBlackScorpion, op 15 januari 2020 - 08:36, zei:

Het kan of niets zijn of een mogelijk hartprobleem. Ik zou het in het oog houden en eventueel als hij 1 jaar is een echo van het hart laten nemen op controle HCM. Pas op 1 jaar kan je een deftige uitslag krijgen, want voor hetzelfde geld groeit hij daar uit en is het niets.

Ik vermeld het in ieder geval nog eens bij de dierenarts en volg hem op. Een echo als hij 1 jaar is kan in ieder geval geen kwaad lijkt me. Zelfs al blijkt het niks te zijn.

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#10 Geplaatst 18 januari 2020 - 22:02

Een kat met klachten zou ik niet wachten tot 1jarige leeftijd, mocht het iets zijn dat onder controle te houden is met behandeling, mis je zo cruciale tijd...

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#11 Geplaatst 19 januari 2020 - 07:19

Natuurlijk moet ze het nu laten onderzoeken, maar een echo heeft pas nut op 1 jaar. Althans dat is mij ltijd verteld. Wegens HCM in de familie en de HCM gevoeligheid in het ras, hebben wij tot 2 jaar geleden elk jaar een echo laten maken van Sierra (nu 14 jaar).
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#12 Geplaatst 19 januari 2020 - 21:07

Bekijk berichtBlackScorpion, op 19 januari 2020 - 07:19, zei:

Natuurlijk moet ze het nu laten onderzoeken, maar een echo heeft pas nut op 1 jaar. Althans dat is mij ltijd verteld. Wegens HCM in de familie en de HCM gevoeligheid in het ras, hebben wij tot 2 jaar geleden elk jaar een echo laten maken van Sierra (nu 14 jaar).

Bij HCM klopt dat enigzins; het hart is vanaf 1-1,5 jaar pas volgroeid maar genoeg katten die voor die leeftijd al een duidelijke HCM ontwikkeld hebben,
maar er zijn zoveel meer hartproblemen die ze kunnen opmerken; dus bij een kat met klachten nooit wachten

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#13 Geplaatst 21 januari 2020 - 15:32

Onze Tuur deed dat als kittentje ook heel vaak.  Hij had een combinatie van hijgen en hoesten.
Ik heb een echo van het hart laten nemen toen hij 1 jaar  oud was bij DA Tom Hendrickx.
Achteraf ben ik blij dat ik dat gedaan heb, want onze Tuur heeft geen hartkwaal, maar astma.
Ik weet nu dat ik moet oppassen met huisstofmijt, en dat ik hem met warme temperaturen niet buiten moet laten.  Hij moet ook niet te dik worden, want dat kan zijn ademhaling beperken.
Nu is hij ondertussen (bijna) 3 jaar oud, en dat hijgen is volledig gestopt.  Heel af en toe hoor ik hem nog goed hoesten, maar ik weet dat ik me hierom geen zorgen moet maken.

Bekijk berichtEvyke81, op 15 januari 2020 - 09:49, zei:

ik heb bij Sanimalia een 180€ betaald in den tijd.....
Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: kitten, hijgen, kitten hijgt na inspanning