Spring naar inhoud

- - - - -

Kat jaagt andere kat op na bakbezoek

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#1 Geplaatst 21 januari 2020 - 11:58

Hiho,

Ik kom eens horen of hier iemand raad heeft. Sommigen hier kennen onze situatie met Sierra en Lily. Sierra is bijna 14 jaar enig kind geweest, toen Lily er ineens bij kwam mid oktober 2019. Lily kon niet meer bij haar baasje blijven en het was ons of op straat. We hebben gedacht aan herplaatsing, maar na X tijd kregen we dat niet meer over ons hart. Lily is FIV positief, wat een extra risico geeft naar Sierra toe, maar na een gesprek met Buddykat hopen we dat het wel ok is.

Nu de situatie. Sierra en Lily zijn geen beste vriendinnetjes, ze gaan niet bij elkaar liggen ofzo, maar ze zijn - denk ik - ook geen aartsvijanden. Sierra is een bang scheetje en ik denk dat daar misschien wel het probleem ligt. Ze lopen gewoon voorbij elkaar en geven als ze elkaar tegenkomen eens een neusje-neusje. Nu meestal bij zo een ontmoeting is Lily relax, maar spurt Sierra snel weg na het neusje-neusje. Alsof ze wil, maar het haar toch ineens teveel wordt. En er wordt ook wel eens aan het tipje van elkaars staart geroken als deze ergens vanaf hangt. En ondanks dat Sierra een bang muisje is, durft ze dan wel met haar kop in Lily haar etensbakje te gaan hangen om te zien wat zij eet (hetzelfde voer maar Sierra gelooft dat niet) en Lily doet dan helemaal niets buiten geduldig kijken. Uit die dingen haal ik dat ze toch geen aartsvijanden zijn in mijn ogen. Er zijn ook geen gevechten geweest ofzo, alles gebeurt in mijn ogen netjes.

Behalve dan 1 ding. De laatste tijd als Sierra naar de bak gaat, durft Lily wel eens naast de bak te gaan zitten. Als Sierra dan uit de bak komt, gaat Lily haar opjagen. Ik kan echt niet zeggen of het spel is of gemeend, maar sowieso is een kat die van de bak komt opjagen niet goed. We proberen dit nu te voorkomen en we proberen erbij te zijn en Lily af te leiden, maar dit lukt niet altijd. We laten het ook nooit doorgaan, dus we weten niet wat er verder zou gebeuren (zou Lily stoppen of doorgaan). In ieder geval, ik hou er niet van. Wat kunnen we doen?

Ter informatie, er zijn 2 bakken. Ik weet dat er gezegd wordt dat 2 katten = 3 bakken, maar die plaats hebben we gewoon niet. Plus, het doet er niet toe welke bak Sierra gebruikt, dus denk ik dat een extra bak niet zou helpen.

Alvast bedankt,
Evy
Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#2 Geplaatst 21 januari 2020 - 14:58

Lieve Blacky,  Ik had dit probleem met onze Nio.  Onze Nio is een kattenbak jager.  Hij had dat al bij ons Beau, en hij deed het ook bij onze Tuur.
Het maakte bij onze Nio ook niet uit, welke bak er gebruikt werd...hij deed het bij elke kattenbak waar onze Tuur / Beau opging.

Tot onze Tuur in December een blaasontsteking kreeg.  Mijne DA zei, hoeveel kattenbakken heb je staan?  Ik vertelde haar 2 + 1.   Perfect voor de kattenbak regels dus.
Staan ze langs elkaar?  Ik moest dat toegeven...ja, ze staan langs elkaar.

Ik kreeg de raad om ze uit elkaar te zetten.   Dus nu staan er 2 bij elkaar in het eerste deel van de garage, en er staat 1 tje (met dicht luikje) in het andere deel van de garage.
Als boven wonder is het jagen na het kattenbak-bezoekje gedaan.  Onze Tuur gaat in het tweede deel van de garage naar 'zijne' bak.  (luikje is dicht, want onze Nio durft daar niet in, en onze Tuur vind dat fijner)
Geen jagen meer na het kattenbak bezoek....
De bakken staan nu al van voor Kerstmis uit elkaar, en ik heb geen enkele dag nog moeten Duvelen op onze Nio.   Dat was een instante oplossing bij ons.
Onze Tuur gaat nu ook soms terug op de bakken in het deel waar onze Nio zijn bakken staan, en ook daar wordt er nu gewoon niet meer gejaagd op onze Tuur na het bezoekje aan de bak.
Heel raar, maar het werkt bij ons....als bij wonder.

Oh ja,....Mss nog een leuk weetje derbij....ik heb dus 3 bakken.
Heb ene met kattenluik dicht  (onze Tuur zijne favo), ik heb ene waar ik het luikje naar boven heb staan (dus open) en ik heb er ene zonder deksel.
Ze kunnen dus kiezen welke ze gebruiken of aan welke bak ze de voorkeur geven. :slach:

Bewerkt door Inavanthielen, 21 januari 2020 - 14:56.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#3 Geplaatst 21 januari 2020 - 14:59

Ik heb helaas niet echt raad. Het gebeurt hier ook, Pluis gaat niet aan de kattenbak zitten, maar wanneer Saga uit de bak in de gang komt, loopt ze sowieso de woonkamer binnen. Dus Pluis ligt al in een hinderlaag aan het deurgat zodra Saga begint te krabben in de bak. Ik zou denken dat Saga het intussen wel verwacht :catnoknow Maar je kan er niet altijd bij zijn, dus dan wordt Saga opgejaagd, loopt ze weg, en dat was het dan.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 21 januari 2020 - 15:15

Ina: de bakken staan hier ook uit elkaar. 1 in het bureau en 1 in een slaapkamer. Beide kamers komen uit in de gang. Tja een appartement, veel ruimte is er niet. Ik zou eigenlijk echt niet weten waar een 3e bak te zetten. Of het moet op de salontafel zijn ofzo  :lachen: . Beide bakken zijn met kap maar zonder deurtje. Zonder kap, dat ligt alles vol tot aan het plafond denk ik, Sierra is een zandkasteelbouwer ;). Maar we gaan eens denken, het is wel positief dat Nio ondertussen ermee gestopt is!

Machteld: sorry voor dit, maar ik ben blij te lezen dat het ook bij anderen gebeurd. Dan voel ik me toch al niet alleen erin. Hoe komen Saga en Pluis verder overeen? Is Saga ook niet de 'bangere' van de 2 zoals Sierra tov Lily? Jullie wonen ook in een appartement hè, dus ook niet zoooveel plaats zoals bij ons zeker?
Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#5 Geplaatst 21 januari 2020 - 15:24

Oei...zo te lezen heb ik veel geluk dan?  Ik hoop dat het voor jullie lieverds ook opgelost geraakt hoor.  Ik duim mee naar een goede oplossing.
Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 21 januari 2020 - 15:29

Ik heb het probleem ook met Berani.
Nu met de verhuis is het nog erger.

Mijne man had besloten: boven geen kattenbakken meer.
Maar Berani plast vaak in de lavabo, op kleren van Sander en doet haar grote behoefte in de berging boven.
En dat komt omdat er boven geen bak staat.  Mimi of Pluche zitten in de gang of op de trap en Berani durft daar niet voorbij.
Dus heeft ze geen keus.

Gisteren heb ik wel een bak gezet, die voorlopig vreselijk in de weg staat, maar nood breekt wet.
Het is een open bak, maar wel eentje met hoge randen.
Zo ziet ze wel de rest op voorhand aankomen, wat haar de tijd geeft om weg te geraken.

De andere bakken staan in de living en in de berging beneden maar ze kan dus enkel naar beneden komen als geen van die andere 2 in de weg zitten.
Hopelijk gaat het helpen.

Bekijk berichtInavanthielen, op 21 januari 2020 - 15:24, zei:

Oei...zo te lezen heb ik veel geluk dan?  Ik hoop dat het voor jullie lieverds ook opgelost geraakt hoor.  Ik duim mee naar een goede oplossing.
Ja inderdaad.
Want jij hebt ook maar 1 toegang tot ALLE kattenbakken.
Dus als er 1 van jouw katten ambetant wil doen, kan de andere niet meer naar de kattenbak.
Want hij heeft geen mogelijkheid om een andere optie te kiezen

In veel gevallen krijg je dan plasproblemen.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#7 Geplaatst 21 januari 2020 - 15:39

Bekijk berichtEvyke81, op 21 januari 2020 - 15:29, zei:

.Ja inderdaad.
Want jij hebt ook maar 1 toegang tot ALLE kattenbakken.
Dus als er 1 van jouw katten ambetant wil doen, kan de andere niet meer naar de kattenbak.
Want hij heeft geen mogelijkheid om een andere optie te kiezen

In veel gevallen krijg je dan plasproblemen.

Oh jeeee...ja dat klopt....
Onze Tuur heeft zo zijn blaasonsteking opgelopen......
Momenteel alleen via de garage kunnen ze naar binnen.  Onze garage is in 2 delen verdeeld.
En ene bak staat dus in het ene deel , en de andere 2 in dat andere deel.  Maar ze moeten wel door de garage.....1 enkele uitgang.
Toch is dit bij ons echt een wereld van verschil.  Het is net of onze Nio er niet bij nadenkt, dat er in het andere deel ook een kattenbak staat.
Ook al zit onze Tuur op die bak te krabbelen...hij geeft er niet om en laat hem gerust.
Raar....zoals ik al zei....ik hoop dat jullie toch ook wat geluk mogen hebben met de pluizenkinderen....

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 21 januari 2020 - 18:30

Oei, duidelijk dat er nog mensen bak-problemen hebben. En dan laten ze ons ook al soms niet met rust op het toilet ;). Maar serieus, deels ben ik blij te lezen dat wij niet de enige zijn. Maar ik vind het ook heel erg voor de katjes die de pineut zijn.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 22 januari 2020 - 07:52

Sinds de bak in de gang boven heeft ze niet meer op Sander zijn kamer geplast.
Ook geen grote boodschap meer in de berging boven.

Wel nog in de lavabo, maar daar kan ik mee leven...
Das maar wegspoelen.
Hoewel ik toch liever zou hebben da ze da niet deed maar kom

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#10 Geplaatst 22 januari 2020 - 09:23

Bekijk berichtEvyke81, op 22 januari 2020 - 07:52, zei:

Sinds de bak in de gang boven heeft ze niet meer op Sander zijn kamer geplast.
Ook geen grote boodschap meer in de berging boven.

Wel nog in de lavabo, maar daar kan ik mee leven...
Das maar wegspoelen.
Hoewel ik toch liever zou hebben da ze da niet deed maar kom

Ook vooruitgang geboekt dus.....laat ons hopen dat straks de lavabo ook nog pipi vrij kan worden. :cheer:

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#11 Geplaatst 22 januari 2020 - 13:38

Bekijk berichtBlackScorpion, op 21 januari 2020 - 15:15, zei:

Machteld: sorry voor dit, maar ik ben blij te lezen dat het ook bij anderen gebeurd. Dan voel ik me toch al niet alleen erin. Hoe komen Saga en Pluis verder overeen? Is Saga ook niet de 'bangere' van de 2 zoals Sierra tov Lily? Jullie wonen ook in een appartement hè, dus ook niet zoooveel plaats zoals bij ons zeker?
Saga is niet bang hoor, ze is wel degene die opgejaagd wordt en er een drama van maakt maar dat is eigenlijk haar eigen schuld. Ze kan (of wil) niet kat-communiceren en is stikjaloers. Dus al jaren, wanneer Pluis haar vriendelijk uitnodigt om te spelen, gaat ze dwaas zitten staren en gebeurt er niks. Natuurlijk raakt Pluis daardoor gefrustreerd en omdat Saga ook niet knipoogt, volgt er dan een race met een mep of twee (geen bloed, weinig haren). Nu zag ik het haar laatst weer wél doen (knipogen), dus ik weet niet of het niet willen of niet kunnen is. Het jaloerse is dan weer dat zij overal moet liggen waar Pluis ligt. Ze weet ook dat Pluis vertrekt wanneer Saga erbij komt. Dus Pluis komt rustig bij mij, we gaan ergens in een hoekje zitten en vijf minuten later komt Saga luid prrr-prrrend aangestormd en is het gedaan met de rust. Dus wie is eigenlijk het slachtoffer?  :catscratchhead Maar geen beste vriendjes dus.

Van plaats, hier zou ik misschien nog wel een extra bak kwijt kunnen, maar binnen enkele maanden in België gaan we terug naar 80m2 en ik vraag me nu al af wat ik met de tweede bak moet. Dan hebben we wel een trap maar beneden zou hij ook op de salontafel moeten vrees ik  :lachen:  Ik weet niet of het bij ons aan de toegangswegen ligt, beide katten komen overal even vaak en gebruiken beide bakken, al is die in de gang met momenten wel favoriet. Maar dat is net de meest gesloten bak (staat in een meubel).

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#12 Geplaatst 22 januari 2020 - 15:00

Nu inzake dat bakjagen is er geen sprake van de slow blinks of niet. Maar helemaal in het begin heb ik er wel op zitten letten en Sierra slow blinkt ook quasi nooit. En ik denk dat dat komt omdat ze na haar 15 weken nooit met andere katten omgang heeft gehad. Verleerd ofzo? Ik ga er nu eens terug op proberen letten hoe ze beiden met elkaar omgaan qua staren / slow blinks.

Lily is eeeeenorm op mij gericht, echt enorm. Kom ik binnen na het werk, volgt ze mij continue heel de avond. Naar mijn ouders kijkt ze quasi niet naar om, ik ben precies dé persoon in haar leven. Maar dat maakt dat ik Sierra ook niet de aandacht kan geven die ik ze wil geven. En dat nijpt bij mij de laatste tijd. Waarschijnljk ben ik hen te hard aan het verpersoonlijken. Maar ik heb soms de indruk dat Sierra zich afsluit omdat ze mij zoveel aandacht aan Lily ziet geven. Maar Lily heeft nu eenmaal veel energie en moet je ook veel bezighouden. Maar als ik dan Sierra eindelijk eens aandacht kan geven, dan staat Lily er sip bij te kijken. Althans, zo komt het mij over.

Maar soit, het gaat hier over bak-opjagen...

Bewerkt door BlackScorpion, 22 januari 2020 - 15:01.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 22 januari 2020 - 18:42

Bekijk berichtBlackScorpion, op 22 januari 2020 - 15:00, zei:

Maar als ik dan Sierra eindelijk eens aandacht kan geven, dan staat Lily er sip bij te kijken. Althans, zo komt het mij over.

.

dat is hier ook hoor, als je aandacht aan de ene geeft dan staat de ander er zo zielig bij te kijken.
Ik voel me dan altijd zo schuldig
Dat is t hé als je meer dan 1 kat hebt, je aandacht moet verdeeld worden maar ze willen allemaal je onverdeelde aandacht
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#14 Geplaatst 22 januari 2020 - 19:23

Ja, ik wilde altijd nog een poezeltje bij. Maar nu het zo is, voel ik me continue schuldig naar beiden toe. Nu ook, Lily wil spelen. Ik speel een tijd, maar ga na x tijd zitten omdat ik na een dag werken wel moe ben. Ik probeer dan van op de zetel nog wat te spelen. Maar voel me schuldig dat ik niet meer echt kan spelen...
Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#15 Geplaatst 23 januari 2020 - 10:43

Maar dat is hier ook, hoor.  Onze Nio is echt mijne allerbeste vriend, maar onze Tuur hadden we beter Shadow genoemd :lachen:
Hij gaat geen seconde, maar dan ook geen enkele seconde van mijn zijde.   Overal gaat hij mee en moet hij bijzijn.   Als ik er niet ben, dan zal hij toch voor mijne hubby kiezen, maar zodra mijn hoofd nog maar in de deurspleet tevoorschijn komt, is onze Tuur bij mij.
Mocht ik hem 'per ongeluk' niet meenemen naar de WC, of naar boven, of tzij gelijk....Dan is dat een groot drama.  Janken, krabben, bleiten,.......
Ik wist dat katten aanhankelijk konden zijn, maar zo???? :gek:
Gelukkig blijft onze Nio ne grote Teddybeer, en komt hij ook 's avonds nog steeds schootje liggen.  Onze Tuur vind dat helemaal niet erg.  Als hij zijn knuffelmomentje al gehad heeft, legt hij zich meestal (langs mij) in de zetel.  Dan is het ons Nio-momentje.....