Spring naar inhoud

- - - - -

Wondjes rond kop? - Update: rotte tand - Update II: CKD

• Log in om te reageren
69 reacties op dit onderwerp
Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 mei 2020 - 20:32

Ik begin me stilletjesaan zorgen te maken over Saga. Ik vind af en toe korstjes van genezen wondjes in haar vacht, vooral op haar kopje en in de nek, en toen ze hier net was hebben we eens de da laten komen voor een vers wondje bovenop haar kopje. Die eerste keer was ze nog niks gewend, dus we dachten dat ze misschien ergens tussen kroop om zich te verstoppen. En eens een korstje in de nek, ze is niet de beste vrienden met Pluis, al hebben we ze nooit zo zien vechten.

Maar nu zijn we al anderhalve maand altijd thuis én heeft Saga twee weken apart gezeten. Toch vond ik nog een korst in haar hals en daarnet een nog redelijk nieuw wondje op haar kopje. Ik ben zo goed als zeker dat ze niet gevochten hebben (maar hey, ik slaap ook) en Saga ligt 90% van de tijd in een mandje. De wondjes zijn altijd ongeveer een halve cm lang en schoon, geen kartelrandjes of ontstekingen zoals je zou verwachten bij een kattenbeet/krab. Ik vind er gewoon te veel om normaal te zijn, en waarschijnlijk mis ik er een paar.

Voor ze bij ons kwam (ze is een ex-zwerver), is Saga gesteriliseerd, gevaccineerd en onderzocht, uiteraard. Maar toch vraag ik me af of ze iets gemist hebben. Zijn er kattenziekten waardoor ze spontaan wondjes krijgen, of waardoor de huid heel makkelijk scheurt? Aids, leucose?  :catnoknow Sowieso laat ik haar (bij wijze van spreken) binnenstebuiten halen zodra we in België zijn bij een da die me begrijpt. Maar nu is dat uiteraard geen optie. Iemand een idee?

Bewerkt door Machteld., 11 juli 2020 - 16:42.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 03 mei 2020 - 21:30

Misschien voedselallergie? Dat zorgt vaak voor wondjes op de kop en rondom
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 04 mei 2020 - 08:50

Ik denk ook aan een voedselallergie.
Mss eens hypoallergene voeding proberen.

Baat het niet, dan schaadt het niet

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 04 mei 2020 - 12:01

Aids zorgt voor zover ik weet niet voor wonden, enkel een verlaagd immuunsysteem waardoor ze sneller andere ziektes kunnen krijgen. Bij Lily althans nog nooit wondjes gezien sinds we haar hebben. Leucose weet ik enkel dat ze er oa. tumoren van kunnen krijgen (gezien bij zwerfkat) die op de duur kunnen openbreken. Maar geloof me, dat ziet er echt wel erg uit. Weet verder niets van Leucose, dus kan het niet uitsluiten, maar zou me toch straf lijken dat ze dat niet getest zouden hebben in het asiel? Maar bij voedselallergie, zijn het dan mooie rechte wondjes? Want dan is de huid toch kapot door zichzelf te krabben? Ik zou dan eigenlijk toch denken aan ergens waar ze regelmatig onder kruipt of onderdoor kruipt dat scherp is? Kan iets stom zijn hoor, gewoon een puntje van een nagel dat uit een kast steekt ofzo.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 mei 2020 - 13:20

Bekijk berichtEvyke81, op 04 mei 2020 - 08:50, zei:

Ik denk ook aan een voedselallergie.
Mss eens hypoallergene voeding proberen.

Baat het niet, dan schaadt het niet

Bekijk berichtchanatas, op 03 mei 2020 - 21:30, zei:

Misschien voedselallergie? Dat zorgt vaak voor wondjes op de kop en rondom
Oh, in die richting had ik nog niet gedacht, bedankt  :) Inderdaad makkelijk uit te sluiten eens ik weer buiten kan om ander voer te halen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 mei 2020 - 13:26

Bekijk berichtBlackScorpion, op 04 mei 2020 - 12:01, zei:

Maar bij voedselallergie, zijn het dan mooie rechte wondjes? Want dan is de huid toch kapot door zichzelf te krabben? Ik zou dan eigenlijk toch denken aan ergens waar ze regelmatig onder kruipt of onderdoor kruipt dat scherp is? Kan iets stom zijn hoor, gewoon een puntje van een nagel dat uit een kast steekt ofzo.
Ja, voedselallergie is een goede mogelijkheid (en beter nieuws dan een rare ziekte), maar de wondjes zijn zo "netjes". Maar misschien is het omdat ze zichzelf krabt dan, da's minder erg dan gekrabd worden. Ik ga nog eens goed rondkijken in huis of er een nagel of haakje uitsteekt.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 mei 2020 - 13:45

Bekijk berichtMachteld., op 04 mei 2020 - 13:26, zei:

Ja, voedselallergie is een goede mogelijkheid (en beter nieuws dan een rare ziekte), maar de wondjes zijn zo "netjes". Maar misschien is het omdat ze zichzelf krabt dan, da's minder erg dan gekrabd worden. Ik ga nog eens goed rondkijken in huis of er een nagel of haakje uitsteekt.

Ik weet nu niet of een kat zich zo snel pijn doet aan iets scherps, maar ik weet dat ik zelf al wel een paar keer zo een wondje heb opgelopen door iets scherps dat ergens onder was dat ik niet wist. Daarom dat ik daar aan dacht. Ik ben dan ook wel onhandig, maar misschien Saga ook :lachen: . Natuurlijk is een ander voer proberen ook een goed idee, of zelfde voer maar met ander dier in ofzo. Vaak zijn katten allergisch aan kip vb. Succes!

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 04 mei 2020 - 21:43

Misty had altijd zwarte korstjes, die begonnen te bloeden als ze eraan krabde. Na bezoek DA bleek dat ze allergisch was voor vlooien. Sindsdien worden al onze katjes heel regelmatig ontvlooid met een pipet. Ze krabde ook regelmatig aan die korstjes, maar zonder echt haar nagels te gebruiken. Ze kreeg in het begin Medrol tegen de allergie (is cortisone). Na 2 jaar was de pipet voldoende.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 07 mei 2020 - 20:15

Bekijk berichtMachteld., op 04 mei 2020 - 13:20, zei:

Oh, in die richting had ik nog niet gedacht, bedankt  :) Inderdaad makkelijk uit te sluiten eens ik weer buiten kan om ander voer te halen.

Helaas is voedselallergie niet heel makkelijk uit te sluiten. Je weet niet precies waarvoor je kat allergisch is. De mijne heeft voedselallergie volgens DA..doet het prima op hypoallergeen. Maar krijgt wel natvoer van Felix...en maakt niet uit welk soort..ze doet het er goed op. Ook krijgt ze nu weer andere brokjes erbij..bevat wel alleen kip en gaat tot nu toe goed. Ook heeft ze een tijd vanalles gehad en ging ook best lang goed. Dus ja voor mij nog totaal onduidelijk waar ze nou op reageert.
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#10 Geplaatst 07 mei 2020 - 21:50

Bekijk berichtchanatas, op 07 mei 2020 - 20:15, zei:

Helaas is voedselallergie niet heel makkelijk uit te sluiten. Je weet niet precies waarvoor je kat allergisch is. De mijne heeft voedselallergie volgens DA..doet het prima op hypoallergeen. Maar krijgt wel natvoer van Felix...en maakt niet uit welk soort..ze doet het er goed op. Ook krijgt ze nu weer andere brokjes erbij..bevat wel alleen kip en gaat tot nu toe goed. Ook heeft ze een tijd vanalles gehad en ging ook best lang goed. Dus ja voor mij nog totaal onduidelijk waar ze nou op reageert.
De precieze oorzaak is niet zo makkelijk te bepalen, maar als ze het goed doen op hypoallergeen voer, weet je ten minste dat het een reactie op ander voer was.
Onze andere kat heeft een maand of twee op Hill's Z/D gestaan omdat ze ziek werd. Bij haar bleek een blikje natvoer met granen de oorzaak, dus dat was makkelijk op te lossen.

Ik besefte gisteren dat ze recent enkele kuipjes natvoer met pasta gekregen hebben, dat zijn ook granen natuurlijk. Dus die schrap ik sowieso al.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#11 Geplaatst 10 mei 2020 - 17:33

We hebben Saga een kap aangedaan omdat ze haar wondje weer had open gekrabd. Telkens de kap even af gaat (2x per dag voor verzorgen en eten), heeft ze maar een paar seconden nodig om er een korstje af te krabben en begint het weer te bloeden. Zo blijven we bezig natuurlijk  :(

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#12 Geplaatst 10 mei 2020 - 18:54

Lijkt me dan dat het toch erg jeukt, misschien toch die voedselallergie?

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#13 Geplaatst 10 mei 2020 - 20:25

Bekijk berichtBlackScorpion, op 10 mei 2020 - 18:54, zei:

Lijkt me dan dat het toch erg jeukt, misschien toch die voedselallergie?
Momenteel is het vooral jeuk van de genezende wonde denk ik. Ze begint meteen aan de korsten te krabben en niet op andere plaatsen. Met die kap kan ze natuurlijk geen nieuwe wondjes krabben.

Granen heeft ze niet meer gekregen, brokjes eet ze niet met haar lampenkap. Ik was enkele maanden geleden overgeschakeld naar Applaws met zalm omdat dat beter is voor Pluis' vacht (die heeft schilfers). Het meeste natvoer dat we nog hebben bevat kip dus als het dat is, moet ze nog even volhouden tot ik weer buiten kan.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#14 Geplaatst 16 mei 2020 - 10:14

Een stapje terug, helaas... wonde was mooi genezen maar Saga bleef eraan krabben, het is niet zo erg als het was maar er zijn toch weer een paar flinke schrammen. Zalf erop en kap weer aan dus. Er staat natuurlijk nog geen haar op die plek dus ze hangt meteen in haar vel.

Er lijkt meer aan de hand, sinds ze de kap op moest ging ze altijd in verre hoekjes liggen maar we dachten dat ze gewoon zat te mokken. Nu de kap een paar dagen uit was, ging ze echter ook niet rondlopen. We zien haar 's ochtends tot ze eten krijgt en dan 's avonds als we in de zetel zitten en ze nog eens eet. Tussendoor eigenlijk niet, tenzij om onder haar voeten te geven, want ze springt sinds kort op de meest onmogelijke plaatsen zoals de bovenkasten in de keuken.  :gek: Haar naam is ze precies ook verleerd. Ze gaat wel gewoon op de bak en komt flodderen als ze bij ons zit.

Ze kiest haar timing wel fantastisch, ik kan niet naar de da tenzij er een noodgeval is.  :catcurs

Ida
Ida
  • 461 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 17 mei 2020 - 06:04

Dit lijkt mij wel een noodgeval.