Spring naar inhoud

- - - - -

Senior vanaf zeven?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#1 Geplaatst 09 juni 2020 - 20:09

Een beetje een algemene vraag. Ik weet ook wel dat de 7+ seniorbrokken en een extra seniorcheck vanaf 7 jaar bij de da vooral gaan over geld verdienen, maar gezien onze katten intussen zeven zijn, had ik graag eens jullie mening gehoord. Zijn jullie je kat/katten anders gaan verzorgen vanaf een bepaalde leeftijd? Merkte je een verschil in gedrag en noden rond hun zevende (of vroeger/later)?

Zelf vind ik niet dat er plotse veranderingen zijn, maar bij mensen gaat ouder worden ook niet ineens slechter natuurlijk. We hebben wat problemen met Saga maar zij was vroeger al een slaapkop. Pluis is recent wat gekalmeerd maar dat heeft denk ik meer te maken met de operatie die ze in maart had dan met haar leeftijd. Ze is nog even speels. Beide zijn straatkatten, dus er zijn geen rasspecifieke dingen waar ze aan kunnen lijden.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 09 juni 2020 - 21:24

Sprekende over Sierra zie ik geen verschil nu (14 jaar) tov toen ze 7 was. Ze is nu wel nooit speels geweest en heeft altijd een voorliefde gehad voor slapen onder een deken. Misschien is ze gewoon altijd oud geweest. Wij laten sinds een paar jaar elk half jaar een check doen. Maar geen ander voer ofzo, maar dat komt nu ook door haar maagprobleem.

Lily ken ik niet goed genoeg om iets te zeggen. Ze is nu ook van buitenkat naar binnenkat gegaan, dus dat is sowieso een verandering.
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.537 berichten

#3 Geplaatst 10 juni 2020 - 17:41

Volgens mij hoef je hen niet als senior te gaan behandelen. Als er ooit iets mis gaat kan je nog op specifieke voeding overstappen.
Denk dat het allemaal commerce is ;)

Cloe werd wat rustiger na haar 7de en aanhankelijker, ze is heel speels gebleven tot ze 15 werd daarna minderde het wel en sliep ze meer
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#4 Geplaatst 10 juni 2020 - 21:32

Mijn 3 katten zijn allemaal van mei 2014. Ze zijn dus 6 jaar. Butler is nog goed actief, maar slaapt toch al meer, tijdens de dag. 's Nachts slaapt hij altijd in zijn zetel, boven. Lexy en Sienna, onze 2 apen, zijn sinds een jaar echt grote luilakken geworden. Samen in hun korf op de wasmachine en droogkast, slapen is hun hobby geworden.
Wijlen ons Misty werd ook minder actief rond 7 jaar. Haar heb ik droge brokken van 7+ gegeven omdat ze al allergieën had (huiduitslag van vlooien), waar ze voor behandeld werd. Wijlen haar zoon, Juno, is altijd actief gebleven tot hij longkanker kreeg op 10 jaar. Toen werd hij, de laatste maanden heel rustig, door de kanker natuurlijk.
Ik geef mijn katten alleen voer 7+ als ze ouderdomsverschijnselen vertonen of als ze meer dan 9 jaar zijn.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#5 Geplaatst 11 juni 2020 - 15:21

onze yoshi heeft altijd veel geslapen, ze is nu bijna 11 jaar oud.
Af en toe krijgt ze haar stikte en raast ze door het huis als een wervelwind maar dat duurt maar vijf minuten en dan gaat ze weer slapen...
ah ja, en ik ben de matras van dienst :lachen:
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 12 juni 2020 - 13:26

De oudste (Pluche) wordt 9 dit jaar, maar ik merk daar helemaal niets rustigs aan.
Zij is de grootste, zwaarste, actiefste van de 3.

Zij kan het hoogste springen, het verste en is het snelst :)

Maar dat is altijd al geweest.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 13 juni 2020 - 10:14

Ik denk dat het ook per kat verschilt. Bij Rakker merkte ik absoluut niets op 7 jaar. Zij zag er echt nog uit als een jonge kat, gedroeg zich zo en had geen gezondheidsproblemen. Ik vond haar dan ook nog totaal geen senior op die leeftijd. Ondertussen is ze 16 en merk ik wel dat ze er wat ouder begint uit te zien en dat ze problemen heeft met haar schildklier.

Nya hebben we gevonden op volwassen leeftijd en haar leeftijd is dus geschat. Ze zou een beetje ouder kunnen zijn, maar was nog jong toen we haar vonden en is toen geschat op 2 jaar. Zij heeft sinds ze 8 jaar is problemen met huidkanker op haar neusje en enkele andere kwaaltjes. Ondertussen gaat het niet super met haar, heeft ze echt wel veel gezondheidsproblemen en ze is nu 12 jaar. Maar dat is dus haar geschatte leeftijd en geeft misschien een fout beeld.

Bewerkt door Syntara, 13 juni 2020 - 10:16.

Sabine2
Sabine2
  • 8.656 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 26 juni 2020 - 09:32

Het verschilt van kat tot kat. Een senior check laat ik enkel bij mijne Poekie doen, hij is er nu 13 en heeft wat beginnende nierproblemen. Zijn voiding is aangepast (hoewel hij ook graag van de kittenbrokken van de opvangertjes snoept…)
De Van Boevaerds worden er volgende week 12. Ze hebben beide wat artrose, wat heel normaal is voor die leeftijd, maar ze kunnen nog genoeg overal op- en afspringen. Hun voeding is een mix van Senior met Metabolic met granenvrije Purizon.
Archie van 10 jaar heeft nergens last van. Hij krijgt jaarlijks complimenten van de dierenarts over zijn mooie gezonde gebit, waar je zeker zijn leeftijd niet aan zou toeschrijven. Hij eet mee met de Van Boevaerds, want is door zijn voorgeschiedenis een enorme schrokop.
Chester, ook 10 jaar, is de enige met een normaal lichaamsgewicht (hoewel Poekie nu ook op gewicht staat doordat hij in april flink ziek is geweest). Hij heeft artrose aan de overgang tussen rug en staart, maar dat belet hem niet van dagelijks op avontuur te gaan. Hij eet Purizon in een Surefeed, want iets anders wil hij niet en hij kan ook niet puzzelen (en de Van Boevaerds mogen maar beperkt Purizon eten).

Ik probeer hun gewicht onder controle te houden, want dat durft al eens de mist in te gaan. Dat is niet bevorderlijk voor hun artrose. En verder moeten ze dagelijks ook wat aan lichaamsbeweging doen met behulp van een hengel of pluimenstok.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#9 Geplaatst 26 juni 2020 - 17:49

Sabine2, op 26 juni 2020 - 09:32, zei:

Het verschilt van kat tot kat. Een senior check laat ik enkel bij mijne Poekie doen, hij is er nu 13 en heeft wat beginnende nierproblemen. Zijn voiding is aangepast (hoewel hij ook graag van de kittenbrokken van de opvangertjes snoept…)
De Van Boevaerds worden er volgende week 12. Ze hebben beide wat artrose, wat heel normaal is voor die leeftijd, maar ze kunnen nog genoeg overal op- en afspringen.

Geen eenvoudige etenstijd precies  :louche: Hoe merk je eigenlijk dat een kat artrose krijgt? Ze doen allicht minder zotte toeren?

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Sabine2
Sabine2
  • 8.656 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 01 juli 2020 - 16:47

De ene kat zal dat rapper tonen als de andere. Meestal zie je het bij het springen, dat gaat minder vlot en soms merk je dat ze plots een opstapje nodig hebben om ergens op te springen, terwijl ze dat voordien vlotjes vanop de grond konden.

Of tijdens een massageke, terwijl ze voordien 100% lagen te genieten, gaan ze nu eens opkijken of een licht geïrriteerd geluidje maken als je een pijnlijke plek aanraakt.

Bekijk berichtMachteld., op 26 juni 2020 - 17:49, zei:

Geen eenvoudige etenstijd precies  :louche: Hoe merk je eigenlijk dat een kat artrose krijgt? Ze doen allicht minder zotte toeren?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org