Spring naar inhoud

- - - - -

Nachtelijk feesten

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#1 Geplaatst 31 juli 2020 - 11:38

Hoi,

Ik kom eens horen naar tip en trics.

Lily is 10 jaar lang een buitenkat geweest en leeft sinds midden oktober bij ons binnen (sindien hebben wij haar ook). De overgang is heel goed gegaan naar binnenkat, geen problemen. We staan eigenlijk verbaasd van hoe vlot zij alles gewoon opneemt. Maar nu sinds een paar nachten, houdt ze s' nachts een feestje. Dat is speeltjes zoeken en met rondhossen maar met VEEL lawaai. Als zij een speeltje vast neemt en met rondloopt, gaat dat gepaard met geluiden waarvan de buren zouden kunnen denken dat we haar aan het slachten zijn. En LUID ook nog eens. Dus midden in de nacht in een appartementsgebouw, je kan aannemen dat wij dat niet zo grappig vinden, ook niet voor onze eigen slaap. We hebben ook al alle speelgoed weggenomen als we gaan slapen, maar dan loopt ze gewoon rond zonder iets, dezelfde geluiden makend.

Nu sinds diezelfde periode komt ze ook niet meer bij mij op bed in haar mand liggen. Voor maanden heeft zij altijd s'nachts op mijn bed in een mand geslapen en dan sliep zij ook meestal heel de nacht. Maar dus sinds een paar weken doet ze dat niet meer en gaat ze in de living slapen. En nu sinds een week ofzo loopt ze een paar keer per nacht al roepend rond. Je hoort haar dan ook spelen, al is het met niets. Dat spelen, ok vervelend maar soit. Maar dat roepen, ik kan er geen naam aan geven. Ze doet het ook overdag als ze een speeltje heeft en er met rondloopt in haar mond. Vaak komt ze het speeltje dan gewoon afgeven aan iemand. Maar s'nachts in een stil appartementsgebouw ben ik bang dat de buren op de duur gaan klagen.

Ik denk dat aan een gebrek aan spelen overdag? Maar buiten als ze eens rondloopt met een speeltje in haar mond, heeft ze totaal geen interesse in spelen. Vroeger hadden we na het avondeten ons vaste speelmoment en dan crosste en sprong ze als gek met haar mamba. Nu wil ze spelen na het avondeten, maar als ik iets neem om met te spelen, gaat ze gewoon zitten en staren naar het speeltje. Ik moet er wel bijzeggen, ze is ook de laatste tijd wel bijgekomen. We proberen haar eten af te wegen, maar toch gaat er niets af. Wordt ze te zwaar en speelt ze daarom niet graag meer? Ik heb al vanalle speeltjes geprobeerd, ik weet echt niet hoe ik haar terug geïnteresseerd krijg in spelen. Als dat het nachtelijke probleem al zou oplossen...

We zeiden om te lachen al om haar op de loopband te zetten elke dag en wat te laten lopen. Al lachend, maar moest dat kunnen, zou het toch wel handig zijn, haha. Ik weet dat er zo van die rads zijn die je aan de muur bevestigd waar katten in kunnen lopen, maar daar hebben wij spijtig genoeg geen plek voor. Anders zou dat wel komen. Maar soit, iemand enig idee hoe dit probleem van nachtelijk zingen op te lossen?

Ps. ze is gesteriliseerd en in december nog helemaal nagekeken. Volgende checkup is in oktober, met bloedonderzoek.

Thanks,
Evy

Bewerkt door BlackScorpion, 31 juli 2020 - 12:22.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#2 Geplaatst 31 juli 2020 - 16:26

Saga jankte 's nachts (en overdag) vaak de boel bijeen wanneer ze op de bak ging. Een soort "allemaal wegblijven ik wil mijn ding doen". Ze heeft niet meer lopen janken sinds het dierenartsbezoek drie weken geleden waar bleek dat ze CKD had, maar of dat er nu rechtstreeks mee te maken heeft... Ik hoop in elk geval dat ze stil blijft omdat we naar een kleiner appartement verhuizen.

Pluis durft 's nachts wel eens rondcrossen met een speelmuis, maar die jankt niet. Het speelgoed wegleggen zou bij haar ook weinig effect hebben, als die wil dat je wakker bent... :louche:

Gedragsverandering is nooit goed natuurlijk... Vooral het eerst wel spelen en nu niet meer klinkt onrustwekkend.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#3 Geplaatst 31 juli 2020 - 16:51

Mja ze speelt wel op zichzelf overdag. Allé spelen. Een speeltje in haar mond nemen en luid roepend ermee rond lopen. Dat doet ze al altijd en dat doet ze nu dus s' nachts ook.

Qua niet willen spelen na het avondeten denk ik aan haar gewicht? Ze wordt te zwaar. Ik heb net een vis voor aan een lijn gekocht, een nieuwe groene mamba (wij hebben een zwart gat in huis dat mamba's eet) en een SPY (kartonnen doos met balletjes in).

De mamba was direct een success, voor 2 minuten. De doos snapt ze niet. De vis ga ik strax na het eten proberen.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#4 Geplaatst 03 augustus 2020 - 17:33

en, speelde ze met de vis?
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 augustus 2020 - 19:32

Eventjes, maar niet lang. En stinken dat die vis doet, blijkbaar valeriaan bweikes! Maar nu gewoon 2 veters aan elkaar geknoopt en daar loop ik dan wat met rond en speel daar met en daar heeft ze wel interesse in.

Maar ondanks spelen blijft ze het s' nachts doen. Rare is dat ze het aan zee niet doet...

Smiko
Smiko
  • 274 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 augustus 2020 - 04:06

Dat nachtelijk feesten klinkt heel bekend.

De Maine Coone heeft daar hier een sport van gemaakt, liefst tussen 3-4u in de nacht. met het nodige gezang erbij. Coontjes staan daar ook wel om bekend.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 augustus 2020 - 05:57

Als ze op reactie uit is, is de enige oplossing negeren, negeren, negeren. Helaas hebben katten meer uithoudingsvermogen dan wij en is zelfs eens zuchten voor hen genoeg om door te gaan. Pluis krijgt het vaak in haar bol tijdens de ochtendschemering (in de zomer tegen drie uur) en dan is haar buiten de kamer sluiten de enige optie.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 augustus 2020 - 07:46

Het gekke is dus dat ze aan zee in de chalet dat niet doet. Daar kijkt ze wat uit het raam en slaapt ze verder gewoon in haar mand of op het voeteind van mijn bed.

Nu afgelopen nacht is ze 2 keer even gekomen om te knuffelen en om 2 minuten bij me te liggen en dan is ze het afgebold, maar zonder concerto in A mineur. Ze heeft wel na het avondeten terug wat met de veter en mamba gespeeld. Ik hoop dat ze haar interesse in de veter behoudt, eens zoeken naar andere stomme dingen om met te spelen waar ze zou in geïnteresseerd kunnen zijn...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 04 augustus 2020 - 07:50

En als je haar eten in voedselverrijking geeft?
Maar ook 's nachts een deeltje?  Is beter voor de lijn en ze is er mee bezig s nachts.

Wat het lawaai maken betreft... is ne lastige.
Mimi doet da ook.  Gaat gewoon luidkeels roepen.
En als je terugroept 'Mimi, zwijg!", dan houdt hij voor de rest vd nacht zijne mond.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#10 Geplaatst 04 augustus 2020 - 08:56

Ik heb wel eens geprobeerd met zo een voedingsspeeltje, Sierra grabbelt direct alles eruit, maar Lily zit erbij en kijkt ernaar.
Zo ook vb. van die muizen die je kan vullen met brokken, Sierra heeft dat direct door, Lily kijkt ernaar en doet niets.
Die snapt dat niet vrees ik. Ook veel spelletjes zoals een balletje in een parcours enzo, dat snapt ze precies niet.
Dus ik vrees dat Sierra dat eten dan gaat opeten (en blub doen) en Lily niets ervan eet.

Pas op, Lily is niet dom hoor, want ze weet perfect vb. hoe ze een deur moet openkrijgen enzo.

We proberen haar nu wel als we gaan slapen Lily nog een bakje eten te doen opeten, dat ze geen honger heeft.
En als Sierra s'nachts wil eten, krijgt Lily ook eten.

Sabine2
Sabine2
  • 8.720 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 05 augustus 2020 - 15:55

Ik zou toch proberen met voerpuzzels. In het begin slow down kommen (da's gemakkelijk) en langzaam evolueren naar het moeilijkere werk.

Dat van het nachtelijk feesten… mijn eigen katten zijn zo lui als iets, maar de opvangertjes kunnen er wat van.
Misschien kan je haar 's avonds voor het slapengaan afmatten met een hengel, de meeste katjes zijn zot van de Purrs hengels. Of met een undercover mouse of iets interactiefs (een ballenbaan of zo). Ze moet gewoon haar jachtfrustratie kwijt kunnen.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#12 Geplaatst 05 augustus 2020 - 19:12

Ze heeft vanacht een bol wol afgerold en door heel het appartement gerold  :bleh: . Ik dacht dat die veilig opgeborgen was. Mijn fout en ik weet dat het ook gevaarlijk is. Wel grappig zicht als je opstaat  :lachen: .

Ik heb nog zo een slow down in paars met van die stekels ergens liggen. Zal die vandeweek eens opsnorren en proberen. We zetten nu brokjes klaar als we gaan slapen. Maar deze nacht heeft Sierra ze gevonden... oops.

Probeer nu elke avond na het eten haar toch minstens 15 minuten actief te krijgen. Wat niet altijd lukt spijtig genoeg. Maar iets is beter dan niets denk ik dan. Daarnet was ze snel uitgespeeld, geen interesse meer. Dan ben ik haar maar gaan borstelen, dat vind ze heel leuk.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#13 Geplaatst 05 augustus 2020 - 19:23

Die pa

Bekijk berichtBlackScorpion, op 05 augustus 2020 - 19:12, zei:

Ik heb nog zo een slow down in paars met van die stekels ergens liggen. Zal die vandeweek eens opsnorren en proberen. We zetten nu brokjes klaar als we gaan slapen. Maar deze nacht heeft Sierra ze gevonden... oops.
Dat paarse stekelding vinden ze hier fantastisch :)
Ik heb net een absolute beginnerspuzzel meegegeven aan iemand die denkt dat haar katten het niet kunnen. Van Trixie, eenvoudig een plaatje met een koepeltje op zodat ze de brokjes met hun pootjes moeten schuiven. Staat helaas niet meer op Zooplus. Een eierdoos is ook leuk (als ze geen lange, smalle snuit hebben zoals Pluis, die er gewoon uit eet :rolleyes: ).

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#14 Geplaatst Gisteren, 11:22

Ik had zo iets met buisjes die omhoog hangen en die ze moeten omdraaien zodat de brokjes eruit vallen. Zowel Sierra als Lily kijken er zelfs niet naar. Maar dat paars stekelding, daar is Sierra wel fan van. Misschien dit weekend eens uithalen en bij Lily proberen. Benieuwd of ze het gaat snappen. Misschien moet ik Sierra erbij zetten ook, zodat die het kan laten zien hoe het moet, haha.

Sabine2
Sabine2
  • 8.720 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst Gisteren, 14:14

Die buisjes die omhoog hangen en ze met hun pootje moeten ronddraaien, zijn hier ook geen succes.
De Northmate (paarse stekelding) is dat wel. In het begin deed ik de brokjes vooral meer naar de buitenkanten toe, maar eens ze die (te) vlotjes leegvraten, deed ik de brokjes meer in het midden.

Speelmomenten met de hengel beperk ik hier tot vijf minuten per keer. En daarna krijgen ze een speeltje met pluimen, daar zijn ze zot van.
Ik weet niet of je ergens nog badminton-pluimpjes hebt (deze met pluimen, niet uit kunststof), daar waren de mijne in de tijd ook zot van.
En van die doodsimpele kleine muisjes (grijze en witte, bij Zooplus in een verpakking van 6 dacht ik), ook altijd een hit. Net zoals mousse balletjes en kattenveertjes. Die hoor je ook niet als ze daarmee hevig tekeer gaat en deze hardpotig tegen de muur of meubelen mept.

Een keukenrol is ook meestal een hit, maar niet aan te raden :lachen: :lachen:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org