Spring naar inhoud

- - - - -

Mama de acogida sin fronteras

Opvangmama Mil Palmeras

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 03 september 2020 - 16:58

Sinds 1 september ben ik aangekomen in mijn Spaanse stulpje.
Naar goeie gewoonte ging ik de dag erna een grote zak brokken afzetten bij de Zwerfkattenkolonie van Mil Palmeras. Daar aangekomen, hoorde ik Lupe (de verantwoordelijke van de kolonie, die het enorme kattenhuishouden daar in goeie banen leidt), bezorgde sussende woordjes zeggen, maar eigenaardig genoeg was ze zo gefixeerd op wat ze aan het doen was, dat ze zelfs niet kwam kijken, wat ze normaal gezien altijd doet.
Dus ging ik zelf tot bij haar en her werd me toen direct duidelijk waarom ze daar vanachter aan die tafel stond: Ze was drie kittens uit een plastieken zak aan het halen, die daar 's morgens of in de loop van de voormiddag naast de afvalcontainer gedumpt waren, in de volle zon. Had ze niet een zakje afval moeten wegdoen, dan had ze ze nooit op tijd gevonden en hadden de 3 weken jonge baby's het zeker niet overleefd :(

En wat doet een opvangmama dan? Helpen natuurlijk!! Mijn Poekietje* zijn gerief stond toch nog op het appartement, inclusief zijn "man cave" (een nylon bench waarin hij zich kon terugtrekken), kattenbakje, speeltjes, nog een paar onderleggers enz. Lupe was supercontent met de aangeboden hulp, want in haar eigen huis heeft ze al meer papfleskittens en volwassen dutskes dan goed voor haar is. Javier, haar man, heeft me dan met de drie kittens naar mijn appartement teruggebracht.
In de late namiddag heeft ze dan op de dumpplaats nog een vierde kitten uit dat nestje gevonden. Hij was uit de zak geklauterd en waarschijnlijk gaan schuilen onder de container. Een zwart katje op een donkere plaats, hij viel niet op tot hij om zijn broertjes / zusjes begon te krijsen. Dan heb ik aangeboden om hem ook op te vangen vanaf vandaag (het was al heel laat toen ze op FB postte dat ze nummertje vier gevonden had) en Javier heeft het kleine schatje deze middag naar hier gebracht. Ik heb hem een tweede grote zak brokjes meegegeven ;) Dus voilà, nu ben ik mama de acogida en España. De sprottekes kunnen hier bijna heel de maand blijven. Tegen dat ik terug naar België ga, zijn ze ongeveer 7 weken en volgens de Spaanse wet ongeveer klaar voor adoptie. Ik ga alleszins mijn uiterste best doen om hen een zo goed mogelijke herstart te geven :heart:  

Bijgevoegde thumbnails

• C9810F75-8DCD-4D16-99F2-F98DE1E57D65.jpeg
  • 8A738122-CAE8-4FE2-8346-3B77E4A801C7.jpeg
  • 595AA6D8-D18C-4606-A626-3789940191B2.jpeg

Bewerkt door Sabine2, 03 september 2020 - 17:23.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Machteld.
Machteld.
  • 1 katten

#2 Geplaatst 03 september 2020 - 18:19

In een zak in de zon! :catcurs :trance: En met een verzorgde kattenkolonie vlakbij, ze hadden ze daar niet kunnen droppen op z'n minst?
Wat goed dat ze gevonden zijn. En jij weet weer wat gedaan met je vakantierust :lachen: :geluk:

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 03 september 2020 - 19:13

Aangezien mijn vrienden en familie hier wellicht niet zullen geraken, dreigde ik iets te veel vakantierust te hebben :lachen:
De kleintjes zullen hier heel wat leven in de brouwerij brengen.
Buurmeisje en haar vriend zijn hier net buiten, ze hebben de flesjes gegeven. Enkel nummertje vier had geen zin in een flesje, hij heeft dan maar twee spuitjes melk gekregen :d

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 03 september 2020 - 19:26

Pff... ik hou van Spanje, maar niet hoe ze met dieren omgaan. De enkelingen zoals die vrouw buiten beschouwing gelaten natuurlijk. Wel leuk voor haar ook dat jij kan bijspringen en helpen! Veel succes met de dutsies!
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 03 september 2020 - 21:43

Er zijn toch hoe langer hoe meer mensen die zich over de diertjes ontfermen. De weg is nog héél lang maar er is een begin. In Mil Palmeras is er trouwens al een aantal jaar een zwerfkattenbeleid. De budgetten zijn ontoereikend om al de gedumpte dutskes te castreren of steriliseren want daarvoor zijn er te veel, maar er zijn een aantal volgers die regelmatig een donatie doen of centjes geven, zodat er telkens dat ietsje meer gedaan kan worden. Natuurlijk, één zwaluw maakt de lente niet. Wanneer ik hier na mijn pensioen permanent kom wonen, ga ik me actief mee inzetten om het beleid aan te passen want er is echt nog een probleem.

Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 06 september 2020 - 09:26

Een filmpje van de sprottekes. Ze groeien gelijk als kool!

Bijgevoegde bestanden

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#7 Geplaatst 06 september 2020 - 12:31

Wel schattig hè, zielig de situatie maar kitties blijven schattig.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 13 september 2020 - 23:41

Vorige maandag werden de kleintjes ziek, overgeven en diarree. Ik ben ermee naar de dierenarts geweest en ze doen het ondertussen weer goed, hoewel er ééntje nog wat platte kaka heeft. Morgen gaan ze op controle bij Madam Stek.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 15 september 2020 - 07:48

Hebben ze daar ook parvo-problemen?
Hier valt het dit jaar nu wel mee gelukkig.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 17 september 2020 - 07:35

Er zijn er twee bij een andere opvangmama gestorven, maar ik weet niet of het Parvo was.
De opvangmama was tamelijk onervaren en ze heeft eea verkeerd ingeschat toen ze het wat minder deden. Het kan heel snel fout lopen bij zo een kleintjes.

Morgen ga ik met de vier sprottekes op controle. Straks weegmoment, hun eetlust is er alvast op verbeterd.

Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 28 september 2020 - 16:02

Ondertussen ben ik weer thuis.
De kleintjes hebben mij goed mijn bezigheid gegeven, ze hadden darmproblemen door endoparasieten, waarvoor ze medicijn kregen (blijkbaar smaakte dat enorm slecht, hun smoelekes logen er niet om) en toen dat uiteindelijk onder controle was, merkte ik dat Chufa (het tricolortje) iets te vaak naar mijn goesting aan haar oor krabde. De DA bevestigde mijn vermoeden: oormijt :NoWhy:  ik heb die zelfs onder de microscoop mogen bekijken. Dus kon ik hen alle vier gedurende 8 dagen behandelen.
Hun behandeling was net gestopt toen ze terug naar de Colonía moesten, zodat Lupe er gelukkig geen extra werk mee heeft, want het is daar heel druk.
Ik heb alle materiaal meegegeven, hun ren, krabpaal, speeltjes, doeken, eten, rest van de medicatie, speeltjes, kattenbakvulling.... zodat ze hen probleemloos binnen kon opvangen. Over een paar weken komen ze vrij ter adoptie, ik hoop dat ze alle vier goed terechtkomen (en niet alleen geplaatst worden).

Ik ben blij dat ik het gedaan heb, maar denk niet dat ik het een tweede keer ga doen, want het was behoorlijk wat werk, en ik hoop,dat de COVID tegen september van volgend jaar onder controle gaat zijn, waardoor ik ook meer uitstappen ga doen.

Machteld.
Machteld.
  • 1 katten

#12 Geplaatst 28 september 2020 - 21:14

Weer vier maal vier pootjes op het juiste pad dankzij jou  :dans:

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 02 oktober 2020 - 12:51

Ondertussen werd Chufa (het tricolortje) geadopteerd :love2:  Ze krijgt twee hondjes als gezelschap.

Sabine2
Sabine2
  • 8.825 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 09 oktober 2020 - 15:13

Twee dagen geleden kreeg één van de zwarte katertjes een nieuwe thuis, gisteren werd zijn zusje geadopteerd.

En vandaag kwam het zwarte katertje terug… De reden: ze hebben vogeltjes in huis die daar vrijuit mogen rondvliegen. En het nieuwe personeel speelt niet met Susto (of Golfo, ik weet niet welke van de twee broertjes het was), dus jullie mogen één keer raden welk "speeltje" hij dan verkoos….
Ah vaneigens!!!!! Wat hadden die nu gedacht???????? :gek:
Sommige mensen zijn écht te stom voor woorden…

Nafijn, Cas is wél met haar zwarte poepeke in de roomboter gevallen, de verliefde blik van haar nieuwe personeel sprak boekdelen :love:

En aan die domme foempen met hun vogels ga ik geen woorden meer vuilmaken, 'k ga mij een nieuwe sjakosj bestellen (ipv in de chocolade te duiken) en me gewoon voor ogen houden dat hij nu terug vrij is om geadopteerd te worden door mensen die hem graag zien, en met zijn fratsen gaan kunnen lachen en hem er knuffeltjes voor geven en met hem spelen.