Spring naar inhoud

- - - - -

Senior kat(ten)

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Turty
Turty
  • 44 berichten

#1 Geplaatst 01 december 2020 - 05:57

Ik hoop dat dit de juiste plaats is om dit te starten. Vanaf welke ouderdom beschouwen jullie een kat als oud ? Ik heb er nl. twee, maar weet niet of ik die nu al als oud of zeer oud moet bestempelen. Hoe gaan jullie daarmee om kwestie van voeding.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#2 Geplaatst 01 december 2020 - 09:21

Hoi Turty,   Allereerst welkom hier op het forum.

Ik zou zeggen:

Zeven tot tien jaar oud: uw kat is volwassen.
Elf tot veertien jaar oud: uw kat is senior.
Vijftien jaar en ouder: uw kat is geriatrisch.

Jou dierenarts zal je wel vertellen welke voeding het beste is voor je katjes.   Die van mij zijn ondertussen 3 & 7 jaar oud  
Omdat mijne kleinste aanleg heeft voor blaasproblemen, zitten we nu op Royal Canin Veterenary diet Urinary care.  Mijne oudste mag daar gewoon van mee-eten
Natvoer eten ze momenteel gewoon Gourmet.  (liefst die torentjes van Gourmet, daar zijn ze zot van)
Indien ze moeten overgaan op ander voer omwille van leeftijd, zal mijn dierenarts me daar op attent maken.   Aan de hand van het medische onderzoek gaan we dan zoeken naar een geschikte voeding.

Succes met je lieverds.....

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 01 december 2020 - 12:58

Eigenlijk worden ze vanaf 8 jaar al bekeken als 'oudere' kat.
De ene is de andere kat ook niet, dus het is allemaal al wat koffiedik kijken.

Een seniorencheck bij de dierenarts wordt volgens FWF al op 7 jaar aangeraden:
http://felinewelfare...encheck_DIG.pdf

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Turty
Turty
  • 44 berichten

#4 Geplaatst 01 december 2020 - 13:38

Bedankt voor de info. De jongste is in elk geval 17j en tegen de 18j., en de andere in elk geval minstens 22j, maar waarschijnlijk eerder tegen de 24j.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#5 Geplaatst 02 december 2020 - 16:46

Bekijk berichtTurty, op 01 december 2020 - 13:38, zei:

Bedankt voor de info. De jongste is in elk geval 17j en tegen de 18j., en de andere in elk geval minstens 22j, maar waarschijnlijk eerder tegen de 24j.

amai, je hebt geluk met je poezels, ik wou dat de mijne ook zo oud hadden mogen worden, geniet er van
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 03 december 2020 - 18:46

Bekijk berichtTurty, op 01 december 2020 - 13:38, zei:

Amai zeg, zeer mooie leeftijden!

Het is idd vanaf een jaar of 8 dat ze als senior beschouwd worden, maar dan is het eerder "jonge senior"
Vanaf 11 à 12 jaar is het echt senior

Ik heb hier thuis momenteel enkel seniortjes bij mijn eigen katten. De jongste zijn ongeveer 10 à 11 jaar en de oudste zijn een goeie 12 jaar.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Umbaba
Umbaba
  • 343 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 04 december 2020 - 10:38

Mijn "senior" is 11 jaar en nog flink actief, rustiger dan vroeger, maar toch elke dag nog wilde spelletjes. Hij krijgt wel een supplement voor zijn gwrichten omdat hij een begin van artrose heeft.
Geplaatste afbeelding

Fotokonijn
Fotokonijn
  • 197 berichten

#8 Geplaatst 12 december 2020 - 21:03

Het is al weer een tijd terug dat ik op dit forum was.
Mijn vrijwilligerswerk bij een vzw hebben veel van mijn tijd opgeslurpt.
Ik schrijf op dit topic omdat ik van de week een kat opgehaald had die al een paar jaar door een mevrouw gevoerd werd.
Hij vermagerde zienderogen.
Hij was gechipped, maar degene van wie het telefoonnummer was, was verbaasd dat de kat nog leefde.
Hij was vier jaar geleden buiten gezet met nog drie andere katten.
Twee hadden het niet gehaald, maar de andere twee worden door die mevrouw verzorgd.
Toen afstand gedaan was van een van de katten heeft de dierenarts zich erover ontfermt.
Het was een kat van ruim 18 jaar en hij had een te snel werkende schildklier.
Daar heeft hij nu medicatie voor en voorlopig zit hij bij ons in de opvang.
Hopelijk ziet hij er binnenkort beter uit dan nu.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 14 december 2020 - 08:20

Dat begrijp je nu toch niet, dat mensen hun kat niet terugwillen :(
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Fotokonijn
Fotokonijn
  • 197 berichten

#10 Geplaatst 17 december 2020 - 23:18

Nou, als je al je katten dumpt, ben ik eigenlijk wel blij dat ze er afstand van gedaan hebben.

Turty
Turty
  • 44 berichten

#11 Geplaatst 23 december 2020 - 06:00

Die oudste kat van mij van 23-24j die eet zich nog eens een ongeluk maar blijft toch graatmager. De dierenarts snapt er niets van. Ze ziet nog maar amper en is grotendeels doof. Haar nieren zijn ws. niet al te best meer, maar dat lijkt ze hoogstwaarschijnlijk te compenseren door zeer veel te drinken sedert een 7-tal jaren.
Ik zit nog altijd min of meer met de vraag hoe oud ze in feite is en of dat wel kan dat ze zo oud is. Het enigste dat ik heel goed weet is dat toen ik ze voor het eerst zag (straatkat) had ze een echte kop van een zware volwassen kater die de daken afschuimde. Dan heb ik ze schat ik nog een jaar of 2-3 eten gegeven, vooraleer ik ze gepakt heb en laten steriliseren. Bij die ouderdom die ze toen zou gehad hebben moet ik nog (6+11)=17j tellen. De vraag blijft hoe oud de kat moet geweest zijn toen ik ze voor het eerst zag, want een kat van een jaar heeft toch nog geen volwassen ongecastreerde katerkop denk ik.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#12 Geplaatst 23 december 2020 - 17:09

Bekijk berichtTurty, op 23 december 2020 - 06:00, zei:

Die oudste kat van mij van 23-24j die eet zich nog eens een ongeluk maar blijft toch graatmager. De dierenarts snapt er niets van. Ze ziet nog maar amper en is grotendeels doof. Haar nieren zijn ws. niet al te best meer, maar dat lijkt ze hoogstwaarschijnlijk te compenseren door zeer veel te drinken sedert een 7-tal jaren.
Ik zit nog altijd min of meer met de vraag hoe oud ze in feite is en of dat wel kan dat ze zo oud is. Het enigste dat ik heel goed weet is dat toen ik ze voor het eerst zag (straatkat) had ze een echte kop van een zware volwassen kater die de daken afschuimde. Dan heb ik ze schat ik nog een jaar of 2-3 eten gegeven, vooraleer ik ze gepakt heb en laten steriliseren. Bij die ouderdom die ze toen zou gehad hebben moet ik nog (6+11)=17j tellen. De vraag blijft hoe oud de kat moet geweest zijn toen ik ze voor het eerst zag, want een kat van een jaar heeft toch nog geen volwassen ongecastreerde katerkop denk ik.

Mijn 15 jarige Sphynx eet ook veel (wel kleine beetjes per keer wegens maagprobleem) en is ook een wandelend skelet. Zij heeft wel chronische pancreatitis, misschien dat dat bij haar daar aan ligt.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#13 Geplaatst 23 december 2020 - 17:26

Dubbele post...

Bewerkt door BlackScorpion, 23 december 2020 - 17:27.

Turty
Turty
  • 44 berichten

#14 Geplaatst 24 december 2020 - 15:21

Verleden jaar werd een vrij groot gezwel bij haar ontdekt naast de lever. Zou dat er iets mee te maken hebben ? Toen ik vroeg om een biopsie te maken om te weten of het kwaadaardig was werd mij gezegd dat dit niet zo eenvoudig was (moest in slaap gedaan worden of een of andere reden). We zijn nu een jaar later en de kat loopt nog altijd rond met grote honger.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#15 Geplaatst 24 december 2020 - 18:26

Hmm... het kan altijd natuurlijk, maar ik ben geen dokter. Hopelijk kan ze nog een hele tijd blijven rondlopen!