Senior kat(ten)
#1 Geplaatst 01 december 2020 - 05:57
#2 Geplaatst 01 december 2020 - 09:21
Ik zou zeggen:
Zeven tot tien jaar oud: uw kat is volwassen.
Elf tot veertien jaar oud: uw kat is senior.
Vijftien jaar en ouder: uw kat is geriatrisch.
Jou dierenarts zal je wel vertellen welke voeding het beste is voor je katjes. Die van mij zijn ondertussen 3 & 7 jaar oud
Omdat mijne kleinste aanleg heeft voor blaasproblemen, zitten we nu op Royal Canin Veterenary diet Urinary care. Mijne oudste mag daar gewoon van mee-eten
Natvoer eten ze momenteel gewoon Gourmet. (liefst die torentjes van Gourmet, daar zijn ze zot van)
Indien ze moeten overgaan op ander voer omwille van leeftijd, zal mijn dierenarts me daar op attent maken. Aan de hand van het medische onderzoek gaan we dan zoeken naar een geschikte voeding.
Succes met je lieverds.....

LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL
#3 Geplaatst 01 december 2020 - 12:58
De ene is de andere kat ook niet, dus het is allemaal al wat koffiedik kijken.
Een seniorencheck bij de dierenarts wordt volgens FWF al op 7 jaar aangeraden:
http://felinewelfare...encheck_DIG.pdf
#4 Geplaatst 01 december 2020 - 13:38
#5 Geplaatst 02 december 2020 - 16:46
Turty, op 01 december 2020 - 13:38, zei:
amai, je hebt geluk met je poezels, ik wou dat de mijne ook zo oud hadden mogen worden, geniet er van

#6 Geplaatst 03 december 2020 - 18:46
Turty, op 01 december 2020 - 13:38, zei:
Amai zeg, zeer mooie leeftijden!
Het is idd vanaf een jaar of 8 dat ze als senior beschouwd worden, maar dan is het eerder "jonge senior"
Vanaf 11 à 12 jaar is het echt senior
Ik heb hier thuis momenteel enkel seniortjes bij mijn eigen katten. De jongste zijn ongeveer 10 à 11 jaar en de oudste zijn een goeie 12 jaar.

The devil has work for idle paws

www.dendermondsezwervertjes.org
#7 Geplaatst 04 december 2020 - 10:38

#8 Geplaatst 12 december 2020 - 21:03
Mijn vrijwilligerswerk bij een vzw hebben veel van mijn tijd opgeslurpt.
Ik schrijf op dit topic omdat ik van de week een kat opgehaald had die al een paar jaar door een mevrouw gevoerd werd.
Hij vermagerde zienderogen.
Hij was gechipped, maar degene van wie het telefoonnummer was, was verbaasd dat de kat nog leefde.
Hij was vier jaar geleden buiten gezet met nog drie andere katten.
Twee hadden het niet gehaald, maar de andere twee worden door die mevrouw verzorgd.
Toen afstand gedaan was van een van de katten heeft de dierenarts zich erover ontfermt.
Het was een kat van ruim 18 jaar en hij had een te snel werkende schildklier.
Daar heeft hij nu medicatie voor en voorlopig zit hij bij ons in de opvang.
Hopelijk ziet hij er binnenkort beter uit dan nu.

#9 Geplaatst 14 december 2020 - 08:20

#10 Geplaatst 17 december 2020 - 23:18
#11 Geplaatst 23 december 2020 - 06:00
Ik zit nog altijd min of meer met de vraag hoe oud ze in feite is en of dat wel kan dat ze zo oud is. Het enigste dat ik heel goed weet is dat toen ik ze voor het eerst zag (straatkat) had ze een echte kop van een zware volwassen kater die de daken afschuimde. Dan heb ik ze schat ik nog een jaar of 2-3 eten gegeven, vooraleer ik ze gepakt heb en laten steriliseren. Bij die ouderdom die ze toen zou gehad hebben moet ik nog (6+11)=17j tellen. De vraag blijft hoe oud de kat moet geweest zijn toen ik ze voor het eerst zag, want een kat van een jaar heeft toch nog geen volwassen ongecastreerde katerkop denk ik.
#12 Geplaatst 23 december 2020 - 17:09
Turty, op 23 december 2020 - 06:00, zei:
Ik zit nog altijd min of meer met de vraag hoe oud ze in feite is en of dat wel kan dat ze zo oud is. Het enigste dat ik heel goed weet is dat toen ik ze voor het eerst zag (straatkat) had ze een echte kop van een zware volwassen kater die de daken afschuimde. Dan heb ik ze schat ik nog een jaar of 2-3 eten gegeven, vooraleer ik ze gepakt heb en laten steriliseren. Bij die ouderdom die ze toen zou gehad hebben moet ik nog (6+11)=17j tellen. De vraag blijft hoe oud de kat moet geweest zijn toen ik ze voor het eerst zag, want een kat van een jaar heeft toch nog geen volwassen ongecastreerde katerkop denk ik.
Mijn 15 jarige Sphynx eet ook veel (wel kleine beetjes per keer wegens maagprobleem) en is ook een wandelend skelet. Zij heeft wel chronische pancreatitis, misschien dat dat bij haar daar aan ligt.

#13 Geplaatst 23 december 2020 - 17:26
Bewerkt door BlackScorpion, 23 december 2020 - 17:27.

#14 Geplaatst 24 december 2020 - 15:21
#15 Geplaatst 24 december 2020 - 18:26