Spring naar inhoud

- - - - -

Kater heeft een kale plek

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Chilli
Chilli
  • 9 berichten

#1 Geplaatst 23 december 2020 - 16:47

Mijn kater Finbar heeft een kale plek op zijn voorpoot sinds begin november. Deze zomer had hij ook al enkele kale plekken, maar die zijn verdwenen toen ik middel gaf tegen teken. Sinds november heeft hij dus terug een kale plek. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest en zij zei dat het geen abces was, maar vermoedelijk een allergie of irritatie. Hij heeft inspuitingen gekregen en heb ook zijn voeding aangepast  naar seniorvoeding gezien hij al 12 jaar is (voorlopig nog gemengd met de oude voeding). Ondertussen zijn we eind november en is die kale plek nog steeds niet beter, integendeel die zag er gisteren rood uit. Hij likt er voortdurend aan.
Sinds begin deze zomer zijn ze bezig met grote werken naast mijn woning. Dat zorgt voor heel veel lawaai overlast, waar mijn beide katten schrik voor hebben. Ik heb vanmorgen opnieuw contact opgenomen met de dierenarts en zij vermoedt dat het stress is. Ik mag in ieder geval geen zalf ofzo doen op zijn wonde, anders likt hij er nog harder aan. Maar ik weet niet wat doen om het op te lossen. De werken naast mij gaan nog minstens een half jaar duren. En ik heb nochtans de indruk dat mijn kater ondertussen wel doorheeft dat het onschuldig is, al zit hij wel vaak achter de zetel wat hij vroeger nooit deed.
Is er nog iemand die dat heeft meegemaakt?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 23 december 2020 - 17:05

Kale plekken kan inderdaad stress zijn, maar kan ook voedselallergie zijn.

Om voedselallergie uit te sluiten kan je een 1 proteïne dieet doen en vb. Trovet konijn geven. Zeker geen kip of gevogelte ofzo, maar iets dat je kat nog nooit gehad heeft. Dat moet je dan x weken geven. Als het betert, kan je een andere bron geven zoals hert ofzo en weer x weken. En zo verder tot je weet op wat hij reageert.