Spring naar inhoud

- - - - -

Kater heeft een kale plek

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Chilli
Chilli
  • 9 berichten

#1 Geplaatst 23 december 2020 - 16:47

Mijn kater Finbar heeft een kale plek op zijn voorpoot sinds begin november. Deze zomer had hij ook al enkele kale plekken, maar die zijn verdwenen toen ik middel gaf tegen teken. Sinds november heeft hij dus terug een kale plek. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest en zij zei dat het geen abces was, maar vermoedelijk een allergie of irritatie. Hij heeft inspuitingen gekregen en heb ook zijn voeding aangepast  naar seniorvoeding gezien hij al 12 jaar is (voorlopig nog gemengd met de oude voeding). Ondertussen zijn we eind november en is die kale plek nog steeds niet beter, integendeel die zag er gisteren rood uit. Hij likt er voortdurend aan.
Sinds begin deze zomer zijn ze bezig met grote werken naast mijn woning. Dat zorgt voor heel veel lawaai overlast, waar mijn beide katten schrik voor hebben. Ik heb vanmorgen opnieuw contact opgenomen met de dierenarts en zij vermoedt dat het stress is. Ik mag in ieder geval geen zalf ofzo doen op zijn wonde, anders likt hij er nog harder aan. Maar ik weet niet wat doen om het op te lossen. De werken naast mij gaan nog minstens een half jaar duren. En ik heb nochtans de indruk dat mijn kater ondertussen wel doorheeft dat het onschuldig is, al zit hij wel vaak achter de zetel wat hij vroeger nooit deed.
Is er nog iemand die dat heeft meegemaakt?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 23 december 2020 - 17:05

Kale plekken kan inderdaad stress zijn, maar kan ook voedselallergie zijn.

Om voedselallergie uit te sluiten kan je een 1 proteïne dieet doen en vb. Trovet konijn geven. Zeker geen kip of gevogelte ofzo, maar iets dat je kat nog nooit gehad heeft. Dat moet je dan x weken geven. Als het betert, kan je een andere bron geven zoals hert ofzo en weer x weken. En zo verder tot je weet op wat hij reageert.

Voor de stress kan je een verstuiver in huis gebruiken die feromonen verspreid zoals Feliway ofzo dat je in het stopcontact steekt. Dat kalmeert een beetje maar werkt pas na een tijdje.

Succes!
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 1 katten

#3 Geplaatst 24 december 2020 - 15:02

Heeft je dierenarts verder iets gedaan of enkel naar de plek gekeken? Kale plekken kunnen ook veroorzaakt worden door schimmel (ringworm), en dan loop jij zelf ook gevaar. Op de voorpoot is niet zo'n typische plaats voor allergie... Voedselallergie geeft meestal (maar natuurlijk niet in elk geval) kale plekken op de kop of in de nek. Vlooienallergie geeft dan weer eerder plekken rond het achterlijf. Stress kan, maar is een beetje vreemd zo op één plaats. Katten schrikken van geluid, maar meestal kunnen ze er wel mee om in hun eigen omgeving. Ik woon in een appartement en werd horendol toen onze nieuwe buren vorige week de badkamertegels vervingen, maar de katten lagen er na een tijdje rustig bij.

Er bestaat voeding met rustgevend medicijn in, maar misschien kan je de mening van een tweede dierenarts vragen of nog eens langs gaan bij de eerste? Je kat kan natuurlijk niet zeggen wat er scheelt, dus het is normaal dat ze een injectie geeft en afwacht, maar nu het niet betert zou ik toch nog eens gaan.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Chilli
Chilli
  • 9 berichten

#4 Geplaatst 15 januari 2021 - 10:13

Dierenarts heeft enkel gekeken naar de plek. Ik had eigenlijk de indruk dat de katten het ondertussen gewoon waren dat er naast hun huis geluid was. In het begin zaten ze constant achter de zetel als er lawaai was, terwijl ze tegenwoordig terug in de zetel liggen.
Ik heb feliway gekocht bij de apotheek. Hopelijk helpt dat een beetje. Wil gewoon wel zeker zijn dat het stress is door de verbouwingen en niet iets anders.

Chilli
Chilli
  • 9 berichten

#5 Geplaatst 15 januari 2021 - 11:01

Ik heb een nieuwe afspraak bij de dierenarts, deze keer ga ik bloed laten trekken om alle niet stressgerelateerde dingen uit te kunnen sluiten.