Spring naar inhoud

- - - - -

Schimmel/ringworm bij de kittens

ringworm schimmel

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Juliet_
Juliet_
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 12 februari 2021 - 22:16

Hallo,

Heb juist op de forum geregistreerd om mijn vraag te kunnen stellen. Ik ben echt ten einde raad. Ik heb 2 kittens, 7 maanden oud, die last hebben van schimmel/ringworm. Heb ze zo van de fokker gehaald op 3 maanden leeftijd. Het wordt niet beter.
De kittens zijn nu al in de tweede kuur Itrafungol, de eerste helemaal afgemaakt. Ik heb ze om de 3 dagen gewassen met Nisoral shampoo en de laatste week met F10 shampoo (eerst 3 dagen na elkaar, nu ook om de 3 dagen). De kittens zitten apart van onze honden en kinderen. ik kuis elke 3 dagen de ruimte waar ze in zitten met F10 veterinary cleaner en was de dekentjes 2 keer op 60 graden met Umonium erbij.

Ze blijven constant nieuwe vlekken krijgen! Op de oude vlekken groeit er nieuwe haar op maar heel dun en die vlekken blijven nog altijd goed zichtbaar. De week als ze Itrafungol krijgen stoppen de nieuwe vlekken te komen maar tijdens de pause week komen er altijd de nieuwe bij.

Ben al 2 keer naar de dierenarts geweest, die blijft zeggen dat ik moet wachten en ze blijven behandelen. Volgens de dierenarts is er een kans dat ze er vanaf gaan zijn tegen 1 jaar leeftijd. Maar we zijn al zeker 3,5 maanden bezig met de behandeling en ik zie helemaal geen verbetering. Vooral de kater staat er helemaal vol met de vlekken.

Wat doe ik verkeerd? Het enige middel dat ik nog niet heb geprobeerd is Imaverol maar ik lees overal dat die het vacht kapot maakt en verschrikkelijk plakt. De dierenarts zegt dat het ook nog giftig is voor de katten. Help, ik wordt er echt depressief van. Zowel ik als kinderen hebben ook ringworm overgenomen van de kittens en ondertussen al genezen.

Op de foto de kater zijn rug 3 dagen geleden, nu ziet het nog erger uit aangezien hij deze week geen Itrafungol neemt.

D8022FF6-D6D3-4737-9F36-B36E8C389376.jpeg

Bidouille
Bidouille
  • 2 berichten

#2 Geplaatst 16 februari 2021 - 12:49

Och wat vervelend kan ringworm toch zijn. Je bent in ieder geval al heel goed op weg maar het kan zo frustrerend zijn. Staan de katjes op een goede brok? En zijn ze verder lichamelijk gewoon in orde? Geen reden ervoor om veel stress te hebben of iets dergelijks? (Stress vermindert het immuunsysteem en dan kan schimmel nog vervelender zijn omdat het lichaam zich minder "verzet" tegen de schimmel.) Als het mijn katjes zouden zijn zou ik toch echt met Imaverol gaan behandelen. Ik gebruik dit al heel lang, ook voor veel zwerfdiertjes en kittens, en met succes. Natuurlijk is het niet de meest 'fijne' shampoo, maar ik vind het heel fijn werken. 2 keer per week en na gebruik dus niet afspoelen, eventueel alleen in de stop-week van itrafungol, of gewoon langere tijd. Eventueel drogen met de haardroger zodat ze zichzelf niet te veel gaan likken...
Succes!

Juliet_
Juliet_
  • 6 berichten

#3 Geplaatst 17 februari 2021 - 00:12

Bekijk berichtBidouille, op 16 februari 2021 - 12:49, zei:

Och wat vervelend kan ringworm toch zijn. Je bent in ieder geval al heel goed op weg maar het kan zo frustrerend zijn. Staan de katjes op een goede brok? En zijn ze verder lichamelijk gewoon in orde? Geen reden ervoor om veel stress te hebben of iets dergelijks? (Stress vermindert het immuunsysteem en dan kan schimmel nog vervelender zijn omdat het lichaam zich minder "verzet" tegen de schimmel.) Als het mijn katjes zouden zijn zou ik toch echt met Imaverol gaan behandelen. Ik gebruik dit al heel lang, ook voor veel zwerfdiertjes en kittens, en met succes. Natuurlijk is het niet de meest 'fijne' shampoo, maar ik vind het heel fijn werken. 2 keer per week en na gebruik dus niet afspoelen, eventueel alleen in de stop-week van itrafungol, of gewoon langere tijd. Eventueel drogen met de haardroger zodat ze zichzelf niet te veel gaan likken...
Succes!

Bedankt voor u antwoord! De kittens krijgen sinds een week geleden Royal Canin brokken en gelei voor kittens. Ik hoop dat het goed is voor hen. Daarvoor heb ik ze de brokjes gegeven die ik van de fokker heb meegekregen, daar weet ik de naam niet van. Verder lichamelijk zie ik niks speciaals waar ze last van hebben. Stress kunnen ze enkel hebben omdat ze lang alleen moeten zitten, gelukkig zijn ze met 2 en kunnen ze met elkaar spelen. Die Imaverol shampoo, moet ik die verdunnen of puur gebruiken? Ze likken dus constant aan elkaar als er iets vreemds op de huid zit, zo hebben ze Iso-betadine steeds afgelikt toen ik de vlekken ermee heb geprobeerd te behandelen.

Bewerkt door Juliet_, 17 februari 2021 - 00:13.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 17 februari 2021 - 07:47

Dag Juliet,

Via de opvang hebben wij (helaas) veel ervaring met schimmel, en nog nooit problemen mee gehad om deze weg te krijgen.

Nu, voor de itrafungol: de dosis is toch aangepast aan hun gewicht he?
Want als ze te weinig krijgen, helpt het niets.
Een kat van die leeftijd komt nog aardig wat bij op 5 weken tijd.

Sowieso: het beste om te kuisen is bleekwater (javel)  
Oke het stinkt, maar het is geweldig tegen schimmel.

Normaal is itrafungol genoeg, het is ook erg belastend voor de lever, dus een tweede kuur is eigenlijk niet zo'n strak plan geweest.
Imaverol is goed hoor. Je moet het inderdaad verdunnen met water, niet onverdund gebruiken.
Er zijn er zelfs die enkel behandelen met imaverol.
Wat ook goed werkt tegen schimmel, is iso-betadine (roodsel).  Maar ja, dan krijg je wel een oranje kat.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Juliet_
Juliet_
  • 6 berichten

#5 Geplaatst 17 februari 2021 - 09:57

Bekijk berichtEvyke81, op 17 februari 2021 - 07:47, zei:

Dag Juliet,

Via de opvang hebben wij (helaas) veel ervaring met schimmel, en nog nooit problemen mee gehad om deze weg te krijgen.

Nu, voor de itrafungol: de dosis is toch aangepast aan hun gewicht he?
Want als ze te weinig krijgen, helpt het niets.
Een kat van die leeftijd komt nog aardig wat bij op 5 weken tijd.

Sowieso: het beste om te kuisen is bleekwater (javel)  
Oke het stinkt, maar het is geweldig tegen schimmel.

Normaal is itrafungol genoeg, het is ook erg belastend voor de lever, dus een tweede kuur is eigenlijk niet zo'n strak plan geweest.
Imaverol is goed hoor. Je moet het inderdaad verdunnen met water, niet onverdund gebruiken.
Er zijn er zelfs die enkel behandelen met imaverol.
Wat ook goed werkt tegen schimmel, is iso-betadine (roodsel).  Maar ja, dan krijg je wel een oranje kat.

Hoe kuis ik juist de vloer en meubels met bleekwater? Moet ik die verdunnen?
Ik weeg de katten elke week voor ik ze Itrafungol geef. Ik vrees dat we zelfs met 2 kuren er lang niet vanaf gaan zijn, de dierenarts sprak vorige keer al van de derde en mss zelfs vierde kuur. Iso-betadine heb ik geprobeerd maar ze likken het direct van elkaar af.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 17 februari 2021 - 17:23

Bekijk berichtJuliet_, op 17 februari 2021 - 09:57, zei:

Hoe kuis ik juist de vloer en meubels met bleekwater? Moet ik die verdunnen?
Ik weeg de katten elke week voor ik ze Itrafungol geef. Ik vrees dat we zelfs met 2 kuren er lang niet vanaf gaan zijn, de dierenarts sprak vorige keer al van de derde en mss zelfs vierde kuur. Iso-betadine heb ik geprobeerd maar ze likken het direct van elkaar af.

Tja, de meubels is inderdaad lastiger. Niet alles kan tegen bleekwater.
Van waar ben je?

Wij hebben een fogger, een toestel dat je opzet in de ruimte en alle schimmels doodt.
Eigenlijk zou je heel je huis daarmee eens moeten doen, best na de 3e week behandeling.
En nog een tweede keer na de 5e week, maar dan is enkel de 'behandelkamer' nodig.

Dweilen doe je inderdaad best bleekwater, verdund in KOUD water.

Maar de imaverol is normaal echt geen probleem hoor.  
Enfin, als je kat wil meewerken.  Kittens behandelen wij daar ook mee.  Gewoon compleet natmaken en dan afdrogen.
Plakkerig is dat helemaal niet als het in de goede verhouding verdund is.

Geplaatste afbeelding

Juliet_
Juliet_
  • 6 berichten

#7 Geplaatst 18 februari 2021 - 00:00

Bekijk berichtEvyke81, op 17 februari 2021 - 17:23, zei:

Tja, de meubels is inderdaad lastiger. Niet alles kan tegen bleekwater.
Van waar ben je?

Wij hebben een fogger, een toestel dat je opzet in de ruimte en alle schimmels doodt.
Eigenlijk zou je heel je huis daarmee eens moeten doen, best na de 3e week behandeling.
En nog een tweede keer na de 5e week, maar dan is enkel de 'behandelkamer' nodig.

Dweilen doe je inderdaad best bleekwater, verdund in KOUD water.

Maar de imaverol is normaal echt geen probleem hoor.  
Enfin, als je kat wil meewerken.  Kittens behandelen wij daar ook mee.  Gewoon compleet natmaken en dan afdrogen.
Plakkerig is dat helemaal niet als het in de goede verhouding verdund is.

Ik woon in de buurt van Leuven. Een fogger zou ik heeeeel graag ergens vinden maar geen idee waar ik dat kan lenen.
Zal morgen naar de dierenarts bellen voor Imaverol want krijg blijkbaar niet zomaar zonder voorschrift. En dan wordt het mijn laatste hoop, voor de rest heb ik al alles geprobeerd.
Bedankt voor je advies in elk geval!

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 18 februari 2021 - 07:49

Bekijk berichtJuliet_, op 18 februari 2021 - 00:00, zei:

Ik woon in de buurt van Leuven. Een fogger zou ik heeeeel graag ergens vinden maar geen idee waar ik dat kan lenen.
Zal morgen naar de dierenarts bellen voor Imaverol want krijg blijkbaar niet zomaar zonder voorschrift. En dan wordt het mijn laatste hoop, voor de rest heb ik al alles geprobeerd.
Bedankt voor je advies in elk geval!

Als je een ritje Hamme (of Temse) ziet zitten kan je hem van ons lenen.
Maar eigenlijk moet je alle dieren mee behandelen om 100 % zeker te zijn, want schimmel zijn sporen.
Die vliegen rond en komen dus jammer genoeg overal.
Schimmel is heel moeilijk in 1 kamer te houden

Geplaatste afbeelding

Juliet_
Juliet_
  • 6 berichten

#9 Geplaatst 20 februari 2021 - 20:10

Gisteren op bezoek bij de dierenarts geweest, ze willen daar absoluut geen Imaverol voorschrijven, het zou voor de rund zijn en niet voor de kleine kittens. Eigenlijk moest ik gewoon verder doen, zodra de tweede Itrafungol kuur afgemaakt is, moet ik met de derde beginnen. Katten om de 3 dagen wassen met Nisoral en alles goed poetsen. Als ik naar de poetsproducten vraag, zeggen ze dat ik een stoomreiniger moet kopen en alles ermee poetsen. Dat is nog iets nieuws. Wat ik nog moet doen is katten op hypoallergene voeding zetten, de brokken heb ik al meegekregen.
Ik zag het niet meer zitten, ben gisteren ook al naar de andere dierenarts geweest. Die was nogal geschrokken van de poezen en zei dat ze nog nooit zo een erg geval van schimmel heeft gezien. Daarna heeft ze haartjes afgenomen om naar het labo te sturen om na te laten kijken. Volgens me is er geen twijfel mogelijk dat het schimmel is aangezien we dat ook al hebben gehad en dat zag er bij ons zoals in het boekje.
Die tweede dierenarts heeft wel Imaverol voorgeschreven (op mijn verzoek) maar zei dat ze er nog geen ervaring heeft om die voor de katten te gebruiken, wel voor honden. Dus vandaag heb ik ze alle 2 met verdunde oplossing gewassen. Heb er ook wel schuldgevoel bij maar ja... Voor de eerste keer heb ik die nog extra verdund om te zien hoe ze zouden reageren. Dus gewoon alle 2 gespoeld met de oplossing en daarna in de handdoek gewikkeld. Gewacht dat ze droog zijn, gelukkig duurt het niet lang want ze zijn kortharig en losgelaten. De kater begon direct aan zichzelf te likken ook al was hij helemaal droog, hopelijk is het niet zo erg.
Vandaag begonnen we aan de pauze week zonder Itrafungol, dus wordt het afwachten. Ben echt benieuwd of Imaverol ons gaat helpen. Voor de rest heb ik alles geprobeerd wat mogelijk is.  
Met foggen zal ik nog ff afwachten, eerst zien dat ze effectief geen nieuwe vlekken krijgen in de pauze week.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#10 Geplaatst 22 februari 2021 - 07:53

Wij hebben al gemakkelijk 60 kittens met imaverol gewassen.  Als het er al niet bijna 100 zijn.

Maak je daar aub geen zorgen in, imaverol is minder schadelijk dan intrafungol.
De week die siroop-loos was, was 2 keer per week wassen.
Nisoral hebben we nooit gebruikt.  Is niet echt gezond voor een vacht denk ik.

Geplaatste afbeelding

Juliet_
Juliet_
  • 6 berichten

#11 Geplaatst 22 februari 2021 - 19:46

Bekijk berichtEvyke81, op 22 februari 2021 - 07:53, zei:

Wij hebben al gemakkelijk 60 kittens met imaverol gewassen.  Als het er al niet bijna 100 zijn.

Maak je daar aub geen zorgen in, imaverol is minder schadelijk dan intrafungol.
De week die siroop-loos was, was 2 keer per week wassen.
Nisoral hebben we nooit gebruikt.  Is niet echt gezond voor een vacht denk ik.

Oh, bedankt voor uw antwoord Evyke81, ik voel me er nog altijd niet zo goed bij. Verdunnen jullie Imaverol voor de kittens zoals het op de fles staat, 20ml in 1L? Of moet het anders voor de kittens? Mijn katten hebben de dag na behandeling met Imaverol enorm veel dorst gekregen, echt abnormaal. Ik vraag me af of het daarvan kon zijn want ze hebben zichzelf en elkaar serieus afgelikt.

Bewerkt door Juliet_, 22 februari 2021 - 19:46.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#12 Geplaatst 23 februari 2021 - 08:11

Bekijk berichtJuliet_, op 22 februari 2021 - 19:46, zei:

Oh, bedankt voor uw antwoord Evyke81, ik voel me er nog altijd niet zo goed bij. Verdunnen jullie Imaverol voor de kittens zoals het op de fles staat, 20ml in 1L? Of moet het anders voor de kittens? Mijn katten hebben de dag na behandeling met Imaverol enorm veel dorst gekregen, echt abnormaal. Ik vraag me af of het daarvan kon zijn want ze hebben zichzelf en elkaar serieus afgelikt.
Ja, zoals het is aangegeven op de verpakking.
Meer drinken is mij eigenlijk nog niet direct opgevallen.

Geplaatste afbeelding

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: ringworm, schimmel