Spring naar inhoud

- - - - -

Oorzaak van gebroken tanden in een cattery, of thuis?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Cuchulain
Cuchulain
  • 27 berichten

#1 Geplaatst 14 maart 2021 - 16:47

Onze 3 main coon zijn afkomstig van een cattery.
2 zussen die in juni 3 jaar worden, en de oudere wordt in augustus 10 jaar jong.
Alle drie hebben ze gebroken tandjes, bovenaan en onderaan.
Ook hadden ze ontstoken tandvlees.
Volgens het adoptiecontract hebben wij dus binnen de 14 dagen een gezondheidscheck laten uitvoeren door onze dierenarts.
Hij zou ze alle 3 onder narcose brengen, om te kijken of er onderliggende oorzaken waren.
Er was totaal geen haast bij, eerst vertrouwen opbouwen zei hij, wat nu aan het gebeuren is.
Maar 3x een bedrag tussen 300 en 400 euro vond ik er ook ver over.
Dat zou dan op onze eigen kosten moeten, of op kosten van de cattery?
We hebben minder dan dat totaalbedrag betaald trouwens, om deze 3 katten te adopteren.
Ze zou nog moeten toeleggen dan.
Voor jonge katjes vind ik dat zeer vreemd.
Om deze reden zijn we bijna onmidelijk gestopt met die ellendige grote harde brokken van Royal Canin, voor main coon.
We hebben deze katten nu 5 weken, en hun tandvlees is nu mooi roze dankzij het overschakelen op barf voeding.
De tanden blijven natuurlijk wel kapot.
Dat plastic perforeren doen nog meer katten in die cattery.
Dat had onze Joy ook, vrij dwangmatig.
Het was de laatste tijd wel minder, en nu al 3 dagen is dat gestopt.
Ik vraag me af of ze dat deed tegen pijn, of jeuk van dat tandvlees.
Onze overbuur heeft ook 2 main coon, die hebben daar blijkbaar geen last van.

Wat zou de oorzaak van dat slechte gebit nu toch geweest zijn?
Op te jonge leeftijd die grote brokken moeten eten, dacht ik al aan?
komt dat nog voor?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.095 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 15 maart 2021 - 11:10

Je hebt minder betaald dan 900€ voor 3 maine coones? Is dat een betrouwbare Cattery?

Je hebt minder betaald dan 900€ voor 3 maine coones? Is dat een betrouwbare Cattery?

Sorry voor het driedubbel plaatsen, er loopt hier blijkbaar wat mis  :catyawn

Cuchulain
Cuchulain
  • 27 berichten

#3 Geplaatst 15 maart 2021 - 14:47

Ze is opgericht in 1991, 30 jaar bezig. Maar na overleden dochter in 2018 ende partner die haar in de steek laat word de cattery afgebouwd. Het zijn ook geen kitten meer. Dan vind ik de prijs vrij normaal. Als ze slecht werk leverde zou ze nooit zo lang overleven ook, dus ik denk betrouwbaar genoeg. Wel vermoed ik dat de eigen huiskatten minder aandacht kregen. Maar wat mijn vraag betreft, tandvlees en tanden niet gezond. Er zijn daar 20 katten, en ze krijgen enkel Royal Canin, grote pot, allen eten ze daar uit, zo veel ze willen.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.095 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 16 maart 2021 - 00:49

Ok ik dacht dat je ze gekocht had toen ze nog kittens waren. Wij betaalden voor een check up en kuisen van tandjes van onze sphynx over de 200€, maar in hun geval is het voor een onderzoek. De prijs zal dan ook afhangen van de kosten van het onderzoek. Dus geen echte vergelijking. Als je twijfelt kan je eventueel tweede advies vragen bij een andere dierenarts. Ik zou toch ook vragen welke onderzoeken er precies gaan plaatsvinden om een beter beeld te krijgen of de kosten al dan niet terecht zijn.

Cuchulain
Cuchulain
  • 27 berichten

#5 Geplaatst 17 maart 2021 - 06:42

We gaan zeker een 2de advies vragen, maar het tandvlees is nu mooi rose, behalve bij de losse tand van onze oudste.
Maar ik heb deze topic gestart omdat ik de toestand van het gebit bij katten van 2 jaar en 8 maand niet normaal vind.
Komt het meer voor dat ze hun tanden stuk bijten, en waardoor ontsteekt dat tandvlees bij de huiskatten van de eigenaar?
Waarop moet je letten om deze gezond te houden?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.095 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 17 maart 2021 - 11:00

Het is vreemd dat ze er alle 3 mee zitten. Mja, hoe ga je dat bewijzen dat het aan de Cattery ligt en wat staat er in het contract? Heb je al contact opgenomen met de Cattery? In het drinkwater voegen wij nu vet aquadent (Virbac) toe.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 18 maart 2021 - 09:25

Zijn de katten getest op aids en leucose?
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Cuchulain
Cuchulain
  • 27 berichten

#8 Geplaatst 22 maart 2021 - 17:19

Die vet aquadent kan goed zijn tegen tandplak, en ontsteking van de tand gevolgd door tandverlies meen ik, net als bij mensen.
Daarom kiezen we voor barf, en vermijden we dat zetmeel van de gewone brokjes.
Maar bij afgebroken tandpuntjes denk ik eerder aan calciumtekort.
Bij de ziektes die hier worden aangehaald kan ik niet meteen lezen dat er calciumtekort voor komt bij deze virale infectie's.
Lusteloos en gebrek aan eetlust is er niet te merken.
We zien enkel dat de oudste, met 9,5 jaar minder veel kan eten in een keer.
Zij heeft nood aan een tussendoortje.
Daarom krijgen ze dan een blikje, meestan vis voor de omega  3 en omega 6 vetzuren.
Losse tandjes kan aan mondhygiene geralateerd zijn, en de droge brokjes.
ik zoek vnl naar de mogelijke oorzaken voor gebroken tandjes.

Bewerkt door Cuchulain, 22 maart 2021 - 17:21.

Sabine2
Sabine2
  • 8.855 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 26 maart 2021 - 15:47

Er bestaat een aandoening waarbij de tandwortels geresorbeerd worden, dat is heel pijnlijk. Mijn Poekie* had dat. In een vroeg (maar toch al pijnlijk) stadium is daar amper iets aan te zien, misschien een rood randje aan het tandvlees. Dit is uitgekomen doordat ik zag dat hij echt veel pijn had en er kwijl aan zijn mondje hing (en hij was ongelooflijk humeurig, wat ook zijn aard  niet was). Het was pas eens er een foto genomen werd van het gebit, dat het duidelijk werd.
Dus misschien dat toch al laten uitsluiten door de dierenarts.
Desnoods laat je slechts één katje erop onderzoeken. Het is blijkbaar iets erfelijk.

Maar uiteraard kunnen er nog tal van andere oorzaken zijn waardoor een tand breekt.
De enige die daarover uitsluitsel kan geven, is een dierenarts vrees ik.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Cuchulain
Cuchulain
  • 27 berichten

#10 Geplaatst 31 maart 2021 - 19:50

We gaan er zeker en vast verder mee, maar tot nu was het te vroeg om met de poezen alweer bij een naar persoon te verkassen.
Het tandvlees is mooi roze, geen spoor van rood, irritatie of ontsteking te zien.
Er is ook helemaal geen cavitatie t.h.v. het tandvlees.
De pijnlijke ziekte die u beschrijft lijkt op een ziekte die ook bij de mens voor komt (Invasieve cervicale resorptie (ICR) en is ook bij ons erfelijk.
Mijn moeder had het toen ze jong was, ik zelf ben al jaren op de sukkel.
Neen, bij de poezen lijkt het of ze de tandpuntjes gebroken hebben door op iets hard (metalen tralie of zo) te bijten.
Het zijn enkel de puntjes van de voorste kleine tandjes, tussen de lange tanden.
ze bijten gedehydrateerde kalkoen en kippesnack en ook kippennekjes door.
Dan hebben ze geen pijn denk ik.

Het is net omdat eerst het vertrouwen moet komen dat we wachten en ik vast hier de vragen kom stellen.
ze zijn nu veel rustiger, de eerste 3 weken was er de hele nacht activiteit.
Onlangs keek ik nog eens met de camera's. Ze sliepen van 00.30u tot 7.33u, tot wanneer ik op stond en ze mij hoorden naderen op de trap.
Er is ook veel contact, ze komen alle drie vaak bij ons nu.
Twee van de drie kan ik nu ook op iedere plaats in huis op de arm nemen.
Ons Joy soms wel, soms nog niet, maar dat blijft bij sommige katten zo.
ze heeft enkel nog een gedragsprobleempje, ze pest zo 2x per dag haar zus uit een van de mandjes en gaat er dan zelf in liggen.
dat is zo een moment dat ze zich niet laat pakken ook (wel benaderen en een aai, dat kan wel al, na reeds 7 weken bij ons in huis denk ik).
Dat zal zijn omdat ze nog steeds binnenkat zijn.
We oefenen nu met een tuigje, om ze daarna de tuin te laten verkennen, maar ik dwaal af.
De eerste dierenarts zei dat er geen haast bij is, en eerst vertrouwen moet opgebouwd worden nu.
We nemen die raad ter harte, en ik ga er daardoor ook van uit dat het niet zo ernstig is als het bij u was Sabine2 (dat hopen we in elk geval).
Ik ga in elk geval nog verslag uitbrengen eens we zo ver zijn.
Dat zal naar mijn gevoel niet lang meer duren.
Vele dank vast voor de aangereikte tipt en adviezen hier op de site.

Sabine2
Sabine2
  • 8.855 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 07 april 2021 - 21:27

Dan zal het dat wel niet zijn, ik dacht dat de tandjes volledig afgebroken waren.
Het is inderdaad beter om nu volledig het vertrouwen op te bouwen.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org