Spring naar inhoud

- - - - -

Wild Freedom allergenen?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#1 Geplaatst 19 maart 2021 - 18:55

Pluis is in september op hotel geweest toen we verhuisd zijn uit Rusland. Ik had een zak Wild Freedom Cold River brokken meegegeven omdat ze thuis gek was op staaltjes die we daarvan hadden. In het hotel kreeg ze typische korstjes van voedselallergie op haar kop, vooral tussen de oren en ogen. Thuis weer de vertrouwde Applaws gegeven en alles genas. De staaltjes waren niet met zalm, dus ik dacht dat het misschien daaraan lag.

Nu heeft ze weer een lelijke korst aan haar oor, en het wil lukken dat ik al enkele dagen Wild Freedom blikvoer geef (geen vis). Toeval?  :louche: Uiteraard geef ik Pluis nu iets anders en als het maandag niet betert, bellen we de da. Het kan ook een andere oorzaak hebben natuurlijk.

Maar nu vraag ik me af wat er in dat voer zou kunnen zitten waar ze op reageert? Zowel in natvoer als droogvoer? Op de ingrediëntenlijst staat niks bijzonders, kip is geen probleem. Een supplement of bewaarmiddel misschien?

Bewerkt door Machteld., 19 maart 2021 - 18:56.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 19 maart 2021 - 19:32

Voedselallergie is iets raar, weet je welke ingrediënten er in beiden zitten?
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#3 Geplaatst 22 maart 2021 - 09:05

Cold River droogvoer:
Samenstelling
40% vers gevogeltevlees, 29% gevogelte eiwit (gedroogd), aardappelzetmeel, erwtenmeel, 10% zalmeiwit (gedroogd), vet van gevogelte; gevogelte lever (gehydrolyseerd), 2,5% biergist (gedroogd, bron van mannan-oligosachariden en ß-glucanen), ei (gedroogd), 1,13% lijnzaden, johannesbroodmeel (gedroogd), kaliumchloride; natriumchloride, 0,1% kruiden, gedroogd (kamille, brandnetel, venkel, bramenbladeren, komijn).

Additieven
Voedingsfysiologische additieven:
Vitamine A 15.000 IE, vitamine D (vitamine D3) 1.500 IE, vitamine E (alfa-tocoferylacetaat) 150 mg, vitamine E 150 mg, vitamine B1 12 mg, vitamine B2 22 mg, vitamine B6 12 mg, vitamine B12 100 mcg, vitamine C 55 mg, taurine 1.400 mg, nicotinezuur 130 mg, Ca-D-pantothenaat 43 mg, foliumzuur 2,8 mg, biotine 1.000 mcg, cholinechloride 2.000 mg, koper (als koper (II) sulfaat, pentahydraat) 15 mg; ijzer (als ijzer (II) sulfaat, monohydraat) 200 mg; ijzer (als ijzer (III) oxide) 200 mg; mangaan (als mangaan II oxide) 50 mg; zink (als zinkoxide) 150 mg; jodium (als calciumjodaat, watervrij) 2,5 mg; selenium (als natriumseleniet) 0,15 mg.
Technologische additieven:
extracten die tocoferol bevatten, van natuurlijke oorsprong (=natuurlijke vitamine E)

Natvoer Wide Country:
98% kippenvlees, -lever, -maag en -bouillon; 2% mineraalstoffen.

Toegevoegde stoffen
Voedingsfysiologische additieven:
Vitamine D3 (200 IE), vitamine E [als all-rac-alfa-tocoferylacetaat] (25 mg), taurine (1000 mg), zink [als zinksulfaat, monohydraat] (15 mg), mangaan [als mangaan(II)-sulfaat, monohydraat] (3 mg), jodium [als kaliumjodide] (0,5 mg).

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#4 Geplaatst 23 maart 2021 - 19:36

Haar oor betert toch echt wel, het staat nog wat dik door die korst, maar ze krabt er niet aan en de wondjes errond zijn weg, dus het moet echt wel aan de voeding liggen :catscratchhead
Nu ja, het zou handig zijn om te weten wat de oorzaak is, maar als het bij andere merken niet gebeurt, is de oplossing eenvoudig :p

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 25 maart 2021 - 09:33

Ja, 't is niet makkelijk om uit te vogelen welk bestanddeel net een probleem is he
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sabine2
Sabine2
  • 8.855 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 26 maart 2021 - 15:36

Ik heb dat ook eens gehad met Archie nadat ik hem Granatapet gegeven had. De anderen hadden niets, maar hij kreeg korstjes op zijn koppeke en rond zijn mond.

In het begin ben ik ook op zoek gegaan terwijl ik hem op Z/D zette, maar uiteindelijk ben ik teruggegaan naar de voeding die ze daarvoor ook aten en waarbij hij goed was. Dat was veel eenvoudiger dan een eliminatiedieet ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#7 Geplaatst 27 maart 2021 - 11:53

Bij Pluis' eerste keer voedselallergie heeft ze ook maanden op Z/D gestaan, maar toen hadden ze haar op hotel door een vergissing RC brokken met granen gegeven en moest ze echt wel even "ontgiften".
Nu Khiva stilletjesaan ook voeding voor volwassenen krijgt, is het weer wat zoeken. Ons "standaard" natvoer is Animonda Carny, maar van sommige smaken moet ze niet weten.

Cuchulain
Cuchulain
  • 27 berichten

#8 Geplaatst 11 april 2021 - 16:06

Wat niet in applaws lijkt te zitten zijn een groot deel van de vitamines.
wat mij verontrust is vitamine B6 12 mg
Voor een volwassen persoon is 1.6mg per dag voldoende.
Mijn vrouw nam op aanraden van haar apotheek tabletten van 200mg.
Ze moest er lang van ontgiften.
Van sommige vitamines schaad overdaad.
Voor een kat van 5kg zitten er veel te veel van sommige 'gezonde' vitamines.
Onthoud dit goed, ook voor u zelf.
Overdrijf er niet mee.