Spring naar inhoud

- - - - -

Verlegen kat in huis

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
Saar
Saar
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 25 juli 2021 - 20:02

Sinds gisteren hebben we een nieuwe kat van 1 jaar jong: Billie. (Zn oude naam was Mollie) Onze vorige kat overleed een paar maand terug en hij was bij ons op zn 3 maandjes.
Billie komt uit een asiel. Hij is heel lief, maar hij werd afgestaan omdat zn bazinnetje een kat teveel werk vond en hij niet zindelijk was. Het laatste klopte niet. In het asiel zeiden ze dat de dame niet iedere dag de kattenbak leegde. Hier heeft hij al mooi op de kattenbak geweest.
Om een verhaal kort te maken: Billie zit sinds gisteren onder de zetel en kwam er enkel ‘s nachts uit om te eten, plassen en verkennen. Ik heb eventjes gisteren en vandaag met de swiffer onder de zetel geveegd, omdat er veel stof ligt en hij behoorlijk niest. Er kwam wat snot, maar geen niesziekte. Ik denk dat het aan het stof ligt. Met de swiffer heb ik hem zachtjes aangepord om onder de zetel vandaan te komen, maar helaas. Vandaag kwam zn kopje ervan onder om de snoepjes te eten die ik hem gaf en hel even te aaien. Verder slaapt hij veel.

Omdat onze vorige kat als kitten recht uit het nest kwam en ander gedrag vertoonde, vraag ik mij af of ik Billie onder de zetel moet laten zitten tot hij het wat gewoon is. Ik denk dat het zijn veilig plekje is, maar het zou fijn zijn moest ie ook contact met ons leggen.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.136 berichten
  • 16 katten

#2 Geplaatst 26 juli 2021 - 12:54

Gewoon hem met rust laten. Beestje heeft in korte tijd veel meegemaakt.
Verhuizen naar een asielen met veel andere dieren, geuren en geluiden is eng, héél eng voor een kat of gelijk welk dier.
Nu is hij opnieuw in een nieuwe omging, dit brengt veel stress met zich mee.

Je kan hem al even aaien als je hem lokt, dat is een groot succes !

Laat hem op zijn eigen tempo komen en forceer hem zeker niet. Geef hem de tijd om zich thuis te voelen en jullie graag te leren zien.

Ik heb ex-opvangers die meteen thuis waren in hun nieuwe thuis maar ik heb er ook die zich een week verstopt hebben. Of zelf bange (niet 100% tamme dan) die zich 2 maanden verstopten en enkel snachts op pad gingen. Iedere kat is anders, dus iedere wenperiode is ook anders.

Zelfs toen ik verhuisde met Sarah, Babbette en Lotte naar mijn vriend zagen we dit. Ze kenden mij wel maar mijn vriend niet echt goed. Babbette en Lotte waren bijna meteen thuis en knuffelden met beide. Sarah daarintegen heeft zich zéker 2 weken verstopt voor mijn vriend. Als Sarah en ik alleen waren, knuffelde ze en liep ze gewoon rond, tot ze michael hoorde. Dan verdween ze onder de lakens of onder de zetel. Nu (2j later) zijn ze elkaars beste maatjes

Bewerkt door Jefke_Lientje, 26 juli 2021 - 13:00.

Saar
Saar
  • 3 berichten

#3 Geplaatst 16 augustus 2021 - 13:09

Bedankt voor je tips! We hebben die toegepast en na een paar dagen was Billie al heel wat zelfzekerder. We geven hem de nodige tijd, want iedere dag is een beetje anders met hem. Hij is hier nu al 3 weekjes en voelt zich goed thuis :)