Spring naar inhoud

- - - - -

Hoesten en snurken

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Cuchulain
Cuchulain
  • 43 berichten

#1 Geplaatst 27 augustus 2021 - 19:30

het valt ons op dat de oudste main coon, 10,5 jaar nu, meer geluid maakt als ze (half) slaapt.
Ze heeft ook meer hoestaanvallen.
Eerst dachten we een tijdje, haarballen.
Maar die vinden we niet zo vaak;
ook worden ze dagelijks wat bijgekamd om dit te voorkomen en krijgen ze ongeveer wekelijks eens snoepjes tegen haarballen.
Dat hoesten neemt wel toe.
Is er correlatie met wat betreft luidruchtiger slapen ook, op wat kan dit wijzen?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 29 augustus 2021 - 21:30

Best eens misschien filmen en aan een arts tonen, ook van het hoesten. Een arts kan dan vaak al een idee hebben. Kan gewoon irritatie zijn maar ook astma vb.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Cuchulain
Cuchulain
  • 43 berichten

#3 Geplaatst 12 september 2021 - 21:58

Geen idee of astma er iets mee te maken heeft.
Het is nu koeler buiten, onze irco werkt niet veel meer dus de lucht is minder droog.
Geen hoesten meer bij beide kattinnen.
te droge lucht geweest vermoed ik met die airco.
dat word vervelend de komende zomers, want met die lange dikke pels krijgen coon snel warm.
Onze halve noor in elk geval.
Haar ondervacht is langharig ipv kort zoals bij de andere.

Cuchulain
Cuchulain
  • 43 berichten

#4 Geplaatst 15 september 2021 - 07:21

Het is de airco.
Een zwoele nacht geweest, het word 23 graden vandaag buiten dus ik heb nog even de airco aangezet.
Na een 20 minuutjes begon ons oudje terug te hoesten.
Misschien is het ook de reden waarom ze niet wil buiten zijn, in de tuin?
De 2 andere katten lopen wel voortdurend in en uit, zij wil niet, en als we haar buiten zetten gaat ze onmiddelijk richting kattenluik.
Ze blijft wel 10 of 20 minuutjes op het terras maar komt dan binnen, om binnen te blijven.
Geen idee of dit meer voorkomt, of moet ik toch maar effe de dierenarts inlichten hier over?

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 17 september 2021 - 16:40

Ofwel wat extra ondersteuning geven dmv een F-lysine? Om de weerstand wat te verhogen?

Want 20 jaar is al een mooie leeftijd he? :-)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Cuchulain
Cuchulain
  • 43 berichten

#6 Geplaatst 25 oktober 2021 - 13:24

Ze is 10,5 Evyke.
Nu de airco warmen drogen ze de lucht niet uit, ze zitten nu meestal in de veranda waar het koeler is.
Daar is de temperatuur voor hun met die wintervacht beter blijkbaar.
Ze krijgen nu sneller een doosje anti haarbal.
Wat me wel ok-pvalt, bij ons oudje is de brok die er uit komt dunner/smaller dan bij de andere twee katten.
Misschien is het daardoor dat ze er meer last van heeft dan de andere twee katten.
We kammen ze nog (bijna) dagelijks, maar ze zijn zo vaak aan het helpen geweest en zo fier (trots) waardoor we bijna geen haar meer in de kammetjes vinden.
Zij hebben dat natuurlijk wel gevonden en binnengewerkt.
De kammetjes met die metalen pinnetjes nemen ook niet alles mee, achter de voorpootjes en van hun broek kan ik na het kammen steeds van die echt lange haren met de vingers uittrekken.
Handwerk is essentieel bij deze katten.
In het begin deden ze niets en zat de kam steeds tot 5 maal vol van de oudste, nu zou ik willen dat ze zich wat minder wasten.
Ik ga nog eens wat foto's van de gsm halen en er eens wat posten op het forum.
Ze zijn veel veranderd vind ik.