Spring naar inhoud

- - - - -

Geen vlooien maar wat wél?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_Lizzie's baasje_*
Guest_Lizzie's baasje_*

#1 Geplaatst 05 oktober 2009 - 12:48

Lizzie is een kattinnetje van vijf jaar. Sinds enkele weken is ze zich beduidend meer beginnen wassen, af en toe krabt ze zich ook wel wat meer maar niet zò veel dat het erg opvalt. Ik vond onlangs een soort van kleine zwarte korstjes, of korreltjes, in haar vacht.
Ik heb haar al vaak grondig onderzocht op vlooien maar die zijn absoluut niet te vinden!
Ik geef haar trouwens ca. om de 3 maanden Frontline, druppels in de nek, hoewel ze een binnenhuiskat is en onmogelijk met andere katten in aanraking kan komen. Ik doe dit meer als voorzorg, omdat er wel eens mensen bij me over de vloer komen die ook katten hebben en je weet maar nooit welke bezoekertjes die kunnen meebrengen.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 05 oktober 2009 - 13:04

Ik dacht dat die kleine zwarte korreltjes vlooien-uitwerpselen waren.... Dus toch vlooien m.i.

Toen ik Adam pas had, is de dierenarts met een fijn kammetje (vlooienkammetje, kan je kopen in de dierenspeciaalzaak) door zijn vacht gegaan en toen ze het schoonwreef met een wit doekje, zagen we dus ook die kleine zwarte korreltjes.

Moet Frontline niet maandelijks?

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 05 oktober 2009 - 13:04

je kan de korreltjes nat maken, als deze bruin/rood verkleuren heb je het met vlooien'poep' te maken, vlooien zijn niet per definitie altijd terug te vinden hé. Als dit het geval is, is het vooral belangrijk van de omgeving te behandelen tegen vlooien...

Ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn :)

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#4 Geplaatst 05 oktober 2009 - 13:06

Mij lijkt het ook echt vlooien.
Ik zou anders een keer stronghold gebruiken ipv frontline

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 05 oktober 2009 - 13:11

't Is waar, ik heb toen ook Stronghold gebruikt (ik denk wel dat dat enkel op voorschrift is).

Verder heb ik niks speciaal gedaan eigenlijk, en ze zijn weggegaan en weggebleven.
Hij was toen wel pas één dag in huis, dus ik was er rap bij.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 05 oktober 2009 - 13:16

Stronghold kan je ook zonder voorschrift verkrijgen.
Ik denk ook aan vlooien. Doe de truc eens die Dier zei en je weet het onmiddellijk. ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_Lizzie's baasje_*
Guest_Lizzie's baasje_*

#7 Geplaatst 05 oktober 2009 - 14:16

Bedankt voor de tip. De korreltjes kleuren inderdaad bruin dus het zullen dan wel vlooien zijn; maar ik vind het erg bizar dat ik er, ondanks goed zoeken, in die enkele weken geen één gevonden heb.
Ik heb het nagekeken en Frontline moet inderdaad maandelijks gebruikt worden. Mijn fout.

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#8 Geplaatst 05 oktober 2009 - 14:23

Hier werd ook maandelijks frontline gebruikt. Zelfs de frontline combo die ook de eitjes zou moeten aanpakken en niets hielp. Totdat ik stronghold ging gebruiken en na 1 behandeling was alles vlo-vrij!

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 05 oktober 2009 - 14:31

Hier krijgen ze allevier enkel en alleen de stronghold. Frontline, daar zijn de meeste vlooien resistent tegen geworden. Je kan het krijgen bij de apotheker (dosis afhankelijk van het gewicht van je kat) :hug:

Geplaatste afbeelding

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#10 Geplaatst 06 oktober 2009 - 14:27

Ik gebruik ook Fontline Combo en ben daar héél content over, gewone frontline raadde mijn DA af, omdat inderdaad de vlooien er resistent tegen worden.  

Frontline heeft nu een nieuw product op de markt, maar spijtig genoeg ontgaat de naam mij...

Regelamtig ontvlooien en zou ook eens stronghold gebruiken, of Advocate...

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 06 oktober 2009 - 14:50

tegen dat je een vlooi vindt in de vacht van een kat moet je kat al vergeven zijn van de vlooien, meestal is het enige wat je vindt idd zwarte korreltjes die bruinrood worden als je ze op een vochtig stukje keukenpapier legt :)
stronghold zou ik geven, soms werkt frontline gewoon niet meer (gewenning van de vlooien)

persoonlijk geef ik ook enkel anti-vlooi als ik vermoed dat mijn kat vlooien heeft (binnenkat) omdat ik vindt dat je kat zo weinig mogelijk bucht moet krijgen
(tenslotte likt de kat haar vacht wel schoon en krijgt zo ook van dat product binnen)
door preventief te gebruiken verhoog je trouwens ook telkens de weerstand van de vlooien waardoor sommige producten gewoon niet meer werken na een tijd...
Geplaatste afbeelding