Spring naar inhoud

- - - - -

Nonstop eten beschikbaar? + kittenvraag

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_Marii._*
Guest_Marii._*

#1 Geplaatst 07 oktober 2009 - 22:23

We geven onze Trixie en binnenkort (zaterdag is het zover en dan komt hij naar hier :jump: :jump: )  Falcon altijd brokjes ter beschikking.

Maar is dit eigenlijk wel nodig? Eet een kat alleen wanneer deze honger heeft? (heb ik ergens gehoord)
Ik merk wel dat onze Trixx wel een serieus mannetje begint te worden. Niet echt dik, maar gewoon... hij ziet er echt wel vol uit :louche: & heeft best wel een goed buikje. Twee maand geleden waren we met hem naar de dierenarts gegaan en toen was alles in orde met zijn gewicht. Toch maak ik mij zorgen dat Trixx binnenkort te dik gaat worden. O:) Ligt het misschien aan het feit dat ie altijd kan eten wanneer ie wilt dat ie daarom een goed gezette kater aan het worden is? Ook is hij nog niet gecastreerd en ik heb gehoord dat een gecastreerde kater ook wat bijkomt. Hij beweegt wel veel enz maar toch denk ik dat het aan ons ligt omdat hij zoveel kan eten wanneer hij maar wilt. Zijn bakje is weliswaar nooit leeg...

Ook heb ik een andere vraag. Trixie is nu bijna zeven maand en eet nu gewoon voer, geen kittenvoer meer. Maar binnenkort komt er een klein prutske bij en deze moet dus duidelijk nog kittenvoer eten. Maar hoe zorg je ervoor dat die kleine Falcon uit zijn eigen kommetje eet en van het voer van Trixx afblijft (en andersom)? En ook vrees ik ervoor dat Trix er met de kittenmelk vandoor gaat & dus Falcon bijna een strijd moet voeren om zelf eens een slokje te wagen...
:onzeker:

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 07 oktober 2009 - 22:54

Hier staan altijd brokjes klaar, het is mijn ervaring dat katten de hele dag door kleine beetjes eten, vaak zijn het echt maar enkele brokjes per keer.
Wat betreft de kittenbrokjes zul je waarschijnlijk gaan zien dat Trixie kittenbrokjes gaat eten en het kitten de brokjes voor volwassen katten.
Wat ik gedaan heb, en ik heb katten in allerlei leeftijden, is de brokjes die ik kreeg in het kitten pakket opmaken en daarna at het kitten gewoon de brokjes voor volwassen katten mee, nooit geen problemen mee gehad.
Kun je Trixie zijn ribben nog voelen?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 07 oktober 2009 - 23:10

Yep, katten in tegenstelling tot honden eten gemiddeld 16 keer per dag ofzo, omdat die een heel ander ritme hebben dan dagactieve dieren (katten zouden zogezegd vooral 'snachts actief zijn hoewel ik daar hier niet veel van merk)

Je kan natuurlijk wel een maximum geven per dag: je weegt een bepaalde hoeveelheid af per dag en die hoeveelheid geef je dan gespreid in verschillende maaltijden...dat kan wel helpen om overgewicht tegen te gaan, maar dan moet je natuurlijk hele dagen thuis zijn om zoveel porties te kunnen geven hé... hier staat continu een schaaltje (maar dat is maar halfvol, omdat de brokjes anders hun smaak verliezen en de poezen deze niet meer opeten dan) :)

Bewerkt door Dier, 07 oktober 2009 - 23:11.

Guest_Marii._*
Guest_Marii._*

#4 Geplaatst 07 oktober 2009 - 23:10

Nashota zei:

Hier staan altijd brokjes klaar, het is mijn ervaring dat katten de hele dag door kleine beetjes eten, vaak zijn het echt maar enkele brokjes per keer.
Wat betreft de kittenbrokjes zul je waarschijnlijk gaan zien dat Trixie kittenbrokjes gaat eten en het kitten de brokjes voor volwassen katten.
Wat ik gedaan heb, en ik heb katten in allerlei leeftijden, is de brokjes die ik kreeg in het kitten pakket opmaken en daarna at het kitten gewoon de brokjes voor volwassen katten mee, nooit geen problemen mee gehad.
Kun je Trixie zijn ribben nog voelen?

Dus eigenlijk is er totaal geen (of niet zo veel) verschil in kittenvoer en voer voor volwassen katten? :louche:
En jah Trixie zijn ribben zijn nog voelbaar. Zolang dat is, is hij op gewicht of zo?

Bewerkt door Marii., 07 oktober 2009 - 23:11.

Guest_Marii._*
Guest_Marii._*

#5 Geplaatst 07 oktober 2009 - 23:18

Dier zei:

Yep, katten in tegenstelling tot honden eten gemiddeld 16 keer per dag ofzo, omdat die een heel ander ritme hebben dan dagactieve dieren (katten zouden zogezegd vooral 'snachts actief zijn hoewel ik daar hier niet veel van merk)

Je kan natuurlijk wel een maximum geven per dag: je weegt een bepaalde hoeveelheid af per dag en die hoeveelheid geef je dan gespreid in verschillende maaltijden...dat kan wel helpen om overgewicht tegen te gaan, maar dan moet je natuurlijk hele dagen thuis zijn om zoveel porties te kunnen geven hé... hier staat continu een schaaltje (maar dat is maar halfvol, omdat de brokjes anders hun smaak verliezen en de poezen deze niet meer opeten dan) :)
Hier staat ook altijd een kommetje, we vullen het enkele dagen gewoon aan, dan wacht ik tot het bijna op is, maar je merkt wel dat hij de laatste brokjes niet zo lekker vindt, dat gooi ik dan weg en vul dan het kommetje aan enz. Veel zie ik hem niet echt eten, om de zoveel uur komt hij een hapje eten, soms krijgt hij eens natvoer ofzo. Eigenlijk valt het allemaal goed mee.
Misschien dat hij gewoon enorm veel geërfd heeft van zijn papa (heilige birmaan) en is hij daarom wat zwaarder dan andere htk-katten... :louche:
Maar als er zoveel mensen altijd eten beschikbaar zetten, dan moet ik mij denk ik geen zorgen maken hé :d
In geval van "nood" dan zal ik mijn kat eens goed laten zweten door een extra intensief speeluurtje :)

Bewerkt door Marii., 07 oktober 2009 - 23:19.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 07 oktober 2009 - 23:23

Marii. zei:

Dus eigenlijk is er totaal geen (of niet zo veel) verschil in kittenvoer en voer voor volwassen katten? :louche:
En jah Trixie zijn ribben zijn nog voelbaar. Zolang dat is, is hij op gewicht of zo?

ha jawel, kittens hebben meer energie nodig, dus voeding voor kittens bevat sowieso meer caloriën hoor!
Daarom zetten wij verwaarloosde katten ook steeds op kittenvoer :)

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 07 oktober 2009 - 23:29

Ik zou kittentjes onbeperkt laten eten, ze moeten zo hard groeien hè.
Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 07 oktober 2009 - 23:35

kiki zei:

ja inderdaad, ben ik het volledig mee eens, kittens sowieso! ik persoonlijk opteer om alle katten ad libitum te voeren, tenzij tegenaangewezen zoals bij vb diabetes of obesitas

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 08 oktober 2009 - 07:37

Gabriël was ongeveer anderhalf jaar toen Zita erbij kwam als kitten van 9 weken en we mochten van de da aan allebei RC 34/36 geven.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 08 oktober 2009 - 08:30

Ik voer 2x per dag (en op wisselende tijden tegen het anticiperen op voedsel) omdat ik niet houd van "koelkastkatten" die op den duur vaak niet zoveel interesse meer hebben in het eten.
Overigens voer ik ook volledig rauw dus de hele dag laten liggen zou niet eens kunnen.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#11 Geplaatst 08 oktober 2009 - 12:39

hier ook de hele dag brokjes maar je kater van 7 maanden mag nog gewoon kittenvoer eten dus ze kunnen het dan saampjes eten :LOL:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 08 oktober 2009 - 13:33

Je kan de kittenbrokjes ook mengen met de volwassen brokjes en dan krijgen ze beiden het nodige voer binnen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Marii._*
Guest_Marii._*

#13 Geplaatst 08 oktober 2009 - 15:49

kiki zei:

Inderdaad, het nieuwe katje zal altijd wel een bordje staan hebben (niet dat die kleine sloeber die hier al rondtrippelt er dan vanaf zal blijven maar soit);
Het is dus vooral Trixx; die toch al wat volwassen begint te worden, waar ik me gewoon een beetje zorgen om maak. Ik zou niet willen dat ie binnenkort te dik wordt. Hij blijft altijd binnen en dan heb je als kat altijd minder beweging dan een buitenkat :onzeker:
Nuja, en zoals enkelen hier al zeiden, misschien een beetje mengen van beide, of toch nog kittenvoer voor beide poesjes blijven geven :d We zien wel hoe het zaterdag loopt, zo spannend! :)
Ben ook zo benieuwd hoe die twee op elkaar gaan reageren, hopelijk klikt het vanaf de eerste seconde :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 08 oktober 2009 - 19:10

Er zijn al vele tips gegeven ivm het kittenvoer.

Hier staat heel de tijd korrel ter beschikking. Ze eten telkens een beetje. Hier hebben ze nog wel intresse in hun voeding doordat ik ook meng en ze krijgen hierbij nog 2x/dag natte voeding (gemengd met korrel). Tijger komt rond 10 voor 6 'thuis' (ze gaan buiten), dus een teken dat hij echt nog wel intresse heeft :d .
Mijn katers zijn perfect op gewicht, krijg er van de DA steeds complimenten over :LOL: .

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 08 oktober 2009 - 21:13

Marii. zei:

Ik zou niet willen dat ie binnenkort te dik wordt. Hij blijft altijd binnen en dan heb je als kat altijd minder beweging dan een buitenkat :onzeker:

Van de moment dat hij vriendschap sluit met je nieuwe poezel zal hij wel meer beweging krijgen hoor. Hier komen de poezen ook niet buiten, maar ze racen achter elkaar door heel het huis :LOL:

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag