Spring naar inhoud

- - - - -

Veilige opgroeiplaats voor kittens

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 februari 2009 - 15:37

Sinds Yumi gedekt is (meermaals) en we haar morgen mogen gaan halen, kan ik aan niets anders meer denken dan aan de voorbereiding van het toekomstige nestje. :oops: Ben mijn vriend dan ook al sinds vorige week enorm aan't pushen om alles zo snel en zo goed mogelijk af te krijgen O:)

Hij stelt voor om kiekenrendraad te nemen met wat houten paaltjes tussen, maar ik heb het eens bekeken en vind het er toch niet zo veilig uitzien voor de kittentjes, ik denk er nog maar alleen aan als ze er gaan opklimmen, er hun tandjes inzetten, eraan blijven hangen, bah ik mag er gewoonweg niet aan denken. Ik zou meer iets willen nemen dat toch wel vooral veilig is voor de kittens en waar ze niet zomaar kunnen overklauteren.  Wat ik me ook afvraag is of ze extra nood hebben aan warmte, want waarschijnlijk gaan we ze dichtbij de chauffage laten geboren worden. Hoewel ik hier ook wel al eens gelezen heb over een mamapoes die hard is beginnen hijgen, wat misschien van de warmte kon komen....?

Oops dit staat in het verkeerde topic, sorry... :(

Bewerkt door Spanishke, 28 februari 2009 - 18:14.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 28 februari 2009 - 18:31

Ik heb een werpkist en een ren gemaakt voor de moederpoes & kittens.

Dit is de werpkist:
Geplaatste afbeelding

Dit is de ren:
Geplaatste afbeelding

Meer foto's vind je hier terug.

De eerste weken staat de werpkist er gewoon. Als de kittens wat ouder worden, krijgen ze een ren ter beschikking. In de ren staat de werpkist (zie foto).
Ik heb mijn ren met plexiglas gemaakt. Kippengaas zou ik niet doen.
Eenmaal de kittens oud genoeg zijn, mogen ze gewoon vrij in huis lopen natuurlijk. :)

Yumi zal bevallen in de zomer, ik vermoed niet dat je de kamer extra warm hoeft te maken.
Wat je wel kan doen is een warmte element toevoegen. Ik had steeds de snugglesafe in de werpkist liggen. Als mams dan even haar beentjes wil strekken, kunnen de kittens lekker op de warme snuggle liggen.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 februari 2009 - 18:57

Die werpkist had ik inderdaad al gezien. Ziet er wel fijn uit en gezellig zeker voor het begin, heb je die helemaal zelf gemaakt?
Ik dacht ook al aan plexiglas, maar in den Brico heb ik enkel gegolfde platen teruggevonden en geloof niet dat dit echt plexiglas is? Het lijkt me heel wat veiliger voor de kittentjes, ze kunnen nergens opklauteren of zich bezeren. Waar heb je dit plexiglas gevonden eigenlijk? Ben er nl zelf naar op zoek :) De cattery waar Taiga vandaan kwam, die hadden zo'n plastic hekkentjes, wat ook wel schattig, veilig en leuk was, maar denk dat ze dit bij de babyafdeling gevonden hebben :d Die houten paaltjes zitten zelf nog eens gleufjes in waar het plexiglas in vastzit zodanig dat het stabiel staat? Kan je dat makkelijk openen?

Bewerkt door Spanishke, 28 februari 2009 - 18:59.

Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 28 februari 2009 - 19:25

ik gebruik een ren, die blijft hier dan geruime tijd staan, zodat de honden niet aan het kitteneten zouden kunnen. maar vanaf een bepaalde leeftijd leren ze erover klauteren (en dan zijn ze voor mij oud genoeg om in huis rond te lopen)
er is vooraan een deurtje dat openkan, en daar kan je dan, indien je het deurtje wil openlaten, een paneel inschuiven, die het ook toe doet, maar minder hoog dan de deur (vind ik handiger voor de mama, daar springt ze vlotter over)

veel plezier met de voorbereidingen!

Bijgevoegde thumbnails

• DSC02158-800.jpg

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 28 februari 2009 - 19:27

ja, het was de enige foto die ik heb ervan, en het was tijdens haar bevalling, daarom het bloed onderaan in krabpaal en op dekentje!  alé, voor er iemand hier rare dingen begint te denken. ;)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 01 maart 2009 - 01:15

Spanishke zei:

Die werpkist had ik inderdaad al gezien. Ziet er wel fijn uit en gezellig zeker voor het begin, heb je die helemaal zelf gemaakt?
Ik dacht ook al aan plexiglas, maar in den Brico heb ik enkel gegolfde platen teruggevonden en geloof niet dat dit echt plexiglas is? Het lijkt me heel wat veiliger voor de kittentjes, ze kunnen nergens opklauteren of zich bezeren. Waar heb je dit plexiglas gevonden eigenlijk? Ben er nl zelf naar op zoek :) De cattery waar Taiga vandaan kwam, die hadden zo'n plastic hekkentjes, wat ook wel schattig, veilig en leuk was, maar denk dat ze dit bij de babyafdeling gevonden hebben :d Die houten paaltjes zitten zelf nog eens gleufjes in waar het plexiglas in vastzit zodanig dat het stabiel staat? Kan je dat makkelijk openen?

Ja, werpkist en ren zijn zelfgemaakt. Welja, ik had mij 'eisen' en vriendlief heeft het gemaakt. :x
Ik heb het Plexiglas in de Brico gekocht dacht ik. Je hebt verschillende dikten. Het dunste vond ik iets te dun. Ik zou eens moeten kijken hoeveel mm het is. Golfplaten zijn het inderdaad niet. Misschien moet je het gewoon eens vragen? En anders eens naar een andere doe-het-zelf zaak gaan zoals de Hubo, Gamma, etc.

Hoe dikker het plexiglas, hoe duurder natuurlijk. Ik vond het wel niet zo goedkoop, maar ik wou echt iets waar je door kon kijken. Ik wou geen tralies. Dat is natuurlijk iets wat je voor jezelf moet uitmaken. :)

De houten paaltjes zijn aan het plexiglas vastgeschroefd. Dat leek ons de beste oplossing en dat ging prima.
Het is dodanig gemaakt dat je het uit elkaar kan halen. Het bestaat eigenlijk uit 2 delen. Wanneer je beide delen uit elkaar haalt, kan je ieder deel opklappen.
Die 2 delen hebben we aan elkaar bevestigd door een mini hangslotje. :ha (Als je goed kijkt kan je ze zien op de foto; net iets voor de werpkist)

Als je wil, kan ik wel enkele foto's maken zodat het allemaal wat duidelijker wordt.
Ik heb blijkbaar maar één foto van de ren. Daarop kan je niet echt goed zien hoe het allemaal aan elkaar bevestigd is.
Als je nog vragen hebt, mag je ze gerust stellen hoor. :)
Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 01 maart 2009 - 11:18

We zijn juist terug van de doe-het-zelf zaak in Lebbeke, daar hebben ze ook verschillende soorten keuzes uit plexiglas. Er zit inderdaad veel verschil op en mijn vriend denkt toch niet te dik te nemen omdat dit makkelijker zou kunnen breken, hoe flexibeler hoe beter en makkelijker zegt hij. Vraag me dan wel af of het stevig genoeg gaat zijn. Dat van jou ziet er toch niet direct breekbaar uit en stevig genoeg. Hmm als het te dun is, kunnen de kittens er tegen leunen en kan het toch omplooien en gans het spel naar beneden dan :ha heb geen ervaring met plexiglas dus weet niet goed of dat voldoende zou zijn. :catnoknow

Omdat ik te moeilijk deed over de grootte, gaan we het eerst nog eens goed hier bekijken, volgens hem is het iets van een 3 m², zou dit groot genoeg zijn? Hoe groot is dat van jou ongeveer?

Ja inderdaad zo goedkoop is het niet, maar ik wil toch ook liever iets dat je door kunt kijken, dat had ik hem al van in't begin gezegd. De hoogte zou dan iets van een halve meter zijn, zodanig dat de volwassen poezen er met gemak kunnen overspringen... Denk dat het toch misschien een beetje laag zou zijn als de kittens 10-11 weken oud worden :catscratchhead

Het is natuurlijk wel heel handig om het op te bergen, dat vind ik ook wel belangrijk aangezien we toch maar max 2 nestjes per jaar zullen hebben.

Denk  dat ik het mini hangslotje gevonden heb, net voor de kattenbak aan de linkerkant?

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 02 maart 2009 - 13:16

Spanishke zei:

Hmm als het te dun is, kunnen de kittens er tegen leunen en kan het toch omplooien en gans het spel naar beneden dan

Als je het plexiglas aan houten latjes bevestigd, kan het niet plooien. :)

Spanishke zei:

De hoogte zou dan iets van een halve meter zijn, zodanig dat de volwassen poezen er met gemak kunnen overspringen... Denk dat het toch misschien een beetje laag zou zijn als de kittens 10-11 weken oud worden :catscratchhead

Bij mij was het ook 0,5m hoog. Ik had van iemand anders gehoord dat dat iets te laag zou zijn. Anderen vonden dat 0,5 voldoende was. De reden dat ik niet hoger wou gaan, is omdat ik wou dat Amira er nog makkelijk in en uit kon.
Als je kijkt op de foto, zie je dat ik 2 kleine krabpaaltjes bij de ren gezet heb (1 erin en de andere uit de ren) . Dat was om het voor Amira wat makkelijker te maken. ;)
Als de kittens 10-11 weken zijn is 0,5 m inderdaad veel te weinig. Maar op die leeftijd mogen ze toch gewoon lekker in huis rondlopen?

Spanishke zei:

Denk  dat ik het mini hangslotje gevonden heb, net voor de kattenbak aan de linkerkant?

Dat klopt inderdaad. Het tweede slotje hangt er rechtover. :ha

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 02 maart 2009 - 13:46

Ah dus had mijn vriend toch gelijk, ok dan gaan we het zo doen. We gingen het zowiezo met houten latjes doen, maar dacht dat het misschien wat dun kon zijn.

Ja ik zou inderdaad ook graag hebben dat de volwassen poezen er met gemak over kunnen. Taiga kennende, gaat toch niet weg kunnen blijven van de kittens, die is daarvoor veel te speels en te nieuwsgierig. Ze is wel een beetje lomp dus moet ervoor zorgen dat het niet TE hoog wordt ;) Inderdaad, ze mogen vanaf 9 weken vrij rondlopen, krijgen ze heel de woonst tot hun beschikking, behalve de keuken.

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 03 maart 2009 - 00:50

Die latjes kan je natuurlijk ook in allerhande diktes kopen.
Ik weet niet of je nog enkele foto's wil van hoe alles aan elkaar bevestigd is, zodat je een beter beeld krijgt? Anders roep je maar.

Ik merk net dat ik vergeten te antwoorden ben op je vraag of 3m² genoeg is. Ik vind dat ruim voldoende hoor. Mijn ren is helemaal niet zo groot. Moest ik kunnen, had ik het nog groter gemaakt maar ik woon niet erg groot dus was dat geen optie. :oops:
Als de kittens al goed konden stappen & klimmen mochten ze van mij gewoon uit de ren hoor.  Je zal vast wel zien dat je ze niet tot hun 9 weken erin kan houden.

Ivm een werpkist: als je van plan bent om er zelf nog eentje te maken, zou ik niet zo heel lang meer wachten. Tenslotte zal je het ook moeten verven, meerdere lagen geven en dat vergt wel wat tijd.
Als de werpkist nog naar verf ruikt zal poeslief er niet ingaan volgens mij. :a

edit: Als je een ren niet zelf wil maken is dit ook een mooie oplossing: kittenren
, kittenren 2, verschillende voorbeelden

Bewerkt door elixeryen, 03 maart 2009 - 00:56.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 03 maart 2009 - 09:49

elixeryen zei:

Die latjes kan je natuurlijk ook in allerhande diktes kopen.
Ik weet niet of je nog enkele foto's wil van hoe alles aan elkaar bevestigd is, zodat je een beter beeld krijgt? Anders roep je maar.

Ik merk net dat ik vergeten te antwoorden ben op je vraag of 3m² genoeg is. Ik vind dat ruim voldoende hoor. Mijn ren is helemaal niet zo groot. Moest ik kunnen, had ik het nog groter gemaakt maar ik woon niet erg groot dus was dat geen optie. :oops:
Als de kittens al goed konden stappen & klimmen mochten ze van mij gewoon uit de ren hoor. Je zal vast wel zien dat je ze niet tot hun 9 weken erin kan houden.

Ivm een werpkist: als je van plan bent om er zelf nog eentje te maken, zou ik niet zo heel lang meer wachten. Tenslotte zal je het ook moeten verven, meerdere lagen geven en dat vergt wel wat tijd.
Als de werpkist nog naar verf ruikt zal poeslief er niet ingaan volgens mij. :a

edit: Als je een ren niet zelf wil maken is dit ook een mooie oplossing: kittenren , kittenren 2, verschillende voorbeelden

Die links bieden wel al wat hulp, bedankt voor de links en uitleg! :)
Ah ok 3 m² zal het dan ongeveer worden. Wij wonen ook niet groot hoor, wij wonen in een appartement zelfs.. wij hebben 1 grote krabpaal die vroeger in de living stond, nu in de kattenkamer. Die krabpaal stond eerst naast onze zetel zodanig dat ze zo dicht mogelijk bij ons zaten, maar uiteindelijk was dat niet nodig omdat ze zowiezo dicht bij ons komen liggen in de zetel :) Wat ik er wel nog zou bijplaatsen is een krabton, neemt ook niet zoveel plaats in en heb er al veel goeie reacties van vernomen.
Ja inderdaad het was maar een idee die 9 weken, waarschijnlijk gaan ze inderdaad al jonger erover klauteren, helemaal niet erg. Dan gaan we ineens omringd worden door kittens :love3: Ze mogen erbin blijven tot zolang het nodig is, was verkeerd van mij om er een leeftijd op te proberen plakken..het is dan ook mijn eerste nestje en wil alles zo goed mogelijk doen, we zijn tenslotte voor 100% verantwoordelijk voor deze wezentjes :heart:

Zou graag zelf eentje maken ja, dan kan je zelf ook de grootte bepalen, de vormgeving, het materiaal, ... en het is goedkoper ook, wat mijn vriend vooral aanspreekt. Als het bij mij op mijn poezen aankomt, kijk ik eigenlijk niet zo zeer naar het budget, een raskat is nu eenmaal duur en daar heb ik zelf voor gekozen dan moet ik zelf maar opdraaien voor de kosten ook.

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#12 Geplaatst 03 maart 2009 - 09:50

Als je van die meubelpanelen koopt, hoef je niet te schilderen. Dan heb je een nette, witte ren. Verkrijgbaar in o.a. de hubo ;)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 03 maart 2009 - 11:07

Heb het doorgestuurd naar mijn vriend ;) even reactie afwachten :)
Nu ja, verf kopen gaat niet zo erg zijn, want we moeten toch nog ons kot schilderen ;)
Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 03 maart 2009 - 12:25

Zoals ik al verwacht had, is het een grote "NEE", we zullen het zelf wel maken en schilderen zegt hij ipv meubelpanelen te kopen, is direct ook iets van een 50,00 euro uitgespaard
Geplaatste afbeelding