Spring naar inhoud

- - - - -

Help! vlooien !

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_Heidike_*
Guest_Heidike_*

#1 Geplaatst 13 oktober 2009 - 14:42

Beste medekatteliefhebbers,

Een paar weken geleden, heb ik jullie verteld over mijn "ros" vondelingetje.  Die stelt het goed, komt goed bij en ziet er nu na 3,5 weken uit als een echt katje ipv een "ratteke".
MAAR
tot mijn grote ontsteltenis vond ik vandaag vlooienuitwerpselen en 1 vlo in zijn vachtje.  HELP
We hebben nog een andere kater, maar die wordt steeds behandeld om de 3 weken met Frontline.  Ik heb de kleine nu ook behandeld met Frontline spray (mag vanaf 2de levensdag).
Maar wat doe ik nu?  Ze zeggen toch steeds dat als je een vlo op de kat vindt, dat je het 10-voudige in je huis hebt.  We hebben voorlopig geen last van vlooienbeten, en ik heb er ook nog geen gezien.  Maar wat raden jullie me aan?  Hebben jullie ervaring met deze rotbeesten?
Ik weet echt niet wat gedaan en heb schrik voor een vlooieninvasie...(of overdrijf ik?)
Bedankt!

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#2 Geplaatst 13 oktober 2009 - 14:48

Ik raad je aan om pipetjes stronghold te gaan halen bij de apotheek. Die werken het doeltreffendste. Behandel ook je volwassen poes ermee. Wel oppassen dat je de juiste koopt dus pipetjes voor kittens en pipetjes voor volwassen poezen.

Bewerkt door Heidiken, 13 oktober 2009 - 14:49.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#3 Geplaatst 13 oktober 2009 - 14:49

Idd Frontline

Guest_Heidike_*
Guest_Heidike_*

#4 Geplaatst 13 oktober 2009 - 14:51

Hallo,

Frontline heb ik nu gebruikt.  Stronghold mag pas vanaf 0,5 kilo en dat heeft hij nog niet.  Hij was pasgeboren toen we hem vonden en is nu pas 3,5 weken oud.  De andere poes is vorige week pas behandeld met Frontline.
Het is de omgeving waar ik schrik van heb...

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 13 oktober 2009 - 15:32

Niet panikeren hoor. Omdat die pipetjes inwerken op alle fasen van de vlo (eitjes tot volwassen vlo) en omdat je behandelde katten daar nog altijd rondlopen, gaan de vlooien in de omgeving er uiteindelijk ook allemaal aan. Zodra ze op de kat springen, gaan ze dood. Zo simpel is het. Gabriël heeft hier ook al eens vlooien meegebracht (hij was hier dan nog alleen en had waarschijnlijk wat nood aan gezelschap 8) ).
Wat je wel kan doen, is heel vaak stofzuigen. Doe in de stofzuigerzak een in stukken geknipt antivlooienbandje. En wat ik ook gedaan heb, is alle doekjes, mandjes,... waar ze op liggen, eens wassen. En voor de rest geregeld doorkammen met een vlooienkam. En na een maand opnieuw behandelen tegen de vlooien.
En... heel belangrijk: blijven ademen ;) . Ik heb hier geen enkele vlooienbeet gehad.

Geplaatste afbeelding

Guest_Heidike_*
Guest_Heidike_*

#6 Geplaatst 13 oktober 2009 - 17:09

Bedankt, ik voel me al een stuk geruster !! Ik hou het goed in het oog en ga één van de dagen een vlooienbandje halen voor in de stofzuiger .

groetjes

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 13 oktober 2009 - 17:29

goed kuisen en alles stofzuigen. Toen ik mijn eerste twee kittens ben gaan halen zaten die ook echt vol vlooien. En dat is ook verdwenen. Als je er vlug bijbent is dat zelden een echt probleem.

Ik vind wel dat je je katten erg vaak ontvlooit. Die van mij komen niet zo vaak buiten, maar toch regelmatig en ik moet ze zelden ontvlooien. Ik kam ze wel elke week en kijk dan naar tekenen van vlooien. Wanneer ik die zie krijgen ze natuurlijk antivlo middel, maar de laatste keer is al meer dan 5 jaar geleden. Uiteindelijk is dat ook allemaal niet zo gezond, al die chemische antivlo stoffen.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 13 oktober 2009 - 17:34

Omdat Gabriël buiten loopt en hij blijkbaar heel graag vlooien meebrengt, behandelen we onze katten maandelijks. Om de drie weken is inderdaad wel heel vlug.

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 13 oktober 2009 - 17:45

toulouse had in het begin ook vlooien, ze vielen gewoon van haar vacht af
gewoon, goed stofzuigen en de kat ontvlooien is normaal gezien voldoende

momenteel ontvlooi ik niet om de zoveel tijd ofzo omdat ik vind dat je je kat geen vergif moet geven tegen iets wat ie niet heeft ;)

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 13 oktober 2009 - 20:14

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Heidike_*
Guest_Heidike_*

#11 Geplaatst 14 oktober 2009 - 07:22

Onze oudste kater is zeer gevoelig voor vlooien.  Het lijkt wel of hij ze aantrekt ondanks de Frontline.  Daarom zei de DA me van het hele jaar door om de 3 a 4 weken preventief te ontvlooien.  Ik moet er wel bijzeggen dat hij heel vaak buiten zit en veel in contact komt met andere katten die soms minder goed verzorgd worden dan de mijne.  Dus ik volg gewoon zijn advies.
bedankt allemaal voor de tips :)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 14 oktober 2009 - 08:12

Heidike zei:

Onze oudste kater is zeer gevoelig voor vlooien. Het lijkt wel of hij ze aantrekt ondanks de Frontline. Daarom zei de DA me van het hele jaar door om de 3 a 4 weken preventief te ontvlooien. Ik moet er wel bijzeggen dat hij heel vaak buiten zit en veel in contact komt met andere katten die soms minder goed verzorgd worden dan de mijne. Dus ik volg gewoon zijn advies.
bedankt allemaal voor de tips :)

Bij ons was het hier ook zo bij Gabriël en de vorige da bleef zweren bij frontline. Ik ben dan zelf naar de apotheker geweest om de Stronghold en :wave: :wave: :wave: vlooien :duim:

Geplaatste afbeelding

Guest_Heidike_*
Guest_Heidike_*

#13 Geplaatst 14 oktober 2009 - 08:23

awel da ga ik misschien ook eens proberen dan ! Is de Stronghold vrij verkrijgbaar?

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 14 oktober 2009 - 08:45

Heidike zei:

awel da ga ik misschien ook eens proberen dan ! Is de Stronghold vrij verkrijgbaar?

Ja, je moet enkel het gewicht van je katten weten. Je hebt er tot 2,5 kg en je hebt er boven de 2,5 kg. Wel duidelijk zeggen dat het voor katten is ;) .

Geplaatste afbeelding