Spring naar inhoud

- - - - -

Eeuwige discussie

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#1 Geplaatst 14 oktober 2009 - 11:11

Ik weet dat ik er al veel over gezeurd heb, maar het moet me nog eens van het hart:

Vorige week afgesproken met een paar vriendinnen... Eentje daarvan is van een appartement naar een huis verhuisd met haar 2 katten (en vriend :mrgreen: ) Natuurlijk op het appartement konden de katten niet buiten (ze zijn ong. 2 jaar) en nu in het huis vond de vriendin dat het haar plicht was om de katten toch buiten te laten, want ze hadden recht op hun vrijheid (nu heb ik helemaal NIKS tegen deze mening, integendeel, ik heb echt respect voor die mening) een andere vriendin zei toen: "amai, ik zou mijn katten binnenhouden, want hoeveel er zo al plat voor de deur gelegen hebben bij ons thuis, vroeger, dat zou ik niet meer willen meemaken, is echt niet leuk..." (ik kon haar wel kussen op die moment ;) )
Waarop vriendin nummer 3: "En zou gij het leuk vinden om heel de dag binnen te zitten en nooit buiten te kunnen..."
En ikke? Ik zat er gewoon bij en heb eigenlijk niks gezegd... "Zou gij het leuk vinden om altijd binnen te zitten?" Nee, maar ik zou het ook niet leuk vinden om platgereden met mijn ingewanden eruit op straat te liggen (waarom kom ik toch niet op zo een antwoord, op de moment zelf???) En mijn kat kan wel buiten, in haar ren... maarja, kijk ik zeg dan maar niks...
Toen wij voor de beslissing stonden om de kat buiten te laten ja of nee, heb ik mails naar verschillende dierenartsen gestuurd en gezien de omstandigheden (drukke steenweg, ...) vonden ze het allemaal beter om ze binnen te houden en idd, een ren of afgesloten tuin te voorzien... Ik ben werkelijk niet over één nacht ijs gegaan, want ik wel enkel het beste voor mijn beestje... en ik weet dat we niet enkel egoïstisch mogen zijn en aan onszelf denken, maar ik heb toch echt niet de indruk dat mijn kat ongelukkig en/of gestresseerd is (want ja, in dat testje van het nieuwsblad was het al direct 5 punten voor de stress als de kat niet buitenkon :o )
En wat ik ook niet snap in zo een discussies (ja, nu ik toch op dreef ben :oops: ): dan zeggen mensen soms "dat een kat zoals een kind is, ge moet dat leren loslaten" ... maar op andere momenten mag ik mijn kat niet met een kind vergelijken, want dan verklaren ze me zot :gek: Wat eigenlijk ook wel een beetje zo is, maar kom  :lachen:
Wat ik eigenlijk wil zeggen: ik heb echt respect voor ieders mening, maar waarom lijkt dat omgekeerd niet het geval te zijn? :8

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#2 Geplaatst 14 oktober 2009 - 11:16

och ik zou er echt niet meer op reageren als ze weer beginnen dan gewoon zeggen dames discussie gesloten laten we het nu even over wat anders hebben .

probeer het zo eens

:hug: :hug:

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#3 Geplaatst 14 oktober 2009 - 11:22

Ik heb begrip voor de mensen die hun katten buiten laten, maar ook voor de mensen die hun katten uitsluitend binnen houden en ook voor de mensen die hebben geinvesteerd in een afgesloten tuin/kattenren/beveiligd balkon.

Zelf behoor ik tot al de groepen :ha

Mirl is een katje dat nooit vrij buiten heeft mogen lopen. Haar ogen zijn de reden daarvan, ze ziet te slecht en raakt in paniek.
Bix en Gebbie hebben 1,5 jaar buiten gezeten, 's nachts waren ze wel ALTIJD binnen. Elke ochtend na het eten gingen ze naar buiten en eigenlijk liepen ze de hele dag in en uit tot de dag dat Bix niet thuis kwam.
Vanaf dat moment heb ik besloten om het terras af te maken zodat ze veilig een frisse neus konden halen.
Gelukkig is Bix thuis geraakt na de aanrijding en zijn ze alle 3 heel gelukkig over hun woon en leefsituatie.

Wat ik dus wil zeggen is dat het de mensen hun keuze is of ze hun kat binnen of buiten houden en dat daar absoluut niet op beoordeeld en veroordeeld mag worden. Iedereen die raar kijkt als ik zeg dat mijn katten niet vrij buiten mogen nodig ik thuis uit zodat ze zelf kunnen zien of mijn katten afzien van hun gevangenschap.

Een mens moet gewoon beseffen dat hij/zij verantwoordelijkheden heeft t.o.v. zijn/haar huisdieren. En in die verantwoordelijkheden moet die de juiste keuze gaan maken.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 14 oktober 2009 - 11:32

Ik heb zelf sinds ik mijn huisje heb een afgesloten tuin,

Vroeger konden mijn katten thuis gewoon vrij rondlopen ,
mijn eerste poes Tsjoep is aangereden maar mijn 2 oudjes bij ons mama leven ook nog gewoon vrij buiten ,
Ook mijn 3 tal dat bij mijn achternicht en fam woon , zijn volledig vrij

Ik zou t niet meer willen , omdat ik bang ben , ze kunnen binnen en buiten wanneer ze willen in mijn afgesloten tuintje
maar heb verder wel begrip vr diegene die het anders willen

Ieder heeft zijn gevoel hierin
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#5 Geplaatst 14 oktober 2009 - 14:33

ik vind ook niet dat je daar mensen op kan beoordelen... elke situatie is anders. Thuis lopen Orli en Sloeberke vrij buiten rond, we kennen ook hun terrein, Orli komt bijna niet verder als de tuin en Sloeberke, gaat zeker al niet tot aan de drukke straat, die moet gewoon wat wegkunnen, maar ver gaat hij ook niet. We hebben ook een katvriendelijke buurt en ik heb nog nooit een overreden kat in onze omgeving gezien.

Sil is een ander verhaal, die blijft lekker binnen. Ik zit hier recht over het school en het ziekenhuis, dat zijn veel auto's, dat durf ik dus al niet. Plus, er zitten hier overal studenten en ik mag er niet aan denken dat er is een groepje zatte studenten eens effe een kat gaat pesten, toch maar niet. Sil kon bij zijn vorige eigenaar echter wel buiten, maar hij ging bijna nooit buiten, dus daarmee weet ik ook dat het voor hem niet zo'n rol speelt.

voor mij hangt het echt af van situatie tot situatie en van kat tot kat.

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#6 Geplaatst 16 oktober 2009 - 09:01

Elke situatie is idd anders.
De kat van mijn ouders loopt ook vrij buiten ('s nachts wel binnen), maar die wonen dan ook in een heel rustige wijk, waar er amper verkeer is en achter de tuin praktisch enkel weiden zijn.
Mijn eerste kat Alin, liep ook vrij buiten (overdag) en zat praktisch altijd in de tuin van de buren of op de speelplaats van het schooltje 3 huizen naast ons.
Phoebe gaat ook buiten zo eens 's middags voor paar uurtjes, maar gaat de tuin niet uit.

Ik vind dat je gewoon moet kijken naar de situtatie. :)

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#7 Geplaatst 16 oktober 2009 - 09:11

dit is idd een eeuwige discussie, dus ik zeg niks :x

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 16 oktober 2009 - 09:17

Ik heb bewust gekozen dat sheela en minoes binnen blijven,ik heb gewoon bang dat ze worden overgereden of dat ze kwijd raken en ik niet meer weet waar mij poes is.
Wel gaan we aankomende zomer een ren maken zodat ze wel lekker in het zonnetje kunnen gaan liggen.

Moet zeggen er lopen hier bij ons in de buurt wel veel katten gewoon los.

Ennu zit ik wel eens te twijfelen zal ik soms met ze buiten gaan aan een lijntje zodat ze wel weten wat buiten is,zodat ze als ze ooit eens ontsnappen niet in paniek raken en de weg naar huis weer vinden,of zou ik ze daar juist op attent maken en gaan ze juist alles doen om te ontsnappen omdat ze dan de buitenlucht geroken hebben.

Wat zouden jullie doen..
Geplaatste afbeelding

Guest_catwoman27_*
Guest_catwoman27_*

#9 Geplaatst 16 oktober 2009 - 09:55

Mijn katjes zijn het gewend om binnen te blijven! Ze hebben 2 jaar van hun leven op een appartement gewoond met ons, en nu we verhuisd zijn naar onze nieuwe woning hebben we een katteren laten plaatsen zodat ze toch eens buiten kunnen. en ik zie dat ze daar zeer tevreden mee zijn! Wij wonen nogthans ook in een rustige buurt met doodlopende straat en de mensen hier verklaren ons zot dat wij zoveel geld gegeven hebben voor een katteren! maar wat interesseert mij dat, liever dat dan mijn poezies plat te zien liggen op straat!!! Heb dat al eens meegemaakt, en geen tweede keer hoor!

Bewerkt door catwoman27, 16 oktober 2009 - 09:57.

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 16 oktober 2009 - 18:10

Elke situatie is anders en elke persoonlijk mening is anders :)

Maar het zou enorm zielig zijn als je op een prachtig domein woont met veel ha grond rond de deur en dan je katten binnen houden...

Waar ik stage loop is een meisje er rotsvast van overtuigd dat haar kan nooit een ziekte als kattenziekte kan krijgen omdat haar kat altijd binnen zit :louche:

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#11 Geplaatst 16 oktober 2009 - 23:51

Ik vind het ook kloppen dat je naar de situatie moet zien hoor. Persoonlijk vind ik wel dat een poezel in ieder geval aan frisse lucht moet geraken. Op een of andere manier. Dat vind ik wel een vereiste.

Zwartje loopt buiten rond, maar hier kan het ook. Het risico is niet gelijk aan nul hé, dat mag je nooit beweren natuurlijk. Ik denk dat er andere woonplaatsen zijn waar ik een poezel niet zou buiten laten, als ze gemakkelijk op straat geraken, als er een duivenmelker in de buurt is of een of andere kattenhater, je volgt wel.