Spring naar inhoud

- - - - -

Seniorkater lijkt depri...

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Guest_fabiche_*
Guest_fabiche_*

#1 Geplaatst 14 oktober 2009 - 17:09

Onze Sam wordt in januari 17 jaar. De laatste maanden deed ie raar, altijd brullen, luidkeels huilen...
Vorige maand stelde ik vast dat ie vreemd door het huis liep, alle hoekjes van de kamer afsnuffelen. Ik zag dat zijn ogen helemaal zwart zaten... hij leek niks te zien!
's Anderdaags ben ik naar de dierenarts geweest, die liet me weten dat Sam waarschijnlijk een lichte trombose had gehad en dat daardoor waarschijnlijk de zenuwbanen van de hersenen naar de ogen beschadigd waren. Hij zou niet volledig blind zijn maar het sluiten van de pupillen gebeurt heel traag.
Hij heeft hem extra vitamine gegeven en me gezegd dat ik me geen zorgen moest maken, slechtziende katten kunnen nog lang leven, ze passen zich snel aan.

Oef, dacht ik. Nu, onze Sam is altijd de dominantste van de drie geweest, de 'chef' zoals mijn man en ik zeggen.
Ik moet zeggen, de laatste dagen loopt ie er precies depri bij. Hij slaapt veel maar niet in de houding (op z'n zij) waarin hij vroeger lag te slapen. Nu lijkt het dat ie een pose aanneemt om snel te kunnen gaan lopen. Hij eet maar veel minder of vroeger. Hij drinkt veel (hij neemt ook medicijnen FORTEKOR 2.5 - dit sinds ruim 1 jaar), hij wast zichzelf nog en maakt nog dagelijks zijn wandelingske (al is die veel korter geworden)... maar mijn oud maatje lijkt niet meer op mijn maatje van laat ik zeggen deze zomer. Zijn gedrag is toch wel veranderd. Is het omdat ie aanvoelt dat hij zijn dominantie in de groep verliest?

Ik loop zelf 'depri' rond, heb huilbuilen omdat ik weet dat ik mijn maatje waarschijnlijk binnenkort zal moeten afgeven...

Momenteel loop ik met mix gevoelens... mag ik hem zo laten leven? Heb niet het gevoel dat hij pijn heeft maar hij is zo fel veranderd. Misschien ben ik wel depri en denk ik dat mijn Sam depri is.... oh, ik weet het allemaal niet meer :cry:

Zijn er nog kattenliefhebbers met gelijkaardige situatie?

Alvast dank bij voorbaat voor de steun, reakties

Liefs,
Fabiche

Bewerkt door fabiche, 14 oktober 2009 - 17:10.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 14 oktober 2009 - 17:56

Tja, 17 jaar is al een hele leeftijd hé. Natuurlijk is het altijd te vroeg om je lieveling te laten gaan. En zolang hij nog goed eet, drinkt en zijn wandelingetje doet, zie ik ook nog niet de noodzaak in om hem te laten gaan. Ik ken niet zoveel van dierengeneeskunde, maar ik weet wel dat bij mensen een trombose als nevenverschijnsel een depressie kan geven. Misschien is het gewoon het gevolg van die trombose :catscratchhead . Het is niet fijn om je schat zo te zien veranderen hé, hopelijk kan je hem toch nog een tijdje bij je houden :rub: :rub: :rub:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 14 oktober 2009 - 22:02

Je kan mss bachbloesems geven helpt ook tegen depressies bij mens en dier. Je kan mss uitleg aan Lies vragen zij kent er veel van.
Mijn Pimmeke is ook 18j 1/2 en hij miauwt ook heel luid omdat hij heel slecht hoord. Hij is ook graatmager maar voor de rest gezond en hij is hier ook nog de chef in huis en doet elke dag zijn toerke buiten. Ik profiteer elke dag van hem omdat ik weet dat elke dag ook de laatste kan zijn op zijn leeftijd. :hug:

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#4 Geplaatst 14 oktober 2009 - 22:38

Lies vragen voor bachbloesems! Zwartje is 16 en heeft veel moeite zich aan te passen aan de nieuwe situatie hier (ik ben student-af en moet nu héél veel uren werken). Hij is al aan het beteren met Lies haar remedie :)

twinsisterjoyce
twinsisterjoyce
  • 1.507 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 14 oktober 2009 - 22:52

tja je lieverd gaat een stapje omlaag in de hierarchie in huis omdat hij minder ziet. daar gaat hij zich naar gedragen. Snel weg kunnen lopen omdat er ongetwijfeld een andere kat of meerdere andere katten zullen proberen de scepter over te nemen en dat gaat meestal niet zonder slag of stoot. Je kat zal dat wel weten en zich er naar gedragen. kortere rondes lopen kan te maken hebben met minder in staat zijn een territorium te behouden, dus wordt dat territorium kleiner.
Het is natuurlijk, maar inderdaad wel moeilijk om aan te zien. Ik hoop dat de bachbloesems je helpen, ik hoor er niks dan goeds over.
Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 15 oktober 2009 - 19:06

Liefste Fabiche, wat je kat doet komt mij zo overbekend voor :(
Ik maakte enkele maanden geleden hetzelfde door en uiteindelijk is Figaro ingeslapen.
Je kan ons verhaal hier lezen
http://www.kattensit...ingeslapen.html

heel veel sterkte :hug:
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#7 Geplaatst 16 oktober 2009 - 06:58

Als je wil kan ik je helpen met de juiste remedies samen te stellen. Ik ben er zeker van dat het hem kan helpen.

Meer info over wat bach bloemen zijn vind je hier www.bachbloemenremedies.be

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 17 oktober 2009 - 14:22

eet hij en drinkt hij nog goed? wast hij zich nog?

onlangs ben ik geconfronteerd geweest met een kat die het helemaal had opgegeven en zulke kat eet en drinkt weinig en wast zich nauwelijks (is nu met veel TLC helemaal terug opgeknapt).
maar het is niet simpel denk ik om te zien of een kat depri is of gewoon oud. William had op het einde ook een gedragsverandering omdat hij ook gewoon oud werd en de baas niet meer kon zijn. Maar hij genoot nog wel van onze aandacht en zijn wandelingetjes en zijn eten... Ik heb hem pas laten inslapen toen hij erg ziek was geworden en er geen verbetering meer mogelijk was. maar ik herken die tristesse in je. het deed mij ook enorm veel pijn om de chef van de buurt zo te zien aftakelen en te zien hoe het springen en daarna ook lopen moeizamer ging. tja, ook katten worden bejaard hé. maar zoals gezegd, hij kon nog genieten van onze aandacht en knuffels en nam gewoon een ander ritme aan. Hij heeft nog zo'n dik anderhalf jaar van zijn bejaard leven genoten voor hij echt ziek werd.

we kunnen je wel onze verhalen vertellen, maar uiteindelijk ben jij diegene die je kat het beste kent. En zolang je twijfelt, is de tijd nog niet rijp om hem te laten inslapen. als die tijd er is, dan weet je dat gewoon, dan twijfel je niet langer. ik was ook bezorgd om die beslissing ooit te moeten nemen omdat ik daar ook geen ervaring mee had. maar nu weet ik dat er een punt komt wanneer je het gewoon weet, wanneer je weet dat je kat op zijn einde is (niet gewoon oud, maar echt op).